Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Minona

Skitiga stift

Rekommendera Poster

Hej! Min Volvo Penta AQ130 med dubbla solexförgasare fortsätter förstöra sommaren för oss. =) 

 

Motorn vägrar att starta när den blivit kall, och detta beror mest troligt på att stiften är sotiga. Så fort stiften är rengjorda så startar den direkt. På motorn sitter två stycken dubbla förgasare vilket borde göra att felinställning ger två stycke stift som är antigen sotiga eller dränkta i bensin. Men vårt problem är att tre stift är helt torra och väldigt sotiga medans det tredje stiftet är blänkande rent. 

 

Jag har sökt på forumet och fått tips om att byta kondensator medans andra säger att kondensatorn ska endast bytas ifall motorn går ojämnt, vilket det inte gör.

 

Har ni några tips på vad man kan göra och vad som kan orsaka detta?

 

Tacksam för svar.

 

post-94755-0-40940800-1496677279_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generella tips:

 

Ryker den mycket?

Svart rök= för fet bränsleblandning

Blåaktig rök= bränner olja

 

Har den gått mycket? Slitna kolvringar kan göra att den bränner olja.

Har du kollat oljenivån? För mycket olja kan också innebära att den bränner olja

 

Har du bytt stift nyligen, är det rätt stift?

Är alla fyra stiften samma?

 

Kanske självklarheter men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ginger! Gillar ditt inlägg. bra att kunna beta av allt sånt här.

 

Motorn är garanterat sliten men vi märkte inga tendenser till att den skulle förbränna någon större mängd olja. Vi har nyligen bytt stift men det är av exakt samma fabrikat som föregående stift då vi köpte ett parti förut. Oljenivån är bra, till saken hör att en pump la av i akterna på båten vid sjösättning vilket gjorde att vattennivån i båten nådde upp till motorn. Alltså har det kommit lite vatten i motorn men det ska nu vara åtgärdat efter många oljebyten. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror inte att det beror på vatten i motorn då hade du haft andra symptom.

När du fått i gång motorn, hur går den då?

Går den jämnt på tomgång?

Varvar den ur som den skall (som den gjort innan)? Samma drag så att saga?

Är ventilerna justerade?

Tändningen kontrollerad och ev justerad?

Går den på alla cylindrar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ögnade snabbt igenom dina trådar. Det verkar som du nyligen renoverat motorn och att den sedan aldrig gått bra. Nu vet jag inte vad du kollat, men kan det möjligen vara så att kamdreven inte synkats som de skall? Vill minnas att det är två punkter på vevaxel resp. kamdrevet som skall mötas. Om synkningen är felaktig så får du aldrig motorn att gå som den skall. Det går säkert att kolla detta utan att ta bort transmissionskåpan, genom att kolla var en ettans kolv befinner sig och samtidigt ha koll på hur ventilerna till samma cyl rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ögnade snabbt igenom dina trådar. Det verkar som du nyligen renoverat motorn och att den sedan aldrig gått bra. Nu vet jag inte vad du kollat, men kan det möjligen vara så att kamdreven inte synkats som de skall? Vill minnas att det är två punkter på vevaxel resp. kamdrevet som skall mötas. Om synkningen är felaktig så får du aldrig motorn att gå som den skall. Det går säkert att kolla detta utan att ta bort transmissionskåpan, genom att kolla var en ettans kolv befinner sig och samtidigt ha koll på hur ventilerna till samma cyl rör sig.

 

Kul att det finns sånt intresse här på forumet att hjälpa andra!

 

 
Jag har inte gjort någon större renovering på motorn då jag inte känner mig säker på hur man gör. Har planat toppen och totalrenoverat förgasarna på den. Samt bytt lite elektriska delar såsom bensinpump och startmotor. Men det ska väl inte påverka motorns förbränning tycker man. 
 
Jag har aldrig skruvat med kamdrev eller vevaxlar, men jag har haft en bekant till att hjälpa med att ställa in ventilspel och tändning.
 
Kan detta problemet göra att vissa stift blir sotiga? Motorn går alltså inte ojämnt utan den sotar bara ner stiften vilket försvårar starter när den kylts ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blänkande rent stift brukar ofta betyda att motorn "förbränner" vatten i den cylindern. Vattnet tvättar helt enkelt bort sotet från stiftet.

 

Möjligen kan det istället vara så att motorn inte går alls på den cylindern. För att det inte är någon gnista (fel på tändkabel eller fördelarlock?) eller för att någon ventil inte öppnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag famlar väl litet men några idéer kan väl inte skada...?

 

Jag var inne på samma tanke som Eld, att det rena stiftet kommer sig av att deninte går på den cylindern. Tändkabel,tändhatt fördelare eller stiftet kasst?

Sen tänker jag att den i alla fall får för mycket bränsle och då tänker jag på att du ju bytt bränslepumpen.

Det kan inte vara så att den ger för stort tryck?

Så att motorn får för mycket bränsle av den anledningen?

Sen om du renoverat förgasarna... det är knepigt att ställa in dom helt rätt

och synka dom. Är du säker på att de är rätt inställda?

 

Hoppas du inte tar illa upp, spottar ideer bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog påstå att du har två fel. 1. Motorn går helt klart för fett 2. Det rena stiftet tyder på problem i den cylindern.

 

Efter hur lång drifttid är bilden på stiften?

 

Om vi tar nr 1 först, du skriver att du totalrenoverat förgasarna, troligtvis något som blivit galet där. Nu vet vi inte vad "renoveringen" betyder, bara rengöring eller en grundlig renovering med alla slitdelar o packningar bytta.

 

Och nr 2, antingen är det vatteninträngning i den cylindern, som varit uppe här ovan, eller så är kompet borta av olika anledningar. För helt klart så har stiftet inte en normal förbränning. 

 

Börja med ett kompprov på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi testat era idéer med komptest och kollat upp den cylindern där stiftet va helt rent.

Trycker ligger på 8,5 - 8,8 - 8,5 - 8,5 på varm motor. Efter lite sökning på forumet så verkade detta va lågt jämfört med andra, stämmer detta?

 

Köpte även en stiftprovare på Biltema, en lampa man seriekopplade innan stiftet och tändkabeln som blinkade i takt med att gnista kom. Alla cylindrarna hade gnista även den som va ren.

 

Just nu känns det som något är galet med förgasarna (Dubbla Solex PAI 44), men jag kan ha fel.

Förgasarna renoverades med helt nya packningar och slitagedelarna är utbytta. Den är även grundligt rengjord med ultraljud. Efter renoveringen hade vi en erfaren bekant som grundinställde förgasarna, och där är vi kvar än.  Vi testade idag att köra motorn varm och sen skruva på

?blandningskruven? men vi tyckte inte att det hände något med 

 

Någon som kan flika in något klokt om hur man kan gå vidare i ärendet?

 

Tack!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lågt trots att du planat toppen ( borde ligga runt 12-13 kg), men ligger jämt vilket är bra. Motorn är sliten som du själv var inne på, om nu inte samtliga ventiler är feljusterade.

 

Den drar inte tjuvluft någonstans runt insuget. Vilken cylinder är det som ger rent stift? Frågan är om du trots allt får in vatten i förbränningen även om kompprovet inte visade på någon avvikelse. Kan vara en hårfin spricka i toppen om det vill sig riktigt illa.

Om du ställer motorn så kolven är i topp på den cylindern som ger rent stift. då borde du kunna lysa in i tändstiftshålet och se kolvtoppen, är den också ren då kan det vara vatten med i bilden.

 

Hur mår avgaslimpan ock knät?

 

Luftskruvarna har bara inverkan på tomgång. Bilden med stiften är dessa urtagna direkt efter en repa i marschfart eller en lång stund på tomgång?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå i lite olja i cylindrarna och gör komptest igen. Du ligger lågt. Om kopen stiger med olja är det ringarna. Btw, glöm inte att ha öppna förgasarspjäll vid komptest. Annars blir det undertryck som minskar mätvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg för att undvika missföstånd. Motorn borde starta och gå jämt även med så låg kompresssion. Motsvarar ungefär normalt komp på en turbopreppad b20 med 2 bars laddtryck. Det var mer för att hitta orsak till låg kompression.

 

Vad är det för modell av solexförgasare du har? Och hur ser din startprocedur ut vid kallstart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den verkligen på cylindern med det rena stiftet? Har du provat att rycka tändkabeln för att kolla att en cylinder faller ifrån då? Om den verkligen går på den cylindern så kan inte jag komma på någon annan orsak till det rena stiftet än vatteninträngning.

 

Och som sagt, om stiften blir så svarta vid körning med last så är det något med inställningen av förgasarna. Eller har den vara körts utan last?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att stiftet har förändrat lite i färg vilket måste tyda på att den går som den ska. 

 

Nu kanske jag bryter mot 100 av maringuidens regler genom att fråga detta här och nu.

 

Men finns det någon i nordvästra Skåne som vet hur man ställer in förgasare?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Den går nog inte på rena stiftet med fullgod gnista.  Konding byts när materialet flyttar på sig mellan brytarna och dvs alltid när det är dags att byta brytare, i ditt fall en gissning:  för litet avstånd ihop med sliten fördelare där troligen en nock är mycket sliten vilket ger svårstartad och sen klen gnista.  3 burkar med svag gnista och en med för svag.

 

kolla brytaren samt öka avståndet kolla även glappet i nockaxeln och att nockarna inte är flacka vilket de blir när de är slitna när ägaren glömt fetta axeln.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...