Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
svampbob

Startat med växel i Ford 2720

Rekommendera Poster

Startade motorn, Ford 2720 med backslaget i. Det visade sig att familjens teknikintresserade junior lagt i växeln på yttre styrplatsen. Motorn gick i 2-3 min för att sen stanna. Efter att växel lagts ur vill inte motorn starta. Vad har hänt? Finns det någon startspärr som löst ut / gått sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gör min motor också när jag missat att öppna bränsletanken eller luftskruven på tanken eller stopp i bränsleledningen. Backslaget tror jag inte ett ögonblick på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan såklart vara soppatorsk men brukar normalt ha minst 2-300 l bränsle. Motorn har aldrig tidigare stannat, så min förhoppning var att det finns någon startspärr el dyl. Har inte heller tidigare lyckats starta med växel i. Hoppas såklart inte att backslaget spelar in på nåt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går startmotorn när du försöker starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror absolut på något bränslerelaterat.

Om den inte tänder på någon cylinder skulle jag satsa på problem med högtryckspumpen. Luftning? Så brukar min en-cyl diesel bete sig när det är luft i systemet. Eftersom den gick en stund verkar ju pumpen ok. En luftbubbla som passerat pumpen? Stopp i tillförsel till pumpen?

Att den tidigare inte startat med växel i kan ju bero på att den inte orkade dra runt motorn tillräckligt fort, men det problemet upphör ju när du lägger ut växeln.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla bränsletillförseln. Bytte till dubbla bränslefilter tidigare i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla bränsletillförseln. Bytte till dubbla bränslefilter tidigare i vår.

Aha, du har nog hittat problemet, luftning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det sitter en Cav / Simms minimec på motorn så finns det ett vanligt fel som är lätt att kolla/åtgärda.

 

Kan du kolla om det är en minimec radpump?

Med vänlig hälsning, Torbjörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog hittat felet. ( det är en minimec btw). 

Demonterade dieselvärmaren för några veckor sen och det drar troligen tjuvluft från dieselkranen till den. Visade sig vara kass. Köper ny kona och monterar på nytt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var den bränsleventilen till värmaren som läckte in tjyvluft. Böt kona så det blev tätt. Luftade de 2 filtren på motorn, startade direkt. 

Tack för svaren och förslagen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...