Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Hur stor är nyttan med VHF nu för tiden?

Rekommendera Poster

Utan certifikat får man inte sända annat än i nöd, men lyssna får man göra hur mycket som helst. En lyssnare kan också höra vad som pågår i närområdet och ta sig till nödställda.

 

Det är som det statsiliknande skräckpropagandan förut.. då dom på tv visade sk tvpejlare.. som gick runt med antenner och "pejlade" såna som tittade.. undrar om dom pejlade in även dom som somnat framför rutan...

När jag såg den "reklamen"... "skrotade" jag min tv i ett antal år.. vet inte när dom upphörde med den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är övertygad om att bhemac säljer utrustningen, mer vän av dsc har mitt öga aldrig skådat :)

Nej, jag kränger inget  men jag har varit på utbildning med bla representanter för JRCC, Sjösäkerhetsrådet, NFB, Transportstyrelsen mfl. Syftet var att få folk att använda DSC i större utsträckning. Hade man haft råd skulle man gått ut och annonserat. Systemet är en succé mer än vad många trodde när det infördes. Det är många liv som räddats genom GMDSS. Jämfört med de flesta andra länder är användningen låg i Sverige. 

 

Där går åsikterna isär.. När jag för några år sedan tog mitt SRC-certifikat så var frågan oppe. Enligt vår lärare då så skriver man även under på tystnadsplikten när man skriver provet. Att man däremot får lova att låta folk utan cert lyssna och även sända under en certifierads övervakning var han dock tydlig med...

 

Så min dåvarande lärare ansåg sig alltså ha torrt på fötterna när han talade om att för oss att för att inneha station så krävs det tillstånd ifrån PTS. Att slå på den var enligt honom likställt med att använde den.. Det vill säga då krävs certifikat...

 

Före 2003 skrev man under tystnadsplikten. Sen kom en ny lag (2003:389) som bla innefattar tystnadsplikt.

 

Tidigare krävdes tillstånd för att innehav, numera krävs tillstånd för att använda VHFen. Men är apparaten sändningsfunktion bortkopplad så är det fritt fram att använda den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag är övertygad om att bhemac säljer utrustningen, mer vän av dsc har mitt öga aldrig skådat :)

Nej, jag kränger inget  men jag har varit på utbildning med bla representanter för JRCC, Sjösäkerhetsrådet, NFB, Transportstyrelsen mfl. Syftet var att få folk att använda DSC i större utsträckning. Hade man haft råd skulle man gått ut och annonserat. Systemet är en succé mer än vad många trodde när det infördes. Det är många liv som räddats genom GMDSS. Jämfört med de flesta andra länder är användningen låg i Sverige. 

 

Där går åsikterna isär.. När jag för några år sedan tog mitt SRC-certifikat så var frågan oppe. Enligt vår lärare då så skriver man även under på tystnadsplikten när man skriver provet. Att man däremot får lova att låta folk utan cert lyssna och även sända under en certifierads övervakning var han dock tydlig med...

 

Så min dåvarande lärare ansåg sig alltså ha torrt på fötterna när han talade om att för oss att för att inneha station så krävs det tillstånd ifrån PTS. Att slå på den var enligt honom likställt med att använde den.. Det vill säga då krävs certifikat...

 

Före 2003 skrev man under tystnadsplikten. Sen kom en ny lag (2003:389) som bla innefattar tystnadsplikt.

 

Tidigare krävdes tillstånd för att innehav, numera krävs tillstånd för att använda VHFen. Men är apparaten sändningsfunktion bortkopplad så är det fritt fram att använda den.

 

 

Hur tyckte du att det gick? Inte mycket tillstymmelse till självkritik där. Succé får du de facto inte en enda sjöman att skriva under på. Hörbarhet 0-0.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, massiv självkritik, man har inte lyckats nå ut till användarna. Worldwide är det en succé men Sverige har tydligen ett pinsamt lågt användande.

Konservatism, dumhet eller vad. Men GMDSS systemet kommer att vara kvar men kommer den manuella passningen finns kvar?

 

För ett antal år sedan stängde man Kinnekullemasten. Det blev ett ramaskri. Handelssjöfarten hade inga problem, inte heller segelbåtar med masttoppsantenn. Men de flesta motorbåtar i ett visst område hade ingen kontakt och masten kom i bruk igen, till Sjöfartsverkets stora förtret eftersom det kostade mycket med egen mast. Nu vet jag att man gjort prov med DSC från motorbåtar. Vad det leder till kan vi bara gissa. 

 

En gång i tiden satte en vakthavande på varenda brandstation. När man började med centraliserade larmcentraler skrek alla i högan skyn, det gick ju inte att folk utan lokal kännedom tog emot larmen. Men det gjorde det ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden satte en vakthavande på varenda brandstation. När man började med centraliserade larmcentraler skrek alla i högan skyn, det gick ju inte att folk utan lokal kännedom tog emot larmen. Men det gjorde det ju.

Nåja, det har faktiskt hänt att SOS alarm har skickat räddningstjänsten till rätt adress i fel stad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En gång i tiden satte en vakthavande på varenda brandstation. När man började med centraliserade larmcentraler skrek alla i högan skyn, det gick ju inte att folk utan lokal kännedom tog emot larmen. Men det gjorde det ju.

Nåja, det har faktiskt hänt att SOS alarm har skickat räddningstjänsten till rätt adress i fel stad...

 

 

Jodå de missar ibland. Men de hanterar 3,5 milj samtal så det kanske inte så konstigt. Dessutom hanterar de 66 språk.

En sommar jobbade jag på brandkåren, en natt hade han som hade vakten fått några öl för mycket och sov gott hela natten. Tur att det inte kom något larm den natten. Det var nog inte helt unikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att bara lyssna skulle vara fritt har ju behandlats förr, och inget nytt har jag heller att komma med i frågan.

Däremot har jag funderat på om ett gevär kunde vara bra att ha -- i nödfall. Så länge jag inte avfyrar det så ska det ju inte kräva tillstånd, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, massiv självkritik, man har inte lyckats nå ut till användarna. Worldwide är det en succé men Sverige har tydligen ett pinsamt lågt användande.

Konservatism, dumhet eller vad. Men GMDSS systemet kommer att vara kvar men kommer den manuella passningen finns kvar?

 

För ett antal år sedan stängde man Kinnekullemasten. Det blev ett ramaskri. Handelssjöfarten hade inga problem, inte heller segelbåtar med masttoppsantenn. Men de flesta motorbåtar i ett visst område hade ingen kontakt och masten kom i bruk igen, till Sjöfartsverkets stora förtret eftersom det kostade mycket med egen mast. Nu vet jag att man gjort prov med DSC från motorbåtar. Vad det leder till kan vi bara gissa. 

 

En gång i tiden satte en vakthavande på varenda brandstation. När man började med centraliserade larmcentraler skrek alla i högan skyn, det gick ju inte att folk utan lokal kännedom tog emot larmen. Men det gjorde det ju.

 

DSC... är det funktionen som är inkopplad i vhf:en från tex. plotter, som håller koll på position?

JAg har VHF med sån DSC men den "hittar ej" position.... så jag misstänker jag ska dra nån av tåtarna från Plottern till VHF..

Har gammal GArmin 2010.. tror jag den heter.. Undras om det finns nån kabel i den som går att ansluta till vhf:en eller om man ska dra direkt från GPS-antennen?

Nån som vet vilken färg det skulle kunna vara isf?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att bara lyssna skulle vara fritt har ju behandlats förr, och inget nytt har jag heller att komma med i frågan.

Däremot har jag funderat på om ett gevär kunde vara bra att ha -- i nödfall. Så länge jag inte avfyrar det så ska det ju inte kräva tillstånd, eller?

 

Det verkar ju funka fantastiskt bra i USA.

 

Undrar hur illa det skulle bli där om man, över en natt, bytte ut alla vapen till lyssningsbara radiomottagare.

Skulle dom slå ihjäl varann med dom då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem i två båtar, likadana VHF-radioapparater, men olika GPS-mottagare.

I förra båten en gammal Garmin GPS och en Navmanradio.

I nuvarande båt en Nothstarplotter och en Nortstarradio (likadan som Navmanradion).

 

I nuvarande båten:

Alla kablar med olika färger är kopplade på rätt sätt, både radion och plottern är inställda på att lämna respektive ta emot positionsangivelse, NMEA 0183, lik förbaskat funkar det inte, så jag har gett upp, stängt av radions larm.

 

Det skall vara "plug an play" tycker jag, det skall vara användarvänligt, nu kommer grejerna från samma tillverkare, inköpta av förre ägaren samtidigt.

 

Sedan vet jag inte om min anropssignal är registrerad på den radion, eller hur det fungerar, både förre ägaren och jag har till PTS angivit att båten och radion bytt ägare, och jag fick ny anropsignal, undrar vad dom händer då jag lyfter på luckan och trycker in den röda knappen, troligtvis ingenting?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla ihop VHF/Plotter har avhandlats ett antal gånger här, själv har jag kopplat ihop ett antal, oftast utan att ens besöka båten. Det är inte direkt svårt. 

Jo det finns plug-n-play, heter NMEA2000 men då blir ju radion några hundralappar dyrare.

Har man abonnemang hos Sthlm radio kan man ju göra "rutinanrop" mot dem. Annars kan man göra det mot någon kompis med DSC. På en båtklubb satt det en VHF och en lapp med MMSI samt texten "Prova gärna att anropa med DSC".

Jag har hjälpt några att lägga in MMSI, deras nr har jag sparat och testat. Ganska kul, det brukar ta en stund innan de förstår vad det är.

Vill man veta vilka uppgifter som finns registrerade skickar man ett mail till pts@pts.se

 

Vill man prova så finns en simulator här: http://www.kystradio.no/privat/sertifikat/test-deg-selv/norsk-vhf-simulator/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När VHF blev tillgänglig för allmänheten klagade dom som var nödda att lyssna på VHFen dagligen, att landkrabbor och söndagsseglare pladdrade för mycket  i deras radio.

 

Nu verkar det som det har vänt och det är för tyst.

 

Jag har min på, enligt order, men volymen är väldigt nerskruvad.

 

Tystnaden är ett gratis njutningsmedel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla ihop VHF/Plotter har avhandlats ett antal gånger här, själv har jag kopplat ihop ett antal, oftast utan att ens besöka båten. Det är inte direkt svårt.

Jo det finns plug-n-play, heter NMEA2000 men då blir ju radion några hundralappar dyrare.

Har man abonnemang hos Sthlm radio kan man ju göra "rutinanrop" mot dem. Annars kan man göra det mot någon kompis med DSC. På en båtklubb satt det en VHF och en lapp med MMSI samt texten "Prova gärna att anropa med DSC".

Jag har hjälpt några att lägga in MMSI, deras nr har jag sparat och testat. Ganska kul, det brukar ta en stund innan de förstår vad det är.

Vill man veta vilka uppgifter som finns registrerade skickar man ett mail till pts@pts.se

 

Vill man prova så finns en simulator här: http://www.kystradio.no/privat/sertifikat/test-deg-selv/norsk-vhf-simulator/

Ok. Får kolla hur bökigt det är att rota fram trådar från plottern å meka ihop m vhf.en.

Funktion för både direktanrop dsc finns på vhfen..

Har en fast och en mobil enhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för närvarande tre båtar. Fast VHF med DSC på alla tre. Dessutom AIS-transponder på två av dem och AIS-mottagare på den minsta. Allt ihopkopplat på varje båt så klart. Dessutom har jag en enkel bärbar utan DSC som jag flyttar mellan båtarna.

 

Många aspekter för och emot har tagits upp men jag tror inte den för mig kanske viktigaste anledningen har nämnts. Det är kul och jag är lite pryltokig av mig ... :-)

 

En sak som slår mig är att det är mycket roligare i Segelbåten med antennen i masttoppen än på motorbåtarna med antennen ganska lågt. I segelbåten hör vi mycket snack även ganska långt ifrån medan i motorbåtarna är det mycket tyst eller bara brus ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så var det förr när alla lyssnade. Idag är det färre som lyssnar. Folk har fullt upp med Facebook, Spotify eller helt enkelt prata i telefonen och antalet som lyssnar blir färre hela tiden.

Inte ens JRCC lyssnar alltid. Vi har en räddningsbåt som en gång i veckan är ute och övar vilket de brukar meddela JRCC. Som ibland behöver ropas upp ett par gånger för att svara.

Om inte JRCC lyssnar är det ingenting annat än tjänstefel av de som har vakten. (Alltid sjöräddningsledare och biträdande sjöräddningsledare)

 

Dock är det ett gissel med att Sjöräddningssällskapets alltid ska ropa upp när de lämnar kaj. Detta för att de frivilliga sjöräddarna ska få träning på att ropa samt för att kolla så att förbindelsen fungerar. Jag förstår att detta kan vara lite svårt att greppa kanske. Men om du tänker tillbaka på vad du nyligen lärt dig om kustradiosystemets uppbyggnad så går det kanske att förstå att JRCC kan vara upptaget med annat i en helt annan del av landet. Kanske till och med något viktigare än att en räddningsbåt i Vänern ska ut och lajja lite.

 

Ett mayday är dock en helt annan femma. Svarar inte JRCC inom rimlig tid så går VTS, Stockholm radio, Sjöbevakningen eller annan in och svarar. Åtminstone VTS:erna har fastställda rutiner och övar på detta. Därefter ringer man på direktlinjen till JRCC och briefar.

 

Svårt att förklara för någon som verkar leva i en annan värld.

Nu orkar jag inte jiddra med dig mer.

 

Mvh. C. SAR/OSC

 

 

Sjöräddningssällskapet fick innan vi hade AIS ombord information att ropa upp JRCC när vi lämnade kaj för att de skulle veta var de hade enheter vid ev. uppdrag. Nu har vi AIS så att JRCC kan se var vi håller hus och SOS (112) följer oss på RAKEL.

/Peter. Frivillig sjöräddare i Pite

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sjöräddningssällskapet fick innan vi hade AIS ombord information att ropa upp JRCC när vi lämnade kaj för att de skulle veta var de hade enheter vid ev. uppdrag. Nu har vi AIS så att JRCC kan se var vi håller hus och SOS (112) följer oss på RAKEL.

/Peter. Frivillig sjöräddare i Pite

 

Likväl är det flera som forfarande ropar och enl dessa så har de inte fått någon information om att sluta. Men de syns på AISen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så var det förr när alla lyssnade. Idag är det färre som lyssnar. Folk har fullt upp med Facebook, Spotify eller helt enkelt prata i telefonen och antalet som lyssnar blir färre hela tiden.

Inte ens JRCC lyssnar alltid. Vi har en räddningsbåt som en gång i veckan är ute och övar vilket de brukar meddela JRCC. Som ibland behöver ropas upp ett par gånger för att svara.

Om inte JRCC lyssnar är det ingenting annat än tjänstefel av de som har vakten. (Alltid sjöräddningsledare och biträdande sjöräddningsledare)

 

Dock är det ett gissel med att Sjöräddningssällskapets alltid ska ropa upp när de lämnar kaj. Detta för att de frivilliga sjöräddarna ska få träning på att ropa samt för att kolla så att förbindelsen fungerar. Jag förstår att detta kan vara lite svårt att greppa kanske. Men om du tänker tillbaka på vad du nyligen lärt dig om kustradiosystemets uppbyggnad så går det kanske att förstå att JRCC kan vara upptaget med annat i en helt annan del av landet. Kanske till och med något viktigare än att en räddningsbåt i Vänern ska ut och lajja lite.

 

Ett mayday är dock en helt annan femma. Svarar inte JRCC inom rimlig tid så går VTS, Stockholm radio, Sjöbevakningen eller annan in och svarar. Åtminstone VTS:erna har fastställda rutiner och övar på detta. Därefter ringer man på direktlinjen till JRCC och briefar.

 

Svårt att förklara för någon som verkar leva i en annan värld.

Nu orkar jag inte jiddra med dig mer.

 

Mvh. C. SAR/OSC

Sjöräddningssällskapet fick innan vi hade AIS ombord information att ropa upp JRCC när vi lämnade kaj för att de skulle veta var de hade enheter vid ev. uppdrag. Nu har vi AIS så att JRCC kan se var vi håller hus och SOS (112) följer oss på RAKEL.

/Peter. Frivillig sjöräddare i Pite

Ja precis.

Och nu vill man att ni ropar för att kontrollera förbindelsen samt att stationer med, låt säga, mindre erfarna, ska bli vana att hantera röstanrop. Vid en större olycka med finns det ju inget hållbart alternativ till röstkommunikation. Med både Rakel och VHF.

Rakel är ju tyvärr något av en återvändsgränd vid större olycksscenarier då de resurser som kan hantera stora mängder "skeppsbrutna" nästan alltid saknar den möjligheten till kommunikation.

Vi kan ju inte ha en sjöräddningsorganisation som bara klarar segelbåtar med maskinhaveri.

Hur evakuerar vi ett kryssningsfartyg med några 8 meters och rakel?

Ser inga alternativ till VHF där än så länge?

 

Tack för att Du valt att vara sjöräddare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rakel är för en del av oss gamla sambandsmänniskor mest en källa till besvär.. du kan i din siffergrupp kommunicera i sidled och nedåt.. aldrig över din grupp.. ergo vissa når du andra inte.. en buss.. ja det finns bolag som har rakel... han når bara SOS men aldrig ambulans eller polis om inte dom väljer att kalla...

 

och ja.. jag har jobbat med rakel..( SSRS Smögen)... VHF .. bara  VHF funkar om det krisar.. så tillvida att du inte har journummer att ringa...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilläggas bör att Rakel är krypterat.. räckvidden är god så länge signalen är 100% sedan klipper systemet... Sjöräddningen har på många stationer möjlighet att sätta relästation vid större larm.. men jag har aldrig hört att det skett i ett skarpt läge,,

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har vi anvisning att INTE ropa upp larmcentralen på myndighetsnätet, men gärna sjöräddningen på VHF. Den ena har för mycket trafik och den andra för lite. :)

 

/ Mick, frivillig brandman, Österbotten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...