Jump to content
Saturday 20 July 2024
garoto

Kylstråle Yamaha dt 28?

Recommended Posts

Hej, har en "ny" båt med en Yamaha DT-28 utombordare på och är lite konfunderad. Jag ser inte och hittar ingen kylstråle på den. Alla tidigare motorer jag har haft har haft en kylstråle rätt högt upp under motorhuven.

Frågade på en reservdelsbutik och dom sa att den kan tänkas ha kylning vid propellern?

 

Jag tycker det låter konstigt och är rädd att den inte kyler ok, har startat med spolmuff. Ser  som sagt var inget kylstråle utgång. Någon som kan veta?

Tack.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om DT är en gammal 28A från slutet av 70-talet så är jag med. DT är för mig Suzuki...

 

Den motorn har en kylståle som kommer ur botten på blocket riktad snett ut likt de senare som kommer ur kåpan via en slang.

 

Stick in en ståltråd eller tunn spik och se om det är blockerat. Detta under förutsättning att impellern är bytt och rätt monterad med kil osv.

 

Dessa motorer är mer eller mindre evighetsmaskiner om de inte rostar bort. Vi sålde en för 2år sedan som varit i familjen sedan ny utan ett driftstopp sedan ny.

 

Telltale/kylstråle finns på i det närmaste all utombordare som kyls med vatten, så helt rätt att ana oråd när det saknas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som åvan nämnt har alla (nästan) utombordare en "telltale".

 

Hittade denna länken som kanske kan vara till hjälp. 

 

http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/trouble-1978-yamaha-28hp-th4472.html

 

 

Mest troligt är väl att impellern och/eller pumphuset inte är i ordning.

 

Lycka till och kom gärna tillbaka och berätta vad som var problemet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 4 juni 2017 på 2:06 PM, Mange249 säger:

Om DT är en gammal 28A från slutet av 70-talet så är jag med. DT är för mig Suzuki...

 

Den motorn har en kylståle som kommer ur botten på blocket riktad snett ut likt de senare som kommer ur kåpan via en slang.

 

Stick in en ståltråd eller tunn spik och se om det är blockerat. Detta under förutsättning att impellern är bytt och rätt monterad med kil osv.

 

Dessa motorer är mer eller mindre evighetsmaskiner om de inte rostar bort. Vi sålde en för 2år sedan som varit i familjen sedan ny utan ett driftstopp sedan ny.

 

Telltale/kylstråle finns på i det närmaste all utombordare som kyls med vatten, så helt rätt att ana oråd när det saknas.

Det stämmer så klart att det är en Suzuki. 

Nu ska jag försöka lösa problemet men innan jag skruvar isär för att kolla impellerna så undrar jag om jag har hittat rätt hål för kylstrålen. Liknar inget annat som jag har sett på andra motorer, dessutom är hålet gängat. Kan det vara der som syns på bilden mellan de två muttrarna?

image.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...