Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thomas__

VP KAD 300 går varm - tacksam för tips

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vid årets premiärtur med vår Polar 820 utrustad med en VP KAD 300 gick motorn varm. Verkar tyvärr det inte bara vara temperatursensorn utan den går verkligen varm. Ligger man försiktigt runt 1000 varv hamnar temp på ca 94 grader, ökar man gas något stiger temp direkt.

 

Motorn har varit vinterkonserverad på samma sätt som tidigare år med genomspolat system. 

 

Vi har nu bytt impeller och sjövattenfiltret ser OK ut. Problemet kvarstår. Vad tror ni är nästa steg i felsökning - kontroll av termostat kanske? Var hittar jag den? Har försökt kolla på skisser över KAD 300 men lyckas inte hitta den. Är de enkla att plocka ut? Andra tips?

 

MVH

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larmar den eller är det "bara" tempmätaren?

 

Temp givaren visade över 100 grader, det larmade och hann pysa ut lite kylvätska vid expansionskärlets ventil innan jag slog av motorn. Därefter bytt impeller och fyllt på kylvätska men temp stiger ändå. Tidigare låg tomgångstemp på ca 75 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl egentligen att gå igenom hela kedjan från kylvattenintaget och hela vägen genom motorn tills sjövattnet lämnar motorn, och den interna sötvattekylningen.

 

Men två frågor:

Hur såg impellern den dy bytte ut, hel eller skadad?

 

Vilken typ av sjovattenfilter har du? Den stora svarta burken?

Isåfall är det två grejer du skall se upp med, det inre locket måsta vara slätt, och helt. Det yttre stora skruvlocket kan hamna litet snett i gängorna, i båda fallen suger pumpen luft och det blir varmgång!

 

Om det inre locket är kasst går du till en butik som säljer lösgodis och ber att få eller få köpa några sådana där plastlådor som godiset levereras i, tag två lock till dessa och klipp ut två cirklar, lika stora som det inre locket skall vara, kanske det kan behövas tre, beroende på plastens tjocklek. Lägg i dessa godislocken istället och skruva åt det yttre locket!

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att axeln på vattenpumpen/cirkulationspumpen går av inne i pumpen

Remhjulet snurrar med som vanligt och inget oljud men motorn går varm med lite varvtal

Tar ett tag innan motorn går upp i temp då impellern pumpar runt vattnet till viss del samt att den typ räcker för att hålla motorn ifrån att koka på tomgång

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för era svar!

 

@Georg_Ohm - Impellern såg ganska ok ut men nu sitter iallafall en helt ny på plats.

Sjövattenfiltret sitter i stor svart burk ovanför impellern. Det inre locket ser helt slätt ut. Jag tror att det yttre locket sluter tätt (när jag, i samband med alla tester jag gjort, vid ett tillfälle inte hade skruvat åt locket ordentligt kom det ut sjövatten där, känns som gängorna tar när jag skruvar på det ordentligt).

 

@Capitan - finns det något enkelt sätt att kolla om axeln i vattenpumpen är problemet? Antar den drivs runt av drivremmen? 

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din pump suger inte luft om locket är otätt men det kommer in vatten (filtret sitter efter sjövattenpumpen).

 

Blir den varm även om du varvar utan växel? Om sjövattenpumpen är dålig kan man tappa flöde som märks genom att den går varm på tomgång och på last men svalnar om man varvar utan belastning (alltså högre flöde utan att producera så mycket mer värme).

 

Du har inte haft av drevet i vinter och lyckats få en kink på slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din pump suger inte luft om locket är otätt men det kommer in vatten (filtret sitter efter sjövattenpumpen).

 

Blir den varm även om du varvar utan växel? Om sjövattenpumpen är dålig kan man tappa flöde som märks genom att den går varm på tomgång och på last men svalnar om man varvar utan belastning (alltså högre flöde utan att producera så mycket mer värme).

 

Du har inte haft av drevet i vinter och lyckats få en kink på slangen?

Ok, samma som på min nuvarande KAD43, silen efter pumpen, men jag relaterade till en TAMD 30 och en senare TAMD31 där jag råkade ut för dessa fel, där siten sitter innan pumpen, kanske därför man gjorde om det flödet?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för era svar!
 
 
@Capitan - finns det något enkelt sätt att kolla om axeln i vattenpumpen är problemet? Antar den drivs runt av drivremmen? 
 
/Thomas

 

 

Om du lossar remmen och känner på remhjulet så borde man kunna känna att det är väldigt "lätt" tycker jag

De gånger jag haft vänner som råkat ut för detta så har jag själv aldrig varit med och skruvat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För o se om sjövattenpumpen fungerar är det enklast att lätta på locket till filtret. Här skall det välla ut vatten om allt är i odning. Angående cirkulstionspumpen kan axeln mycket väl vara av. Är en knepig konstruktion med en klen axel. En del pyssel o demontera. Remskivor o termostathus måste bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du inte har hittat felet så se bifogad fil.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

post-105029-0-80259400-1496595831_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaterna sitter väl bredvid sjövattenfiltret även på Kad300?

- plocka ur och lägga i en kastrull med termometer, så ser du om dom öppnar sig vid rätt temperatur (81 grader på mina Kad42or).

 

Ett annat tips är att vid varm motor, öppna luftningsnippeln uppe vid turbon - kommer det ut luft där (istället för att öppna expansionskärlet), så är det luft i det slutna systemet som är boven.

 

Varför det sedan är luft i systemet kan bero på allt ifrån toppen till att det är en trasig värmeväxlare.

- i mitt fall så försvinner det kylvätska under gång (den går inte varm längre efter jag luftat, men jag behöver slå i några liter glykol var 10e distans).Felsökning skall ske i höst - men jag tror det är värmeväxlaren, så glykolen försvinner med sjövattnet ut och därav att jag ej ser någon vätska i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för alla svar! Det visade sig vara axeln i cirkulationsumpen som var problemet. Ny cirkulationspump beställd.

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surt, men skönt o hitta felet. Om du monterar själv kan jag rekommendera.

Byt packningen bakom plåten bakom termostathuset, det var förmodligen där det försvann kylvatten på min 42:a.

24 Packning  1542187 1  45,00

Nya o-ringar till plaströret mot kyllimpan.

3 O-ring  968927 2  41,13

Packningen mellan pump o termostathus

6 Tätningsring  3583913 1  37,50

Annars är det bara försöka få allt att lira vid montaget. Gäller att alla tätningar hamnar lagom inspända mellan pump, termostathus och kyllimpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast att kolla om maskinen får kylvatten är väl att titta på avgasutsläppet om det kommer vatten där.

 

På så sätt är man bara genom en snabb titt informerad om att bottenventil har genomströmning impellern funkar sjövattenfilter och eventuella oljekylare släpper igenom vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...