Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
wilga

Köpt båt av båtmäklare

Rekommendera Poster

Som sagt, har köpt ny båt av en båtmäklare.

Har ett litet moraliskt dilemma nu efter köpet, köpte båten i princip osedd, för jag ville verkligen ha båten innan ngn annan hann före, men självklart med det förbehållet att den skull vara i det skick som utlovats. Inga pengar överfördes innan jag sett båten live. När jag väl ser båten så blir jag nöjd! Ser dessutom vissa saker i båten som inte stod med på listan av utrustning. Bl.a en liten hjälpmotor i motorutrymmet som satt fast på ett specialfäste, liknande fäste sitter även på badbryggan.

När jag några dagar senare hämtar båten, och tar mig till hemmahamn, vill jag i lugn o ro gå igenom båten lite mer. Då upptäcker jag att lilla motorn är urplockad, i min enfald trodde jag att den ingick. Vad säger ni andra, har jag någon som helst rätt till krav på motorn? Båten levererades till mäklaren av ägaren enkom för att jag köpt den. Dessutom har ett par andra saker oxå dykt upp, te.x motortimmarna var dubbelt så många som uppgivits, dessutom var startbatteriet plus en batteriseparator trasiga. Vad har man för rättigheter gentemot handlaren? Eller är det bara att glömma och gå vidare? :-) Är ju nöjd förövrigt med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte den lilla motorn inte fanns med på utrustningslistan kan du nog glömma den, men vist är det dåligt sätt att låta den sitta kvar vid visningen, utan att säljaren sade något, iofs frågade du inte heller.

 

Antalet motortimmar tycker jag säljaren skall kompensera för, särskilt som de är dubbelt så många.

"Dubbelt så många" är det 200 timmar istället för 100 timmar? eller 1000 istället för 500? betänk att en fritidsbåtsmotor går omkring 50-100 timmar per säsong, oftast närmare 50 än 100.*

 

Likaså batteri och separator, tycker jag skall kompenseras, knappast dolda fel, säljaren kan ju hävda att separatorn gått sönder efter köpet, må så vara, men startbatteri tar längre tid på sig att bli dåliga. Även här tycker jag att du skall ha ersättning.

 

Mäklaren har väl anlitat en besiktningsman? och är därmed återförsäkrad för sådana här saker.

Blir det ingen rätsida på detta så vänd dig till kommunens konsumentkontor eller ARN direkt.

 

*Om man finner en båt med många motortimmar som inte överensstämmer med årgången för fritidsbåtsanvändning, särskilt då "hyttbåtar" skall man vara uppmärksam, då kan det vara så att båten används kommersiellt, det behöver ju inte vara en nackdel, eftersom man får hoppas att den tagits om hand ordentligt, fått all service etc, men ändå ett observandum!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den utrustning som finns i båten vid visningen / affären ingår i köpet, punkt. Undantaget är möjligtvis uppenbart personliga tillhörigheter som ett fotoalbum eller något. I praktiken ingår dom tjusiga kuddarna och kaffebryggaren som använts vid styling av båten om det inte framgår annat.

 

Vill man inte skicka med något som finns i båten när man visar upp den, säg en tjusig plotter, så måste man säga ifrån om det, så hjälpmotorn är din.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ja det är ju lite åt det hållet jag känner, att det som var i båten när den kom sas till mig bör ingå, oavsett vad som stod på utrustningslistan, jag menar var drar man gränsen? Fick heller aldrig frågan om jag ev ville köpa motorn!

Nu såg jag dessutom att motorn säljs av mäklaren! Ang batteriet och separatorn har jag påtalat att jag vill ha full ersättning för, och dom bad mig återkomma när jag införskaffat prylarna. Batteriet köpte jag förra veckan, och batteriseparatorn kom med posten idag.

Vad gäller motortimmar uppgav dom 80 tim, men visade sig i själva verket vara 195 tim. Förvisso fortf lite för en -08 Är lite kluven i hur jag ska agera....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skall införskaffa prylarna säger dom? Enkelt för dom att skita i att betala då...

 

Säg till dom som det är, utrustning som sitter i båten vid visningen och affären ingår!

Det verkar ju som att det är mäklaren som har norpat motorn för egen vinning. Stod båten hos mäklaren? Då är det ju inte heller så att dom kan försöka skylla på att du kollade på en "semesterklar" båt som förra ägaren använde medan den låg ute till försäljning.

 

Till och med Knape Marin som har ett ganska skamfilat rykte vad jag förstått skriver på sin hemsida att det som inte följer med i affären skall tas ut. http://www.knapemarin.se/faq.asp?quest=6

 

Det är över 100% fel gällande timmarna, så där borde dom göra nåt. Är ju fortf knappt inkörd med dom timmarna så det är ju inte som ovan med 1000 h istället för 500 men rätt skall vara rätt.

 

Vid inbytet av min förra bil stod det i det finstilta i avtalet att bilen fick ha rullat max 200 mil över det som stod vid tecknandet av avtalet när inbytet skedde. För varje mil över det skulle 5 kr dras av på priset...

 

Jag vet inte hur det fungerar med båtmäklare och konsumentköplagen, har väl varit uppe trådar om sånt förr, men det bör ju vara så att det räknas som att du köpt av ett företag om du köper via mäklare. Iaf brukar dom ju ha "trygghet" för bägge parter som ett argument i sin marknadsföring...

 

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja eftersom det gäller en affär på dryga halvmiljonen så ska det ju vara tryggare att handla med ett företag. Så tack för input, vill ha lite kött på benen om mina ev rättigheter, innan jag bestämmer mig för hur jag ska agera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäklare, försäkringabolag, besiktningsmän, mc-klubbar, maffia...

Över samma kant..

Är det helt rätt och man får det som man bör kunna förvänta sig... så är det nog mer tur än skicklighet, det ligger i system-felets natur..

Ha inte för höga förväntningar på någon välvilja.. men lycka till...

Oavsett vad..

Gör själv.. även om du måste plugga in, lära dej, träna, göra fel göra om... så lönar det sig i längden... tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och prata med konsumentvägledare eller ARN så du får veta vad som gäller, sen kan du agera utifrån det. Ingen idé att chansa och hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och prata med konsumentvägledare eller ARN så du får veta vad som gäller, sen kan du agera utifrån det. Ingen idé att chansa och hoppas.

Akkurat!

 

Om du nu inhandlar och installerar batteri och isolatorn skall du ju egentligen även ha ersättning för detta jobb.

Här kan ju mäklaren annars spara en massa pengar som en reparatör skulle tagit ut. Men å andra sidan får du de gerjerna du vill ha och kan själv se till att jobbet blir tillfylles.

 

När jag tidigare skrev om den lilla motorn förutsatte jag att det var förre ägaren som behöll den, men i detta nya ljus där mäklaren vill kränga den separat är det ju rätt ojysst.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper båt genom mäklare gäller konsumentköplagen.

 

Tycker ändå du ska tala med en konsumentvägledare eller jurist för att helt reda ut dina rättigheter innan du tar kontakt med mäklaren. "Jag har talat med en jurist..." väger helt klart tyngre än "Jag tycker att..."

 

Förutom att utrustning som ingår bör skrivas på en utrustningslista bör även utrustning som inte ingår antecknas i kontraktet. Det är ju sällan så att all utrustning skrivs på utrustningslistan så det du har sett vid köpet tycker jag du kan förvänta dig ingår om det inte är bortskrivet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Har nu varit i kontakt med konsumentrådgivaren, och enl honom

så har jag rätt till motorn, dessutom att kunna kräva ngn form av kompensation för motortimmarna, plus såklart för dom saker jag måste byta ut. Så nu ska jag författa ett mail till båtmäklarn!

Fortsättning följer......

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad heter firman/båtmäklaren vore bra för andra att veta om man går i båtköpar tankar,så häng ut firman på maringuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.hade/har ett annat liknande dilemma.

I höstas när jag skulle ta upp båten på samma sätt och samma plats som de senaste 4 åren.

Nån tid före upptagning fick jag ett samtal från hamnkapten om vilket upptagningsdatum jag ville ha.

-senast möjligt.. och vi kom överens om sista upptagninsmåndagen.. alles klar..

Under sista seglingen, på väg till vinterhamn, nytt samtal..

-är det ok att dom, lyftfirman som alltid lyft och numera fakturerar både lyft och vinterplats, lyfter med lastbil?

I min värld så har dom alltid gjort det..?

Svara.. "ni" lyftfirman är ju proffs på lyft, dom vet vilken båt det är, vilken plats, masten på.. precis som dom senaste åren.. så dom får lyfta med vad dom vill.. bara jag får upp båten svarade jag och allt var frid och fröjd.

Måndag och både dotter och jag hade tagit ledigt för att åka och lyfta båten... vi har en dryg timme i bil..

Väl framme får vi veta att "vi kan inte lyfta båten" "vi lyfte en lika stor och det kändes instabilt" "vi måste lyfta på fredag. Måste ni vara med då"

- i princip så måste vi väl inte men vi vill såklart och kommer ta ledigt för att vara med.. när, vilken tid blir det?

-vet inte tiden alla kranar är så upptagna...

-ok ring i god tid, vi är standby under fredagen..

Nån hång efter lunch ringer telefonen..

-om en halvtimme lyfter vi!!!

-vi hinner ju inte dit.. har dryga timmen stt åka.

Väl där ser vi båten på land, inga spår av nån kranbil, lyftfirma mm. Båten ok uppställd fast lite grovt grus på däck efter arbetares skor..

Lugnt i alla fall..

Nu börjar cirkusen.

Faktura kommer på normal landplats plus lyftet dom inte gjorde plus mastlyft, fast masten är kvar på plus 2timmar x 2gubbar so. Jobbat extra med lyftet.

Vi tolkade det som att det måste blivit nåt missförstånd och att dom blandat ihop vår båt våra lyft mm. med andra.

Vi betalade vanlig taxa för lyft och för landplats. Skrev vad betalning avsåg och en förklaring.. allt lugnt till nån vecka före sjösättning.

Kravbrev från inkasso... vi bestred och skickade förklating... allt lignt igen.

Samma morgon som sjösättning.. det står två vakter och säger...

-vi har fått order att inte sjösätta innan betalning..

Jag betalade via swish in lyftet. Fick i båten..

Sen var det cirkus igen..

Dom dka ha betalt för lyftet, med lastbil (som jag trott att dom alltid lyft med) som dom inte gjorde... och betalt för lyftet med kranbil (som dom alltid lyft med förut) (nu vet jag men förut var kranbil eller latbil med kran samma sak för mej)

Verkar som dom menar att jag har sagt att dom måste lyfta med lastbil... absolut inte med kranbil.. inte för att jag förstår hur dom "fått till det"

Dom hotade med stämningsansökan... jag tänkte att... dom nyktrar nog till..

Igår har det kommit rek-brev från Jakis.. har ej hämtat ut men misstänker det inte är kärleksbrev..

Som jag ser det.. borde jag ha ersättning för 2personer förlorad arbetsinkomst och missade semesterdagar plus 20mil onödig resa.. och enrejäl ursäkt..

Varvet Östersjövarvet och hamnkapten har skött sig exemplariskt.

Det är företaget rcw.. som alltid skött lyft, och som jag aldrig förränn nu pratat direkt med, som fuckar upp.

...

Fru ringde till den firman för att försöka fråga vad som gått snett.

Jag stod i ett annat rum och hörde hur någon skreeeek i luren.

Måste vara sjukt lukrativ branch, lyftbranchen just nu... när man har råd att bete dig så.

 

Återkommer när jag vet mer.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du trycker på typ alla mina knappar så måste ju bara få kommentera på detta, eller snarare hålla med dig!

 

Jag är naturligtvis helt partisk, en ensam båtägare som bara vill åka båt men...hela den här branschen är helt infekterad av oseriösa aktörer som tar hutlöst betalt. En mekaniker som tar 800 kr/tim som i princip inte har ett enda specialverktyg - vad sjutton berättigar det (En grävmaskinist med grävmaskin för 1 000 000 SEK tar lika mycket)? Jo, utbud och efterfrågan! Det finns alltför mycket båtägare som absolut vill att deras ögonsten ska fungera och vara sjösatt under de få månader som kallas sommar här i Sverige. På andra sidan står en alltför liten skara aktörer som kan hjälpa oss med detta.

 

Svarta pengar i mängder, priser som nästan uteslutande anges "exkl moms" men de bara "råkar" inte nämna detta. Dvs man får ett pris på 600 kr/tim som visar sig  bli 750 kr/tim när momsen läggs på. Det är för övrigt olagligt att ange pris exkl moms till konsument OM man inte tydligt specar att det just är så. Priser och tidsangivelser som inte hålls är också mer regel än undantag även om jag för stunden hittat en mekaniker som verkar leverera på de två punkterna. 

 

Vi båtägare är rena guldgruvan för dessa aktörer och inte minst kranbilsföretag verkar verkligen ha insett detta. 

 

För övrigt vill jag minnas en tråd för något år sedan där det tom fanns domslut på att en aktör agerat fel och tråden togs bort från MG av någon moderator såvitt jag förstod det. Vet inte om det var för att aktören har "känningar" här eller om man bara inte vill ha den typen av uthängningar på MG.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410; två saker:
1. Det är nog bättre om du startar en egen tråd med dina problem.

2. Kranbil=en lastbil med kran. Menar du mobilkran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410; två saker:

1. Det är nog bättre om du startar en egen tråd med dina problem.

2. Kranbil=en lastbil med kran. Menar du mobilkran?

 

Såklart du har den typen av kommentar..

Tyckte bara det passade in lite iaf.. mäklare, hantverkare, specialist...

 

När du ändå frågar.

Jag har aldrig funderat över vad olika typer av fordon med kran heter/kallas.

Kranbil är lyftföretagets namn på bil med kran som är avsedd endast att lyfta med.

Lastbil med kran kan även transportera saker... eller nåt sånt.

Frågan när dom ringde, via ombud, var om dom fick lyfta med lastbil..

Jag vill få upp båten och ansåg att lyftfirman, som alltid lyft båten, vet hur lyft fungerar och vad som går att lyfta med. Därför motsatte jag mej inte, avbröt inte seglingen och började studera vilka olika typer av lyftutrustningar som finns, vilka som är lämpade just i detta fallet mm. mm. jag bara sa.

"ni" är proffs på lyft, ni har lyft i och ur båten 4-5 år, ni vet vad det är för båt, det är samma båt, den ska stå på samma ställe som alltid. Fick åxå frågan

- och du ska ha masten kvar på... -Ja precis som alltid hittills.

-ni får lyfta med vad ni vill, jag vill ha upp båten på ett säkert sätt-

det var hela dialogen.

 

 

Jag ifrågasätter sällan vilken utrustning tandläkaren använder heller... kallar nog allt som sitter i en slags handtag med roterande chuck för borr..... fast det kanske heter nåt helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du trycker på typ alla mina knappar så måste ju bara få kommentera på detta, eller snarare hålla med dig!

 

Jag är naturligtvis helt partisk, en ensam båtägare som bara vill åka båt men...hela den här branschen är helt infekterad av oseriösa aktörer som tar hutlöst betalt. En mekaniker som tar 800 kr/tim som i princip inte har ett enda specialverktyg - vad sjutton berättigar det (En grävmaskinist med grävmaskin för 1 000 000 SEK tar lika mycket)? Jo, utbud och efterfrågan! Det finns alltför mycket båtägare som absolut vill att deras ögonsten ska fungera och vara sjösatt under de få månader som kallas sommar här i Sverige. På andra sidan står en alltför liten skara aktörer som kan hjälpa oss med detta.

 

Svarta pengar i mängder, priser som nästan uteslutande anges "exkl moms" men de bara "råkar" inte nämna detta. Dvs man får ett pris på 600 kr/tim som visar sig  bli 750 kr/tim när momsen läggs på. Det är för övrigt olagligt att ange pris exkl moms till konsument OM man inte tydligt specar att det just är så. Priser och tidsangivelser som inte hålls är också mer regel än undantag även om jag för stunden hittat en mekaniker som verkar leverera på de två punkterna. 

 

Vi båtägare är rena guldgruvan för dessa aktörer och inte minst kranbilsföretag verkar verkligen ha insett detta. 

 

För övrigt vill jag minnas en tråd för något år sedan där det tom fanns domslut på att en aktör agerat fel och tråden togs bort från MG av någon moderator såvitt jag förstod det. Vet inte om det var för att aktören har "känningar" här eller om man bara inte vill ha den typen av uthängningar

Får se hur det går i mitt fall.

Det var plötsligt många, ägarens son, deras revisor, ett par anställda till samt snuben från faktura/inkasso-företaget som dök upp.

Innan jag betalade för lyftet ville jag såklart ha kvitto. DOm kom med kvitto på det sdom inte gjort men ville ha betalt för.. DEt kvittot lyckades jag nästan inte tacka nej till. JAg ville ha kvitto på det jag betalat nu... mao. lytet i. Resten var ju avklarat....

Så vi får se vad rek-brevet från Jakis har i sitt sköte..kanske får se en domstol från insidan, dom hotade ju med det.

 

Ska bli intressant

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du trycker på typ alla mina knappar så måste ju bara få kommentera på detta, eller snarare hålla med dig!

 

Jag är naturligtvis helt partisk, en ensam båtägare som bara vill åka båt men...hela den här branschen är helt infekterad av oseriösa aktörer som tar hutlöst betalt. En mekaniker som tar 800 kr/tim som i princip inte har ett enda specialverktyg - vad sjutton berättigar det (En grävmaskinist med grävmaskin för 1 000 000 SEK tar lika mycket)? Jo, utbud och efterfrågan! Det finns alltför mycket båtägare som absolut vill att deras ögonsten ska fungera och vara sjösatt under de få månader som kallas sommar här i Sverige. På andra sidan står en alltför liten skara aktörer som kan hjälpa oss med detta.

 

Svarta pengar i mängder, priser som nästan uteslutande anges "exkl moms" men de bara "råkar" inte nämna detta. Dvs man får ett pris på 600 kr/tim som visar sig  bli 750 kr/tim när momsen läggs på. Det är för övrigt olagligt att ange pris exkl moms till konsument OM man inte tydligt specar att det just är så. Priser och tidsangivelser som inte hålls är också mer regel än undantag även om jag för stunden hittat en mekaniker som verkar leverera på de två punkterna. 

 

Vi båtägare är rena guldgruvan för dessa aktörer och inte minst kranbilsföretag verkar verkligen ha insett detta. 

 

För övrigt vill jag minnas en tråd för något år sedan där det tom fanns domslut på att en aktör agerat fel och tråden togs bort från MG av någon moderator såvitt jag förstod det. Vet inte om det var för att aktören har "känningar" här eller om man bara inte vill ha den typen av uthängningar på MG.

 

PS. jag har inga synpunkter på kostnaden. Dom tar ca 5000kr för att ha båten på land och 2300kr för lyft i och samma för lyft upp. det har jag betalat.. men jag fattar inte varför jag ska betala för ett lyft dom ville göra, på sitt initiativ. som dom inte gjorde..

 

Jag kan komma och hämta det där skräpet på din tomt, jag tar 1000kr för det OK?

-yes

Jag ringer och frågar om det är ok att jag gör det med XXX utrustning?

-OK säger du

Jag skickar faktura på 5000kr.. jag hade med mej 5 gubbar men det gick inte så jag fick köra på plan A.. därför ska jag ha 4000kr till för det jag inte gjorde...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden redan spårat ur dristar jag mig till att fråga,

 

Vem tusan är Jakis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden redan spårat ur dristar jag mig till att fråga,

 

Vem tusan är Jakis?

 

Vi är inte riktigt säkra men tror det är antingen rcw:s faktureringsbolag eller ett inkassobolag.. eller liknande.

 

Såklart tråden ska spåra ur.. det gör ju alla trådar.. fast den här höll sig på spåret länge.. nu väntar vi ju alla på upplösningen, se detta som lite reklampaus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett litet inkasso och delgivningsföretag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - jag har såklart den typen av kommentarer, då det är otroligt respektlöst att kapa en tråd på det sättet du gör och ta fokus från TS problem med dina egna. Speciellt när det är en aktiv tråd och du kan själv starta en egen lika lätt som att kommentera i den här.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - jag har såklart den typen av kommentarer, då det är otroligt respektlöst att kapa en tråd på det sättet du gör och ta fokus från TS problem med dina egna. Speciellt när det är en aktiv tråd och du kan själv starta en egen lika lätt som att kommentera i den här.

Jag ser åxå fram emot fortsättninoch svar på ursprungsfrågan här.. fn är det ju "paus" med risk att den försvinner långt bak i väntan på..

Inte meningen att du skulle "tappa fokus". Ber om ursäkt för det, klart man ine ska få någon att göra det. Hoppas du "hittar tillbaka"

Tycker i allafall det "hör till" samma genre.

Mäklare, hantverkare, besiktningsbolag, försäkringsbolag... mfl som ofta kan bete sig bedrägligt.

Och ja... det är min tolkning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte hänga ut mäklaren i detta läge, jag har skickat ett mail

med mina synpunkter redan igår, och han har inte svarat ännu.

Så länge han inte totalnekar till mina krav så ser jag ingen anledning......... ännu!

Så jag väntar med spänning på hans svar.

 

Och med all respekt caribic410, så ser jag inte direkt likheter mellan våra respektive problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det löser sig med mäklaren, är bolaget seriösa så är det nog inga problem.

 

Måste faktiskt också påpeka att det finns otroligt många oseriösa inom maritima tjänster, har själv drabbats av det ena å det andra och är inte direkt chockad när jag läser dessa inlägg på MG.

Ett problem är som någon nämnde tidigare, det är efterfrågan som styr och då det inte finns tillräckligt många varv, båtplatser, gästhamnar, mekaniker m.m. så kan många bolag inom marina branschen härja fritt och vraka å välja bland kunder. T ex överpriser på det mesta och tjänster som kan utföras i otid.

 

Nä, tänk om jag var utbildad mekaniker för marina motorer.... då hade jag startat firma direkt :-)

 

Sorry kapningen, följer resultatet med spänning!

Mvh Elfanomad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen är inte likadana, tycker jag inte heller.

Både du och jag har anlitat "proffs"

Av nån anledning har du fått betala för sånt som sen inte ingår och motor som gått mer.. mao betalt för "möda" som inte förverkligats.

Samma här. Jag betalade för att få upp båten men fick inte det... förränn senare, vilket jag åxå betalat för. Fast dom hävdar betalning även för båtlyftet som inte gjordes... den skulle ju bara upp.

Du ska betala för motortimmar som någon annan gjort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte hänga ut mäklaren i detta läge, jag har skickat ett mail

med mina synpunkter redan igår, och han har inte svarat ännu.

Så länge han inte totalnekar till mina krav så ser jag ingen anledning......... ännu!

Så jag väntar med spänning på hans svar.

 

Och med all respekt caribic410, så ser jag inte direkt likheter mellan våra respektive problem.

Studera motorns service manual noga.

Vilken service ska göras vid vilken driftstid?

Och tänk på att många servicepunkter ska göras vid xxx antal timmar ELLER efter xxx år.

Alltså ska till exempel en kamrem bytas vid 1200 timmar ELLER fem år. Oavsett driftstimmar.

Båtmäklare är ofta pigga på att skriva "fullservad" eller liknande och visar då upp kvitton på vinterkonservering med oljeservice vilket absolut inte är vad tillverkarna menar med service.

Spara allt som säljaren och/eller mäklaren utlovat i annonser mm.

Åtminstone borde mäklaren stå för en rejäl service/genomgång av motor och drev av en auktoriserad verkstad.

Det kan se futtigt ut med så lite extra timmar men det kan tippa över till en dyr servicepunkt som Du annars kunnat tagit nästa år. Kolla särskilt när ventiljustering ska ske enligt schemat om det ska göras på din motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja coppertail, det är ytterliggare en detalj i ärendet.

Har frågat efter ngn form av papper/kvitton på servicer och dyl.

Mäklaren hänvisar till att säljaren kanske betalt detta via sitt företag och inte kan visa kvitton på detta!?

Ytterst märkligt oavsett vem som gjort betalningen, kvitto bör man kunna skaka fram....

Vill poängtera att båten i sin helhet är i väldigt bra skick, så jag är inte orolig ig över motor osv,

men självklart hade det varit bra med ngn form av bevis på att motorn genomgått erf servicer.

Om inte annat för att veta vad som skall göras härnäst i service osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag bidrog till att dra den här tråden "ur kurs" lite grann...

 

Undrar dock hur vanligt det är att båtar är "fullservade" om man jämför med bilar. Det känns som att Fullservat innebär oljebyte och filter i många fall som ovanstående redan poängterat.

 

När det gäller båtmäklare, brukar inte de försöka hävda att de bara är en mellanhand mellan köpare och säljare som båda är privata och då gäller Köplagen istället för konsumentköplagen? Det är väl fastlagt att de inte kan göra så men man hittar alltid nya sätt att komma undan. Konsumentköplagen är kraftfull och skulle man tillämpa den fullt ut på ett båtköp borde man kunna känna sig rätt trygg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte själv båt av en mäklare förra året. Det stod då redan i annonsen att båten var varvsskött och att fullständig dokumentation finnes. När jag väl hämtade båten kröp det fram att just kvittona på motorservicarna inte fanns på papper men att varvet skulle skriva ut faktureringsunderlagen och skicka mig senare.

Tre veckor senare konstaterade mäklaren att tidigare ägaren och varvet "bytt tjänster" och att det därför inte fanns några fakturaunderlag. Mäklaren bjöd på en totalservice och fullständig genomgång av maskinen av en av mig utvald tekniker som jag har största förtroende för.

Antar att mäklaren tog ett ord med förra ägaren i sin tur.

Bra skött ändå tycker av en företrädare för en rutten bransch. Det var aldrig något snack.

 

Enligt Sweboat betyder "varvsskött" att båten är omhändertagen på ett fackmannamässigt sätt enligt tillverkarens föreskrifter.

 

Finns nog exempel på där det har svajat lite på den punkten? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...