Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har införskaffat en "Gunson colortune" som gör att man kan se in i kammaren då tändstiftets övre del är gjord av glas. Flamman ska se blå ut med en liten gul anstrykning när blandningen är perfekt.

 

Dock verkar flamman se gul ut hur jag än vrider på blandskruven (har en AQ151c). Motorn går som bäst vid ett läge, skruvar jag in skruven mer eller mindre går varvet ner så det verkar finnas ett läge som är mindre dåligt än andra.

 

Gul låga betyder att motorn går fett hur jag än vrider på blandskruven (har en Weber 32/32, köpte ett kit från Misab).

Någon som har en idé om hur jag får mindre fet blandning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är vanskligt att avgöra det på färgen. Låter det bra, känns rappt och färgen på stiftet är bra så är det bra. 

Jag har aldrig hört om dessa stift förr, så det verkar vara en ensam tillverkare som försöker sälja något som andra inte går på, kan det vara så vetenskapligt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt många som använder den. Dock inte i Sverige men i brist på annat...

 

Stiften är sotiga så att den går fett är nog ganska säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som motorn är inställd nu har jag mätt med takometer och ställt in så att jag får högsta möjliga varv på tomgång. Lågan är fortfarande gul men det är så bra jag kan få till det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På ett annat forum där jag huserar finns en ryss som säljer dessa dock lite annan variant. Även sett film när de använder dem.  Tycker själva lösningen är smart men tror jag i eget fall kan förlita mig på erfarenhet/motorkänslan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del om Colortune också:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som motorn är inställd nu har jag mätt med takometer och ställt in så att jag får högsta möjliga varv på tomgång. Lågan är fortfarande gul men det är så bra jag kan få till det.

Om den är lite fet på lågfarten mår den nog bara bra, men för mellan och högfart får du väl byta munstycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som motorn är inställd nu har jag mätt med takometer och ställt in så att jag får högsta möjliga varv på tomgång. Lågan är fortfarande gul men det är så bra jag kan få till det.

De flesta förgasare har separata tomgångsinställningar/munstycken så att ställa bränsle/luft på tomgång är nog inte en god ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om kamremmen hoppat en kugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...