Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
goetheiby

hur ska jag välja backslag?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis tagit över en långkölad segelbåt byggd i ferrocement som väger ca 14 ton.

Det satt en 36 hk volvo penta md17c i den som efter tio år ur bruk både var sönderfrusen och ihoprostad och alldeles för klen för den här båten.

Jag har nu en nyrenoverad md21 75hk som jag ska sätta i men jag har inte möjlighet att ta upp båten på land just nu så jag kommer inte kunna byta propeller som har en stigning på ca 17" skulle jag gissa mig till. Jag har två backslag att välja på, ett hydrauliskt borg warner velvet drive 3:1 eller ett mekaniskt hurth 2.14:1.Kan någon säga mig hur jag gissar mig till vilken typ av utväxling som skulle vara mera passande? Jag skulle vilja att motorn ska marscha på ca 2000 varv..

 

tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Standard backslag på MD 17 C har en utväxling på 1,91:1 så även med Hurts backslaget kommer båten att gå saktare vid samma varvtal. Med Borg Warner backslaget kommer båten att gå mycket långsammare.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Standard backslag på MD 17 C har en utväxling på 1,91:1 så även med Hurts backslaget kommer båten att gå saktare vid samma varvtal. Med Borg Warner backslaget kommer båten att gå mycket långsammare.

Hälsningar Ove

 

Tjena ove,

 

Med andra ord är Hurts backslaget mera passade nu då? Om jag byter propeller till en mindre när jag tar upp båten i vinter så borde jag kunna rätta till varvtalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett Hurthbackslag men drop center, kommer nog propellern att rotera åt fel håll. Vissa Hurtbackslag har också olika utväxling på fram och backväxeln. På en så stor och tung båt bör man sträva efter en så stor propeller som möjligt, om man vill ha bra verkningsgrad. En mindre propeller än den du har blir inte effektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dropcenter på det här backslaget men enligt papprena så står det klart och tydligt att drar man spaken bakåt så lägger man i växel  framåt och jag har kollat och den snurrar då åt höger.

Framåtväxel 2.14:1 och back 1.96:1.

Rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...