Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Hur stor är nyttan med VHF nu för tiden?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har så klart en VHF och då en handburen Icom IC-M91D som flyter eftersom jag har den som nödradio då jag ensamseglare mycket om jag skulle trilla i. Men det är ju väldigt tyst på den. Jag hör sällan någon som pratar och då det är något på den så är det bara komersiell trafik. Är VFH:en helt ute? Jag hade tänkt köpa en fast på 25 W också men nu vette tusan om jag ska lägga pengarna på den då jag bara guppar omkring på kända farvatten.

Har alla ni en VHF och tycker ni att den fortfarande fyller sin funktion?

 

Btw. När jag satt och pillade på radion så såg jag i menyn att det var tomt under DSC induivdual ID. Det stod No ID. Nog ska det stå något där och är det då samma som mitt MMSI-nummer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att du skall ha en VHF-radio ombord, helst en fast monterad men gärna med en handapparat som komplement.

Men jag förstår mycket väl din fråga, att det råder tystnad, det har jag också "hört"...

Visserligen blir ju mottagningen sämre i en handapprat, än om du hade en fast radio med antennen i mastoppen.

Jag har motorbåt med antennen ett par meter över vattnet, och hör i närheten av Göteborg bara ensaka anrop, det är trafikledningen i hamnen och en och annan Stenabåt, sjöräddningen som testar sina selektiv eller har någon insats på gång. Sällan man hör fritidsbåtar, och kanske inte så konstigt, antennhöjd, sändareffekt etc.

 

Men förhoppningsvis kan ju andra höra dig! om inte annat "Sweden Rescue" eller "Stockholm Radio" om du skulle råka illa ut!  Dessutom hör ju de VHF-utrustade båtarna i din närhet ditt anrop, det är ju ingen annan än den du ringer upp på mobiltelefonen som kan höra samtalet... om det finns täckning.

 

Jo jag har två VHF apparater ombord, en fast monterad med bra antenn, samt en liten handapparat, ett tag hade jag båda igång samtidigt, den ena fick söka, den andra passade 16, men lilla handapparaten var för det mesta tyst, den hörde bara sändare i närheten.

 

Innan jag skaffade fast monterad VHF anslöt jag en bra antenn med en adapter till handapparaten, då blev det bättre mottagning, och även sändning.

 

Vårt västra broderfolk, systerfolk, norrmännen och systrarna, är mer pratsamma, ja även i VHF-radion, som tradition seglar ju dom ofta i konvoj och då blir det en del prat.

..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ganska tyst nuförtiden, vi har bra mobiltäckning och folk ringer till varandra istället. Skannar man alla kanaler så blir det mer snack. Fler och fler använder DSC för att tex ropa Sthlm Radio (002652000). Gör man det så hörs det bara på trafikkanalen. 16 används inte alls på samma sätt. 

 
Dessutom passar inte folk 16 längre. Min VHF är på men volymen neddragen, handjagaren bruakar stå på 72 eftersom många ropar direkt där.
Nödanropen går till störst del via mobilen. Nu har man försökt kampanja för att folk ska använda DSC mer, samtidigt som man skärper kraven för SRC intyget, man ska praktiskt kunna använda DSC. (Har man apparat med DSC så ska man ha minst SRC). 
Har man inte lagt in MMSI så fungerar inte DSC. Många har inte lyckats koppla ihop VHF:en med en GPS. Det kan ju bli svårt att hitta den nödställde utan en position.
JRCCs våta dröm är att alla nödanrop kommer via DSC, då vet man vem det är, var de är oc vad det är för båt. Det skulle spara många räddningsinsatser.
 
Idag skulle jag i första hand rekommendera en vattentät, flytande handjagare med GPS och DSC. Räckvidden är mindre men ett nödanrop via DSC väcker de flesta båtar runt omkring. Sthlm Radio och jag lekte lite. Jag gjorde DSC anrop och ropade. Vid ett par tillfällen hörde de inte mig men alla DSC anrop gick fram. Sannolikheten att ett nödanrop ska uppfattas är ganska stor trots den mindre räckvidden. Är man långt ut är det kanske en PLB man ska komplettera med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på att utrusta min båt med VHF, En säkerhet när man är längst ut i ytterskärgården utan mobilteckning. 

 

VHF lever kvar länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobiltäckningen, och räckvidden, i kustnära områden är god. Håller man sig inom en landmil från befolkat fastland (i vidsträckta skärgårdar som utanför Stockholm är det säkert helt annorlunda) är mobilen utmärkt.

Jag lyssnade (eller snarare scannade) mycket på marinkanalerna sommartid för 12-13 år sen med min scanner (på ca 60 m höjd över havet, med fri sikt åt väster över vattnet och med vertikal halvvågsdipol anpassad för 160 MHz), men det var nästan alltid tyst, redan då. I dag, när mobiler är om möjligt ännu fler och mobilnäten bättre, kan jag inte föreställa mig att det hörs många ord över VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas nog på nån nytta!

 

Programmerade precis in mitt nyanskaffade MMSI i min nyanskaffade radio.

 

Jag antar att det hörs så mycket man talar, är kanalen tom är det ju bara att fylla den! Eller talas det så mycket om radiodisciplin på kursen att ingen vågar använda apparaten?

 

OH6643

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hoppas nog på nån nytta!

 

Programmerade precis in mitt nyanskaffade MMSI i min nyanskaffade radio.

 

Jag antar att det hörs så mycket man talar, är kanalen tom är det ju bara att fylla den! Eller talas det så mycket om radiodisciplin på kursen att ingen vågar använda apparaten?

 

OH6643

Var ni många på kursen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en bärbar VHF som extra försäkring om mobilen kommer utanför täckningområdet. Med mobilen har man ofta bra täckning men jag vill alltid kunna påkalla hjälp om något händer. En satellittelefon vore drömmen då jag skulle kunna utnyttja den både på sjön och i fjällen där jag ofta är men kostnaden för kontantkort verkar högt.

Mobiltäckning har ändå blivit mycket bättre på senare år.

Jag låg vid inringade ön för några helger sedan och när jag stod på ön hade jag 4G.

post-91186-0-16351800-1496468613_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det tyst i radion, tyvärr måste jag säga! Kommer du utomlands så använder man de mycket mera. 

Personligen tycker jag det är ett suveränt sätt att kommunicera. Även om jag har mobiltäckning så föredrar jag själv att prata i VHF med andra. Brukar "tvinga" folk att ropa upp mig när jag är i båten. Dels för att försöka få fler att använda VHF och inte enbart till nödsituationer. 

Ibland kollar jag i kikaren på båtar och testar ropa upp dem och för en dialog. 

 

Men som sagt rätt tyst i radion är det tyvärr. 

Kanske ska ha en VHF-vecka. Där alla båtmänniskor med VHF slopar mobilen och använder VHF så att fler ser fördelarna med denna underbara teknik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"En satellittelefon vore drömmen då jag skulle kunna utnyttja den både på sjön och i fjällen där jag ofta är men kostnaden för kontantkort verkar högt."

 

Så himla dyrt är det inte, runt $1 per minut. Min första mobiltelefon, MTD, kostade runt 4kr/min 1980.

Vill man ha en möjlighet till nödanrop, mm så finns ju PLB, Spot och InReach. Fungerar både på sjön och i skogen.

Många trollingfiskare har skaffat PLB, men det är kanske inte så konstigt om man ska ut och fiska på juldagen.

 

Sen finns ju gränsvågen (MF) kvar. Begagnade apparater kostar några tusen men ska man ha DSC så blir det tyvärr mycket dyrare.

 

post-80529-0-58837300-1496479446.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var nog ett tjugotal från kursen som skrev SRC-tenten för tre veckor sedan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"En satellittelefon vore drömmen då jag skulle kunna utnyttja den både på sjön och i fjällen där jag ofta är men kostnaden för kontantkort verkar högt."

 

Så himla dyrt är det inte, runt $1 per minut. Min första mobiltelefon, MTD, kostade runt 4kr/min 1980.

Vill man ha en möjlighet till nödanrop, mm så finns ju PLB, Spot och InReach. Fungerar både på sjön och i skogen.

Många trollingfiskare har skaffat PLB, men det är kanske inte så konstigt om man ska ut och fiska på juldagen.

 

Sen finns ju gränsvågen (MF) kvar. Begagnade apparater kostar några tusen men ska man ha DSC så blir det tyvärr mycket dyrare.

 

attachicon.gifSailor T126+R105.png

Har inte kollat nu men tidigare när jag tittade på InReach verkade det som att Garmin hade egna kontantkort och något pris för dem hittade jag inte då.

 

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/561286

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PLP kostar bara att köpa.

SPOT kostar mellan 12 och 18 att köpa + en tusenlapp per år

InReach kostar lite mer men kan också mer. Priset gick upp en hel del när Garmin köpte Delorme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Haver en ny VHF med inbyggd AIS

AIS är det bästa som hänt "oss" efter GPSen om man kör i trafikerade leder.

 

kattegatt%203april.jpg

http://lasselundell.se/ais.html

Vad heter den VHF:en som har inbyggd AIS och med sådan bild?

 

Lowrance Link 8

http://www.lowrance.com/sv-SE/Products/VHF-AIS/link-8-sv-se.aspx

Vill du ha "bättre" bild så får du koppla den till Pc med ett navprogram.

Gillar Tiki navigator

http://www.tiki-navigator.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, PLB är en riktigt bra grej, framförallt för personligt bruk och när man saknar VHF täckning. Men den är lite meckig eftersom antennen ska fällas ut. Sen är den inte alltid så snabb, dels ska GPSen få en position men sen är det så att när man reggar så uppger man ett par telefonnr som ledningscentralen ringer innan de skickar ut räddningsenheter så det kan ta en stund innan man börjar leta. Man ska vara medveten om detta men det är forfarande en bra grej.

Ett alternativ är AIS-nödsändaren om man har VHF-täckning eller om det finns andra båtar i närheten. Fördelen är att larmet går direkt.

Men DSC över VHF är det snabbaste och bästa så länge det finns båtar runtomkring som har DSC och det är ganska många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket trafik det är och nyttan av den beror ju till stor del av vem man är och var man håller hus.

I Mälardalsområdet är det ju ett nästan konstant pladder sommartid. I alla fall om man passar 16 och aktuell VTS-kanal. Är just nu i Vänern och jobbar och där är det ju dödstyst på 16 och 14 i jämförelse.

 

Stockholm radio kör sina kustväderprognoser varje halvtimme eller något sådant sommartid. Kan bli lite enerverande när man tvingas lyssna 10-12 timmar om dagen. MSI kör navigationsvarningar och väder/israpporter var fjärde timme.

Förutom all övrig yrkessjöfart som kommunicerar sinsemellan och med VTS. Dessutom är det ju full snurr på Sweden rescue sommartid med segelbåtar som står på grund eller har maskinhaveri. I de flesta fall har haveristen ringt JRCC eller SOS-alarm som sedan söker sjöräddningsenheter via VHF. Då kan det ju som haverist vara trevligt att höra vilka som finns i närheten och när hjälp kan komma. Detta står man ju helt utanför om man bara har en mobiltelefon.

 

Med broar, slussar och kanaler är ju vhf:en ett överlägset kommunikationsmedel.

ALLA yrkesfartyg passar kanal 16.

Önskar att fler fritidsbåtar nyttjade VHF:en för att ropa upp och informera sig om hur/när man kan passera när vi ligger och jobbar i trånga passager med begränsad manöverförmåga.

 

DSC-anrop har vi aldrig fått trots 8000 M per år i svenska kustvatten.

 

Handburna VHF:er fungerar lite hårddraget när man har ögonkontakt med den man talar med...

Det blir inga roliga samtal på lite avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanal 16 som nödkanal passas dygnet runt i de flesta länder på jorden med kust. Samt all fartygstrafik använder sig av vhf dagligen. Vill man ha kontakt med ett fartyg är vhf det lättaste. Som säkerhetsfunktion är vhf oslagbar och man kan kommunicera med flera enheter samtidigt vid sjöolycka. Dsc funktionen anser jag är väldigt överskattat och används inte ombord i fartyg som arbetsredskap, däremot testas den ideligen för att myndigheter ska vara glada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanal 16 ska passas av yrkessjöfarten och det gör den men ibland med lite nerdragen volym för att man vill i första hand höra VTS trafiken i vissa områden.

JRCC säger att ett antal anrop till dem på 16 inte alltid går fram. Om det sen beror på den sändande stationen eller något annat vet man inte. Däremot känner man inte till att DSC anrop inte skulle gått fram.

JRCC mfl vill att DSC ska användas mycket mer, då kommer 16 att bli tystare. Många fartyg och en del fritidsbåtar har en AIS där man kan klicka på ett fartyg på skärmen så gör VHFen ett DSC anrop. Konservatism troligen. 

Både JRCC och Sthlm Radio säger att de bara får ett mycket litet antal "vanliga" DSC anrop. MSI svarar ju ändå inte men man kanske skulle testa DSC?

 

Skyldigheten att passa 16 kommer att försvinna, det är för kostnadskrävande. Kustradion som Sthlm radio kan också komma att försvinna som det redan har gjort i vissa länder.

Att DSC är överskattat är fel, i en nödsituation finns det inget bättre.

 

"Handburna VHF:er fungerar lite hårddraget när man har ögonkontakt med den man talar med... "

I princip, ja. Men på Vänern ser man kanske inte den man pratar med men däremot nästan alltid masterna där VHF antennerna sitter. Inne mellan öar blir det värre. DSC-anrop går däremot fram betydligt bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm radio kör sina kustväderprognoser varje halvtimme eller något sådant sommartid.

Tre gånger om dagen... långt ifrån varje halvtimme...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, det får stå för dig, min åsikt är att DSC är en stor flopp. Och eftersom de har försökt att få fartyg att använda systemet nu i ca 25år och fortfarande inte lyckats är det tyvärr systemet det är fel på.

 

Konservatism,, jo sjöfarten är konservativ men det är bara att titta på utrustning som gör livet enklare AIS, Ecdis, pms osv osv så är sjöfarten ganska snabb att börja utnyttja systemen. Men inte DSC.

 

Att fartyg skulle sluta lyssna på 16, det kommer kanske ske om 20år :) Fossila bränslen kommer också försvinna då är det bra att vi har segel.

 

Min rekommendation om MSI är att ringa, svar dygnet runt och sällan är ärendets natur så allvarligt att man inte kan vänta någon timme tills telefonen fungerar. 

 

Jag vidhåller att Vhf är ett bra säkerhetsverktyg.

Redigerad av bleftny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stockholm radio kör sina kustväderprognoser varje halvtimme eller något sådant sommartid.

Tre gånger om dagen... långt ifrån varje halvtimme...

Själva prognosen per delområde ja.

Men varje kuststräcka annonseras ju ut på kanal 16 innan utsändning. Så det blir ju ett utrop varje kvart tidvis.

Men visst, du har rätt och jag har fel. Slarvigt av mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanal 16 ska passas av yrkessjöfarten och det gör den men ibland med lite nerdragen volym för att man vill i första hand höra VTS trafiken i vissa områden.

JRCC säger att ett antal anrop till dem på 16 inte alltid går fram. Om det sen beror på den sändande stationen eller något annat vet man inte. Däremot känner man inte till att DSC anrop inte skulle gått fram.

JRCC mfl vill att DSC ska användas mycket mer, då kommer 16 att bli tystare. Många fartyg och en del fritidsbåtar har en AIS där man kan klicka på ett fartyg på skärmen så gör VHFen ett DSC anrop. Konservatism troligen.

Både JRCC och Sthlm Radio säger att de bara får ett mycket litet antal "vanliga" DSC anrop. MSI svarar ju ändå inte men man kanske skulle testa DSC?

 

Skyldigheten att passa 16 kommer att försvinna, det är för kostnadskrävande. Kustradion som Sthlm radio kan också komma att försvinna som det redan har gjort i vissa länder.

Att DSC är överskattat är fel, i en nödsituation finns det inget bättre.

 

"Handburna VHF:er fungerar lite hårddraget när man har ögonkontakt med den man talar med... "

I princip, ja. Men på Vänern ser man kanske inte den man pratar med men däremot nästan alltid masterna där VHF antennerna sitter. Inne mellan öar blir det värre. DSC-anrop går däremot fram betydligt bättre.

Alltså. Kustradionätet ägs av Sjöfartsverket.

JRCC (Sweden rescue) är Sjöfartsverket. De sitter i Göteborg och har tillgång till hela sveriges kustradionät.

MSI Sweden/Sweden traffic är Sjöfartsverket. De sitter i Södertälje och servar i första hand yrkessjöfarten med navigationsvarninga, is och väderrapporter. Det är dit man vänder sig om man ville anmäla fel på sjösäkerhetsanordningar, (slocknade fyrar, saknade prickar osv.)

MSI har tillgång till hela det svenska kustradionätet men har inget uppdrag att passa VHF:en mellan ordinarie utsändningar. Man får lättast tag i dem på telefon eller mail. (googla)

VTS:erna är Sjöfartsverket. De sitter Södertälje, Göteborg, Marsstrand och Malmö och sköter olika kuststräckor.

Lotsarna är Sjöfartsverket. Lotsplaneringarna har tillgång till delar av det svenska kustradionätet. De jagar fartyg om ETA och ETD samt lämnar instruktioner angående lotsning.

Lotsstationerna är Sjöfartsverket. De finns här och där längs kusterna och har i regel tillgång till kustradionätet samt mängder med lokalstationer.

 

Sjöbevakningen är Försvarsmakten och jagar oidentfierade radarmål längs hela sveriges kust. De har tillgång till hela kustradionätet.

 

Kustbevakningen har delvis egen sjöbevakning och har tillgång till det svenska kustradionätet.

 

Stockholm radio är ett privat företag som hyr in sig på kustradionätet med syftet att tjäna pengar på att kränga abbonemang.

 

När ska allt detta läggas ned menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustradionätet ägs och drivs av Sjöfartsverket.

Kustradiostationerna är Sthlm Radio, de driver det på kommersiell basis. Det är den delen som kan läggas ned med den service de tillhandahåller som tex utsändning av kustväderrapporten.

 

Sjöfartsverket behöver ofta minska sina kostnader, ett steg är att lägga ner den manuella passningen. Det diskuterades för 10-15 år sedan men man beslutade att tills vidare hålla det öppet. Nu jobbar man för att flera ska använda DSC, det kan vara för att på sikt lägga ner den manuella passningen.

 

Hur mycket DSC som förekommer kan man kolla om man har en äldre VHF med kanal 70, det är en del.

 

Väldigt många fritidsbåtar lyssnar inte längre på 16. Trollingfiskarna som är ute året runt lyssnar nästan bara på 72 osv. Hur många som skulle höra ett nödanrop idag är en öppen fråga.

 

GMDSS är en succé som tillkom för att avlasta "bryggan" (och sparka gnisten).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt att man kan ha så olika bild av något. För mig är GMDSS systemet mög(skånsk uttryck för värdelöst). Det som jag har haft nytta av i kommunikationsväg förutom VHF regleras inte av GMDSS systemet. Men ger dig rätt i att visst är det bra med en reglering i nödkommuniktion trots att det är ett riktigt dåligt system och när det blir allvar så griper folk efter det dom kan alltså inte dsc.

 

Avlasta bryggan? det piper ju dygnet runt ur de maskinerna och gamla matrisskrivare som matar papper i tid och otid. Sparka telegrafisten var nog det enda GMDSS systemet åstadkom.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustradionätet ägs och drivs av Sjöfartsverket.

Kustradiostationerna är Sthlm Radio, de driver det på kommersiell basis. Det är den delen som kan läggas ned med den service de tillhandahåller som tex utsändning av kustväderrapporten.

 

Sjöfartsverket behöver ofta minska sina kostnader, ett steg är att lägga ner den manuella passningen. Det diskuterades för 10-15 år sedan men man beslutade att tills vidare hålla det öppet. Nu jobbar man för att flera ska använda DSC, det kan vara för att på sikt lägga ner den manuella passningen.

 

Hur mycket DSC som förekommer kan man kolla om man har en äldre VHF med kanal 70, det är en del.

 

Väldigt många fritidsbåtar lyssnar inte längre på 16. Trollingfiskarna som är ute året runt lyssnar nästan bara på 72 osv. Hur många som skulle höra ett nödanrop idag är en öppen fråga.

 

GMDSS är en succé som tillkom för att avlasta "bryggan" (och sparka gnisten).

Vet inte om du hittar på vartefter du skriver eller är gravt felinformerad.

 

Det finns bara ett, säger 1 kustradionät i Sverige.

Stockholm radio (Viamare) har inga "stationer" utom den i Stockholm. På Valhallavägen vill jag minnas.

De hyr tillgång till kustradionätet av Sjöfartsverket.

 

Ett nät som Sjöfartsverket förövrigt rustat upp och digitaliserat för tiotals miljoner så sent som ett par år sedan.

 

Tror att du kanske snurrat till det med den diskussion som var när VTS-organisationen skulle centreras till enbart Södertälje.

Då var många vilda idéer på tapeten. Bland annat "silent VTS".

Men det betydde ju inte att radiopassningen skulle upphöra.

 

Och förutom JRCC, Stockholm radio och VTS så passar ju i stort sett alla andra användare kanal 16 konstant.

Dvs, Försvarsmakten, kustbevakningen, Lotsstationer, Lotsplanering osv. Någon kommer alltid att höra ett nödanrop på 16 tills den dag då vi bara har autonoma fartyg kvar i lederna. Och den dagen kommer visserligen men behöver knappast vara en farhåga för om man ska investera i en VHF eller inte.

 

DSC är bra till att skicka ett initialt distress call.

Sedan finns det nog ingen som i praktiken klarar att knappa in en vidare diskussion i ett nödläge. Betydligt enklare och snabbare att ta resten med luren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så svårt? Vi har ett kustradionät ägt av Sjöfartsverket och en kustradiostation, Sthlm Radio som hyr kapacitet i kustradionätet.

 

Det finns många som passar 16 men antalet fritidsbåtar är många fler än yrkessjöfarten och bland fritidsbåtarna är det ett minskande antal som lyssnar.

Ja DSC är rätt för att skicka ett distress alert, det är huvudsyftet med DSC. Vidare diskussioner kan man inte föra med DSC, då är det tal som gäller. 

 

GMDSS är en succé, det är nog svårt att hitta några som inte håller med. Även statistiken talar sitt tydliga språk. GMDSS är framtiden. Inget annat.

 

Det man kan diskutera är behovet av VHF. Typ 97% av alla nödanrop kommer via mobiler. Alla har en mobil, inga extra kostnader. Det finns många med mig som inte vill vara utan VHF men finns det någon logik i att ha VHF? Ska man ha VHF så ska man ha med DSC och inte förlita sig på en gammal apparat med förlegad teknik. 

Nu såg jag det finns nödsändare med både AIS och DSC, kanske vettigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av fördelarna med VHF är att JRCC kan gå ut och meddela att det finns en nödställd.

Har man dessutom AIS-transponder kan sjöräddningen anropa viss båt och be om hjälp.

Det har hänt mej tvenne gånger att jag blivit uppropad att gå till en "haverist" och bistå tills "proffsen" kommer fram.

Passar alltid 16 och närmaste VTS

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...