Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
clubbers

Jorden runt - Hur galna är vi

Rekommendera Poster

Vi är tre stycken män (38-42) utan nästan någon seglingserfarenhet alls, som är i färd med att köpa en stor katamaran, 40+ fot, segla den här runt Sverige och nerför europa i höst, för att korsa Atlanten i November. Sen vidare i karibien i nåt halvår, genom panamakanalen i slutet av sommaren, och sen vidare till galapagos och mot polynesien...

Vi räknar med 18-24månader för att komma runt, beroende på hur vi gör med afrika.

 

Vi har skepparexamen etc, men typ enbart tagit certet och inte seglat mer än så. Vi är däremot motiverade och äventyrslystna :-)

 

Vi har en rejäl budget, så det är inte pengarna som tryter, utan jag/vi frågar mest för om det är säkert?

 

Är vi helt ute och cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörande frågan om herrarna är ute och cyklar så torde svaret bli nej.. En cykel är ett fordon som vanligtvis har två hjul och är pedaldrivet...

 

Men att korsa okända vatten i en okänd båt utan grundläggande kunskaper i att segla? Det kan bli spännande, risken är att det blir mer spännande än vad ni önskar att uppleva..

 

Att ni lär er att segla aktuell båt är nog att rekommendera,, och inte bara segla.. Ni bör kunna reva och anpassa er till alla olika sorters väder som ni kan komma att möta...

 

Att budgeten duger hjälper föga om det friskar i ute på havet...

 

Fair Winds S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låt mig förtydliga, självklart kommer vi segla så mkt vi kan på helger och under vår semester i sommar, samt nerför svenska kusten i slutet av sommaren. Vi är i förhandling av att köpa en vi kikat på.

 

Så ja, vi kommer självklart ha seglat väldigt mkt mer än vi har i dagsläget.

 

Frågan är lite av karaktären "måste man ha seglat i många år för att göra det"?, eller kan vi klara oss med en sommars träning?

 

Rörande frågan om herrarna är ute och cyklar så torde svaret bli nej.. En cykel är ett fordon som vanligtvis har två hjul och är pedaldrivet...

 

Men att korsa okända vatten i en okänd båt utan grundläggande kunskaper i att segla? Det kan bli spännande, risken är att det blir mer spännande än vad ni önskar att uppleva..

 

Att ni lär er att segla aktuell båt är nog att rekommendera,, och inte bara segla.. Ni bör kunna reva och anpassa er till alla olika sorters väder som ni kan komma att möta...

 

Att budgeten duger hjälper föga om det friskar i ute på havet...

 

Fair Winds S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv aldrig korsat atlanten, har blivit några seglingar där jag inte sett land på några timmar... och det har hänt att jag fått dåligt väder... Men vad ni lär er på några helger och semester? Det kan ni nog bara själva nog bäst svara på. Sedan så är ju nästa fråga? Hur lämplig är er tänkta båt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den katamaran vi kikat på är mer än kapabel, sett många i ARC-race som kör med liknande, och även mycket mindre, vi kikar på övre spannet av 40 fot.

 

Men ja, vi lär få ta varje möjlighet att åka ut och segla speciellt när det är dåligt väder, för att träna på det, och inte bara solsken och lagom vind...

 

Vi funderar också på att ta med väldigt erfarna skeppare nån helg eller så, för att få så mkt råd och lära oss tyda båten och vågor och läsa oss se situationer i tid etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp för helskotta inte en katamaran till detta. NÄR den välter är ni döda. Så är det inte med en vanlig båt.

 

Om ni ändå är inspirerade så kolla på filmen Deep Water.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på bara, jag har sett tillräckligt många med en dröm som aldrig blev av.

Katamaraner är praktiska men jag kom aldrig riktigt överens med dem. Men visst kan de segla jorden runt, det finns tillräckligt med bevis för det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida katamaraner välter är vi väl pålästa om, det gör dom inte. Det är nordbor som tror det. Det är ingen hobiecat vi ska köra med.

Det är MÅNGA som kör ARC med katamarer, varje år. 

 

Köp för helskotta inte en katamaran till detta. NÄR den välter är ni döda. Så är det inte med en vanlig båt.

Om ni ändå är inspirerade så kolla på filmen Deep Water.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt ni har.

Vi ger oss iväg på en liknande resa nästa sommar. Med en tung beprövad kölbåt. Vi har seglat tillsammans i snart 20 år. Vi har gått kurser, läst bloggar och böcker, studerat rutter och väder i många år. Ändå tvekar ja ibland och tycker att vi har för lite erfarenhet och kunskaper. Så färdig eller fullärd blir man nog aldrig.

 

Sen förstår jag inte riktigt varför du frågar, Ni verkar ju redan ha svar på alla frågor!

 

Lycka till på resan. Det kommer säkert att gå bra, det gör det nästan alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi frågar lite för att vi vill se om vi kan  hitta skäl vi inte redan tänkt på, eller läst på om etc. Dvs vi vet att vi har lite erfarenhet etc, och vad vi ger oss in på, tror vi. Därför vi tvekar.
Sen är det ju som du säger, man blir liksom aldrig helt fullärd, men vad är minimum...?

Det går ju som du säger oftast bra, men inte alltid. Vi har tänkt att alltid segla under "rätt period på året" där vi är, men det kan ju alltid bli freak storms, men då är frågan om all kunskap i världen hjälper...

(vi har gjort väldigt mkt research hittills, men det är ju bara teori, men det inget som skjutit oss i sank ännu, så att säga, haha)

Inga barn och familj etc. iaf...  :wacko:

 

Kul projekt ni har.

Vi ger oss iväg på en liknande resa nästa sommar. Med en tung beprövad kölbåt. Vi har seglat tillsammans i snart 20 år. Vi har gått kurser, läst bloggar och böcker, studerat rutter och väder i många år. Ändå tvekar ja ibland och tycker att vi har för lite erfarenhet och kunskaper. Så färdig eller fullärd blir man nog aldrig.

 

Sen förstår jag inte riktigt varför du frågar, Ni verkar ju redan ha svar på alla frågor!

 

Lycka till på resan. Det kommer säkert att gå bra, det gör det nästan alltid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Huruvida katamaraner välter är vi väl pålästa om, det gör dom inte.

 

 

Jo det gör dom. I stormen i maj 2015 vände en fransk katamaran magen upp.

Båten var en nästan ny Lagoon 400. Besättningen bestod av mor, far, son och dotter.

Tyvärr klarade sig inte dottern utan avled på ett spanskt lasarettsfartyg efter att ha legat i vattnet i 7 timmar.

http://www.cruisersforum.com/forums/f2/2015-another-bad-year-in-the-azores-145794.html

 

Linda Hammarberg skrev också om händelsen.

http://svenskalangfardsseglare.se/2015/05/09/svensk-bat-kapsejsat-atta-ganger-i-ovader-pa-atlanten/

 

Där beskrivs också hur våra vänner i Missy slog runt 8 ggr. Detta är inte sant.

De slog runt en gång och hade masten i vattnet ett antal gånger.

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp för helskotta inte en katamaran till detta. NÄR den välter är ni döda. Så är det inte med en vanlig båt.

 

Om ni ändå är inspirerade så kolla på filmen Deep Water.

 

Huruvida katamaraner välter är vi väl pålästa om, det gör dom inte. Det är nordbor som tror det. Det är ingen hobiecat vi ska köra med.

Det är MÅNGA som kör ARC med katamarer, varje år.

 

Riktigt så att kattor aldrig välter är det ju inte och tror ni att en katta inte kan hamna upp och ned har ni redan börjat ignorera risker vilket är helt fel väg att gå. Då är ni illa ute när någon olycka är framme.

 

Det ni borde ha gjort - och det är ju inte för sent - är att gå igenom en rutin för hur ni ska agera när ni hamnat med masten nedåt. När ni går igenom vad ni ska göra kommer ni att komma fram till att visa saker måste fungera. Ni kommer troligen fram till att det är mer eller mindre nödvändigt att ni kan prata med varandra även om ni befinner er i olika skrov. En handburen VHF i varje del av båten eller en personlig VHF som alltid bärs med vid dåligt väder kan vara en lösning.

 

Ni har säkert observerat att det finns nödutgångar i skrovens bottnar och det finns en orsak till att de finns.

Inga risker ska ignoreras hur små de än är.

 

Risken att välta är ju väldigt liten både med enskrovs och flerskrovs segelbåtar, men något som är negativt med en katamaran är att de rör sig väldigt jobbigt i vågor, de är helt enkelt obekväma. Jag har inte någon egen erfarenhet av detta, men flera jag talat med som själv seglar katamaran har sagt att det är så. "Lidandet" vägs upp av annat positivt med båttypen, men det kan vara bra att vara medveten om detta när man ska tillbringa ett par år på eb båt.

 

Lev era drömmar och lycka till!

Mackey

 

PS

Det kan vara nyttigt att gå med i Oceanseglingsklubben eller liknande för att få utbildning, råd och tips inför avseglingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ni är inte först med att starta med minimal erfarenhet. De finns flera exempel tidigare som också har kommit runt jorden. De lärde sig mycket på vägen.

Om det är rätt eller fel kan bara ni avgöra.

Min uppfattning av sådana projekt har varit och är att den högsta risken är att bli ovänner när man åker iväg med ett kompisgäng. Inte stormarna ute på havet.

Hoppas ni har en fb sida eller blogg. Skulle vara kul att följa er.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som är katamaranfantast. En Ruskig prick.

Om jag har förstått honom rätt är det en väldig skillnad på att segla en katamaran och att segla en kölbåt. Det är två helt olika tekniker.

Dessvärre tror jag att han är nånstans i södra Europa just nu. Annars hade han gjort ett långt inlägg (eller flera) och sjungit katamaranseglandets lov. Skall maila honom en länk till denna tråd, så kan han inte låta bli att gå in och kommentera i tråden.

Om han nappar på det, så får ni bjuda ut honom att segla med kattamaran en helg eller en vecka.


Den här MG-medlemmen, Melle, tror jag har seglat på stora delar av världshaven ett par gånger med kattamaraner,

 

http://www.maringuiden.se/u/melle/;action=forum

Seglare en av de mest konservativa grupperna som finns. Därför är kattamaraner de mest skrämmande flytetyg som finns. De välter ju. 

Jo det har ju hänt, men det har hänt mycket med vanliga segelbåtar också.

När jag hade startat närradion i Sotenäs, var det nån snitsig person som klistrade upp en lapp på studiorutan.

 

post-106994-0-31832200-1496726937_thumb.jpg

Det gäller nog i många sammanhang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...tänk...den där "Thallatha" känner mig alldeles för väl......

:)

Åter från sydligare delar av Europa  så läste jag hans lilla "notis" å var tvungen att svara, precis som han trodde. Men inte av den orsaken.

 

Skall försöka göra ett "kort" inlägg bara......(om jag kan......)

 För varje katamaran som vält finns det åtskilliga fler vanliga kölbåtar som vält å fler som sjunkit eller tappat kölen.

Så vilket föredrar ni ute på havet?

Att båten är upp-å-ner men flyter? Eller att  ni simmar i flytvästen eller i bästa fall i räddningsjollen? Det finns de som seglat katamaren över havet  i upp-å-ner vänt tillstånd. De sjunker inte......har jag hört ....men jag har hört om många "vanliga" båtar som blev vattenfyllda vid kapsejsning å sedan sjunkit.

 

Sen krävs det en annan teknik när man seglar i grovt sjö men det skall jag inte gå in på nu.

Så.....kära "våghalsar"....vet inget om er men kör, bättre lyss till en sträng som brast än aldrig slagit en "båge" eller hur det nu var ....lite vanvördigt feltolkat citat. Ni lär er. Segla är det enklaste, att vara sams å fungera ihop ombord är viktigare. Å se till att ni får vila, sömnbrist är farligt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kattamaran vs enskrov??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 För varje katamaran som vält finns det åtskilliga fler vanliga kölbåtar som vält å fler som sjunkit eller tappat kölen.

 

Det kanske beror på att det finns betydligt fler monohulls än kattor.

När monohulls "välter" rätar dom på sig så som Missy gjorde i stormen 2015.

Att kölbåtar tappar kölen beror ju på att folk får för sig att segla fenkölade båtar.

 

Det finns de som seglat katamaren över havet  i upp-å-ner vänt tillstånd. De sjunker inte......har jag hört ....men jag har hört om många "vanliga" båtar som blev vattenfyllda vid kapsejsning å sedan sjunkit.

 

Jo det händer att kattor sjunker. Kattamaranen på väg till Azorerna 2015 där en 6-årig flicka omkom sjönk efter att ha vänt uppochner. Det står i länkarna jag hänvisade till i tidigare inlägg. Enklast att finna uppgiften är i Lindas rapport.

http://svenskalangfa...er-pa-atlanten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Möjligen var jag litte snabb att "dissa" katamaran. Såg Deep Water nyligen som handlar om en trimaran och dess skeppare samt deras undergång. (Rätt tråkig film i övrigt, förresten)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni väl är i färd för att åka över atlanten har ni mer erfarenhet än de flesta som aldrig lämnar skärgården så oroa er inte.. Köp en säker båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldans... väldans många som tror en katta välter. Det är extremt ovanligt. Så ovanligt att ni kan bortse från den risken eftersom ni vidtar de två åtgärder som minimerar risk för kantring;

1) Väder. Så fort seglare ger sig ut på havet blir vädret viktigt. Lär er tolka grib-bilder eller kör ett bra program. Har ni råd kan ni köpa delvis manuellt gjorda prognoser.

2) Kattor seglar nästan dubbelt så snabbt som en kölbåt. Ni kan alltså segla runt eller undan för väder. Dvs om ni kan förutse vädret...

 

Sedan måste ni ha lathund för att reva eller byta till stormsegel (ni ska väl ha med stormsegel?) Att det är nödvändigt beror på att kattor inte lutar och då känner ni inte att båten är belastad som i en kölbåt, som lutar. Ni läser snarare av vindstyrkan och revar efter er egen tabell. Ta med så ni har något som minskar farten i undanvind i höga vindstyrkor. (Typ kätting, långa linor, stora däck, ankare men inte strutar...)

 

Det finns en läsvärd blogg med 2-3 killar som seglade iväg med en stålbåt efter ganska lite tid till förberedelser, de fixade under färden med begränsad budget. Någon som kommer ihåg dem och kan ge bloggadressen? Kommer inte ihåg just nu. Finns många läsvärda bloggar, läs och lär!

 

Radar är nödvändigt och då är det nödvändigt att ha kunskap samt erfarenhet av radar. Träna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldans... väldans många som tror en katta välter. Det är extremt ovanligt. Så ovanligt att ni kan bortse från den risken eftersom ni vidtar de två åtgärder som minimerar risk för kantring.

 

Jo det är väldigt ovanligt. Problemet är att när det väl händer får det så ödesdigra konsekvenser.

 

 

2) Kattor seglar nästan dubbelt så snabbt som en kölbåt. Ni kan alltså segla runt eller undan för väder. Dvs om ni kan förutse vädret...

 

Jo du har lite större chans att undvika ett oväder om du du kan segla snabbare och har maniskt bra koll på vädersituationen, men det är inte säkert.

 

Handelsfartyg som gör 12-13 knop kan även de ha problem om ovädret har stor utsträckning som det stormen 2015 hade. Lågtryckets utsträckning var nästan 1000 Nm.

Gör man 20 knop klarar man sig förmodligen. Det innebär nästan 500 Nm på ett dygn.

 

Att kattor skulle gå nästan dubbelt så fort som kölbåtar ställer jag mig tveksam till. Då är det nog frågan om racingkattamaraner. Mer än 50% större dygnsdistans på en cruisingkatta kan man nog inte räkna med om ens det. Vi jämför då kölbåtar och kattor av samma längd, inte samma pris för då hamnar kattan sämre till i jämförelsen.

 

En intressant länk på CF som diskuterar hastigheter på katamaraner finns här:

http://www.cruisersforum.com/forums/f48/fast-cruising-catamarans-how-fast-17678.html

 

Så här skriver Nordic cat:

 

Originally Posted by Nordic cat viewpost.gif

I have just returned from 3 weeks holiday cruising around the Baltic, mainly close to shore on my souped up Tobago 35 and have noted sailing speeds, NOT VMG, and true wind speeds.

 

Winds speed: Boat speed Knots

 

6 around 4 

10 around 6 -7

15 7.5 -8

20 8-9.5

Mainsail and jib only (around 60 sq. metres plus 5 sq.m in the wingmast.)

 

 

 

Det låter ju inte så imponerande för en 35-fotare.

 

Ett problem för kattorna vid långsegling är att dom är känsligare för extra last/utrustning. Det påverkar prestanda mer än för kölbåtar.

 

Jag frågar mig också om det inte är så att man vid kapplöpningen med ovädret som man önskar fly ifrån behöver ha lagom med vind så att man kan utnyttja kattans högre hastighet. Är det så det ser i det verkliga fallet ? Man pratar ju om lugnet före stormen.......

 

Vi har vänner som har en Lavezzi 40 och den båten seglar inte mycket fortare än vår 32-fotare. I vart fall inte 50% fortare.

När jag frågade ägaren om den var snabb var svaret att detta är en cruisingkatamaran så den är inte snabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst välter kattor precis som kölbåtar oftare går på grund. Men både typerna av olyckor har ofta (men inte alltid!) en del dumhet inblandad.

Vi har idag bra väderprognoser och köper man dessutom en skräddarsydd rapport så hamnar man inte lika lätt i dåligt väder.

Att segla runt ett oväder brukar kräva minst 12 knop i medelhastighet ev lite mer.

 

Största nackdelen som jag ser det är att jag inte kan ha med allt jag vill. En snabb katta är väldigt känslig på vikt. En kraftig, familjekatta är inte lika känslig men å andra sidan är den inte snabbare än en kölbåt.

Man får tänka lite annorlunda. Watermaker istället för stora vattentankar, LiFePO4 batterier istället för bly (gjorde stor skillnad enl videon ovan).

Kollar man i tex Västindien så är det många kattor. Ofta seglar de "lätt" de långa sträckorna men lastar ner ganska ordentligt på "badturerna".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Vi har skepparexamen etc, men typ enbart tagit certet och inte seglat mer än så. Vi är däremot motiverade och äventyrslystna :-)

 

Vi har en rejäl budget, så det är inte pengarna som tryter, utan jag/vi frågar mest för om det är säkert?

 

Är vi helt ute och cyklar?

Tänkte försöka svara på TS frågor.

 

Hur galna ni är beror på vem man frågar.

Jag tycker inte ni är galna, se till att skaffa er den utbildning som behövs (bl.a. väder, strömmar, tidvatten, VHF, motor) innan ni lämnar Sverige och köp en båt som hinner rustas för jordenruntsegling innan ni ger er av.

 

Seglingen ner mot Kanarieöarna kommer att ge er viss erfarenhet och ni bör också hinna åtgärda de brister ni upptäcker.

 

ARC är en bra början, då får ni lite mera säkerhet över Atlanten innan ni ska stå helt på egna ben.

 

Det är bra att ni ä motiverade, men kanske inte så bra att ni är äventyrslystna. Några synonymer på äventyr;

spännande händelse, upplevelse, strapats, eskapad; riskabel händelse, fara, fara, risk, vågspel, vågstycke, risktagande, chansning.

 

Ni bör göra allt ni kan för att undvika att det blir ett äventyr, ni kommer ändå att få äventyr så att det räcker.

 

Om det är säkert? Nej äventyr är inte säkra, det ligger liksom inbyggt i ordet äventyr. Skulle det vara säkert skulle det inte vara ett äventyr. Sedan är det upp till er att förbereda er så att äventyret slutar lyckligt även om ni råkar ut för oönskade händelser.

 

Det händer saker när man är ute på långsegling. Några exempel i vår närhet från två månader som paying crew mellan Panama och Tahiti;

 

En båt fick elproblem av lite allvarligare typ, vet inte riktigt vad. Det begränsade användningen av plotter, lanternor, mm. och även vattentillverkningen fick begränsas.

 

En båt sjönk, men lyckligtvis klarade sig besättningen.

 

En katta seglade av okänd anledning på grund.

 

"Vår" watermaker gick sönder, men eftersom ägarna hade tagit med denna "möjlighet" i riskbedömningen fanns det ändå tillräckligt mycket vatten ombord.

 

En båt tog mer än 40 dagar på sig mellan Galapagosöarna och Franska polynesien beroende på stiltje och dieselbrist. Troligeh hade de även mat och vattenbrist eftersom seglingen tog nästan dubbelt så lång tid som planerat.

 

En båt fick haveri på startmotorn, men det löste sig eftersom det var en katamaran.

Starta första motorn.

Flytta startmotorn.

Starta andra motorn.

 

 

Säkert är det alltså inte med automatik, det är besättningen som måste göra jordenruntseglingen så säker som möjligt.

 

Använd er motivation till att förbereda så kommer det sannolikt att gå bra, som någon skrev, det gör det nästan alltid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt många syr in ett till rev på storen istället för stormsegel. Det är också vad Skip Novak förespråkar. i boken "segla med albatross" finns det i slutet en hel del tips de ger för de som ska ut. Detta efter deras fleråriga jordenruntresa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de som påpekar att en katamaran inte seglar så mycket fortare än en kölbåt. Speciellt inte en långfärdsnedlastad cruisingkatamaran i vind under 5 m/s. Helt rätt. Då är den långsammare...

 

Nu var inte det mitt mått när jag sa att en katta har större möjligheter att segla ur ett lågtrycksområde pga båtfart. Jag förutsätter då att vinden ökar. Och på läns till halvvind är kattan snabbare. Det finns ett skäl till att katta- och trimaranseglare kallar kölbåtar för "blyfraktare"

 

Seglade en gång från Fårösund i ökande vind, till kuling, där vi bedömde kunna hinna till Nynäshamn innan lågtrycket hann ifatt oss. Max på GPS'n blev 18,6 knop i en fin surf. Vi låg konstant i 12-13 knop med långa surfar över det. En kölbåt som klarar samma fart behöver vara kanske 60 fot. Vår båt? En svintung 30 fots cruisingkatamaran. (Modifierad Iroqouis 30)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är tre stycken män (38-42) utan nästan någon seglingserfarenhet alls, som är i färd med att köpa en stor katamaran, 40+ fot, segla den här runt Sverige och nerför europa i höst

 

Det låter som väldigt kort tid för förberedelse. Hösten är snart hos er.

Är båten redan utrustad för långsegling underlättar ju det, men trots allt måste ni bekanta er med båt och utrustning. Har man varit med och installerat har man bättre koll.

 

Innan vi gav oss iväg låg båten på land i 2 år för att få båten i det skick vi ville ha den. Halvåret innan start arbetade jag mer än heltid med båten. Jag är nog lite extrem så så lång tid behöver man inte. 

 

Vi räknar med 18-24månader för att komma runt, beroende på hur vi gör med afrika.

 

Om jag tyckte att det var kort tid tills ni skall ge er av så är detta än mer snålt.

Efter ca. 10 månader är ni klara med Karibien. Sedan har ni 14 månader på er att ta er över Pacific, Indiska oceanen, runt Sydafrika,Sydatlanten upp till Karibien for att i slutet maj början på Juni ge er av på sista oceanöverfarten hem

till Europa.

Ni måste också följa vädersystemens säsongsvariationer vilket betyder att det är inte bara att segla på.

Det krävs en hel del timing.

 

Detta går inte. Det är möjligt att göra en jordenruntsegling på 3 år. Vi pratar då inte om "fartdårar" som kappseglar eller skall sätta något rekord. De går inte genom Panama utan går s.a.s. åt andra hållet vägen runt Kap Horn.

 

Är man äventyrslysten kan man ta vägen förbi Afrikas horn och genom Suezkanalen. Det kortar sträckan betydligt.

 

Men, varför så bråttom ? Om nu budgeten inte är ett problem, borde man då inte ta sig tid att se sig omkring, lära känna människor i andra länder och andra långseglare. Kanske lära sig ett nytt språk o.s.v. 

 

jag/vi frågar mest för om det är säkert?

 

 

Ha järnkoll på vädret. Se till att ni har tillgång till väderinformation när ni är långt från land. Det betyder kortvågsradio eller sattelitlänk. Helst både och. Hade jag varit oerfaren hade jag tagit hjälp av Chris Parker.

https://www.mwxc.com

Han kan ge er dagliga personliga rapporter och guidar er runt oväder.

 

Ni kommer ganska tidigt att stöta på områden som kan vara de tuffaste under hela seglingen. Nordsjön och Biscaya. Vi låg i en månad på Irland och väntade på ett bra väderfönster inför vår överfart till Spanien.

 

 

Är vi helt ute och cyklar?

 

Det handlar om vilka risker man vill ta. Det finns seglare som seglat i 10 år utan att upplevt ett enda hårt väder.

Jag tänker på den 75-80-åriga damen som intervjuades av en reporter som frågade: How do you handle storms ?

Damen tittade på honom och svarade : We don't do storm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Alltså, jag blir lite undrande på alla krav som ställs här innan man åker iväg på en segeltur jorden runt. Visst så klart ska man ha koll och ju mer desto bättre, men att ha den kollen som skrivs här är jag tveksam till att många har när de gervsig iväg. Jag har följt några bloggare som seglat iväg från 20 år till pensionärer och jag kan säga att det är väldigt skiftande förberedelse. Men de har kommit iväg på sin drömresa och så klart råkar alla ut för saker mer eller mindre.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ha järnkoll på vädret. Se till att ni har tillgång till väderinformation när ni är långt från land. Det betyder kortvågsradio eller sattelitlänk. Helst både och. Hade jag varit oerfaren hade jag tagit hjälp av Chris Parker."

 

Jag vet flera som köpt den tjänsten, troligen från den legendariske Herb Hilgenberg. Prognoser gjorda av en meteorolog och hela tiden baserat på senaste data. Helt oslagbart. 

Såg priset nu var $95 per månad eller $295 per år.

De jag vet som köpt tjänsten har börjat med någon månad och sen fortsatt. De flesta har kört via SSB så inga trafikkostnader tillkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ingen erfarenhet själv så borde inte skriva, men ett citat från ett engelskt forum som jag tyckte var kloka ord:

 

With todays equipment such as strong, fast boats, GPS, Sat phones and short-handed sail controls it is not that hard although, as with most endevours, knowledge is the most important component. In sailing this knowledge is called seamanship and it is all important. A good seaman can sucessfully sail a bathtub anywhere while a ladlubber can sink the most modern craft in hours. The good seaman knows that an ocean voyage is made or lost before you leave the dock. Preperation is key. Is everything shipshape, do I have lots of spares, do I have the right tools, am I ready to ditch the boat if I must, etc, etc.   

I have sailed for 50 years including trans atlantic trips and I know that even with perfect prep things will go wrong.  In a 50 foot sailboat a trans-atlantic will take about 3 weeks. You may lose electricity, blow out a sail in a squall, have a medical emergency, hit a whale, lose steering and on and on.  These must be dealt with and overcome.  At times like this mental toughness is a great asset.

Seamanship is gained by experience. Finding the time and money to gain sailing experience can be hard but once you have it you will be confident to sail anywhere.

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...