Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Hur stor är nyttan med VHF nu för tiden?

Rekommendera Poster

Vad är det som är så svårt? Vi har ett kustradionät ägt av Sjöfartsverket och en kustradiostation, Sthlm Radio som hyr kapacitet i kustradionätet.

 

Det finns många som passar 16 men antalet fritidsbåtar är många fler än yrkessjöfarten och bland fritidsbåtarna är det ett minskande antal som lyssnar.

Ja DSC är rätt för att skicka ett distress alert, det är huvudsyftet med DSC. Vidare diskussioner kan man inte föra med DSC, då är det tal som gäller.

 

GMDSS är en succé, det är nog svårt att hitta några som inte håller med. Även statistiken talar sitt tydliga språk. GMDSS är framtiden. Inget annat.

 

Det man kan diskutera är behovet av VHF. Typ 97% av alla nödanrop kommer via mobiler. Alla har en mobil, inga extra kostnader. Det finns många med mig som inte vill vara utan VHF men finns det någon logik i att ha VHF? Ska man ha VHF så ska man ha med DSC och inte förlita sig på en gammal apparat med förlegad teknik.

Nu såg jag det finns nödsändare med både AIS och DSC, kanske vettigare?

Nu verkar ju du ha tillgång till statistik som vi andra dödliga inte har tillgång till.

Att 97% av nödanropen skulle ske med mobiltelefoni har jag väldigt svårt att tro. Särskilt om man tar med yrkessjöfarten.

 

Det vore väldigt intressant om du ville visa källa på detta.

 

Roligt annars att du verkar börjar förstå hur det hänger ihop med kustradionätet! Tumme upp på det.

 

Nu behöver vi bara förstå hur många landstationer det är som lyssnar på VHF kanal 16 dygnet runt året om. Längs hela den svenska kusten. Förutom JRCC då. Men dom påstår ju du ska sluta passa kanal 16?

Återigen sådan där hemlig agentinformation?

 

I den statistik som ligger öppen för oss vanliga människor på Sjöfartsverkets hemsida såg det dock inte lysande ut för GMDSS. Såg jag 20 larm, varav 19 var falsklarm som kom via DSC?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är VHF något som personer (äldre herrar oftast) tycker är livsnödvändigt även om man bara tänker sig att man skall ut till klubbholmen fem M bort. Samma personer skulle aldrig sätta sig i t ex en Maxi 77:a för den är så extrem med sin stora sittbrunn och fenköl att den kan sjunka av en brottvåg när som helst!

 

Dvs. Jag har klarat mig jättebra utan VHF i femton år nu, men så håller jag mig i skärgården också. För det är så jag vill använda min båt. Jag tänker inte korsa Biscaya, eller ens segla till Gotland. Så... VHF känns då poänglös. Bara en pryl till som kan paja och som drar ström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en  "Äldre Herre" so Peter K skriver om. Beskrivningen stämmer dock inte på mig. Har haft ,och har, VHF i många år och i olika båtar, men tycker att GPS-en är onödig för mig och överväger att göra mig av med den. Använder den numera mycket sällan. Tänkte uppdatera mig lite innan jag fattar beslutet. Ovanstående tråd innehåller många synpunkter och var läsvärd. Men utvecklingen har sprungit förbi gubben. Följande förkortningar är helt okända för mig: DSC, MMSI, SRC, AIS, PLB, GMDSS, SPOT, VTS, JRCC,  Detta gör mig ännu mindre sugen på att återuppta VHF- användningen, men jag gör kanske ett misstag om jag inte sätter mig in i vad det handlar om. Någon som kan bidra med lite info.

MVH/Leif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå en endags SRC kurs (Short Range Certificate) så får du lära dig alla de där förkortningarna. Eller beställ bara läroboken från Stockholm Radios hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket redovisar årsvis sin statistik. År 2015 inkom 936 larm, av dessa 9 via DSC (bara 1 skarpt). Raketer förekom ungefär lika mycket men inget skarpt. EPIRB/PLB 20 larm, 1 skarpt.

Nödanrop med tal finns inte upptaget i statistiken men uppges vara färre än DSC.

Statistiken är ganska tydlig, det som gäller är mobilen!

 

Den öppna passningen ser väldigt olika ut i landet, allt är inte Stockholms skärgård. Tag Hjälmaren tex där finns ingen passning alls. 

Eftersom Sjöfartsverket kan följa tex alla handelsfartyg från långt innan de kommer in på Svenskt område, behövs det då någon som sitter på en lotsstation och lyssnar?

 

"För mig är VHF något som personer (äldre herrar oftast) tycker är livsnödvändigt även om man bara tänker sig att man skall ut till klubbholmen fem M bort."

Visst är det så. Förr var det kul att prata med kompisar mm. Idag ringer man, de lyssnar ju ändå inte.

 

Slutsatsen måste bli att en äldre VHF utan DSC (ursprungsfrågan) är ganska meningslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en "Äldre Herre" so Peter K skriver om. Beskrivningen stämmer dock inte på mig. Har haft ,och har, VHF i många år och i olika båtar, men tycker att GPS-en är onödig för mig och överväger att göra mig av med den. Använder den numera mycket sällan. Tänkte uppdatera mig lite innan jag fattar beslutet. Ovanstående tråd innehåller många synpunkter och var läsvärd. Men utvecklingen har sprungit förbi gubben. Följande förkortningar är helt okända för mig: DSC, MMSI, SRC, AIS, PLB, GMDSS, SPOT, VTS, JRCC, Detta gör mig ännu mindre sugen på att återuppta VHF- användningen, men jag gör kanske ett misstag om jag inte sätter mig in i vad det handlar om. Någon som kan bidra med lite info.

MVH/Leif

Inte svårt alls och alla förkortningar behöver du inte kunna.

På Post & telestyrelsens hemsida kan du läsa mer.

 

https://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/Maritim-radio/Anropssignal/

 

Förkortningarna jag svängde mig med är:

 

VTS = vessel trafic service. Enkelt förklarat som en flygledningscentral dit fartyg över 300 brutto behöver rapportera via VHF för att få trafik och navigationsvarningar för den kommande rutten. Fartygen följs därifrån via AIS och radar. Det du behöver veta är att varje VTS område har sin arbetskanal. Alla fartyg och VTS-centralen passar kanal 16 och trafikkanalen dygnet runt året om.

 

JRCC = Joint Rescue Coordination Centre.

Sjöfartsverkets flyg och sjöräddningscentral på Kärringberget i Göteborg. Här sitter sjöräddningsledare och flygräddningsledare i samma rum och passar alla tillgängliga kommunikatonsmedel 24/7/365.

 

Våra grannländer har liknande organisationer och tätt samarbete med JRCC.

 

Kustradionätet är ju uppbyggt så att var man än sitter i landet så kan man ha tillgång till landets alla sändare.

Så risken för att ett nödanrop på kanal 16 missas helt är... Liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör oxå "äldre gubbars gäng".

VHFen är ett måste, vitsen är att kringligande båtar i "nöd" snabbt kan nås och höras.

Hör ofta JRCC kalla upp båtar/fartyg på position xxx. när de får ett larm.

Kanske någon som lyssnar bara är ett stenkast bort och kan bistå innan Sjöräddningen hinner fram.

Jag har kommit "först" några ggr.

JRCC har på AISen sett att jag legat närmast och bett mej att hjälpa till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det förr när alla lyssnade. Idag är det färre som lyssnar. Folk har fullt upp med Facebook, Spotify eller helt enkelt prata i telefonen och antalet som lyssnar blir färre hela tiden.

Inte ens JRCC lyssnar alltid. Vi har en räddningsbåt som en gång i veckan är ute och övar vilket de brukar meddela JRCC. Som ibland behöver ropas upp ett par gånger för att svara.

 

Har man som Lasse en AIS-transponder så ser ju JRCC att han finns i närheten av en haverist. Med ett knapptryck kan de komma i kontakt med Lasse efter att de tex sett att han har ett djupgående som gör det möjligt för honom att nå haveristen.

 

Det största problemet enl JRCC är att folk inte vet var de är, därför vill de heller ha larmet via DSC.

Inte ens proffsen vet alltid var de är, lyssna på Estonia-trafiken tex. 

 

Mobiltelefonerna borde kunna skicka position när man ringer 112. Konstigt att det inte finns, handlar ju bara om en mjukvaruändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bhemac.

Appen Kustväder ger dig din position. Det finns säker flera appar som fixar det. Om du har kontakt med nätet.

Jag har det väl synligt i min gps och i min handburna Icom VHF också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade någon app som direkt gav position och dessutom kunde växla mellan olika format. Dirigerade en ambulans i skogen som ville ha det decimalt.

Mest använder jag MotionX (ungefär som RunKeeper) när jag vill ha en position. Fö en väldigt pratisk app naär man rör sig i skogen.

 

Men det jag menar är att ringer man 112 så borde positionen automatiskt följa med i samtalet, tror det skulle underlätta en hel del för larmcentralen.

 

post-80529-0-97359000-1496682607.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det förr när alla lyssnade. Idag är det färre som lyssnar. Folk har fullt upp med Facebook, Spotify eller helt enkelt prata i telefonen och antalet som lyssnar blir färre hela tiden.

Inte ens JRCC lyssnar alltid. Vi har en räddningsbåt som en gång i veckan är ute och övar vilket de brukar meddela JRCC. Som ibland behöver ropas upp ett par gånger för att svara.

Om inte JRCC lyssnar är det ingenting annat än tjänstefel av de som har vakten. (Alltid sjöräddningsledare och biträdande sjöräddningsledare)

 

Dock är det ett gissel med att Sjöräddningssällskapets alltid ska ropa upp när de lämnar kaj. Detta för att de frivilliga sjöräddarna ska få träning på att ropa samt för att kolla så att förbindelsen fungerar. Jag förstår att detta kan vara lite svårt att greppa kanske. Men om du tänker tillbaka på vad du nyligen lärt dig om kustradiosystemets uppbyggnad så går det kanske att förstå att JRCC kan vara upptaget med annat i en helt annan del av landet. Kanske till och med något viktigare än att en räddningsbåt i Vänern ska ut och lajja lite.

 

Ett mayday är dock en helt annan femma. Svarar inte JRCC inom rimlig tid så går VTS, Stockholm radio, Sjöbevakningen eller annan in och svarar. Åtminstone VTS:erna har fastställda rutiner och övar på detta. Därefter ringer man på direktlinjen till JRCC och briefar.

 

Svårt att förklara för någon som verkar leva i en annan värld.

Nu orkar jag inte jiddra med dig mer.

 

Mvh. C. SAR/OSC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För mig är VHF något som personer (äldre herrar oftast) tycker är livsnödvändigt även om man bara tänker sig att man skall ut till klubbholmen fem M bort. Samma personer skulle aldrig sätta sig i t ex en Maxi 77:a för den är så extrem med sin stora sittbrunn och fenköl att den kan sjunka av en brottvåg när som helst!

 

Dvs. Jag har klarat mig jättebra utan VHF i femton år nu, men så håller jag mig i skärgården också. För det är så jag vill använda min båt. Jag tänker inte korsa Biscaya, eller ens segla till Gotland. Så... VHF känns då poänglös. Bara en pryl till som kan paja och som drar ström.

 

Att Peter K skulle svara inte bara med hur han gör utan även nedvärdera alla som inte gör som honom utan använder VHF var väl ingen skräll, så brukar ju han (och några av besserwissergänget) agera. Onödigt Peter, du kan dela med dig av dina erfarenheter och tankar i stället.

 

Jag ser det så här, en del har hängsle, en del har även livrem och jag är väl den typen. Jag har varit på sjön sen jag var liten och har haft och har vissa attiraljer i båten som jag väl inte någonsin behövt. Jag har flytväst, förbandslåda, länspump, brandsläckare, nödkorkar, nödbloss o raketer, drivankare, VHF samt att jag numera har mobilen i ett plastfodral. Vad tusan ska jag med allt detta till, jag har aldrig behövt någon av de grejerna?

 

Jag tycker man får använda sitt eget omdöme och jag känner i alla fall en viss trygghet av att ha dessa "onödiga" prylar ombord och jag vet att med min VHF med GPS och MMSI kommer jag vid en akut nödsituation typ brand inte behöva fundera på vilket nummer jag ska ringa och om och när någon svarar. Jag kommer bara att kunna skrika ut min nödsituation i VHF:en eller om det är riktig panik kunna bara trycka in nödknappen och hoppa i vattnet med min flytväst och min mobil i fodral. Sen kommer troligtvis mobilen fungera att ringa med men om inte har jag sett till att jag (och min familj) har större chans att bli räddade.

 

Så gör och tänker jag och jag anser att VHF:en har sina fördelar ännu så jag fortsätter passa kanal 16 bara ifall, sen kan det säker komma ännu bättre och tryggare system i framtiden och då kanske jag byter.

 

/Jocke

Redigerad av Slowrider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jiddra = uttryck som betyder att snacka skit, ljuga eller mucka gräl.

Enligt Slangopedia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onödigt Peter, du kan dela med dig av dina erfarenheter och tankar i stället.

 

Jag presenterar just precis det - mina erfarenheter av båtliv. Utan VHF. Först med föräldrarna som treåring sedan de köpte sin första båt 1976, sedan på egen köl sedan 2002. Aldrig med VHF.

 

Så länge mobilen har täckning finns ingen anledning att ha en VHF anser jag, andra får anse annorlunda, men det är min åsikt och ingen annas jag presenterar. Den är inte nedvärderande, men avvikande mot din kanske? Viktigast är att fundera kring hur man använder båten. Om jag som t ex Lasse är i skärgården året runt, eller om jag skulle ge mig ut på öppna vatten skulle jag överväga det - men att ha en VHF till badviken i juli känns som en totalt onödig investering tycker jag.

112 - lätt att slå.

 

Jag tycker du har sjukt tråkig attityd och att kalla folk du inte känner för "besserwisser" bara för att du har en annan åsikt är fan inte trevligt och väldigt onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Onödigt Peter, du kan dela med dig av dina erfarenheter och tankar i stället.

Jag presenterar just precis det - mina erfarenheter av båtliv. Utan VHF. Först med föräldrarna som treåring sedan de köpte sin första båt 1976, sedan på egen köl sedan 2002. Aldrig med VHF.

 

Så länge mobilen har täckning finns ingen anledning att ha en VHF anser jag, andra får anse annorlunda, men det är min åsikt och ingen annas jag presenterar. Den är inte nedvärderande, men avvikande mot din kanske? Viktigast är att fundera kring hur man använder båten. Om jag som t ex Lasse är i skärgården året runt, eller om jag skulle ge mig ut på öppna vatten skulle jag överväga det - men att ha en VHF till badviken i juli känns som en totalt onödig investering tycker jag.

112 - lätt att slå.

 

Jag tycker du har sjukt tråkig attityd och att kalla folk du inte känner för "besserwisser" bara för att du har en annan åsikt är fan inte trevligt och väldigt onödigt.

 

 

Så ditt uttalande citat:

"För mig är VHF något som personer (äldre herrar oftast) tycker är livsnödvändigt även om man bara tänker sig att man skall ut till klubbholmen fem M bort. Samma personer skulle aldrig sätta sig i t ex en Maxi 77:a för den är så extrem med sin stora sittbrunn och fenköl att den kan sjunka av en brottvåg när som helst!"

Om det är att uttala dina erfarenheter då läser jag väldigt konstigt, snarare tycker jag mig läsa in att du jämför folk som använder VHF med folk med överdriven rädsla.

Din åsikt är avvikande mot min men du får ju ha den om du anser den rätt, men att tycka folk med VHF är att jämföra med ditt MAXI 77 exempel är väl lite att nedvärdera eller?

Jag kallade dig inte för en besserwisser, jag skrev bara att du och det gänget brukar svara på detta tråkiga sätt.

112 är lätt att slå och kommer man bara fram är man säker, och det funkar ju för det mesta men jag har ju fått för mig att även täcka in den promillen av chans när den inte gör det.

Så mitt svar på TS fråga är ju att VHF:en inte spelat ut sin roll medan din verkar vara att den har det, sen får ju TS och andra ha sin åsikt. Jag tyckte bara att din anspelan på överdriven rädsla och att du förlöjligade de som inte tycker som du var och är onödig.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förespråkar alltid VHF, har flera själv som jag använder ganska mycket. Men frågan om alla verkligen behöver det är intressant. Många, kanske de flesta, klarar sig bra utan VHF. 

 

Beskrivningen av gubbarna som åker till klubbholmen är både bra och sann. Jag ser dem när de åker ut på fredagkvällen med sina välutrustade båtar. Fast det är ingen holme utan ett ställe som kan nås med bil. Ok, det är deras val men lite lustigt är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - jag tycker att VHF är gammal teknik som spelat ut sin roll 2017 för de som använder båten som jag, dvs som semesterrekreation i högsäsong i områden där mobilen funkar. Och min bild av de som vurmar för VHF är samma typ av personer (finns säkert undantag) som tycker att allt annat än långköl är en riskkonstruktion, och att alla båtar borde vara utrustade och byggda för att klara en Atlant-överfart även om man skall tuffa till grannön för att bada en solig dag i juli.

Ja - det är raljerande.

Ta det inte så personligt.

 

Eftersom TS inte beskriver hur han använder sin båt tycker jag man får börja där. Min personliga åsikt är som sagt att tekniken är överflödig om man använder båten i högsäsong i kustnära, välbefolkade områden (så som jag gör), men att den säkert fyller sin poäng om man använder båten under perioder då skärgården är mer tom eller om man befinner sig i områden längre ut där mobilen inte funkar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyttan med en VHF,, Ja den praktiska nyttan för den som seglar kustnära och i gott väder? Ja då är nog en VHF lika nödvändig som en nödraket... Det vill säga att dom flesta kommer aldrig att behöva använda varken den ena eller den andra....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har aldrig behövt använda flytvästen sedan jag blev vuxen för 35 år sedan. Jag har flytväst ändå.

 

Jag tycker för övrigt att surret från VHFen är trivsamt... ungefär som doften av en fotogenlampa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har aldrig behövt använda flytvästen sedan jag blev vuxen för 35 år sedan. Jag har flytväst ändå.

 

Jag tycker för övrigt att surret från VHFen är trivsamt... ungefär som doften av en fotogenlampa.

Dessutom hör man ju en del skoj ibland och man kan hålla sig uppdaterad på vad som händer i närområdet.

 

Fast jag har ju heller ingen VHF i fritidsbåten.

Precis som flera skrivit så hänger ju på behovet på var, när och hur man far omkring.

 

Vill minnas att jag är yngre än Peter K också. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en pågående diskussion i media om att mobiltelefoner borde skicka automatisk positonsangivelse när man ringer 112. Men det är tydligen en gammaldags lagstiftning som nu omöjliggör detta, då man inte får lova att spåra folk hursomhelst..

 

Ang VHF så tillhör väl även jag "seiorerna" alltså "Kapten Stofil" men med den skillnaden att jag kan tänka mig en modern radio, inte en med radiorör och kristaller...

 

Jag har blivit hjälpt två gånger av SSRS bia VHF-radion, inte direkt sjönöd, men trasig insprutningspump en gång,och en utebliven kylning en annan gång. Ja faktiskt en gång till då en person föll illa ute på en ö där mobiltelefontäckningen var halvdåligt, 112 hörde inte allt uppringaren sade. Så jag ropade upp Stockholm Radio, och den nödställde fick hjälp en halvtimme senare av sjöräddningen, och senare ambulans för att få komma till akutmottagning.

 

Jag har liksom återgäldat detta genom att själv hjälpa till några gånger, inte direkt allvarligt, men det kunde bli.

Liten fiskebåt med ålryssja i propellern, det låter ju inget vidare, men det var vackert väder och nästan vindstilla, vi "kopplade haveristen" och drog in mot an båthamn i Strömmarna. Funnit saknad tysk kajakpaddlare... Oväder på gång, anhöiga oroliga, ingen telefonkontakt, vi fann kajakpaddlaren ungefär vid Lilla Varholmen, på väg in mot bryggan... Hjälpte iallafall till med att undvika en större sökinsats.

Samt berättat för Sweden Rescue att "den misstänkt kapsejsade segelbåten" som vägverkets färja rapporterat, även detta i närheten av Lilla Varholmen, var ett ultralätt sjöflygplan som inte var i behov av assistans, efter som det lyfte och flög iväg en kort stund senare...

 

Sedan skiter jag fullständigt i alla förkortningarna, är liksom inte intresserad, det är väl bra om kommunikationen med GPS och radion funkar, och sänder ut positionen vid nödanrop, men där slutar mitt tekniska intresse för kommunikationstekniken.

 

Men det har nog skett en förändrig hos människors vilja att hjälpa andra, det mest talande exemplet är väl olyckan med en vattenskoter för något år sedan, där någon fotograferade istället för att hjälpa till.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga mig så kan jag kanske be att få tala om att jag inte vill vara till sjöss utan VHF. Har vad jag ibland kallar för två och en halv ombord.

 

Jag har alltså en basstation monterad nere i båten med en commandmic kopplad till den som jag har i sittrunnen. Jag kan alltså sköta allt ifrån sittbrunnen om jag så önskar.

 

Utöver detta så har jag en bärbar vattentät som även flyter.

 

När jag seglar så passar jag alltid 16. Bland annat för att det är där eventuella larm där det söks sjöräddningsenheter kommer...

 

Men själva nyttan av mina stationer? Det är ju min förhoppning att jag aldrig kommer att få uppleva att radion är för mig livsviktig.

 

Dock har jag vid ett tillfälle haft god nytta av radion, miste då både propeller och axel, inte långt från hemmahamn men då var det skönt att kunna ha direkt kontakt med sjöräddningen..

 

Men visst, jag har fler prylar ombord som jag verkligen hoppas att jag aldrig kommer att behöva använda ... Livflotte, Nödraketer, Overall, finns säkert något mer jag glömt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl inte om man ska göra sig av med beg VHF utan om man verkligen ska rekommender alla nyblivna båtägare att skaffa?

 

Idag har vi ett fantastiskt system med DSC, helt oslagbart att påkalla uppmärksamhet i en nödsituation.

Alldeles för många har inte ett MMSI, ännu färre har lagt in det (nödvändigt för att kunna larma). Många saknar koppling till GPS och kommer inte att sända sin position.

Mycket få använder funktionen för rutinanrop mm.

Så vi har alltså fått den bästa säkerhetsfunktionen genom tiderna men ändå kan bara gissningsvis hälften använda den.

Till det hör att de flesta har inte har ett SRC-certifikat och får alltså inte använda VHFen överhuvudtaget annat än i nöd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl inte om man ska göra sig av med beg VHF utan om man verkligen ska rekommender alla nyblivna båtägare att skaffa?

 

Idag har vi ett fantastiskt system med DSC, helt oslagbart att påkalla uppmärksamhet i en nödsituation.

Alldeles för många har inte ett MMSI, ännu färre har lagt in det (nödvändigt för att kunna larma). Många saknar koppling till GPS och kommer inte att sända sin position.

Mycket få använder funktionen för rutinanrop mm.

Så vi har alltså fått den bästa säkerhetsfunktionen genom tiderna men ändå kan bara gissningsvis hälften använda den.

Till det hör att de flesta har inte har ett SRC-certifikat och får alltså inte använda VHFen överhuvudtaget annat än i nöd.

 

Jag är övertygad om att bhemac säljer utrustningen, mer vän av dsc har mitt öga aldrig skådat :)

 

Iaf precis som du skriver så är det kanske ett tekniskt överlägset system, iaf 1988. Men ett system är aldrig bättre än dess användare. Och där har dsc fallerat totalt även inom yrkestrafiken. Alltså ha med er vhf lyssna och använd kanal 16!

 

För kuriosa så har jag Vhf med dsc inkopplat till gps och med inlagt mmsi :) Men jag är ju båtnörd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan certifikat får man inte sända annat än i nöd, men lyssna får man göra hur mycket som helst. En lyssnare kan också höra vad som pågår i närområdet och ta sig till nödställda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där går åsikterna isär.. När jag för några år sedan tog mitt SRC-certifikat så var frågan oppe. Enligt vår lärare då så skriver man även under på tystnadsplikten när man skriver provet. Att man däremot får lova att låta folk utan cert lyssna och även sända under en certifierads övervakning var han dock tydlig med...

 

Så min dåvarande lärare ansåg sig alltså ha torrt på fötterna när han talade om att för oss att för att inneha station så krävs det tillstånd ifrån PTS. Att slå på den var enligt honom likställt med att använde den.. Det vill säga då krävs certifikat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så är det inte. En radio som enbart används för att lyssna med kräver inga tillstånd, även om radion kan sända.

 

Och tystnadsplikten är en lag, som omfattar alla. Inget som kräver att man skriver under (om man nu skriver under nåt när man får behörigheten så är det helt onödigt, man är bunden av den oavsett).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har aldrig behövt använda flytvästen sedan jag blev vuxen för 35 år sedan. Jag har flytväst ändå.

 

Jag tycker för övrigt att surret från VHFen är trivsamt... ungefär som doften av en fotogenlampa.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...