Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anderoid

Hjälp trasig slang :(

Rekommendera Poster

Skulle idag ta upp båten jag köpte för några veckor sedan för att montera en ekolodsgivare och ser då följande:

 

post-107437-0-08524900-1496657903_thumb.jpg

 

Slang som hänger lös som kommer ifrån drevet se nästa bild:

 

post-107437-0-63625300-1496657394_thumb.jpg

 

Det ser ut som att den ska sitta fast i följande slang som var fastklämd vid akterspegeln:

 

post-107437-0-15166300-1496657395_thumb.jpg

 

Den går sedan över i en genomskinlig slang.

 

Kan det vara så väl att detta är någon givare till knopmätaren? Den fungerar nämligen inte. Eller är det något riktigt jobbigt?

 

Dessutom nu när jag tog upp båten så fungerar inte tiltspärren utan den tar i för tidigt så att säga, se bild:

 

post-107437-0-53972700-1496657904_thumb.jpg

 

Går detta att åtgärda på något sätt? Har försökt att böja in ytterkanten på den lite med en polygrip men utan resultat. 

 

Tacksam för hjälp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen ser exakt ut som den som brukar gå till tryckloggen.

 

 

Det normala är att man har en pitotgivare på akterspegeln, se bilden.

xWS-65650-4.jpg.pagespeed.ic.JZcQfIUtE6.

Men på senare år så har man börjat bygga in den givaren i växelhuset  i stället. Det sitter ett pyttelitet hål i framkanten av växelhuset och vattentrycket går genom slangen till tryckloggen, som egentligen är en manometer som är graderad i knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiltspärren ser ut att fått sig en smäll och höver nog bara böjas/riktas till så du i nuvarande läge har ungefär tre millimeter mellan blecket och riggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiltspärren, vad är det för motor?

 

På min Honda BF20D så måste man snurra runt spärren ett helt varv för att koppla in eller ur spärren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiltspärren ser ut att fått sig en smäll och höver nog bara böjas/riktas till så du i nuvarande läge har ungefär tre millimeter mellan blecket och riggen

Om du kommer åt, så greppa om den utbockade biten med en skiftnyckel och bänd tillbaka.

 

Tryckloggen (="knopmätaren") fungerar ungefär som en barometer, men det är inte lufttryck som påverkar den utan vattentryck. Givaren kan se ut som den på Kalle-Ankas bild, men den kan också vara inbyggd i motorns rigg.

Du kan enkelt skarva slangen med en bit mässingsrör eller plaströr i lämplig dimension. Säkra med buntband.

 

Jag hade lånat en HT-båt en gång, skulle till ett barndop i skärgården, samma slang lossnade, men denna gången under instrumentbrädan, så jag fick mina "finbyxor" nedsölade i skrevet...

Som tur var fick jag låna ett par torra byxor av barnets far.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt för alla snabba svar. Skönt att det bara verkar vara tryckloggen. Motorn är en Yamaha 2-takt från 2006. Spärren funkade sist så måste som ni säger fått sig en liten snyting kanske. Frågan är vad man kan böja med. Vill inte att den ska gå av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt för alla snabba svar. Skönt att det bara verkar vara tryckloggen. Motorn är en Yamaha 2-takt från 2006. Spärren funkade sist så måste som ni säger fått sig en liten snyting kanske. Frågan är vad man kan böja med. Vill inte att den ska gå av.

Ja ta en mindre skiftnyckel och greppa den bockade delen, bänd försiktigt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta dum idé men har du kollat då på vissa båtar kan motorn ta i motorbrunnen, styrcylindern eller på nåt annat ställe om den är fullt svängd till babord/styrbord när du tiltar upp, men det kan ju också vara som nämnts att spärren fått en stöt.

Annars gällande tryckloggen och med tanke på Georg_ohms inlägg sänkte jag nästan en båt för många år sen när slangen lossnade i en skarv, efter en tur funkade inte knopmätaren och jag tänkte inte mer på det men trycket gjorde att det börjat tappa in vatten så sakteliga pga hävertverkan... Tur nog stod båten grunt men som påminnelse, denna slang kan vara lömsk.

Redigerad av AndreasR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lyckats skarva dit slangen igen och ska testa när den sjösätts igen. När det gäller tiltspärren så har jag efter en hel del våld lyckats få ner den igen, dock skulle jag nog behöva lite ny Yamaha färg och dutta i på en del ställen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lyckats skarva dit slangen igen och ska testa när den sjösätts igen. När det gäller tiltspärren så har jag efter en hel del våld lyckats få ner den igen, dock skulle jag nog behöva lite ny Yamaha färg och dutta i på en del ställen...

Du behöver väl inte ha Yamahas originalfärg..?

Peta bort losa färgflagor, slipa, tvätta med lösningsmedel, spraja på Plastic-Paddings röd-bunda rostskyddsdärg, och sedan valfri färg och kulör, kanske bra om spärren signalröd?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...