Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Hajjen

Skaffa nytt kylskåp

Rekommendera Poster

Hej, funderar på nytt kylskåp tex Isotherm med asu. Båten är importerad från USA Sea ray, CE märkt med 110 v och trafo för landström. Vet någon om det finns precis som med landströmsladdare kylskåp med en bred spänninsnivå, typ från 100-240v, eller har ja fattat allt fel går det bara att kör då på 12 volt. Mvh david

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

​I mitt tycke är Isotherm med ASU världens bästa båtkylskåp!

Klart det finns väl andra åsikter också, men jag är helnöjd med mitt, och haft några andra mer eller mindre kalla och stömslukande skåp innan detta.

 

Nej, det går bara på 12 volt, men är ju väldigt strömsnålt.

jag hade tidigare, liksom i förra båten en 50 W solcellspanel som nästan helt och hållet klarade av att försörja kylskåpet, ja och 1-2 timmas motorgång per dag. Sällan jag kopplade landström.

 

ASU känner ju av när generatorn laddar (eller då du tar landström) och sparar då kyla i en kylackumulator, som sedan utnyttjas då man ligger stilla i hamn.

 

Jag byggde en onödig "Citroën-lösning" till mitt första Isotherm, ett nätaggregat 230-12v som då skulle koppla över och försörja skåpet när landströmmen kopplades, men det visade sig redan första säsongen att jag inte behövde koppla landströmmen, i alla fall inte för kylskåpets skull.

 

Ja Citroën tekniker fixade ju suveräna tekniska lösningar till problem som knappast existerar.

 

Köp ett sådant kylskåp, du kommer inta att ångar dig! Men det går som sagts, bara på 12 volt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

En annan sak att tänka på när man skall byta kylskåp i en USA-båt, är att ofta går det inte att få ut från båten utan att ta isär det. Både dörren ner till ruffen och takluckan brukar vara för trång för att få ut det. Det betyder även att man får köpa sig en storlek mindre kylskåp för att få in det nya. Jag själv och även en kompis med USA båt har varit med om det. Båtarna var visserligen Maxum och Chaparall, men det kan ju vara flera.

 

Mvh. Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vilka matnyttiga svar, stort tack och bock för dessa erfarenheter, det är alltså en Sea ray 240 sundancer från 2002, finns det någon som har bytt kyl på en Sea ray , skulle vara intressant att höra iof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag r det ofta onödigt att lägga pengar på ASU. Innan solpanelerna slog igenom var det vettigt men idag håller nog de flesta ingång sin kyl nästan enbart med solpanelerna. Tyvärr ställer ASUn till det om man har solpaneler, ASUn tror att det är generatorn som laddar när det är solpanelerna som ger ström. De flesta tvingas därför stänga av ASUn, alltså har man betalat för något man inte behöver.

 

Eftersom de flesta kylskåp kan gå både på 12 och 24V så kan man mata dem med 24V när man har landström. Det enda som behövs är en diod i 12V matningen. Så fort man har landström så går kylen automatiskt över på landströmmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag r det ofta onödigt att lägga pengar på ASU. Innan solpanelerna slog igenom var det vettigt men idag håller nog de flesta ingång sin kyl nästan enbart med solpanelerna. Tyvärr ställer ASUn till det om man har solpaneler, ASUn tror att det är generatorn som laddar när det är solpanelerna som ger ström. De flesta tvingas därför stänga av ASUn, alltså har man betalat för något man inte behöver.

 

Eftersom de flesta kylskåp kan gå både på 12 och 24V så kan man mata dem med 24V när man har landström. Det enda som behövs är en diod i 12V matningen. Så fort man har landström så går kylen automatiskt över på landströmmen.

Jag håller inte med om detta.

I alla fall inte då jag bara hade en 50 watts panel, man ser på lysdioderna på kylskåpets kontroll när ASU jobbar per automatik eller då det går för fullt. Det hände aldrig att kylskåpet gick på högvarv med bara 50 watts panelen.

Idag har jag ytterligare 200 watt solcellspaneler, och det händer emellanåt att spänningen stiger så pass att kompressorns automatik tror att det är generatorn som laddar, men vad gör det?

 

Nu har jag inte tagit reda på gränsvärdet i volt, när automatiken går över från sparläge till fullfartsläget, borde väl gjort det innan jag börjar argumentera i denna konversation.

Men jag vidhåller att jag aldrig haft några problem med detta, tvärt om.

 

Sedan är det ju sorgligt att man "ower there" bygger båtar som är så trånga att man inte kan lirka ut eller in ett kylskåp utan att första använda en tigersåg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten hade vi asu tillsammans med en solpanel på 50watt, det var bara problem!

Kylen trodde att generatorn laddade och gick över till att ackumulerade kyla med påföljd att spänningen sjönk så pass att kylen slog ifrån då steg spänningen igen...........,,,

Fungerar säkert bättre med stora paneler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten hade vi asu tillsammans med en solpanel på 50watt, det var bara problem!

Kylen trodde att generatorn laddade och gick över till att ackumulerade kyla med påföljd att spänningen sjönk så pass att kylen slog ifrån då steg spänningen igen...........,,,

Fungerar säkert bättre med stora paneler.

Intressant!

Jag har alltid haft kontroll på lysdioderna, och det är grön, samt grön + gul som lyser, men bara sekunder efter motorstart eller då landströmmen kopplas in tänds även den röda tillsammans med den gröna.

Solcellspanelen ger erforderlig ström, men dess regulator tycks då hålla ned spänningen... det blir att krypa runt i båten med tångamperemeter och voltmetern då. Men nu har jag inalles 250 W paneler, så det är inga problem, men har ju aldrig märkt att det blir för kallt.

Gränsvärdet är 12,7 volt.

http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/CruiseASUMan.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ASUn tycker att generatorn laddar så kör den ned temperaturen i kylskåpet. Har man inte ganska mycket solpaneler så blir laddningen av batterierna lidande.

Många har skrivit om detta problem.

ASU kostar ca 3tkr mer, lägg de pengarna på solpaneler och en bra regulator istället, pengarna räcker till min 100W solpaneler.

Det är effektivare att lagra "kyla" i batterierna än i ett kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ASUn tycker att generatorn laddar så kör den ned temperaturen i kylskåpet. Har man inte ganska mycket solpaneler så blir laddningen av batterierna lidande.

Många har skrivit om detta problem.

ASU kostar ca 3tkr mer, lägg de pengarna på solpaneler och en bra regulator istället, pengarna räcker till min 100W solpaneler.

Det är effektivare att lagra "kyla" i batterierna än i ett kylskåp.

Ja det är ju intresant, men jag har haft ASU-kylskåp i mer än tio säsonger i två olika båtar, båda med 50wattspanel, har som redan skrivits aldrig upplevt detta fenomen, den röda lysdioden har ju bara lyst då generatorn laddar, man har landström eller då man ställt strömställaren i det manuella läget.

Kanske kan bero på att mina solcellsregulatorer hållt nere spänningen någon tiondels volt eller så.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som sagt, det finns en del skrivet:

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=7434

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=10903

http://www.maringuiden.se/forum/topic/65875-kylskåp-med-eller-utan-asu/

osv

 

Den enklaste frågan är: Vilket har man mest nytta av ASU eller solpaneler?

100W solpaneler håller igång en kyl maj-augusti utan extra laddning!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Lite info om Dometic produkter som kanske är intressant för båtfolket för dom som inte känner till det.

Se bifogade dokument.

 

Laddaren klarar 90 - 260 volt!

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

ladd.pdf

kyl.pdf

Redigerad av batelektriker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en Sea Ray 240 Sundancer från 1998.

Jag bytte till ett Isotherm 65L och det passade perfekt, var nästan exakt samma mått som det gamla.

Det var trångt att få ut det gamla och in det nya men det gick. Det enda jag gjorde inuti båten var att montera av dörren på det gamla innan jag tog ut det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ginger!

Hade tänkt mig just detta kylskåp, jättebra info. Tackar för infon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga, kommer du ihåg vilken serie från Isotherm det var, finns elegance och CR tror jag och de har olika mått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett Isotherm 65 CR eller Cruise...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...