Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mistafrizz

Vad är detta - och hur fungerar den.

Rekommendera Poster

Mitt första inlägg.

 

Har under våren köpt min andra båt, och försöker nu förstå hur allt fungerar.

 

Dom två senast helgerna så har jag inte kunnat starta båten vid hemfärd.

 

Den ena gången fick jag koppla in landströmmen för att få igång babords motor, och den senaste helgen hittade jag en spak som jag vred på - då startade båda motorerna fint.

- jag har en analog voltmätare i båten, men tror att den stått kring 10v båda gångerna.

 

 

När jag nu kopplat in en solcell så indikerar regulatorn på fullt batteri (12.7v?) - men jag vet ju inte om spaken har något med hur jag förbrukar strömmen som finns i batterierna.

 

Eftersom jag kan noll om el, så vet jag bara att jag har 3 batterier i en låda - samt 1 i en extern låda.

 

Jag har försökt att ta bilder, men inte ens fotograf är jag - så säg till om jag ska ta fler bilder.

 

Dom två helgerna har vi mest använt kyl/stereo/enstaka ledlampor/dieselvärmare.

 

Kan någon hjälpa mig att tyda vad jag har för installation och hur jag ska nyttja den tillsammans med en 100w solcell för att slippa bli strandsatt igen?

post-110653-1377549_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Prova att vrida på den nu med en voltmätare inkopplat till batteribanken, då går strömmen ner från 12,7v vid spaken längs med "dosan" som på bilden - och sen gick den ner till 12,2v om jag ställde spaken rakt ut från dosan.

Redigerad av Mistafrizz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spaken är det den som syns på din första bild?

 

Det är en huvudströmbrytare ska vara till (det läge då du känner ett motstånd när du vrider den)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spaken är det den som syns på din första bild?

 

Det är en huvudströmbrytare ska vara till (det läge då du känner ett motstånd när du vrider den)

 

Exakt.. Ok, men den ger ändå ström oavsett läge?

 

Jag har även en strömbrytare inne vid elcentralen - samt två röda under aktersoffan.

 

Jag trodde bara att jag skulle använda den vid elcentralen, men fick ju igång motorerna genom att vrida på den på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste följa kablarna och rita upp hur det är kopplat för att det ska gå att ge några vettiga svar på dina frågor. Om det är svårt att följa kablarna så kan du istället koppla loss dem och testa med en summer (finns i även billiga multimetrar) vilka ändar som hör till samma kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båten är nyköpt skulle jag ställa frågan till den tidigare ägaren, som ju då rimligen går att få tag på. Då borde du få svar på hur du skall göra, hur brytarna skall stå och vad de är till för (eftersom ni tydligen inte gick igenom det vid köpet).

 

Sedan är nästa steg att just som nämnts rita upp och förstå hur det är kopplat - dvs varför man skall göra på det sätt förre ägaren berättat. Det är inte säkert att det vare sig är bäst eller ens rätt, och att det kan vara läge att gå över delar av elsystemet.

 

Men börja med en snäll fråga till den du köpt båten av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste följa kablarna och rita upp hur det är kopplat för att det ska gå att ge några vettiga svar på dina frågor. Om det är svårt att följa kablarna så kan du istället koppla loss dem och testa med en summer (finns i även billiga multimetrar) vilka ändar som hör till samma kabel.

Jag får försöka ordna med det i helgen när familjen är på Bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är j lätt att det blir en del spekulationer.

Men det är högst sannolikt att de tjocka röda kablarna man ser på den senaste bilden är till startmotorn/startmotorerna.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle gissa att spaken sammankopplar de två batteribankerna. som annars är separerade.

eftersom du kan starta din "svårstarade" motor med spaken i ett läge, men den inte orkar starta i det andra läget. så indikerar det att den ena banken är "lite trött".

när du ädrar spaken så har du märkt av två effekter: ändrad spänningen och du kan starta........

 

gör som de ovan sa, och följ kablarna o rita på ett papper.

 

(OBS, jag är absolut ingen expert på detta!)

Redigerad av fredrikpenta
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också gissat på att det är en "batteriihopkopplare", men som jag skrev tidigare, felstavat, att det blir lätt en himla massa spekulationer i sådana här trådar, så jag nämnde inte det.

 

Men 10 volt... det är lågt! skitlågt!

Var det 10 volt när startmotorn gick är det väl kanske ok om nålen far iväg uppåt då du släpper nyckeln eller startknappen, men om det är 10 volt när batterierna är obelastade så får du försöka att ladda och se över bankkontot för det förefaller vara batteribyte som gäller för din del, om de nu inte tar laddning ordentligt.

...

 

 

 

 

image_zps08eec2ab.jpg

Skriv ut, klipp ut, plasta in och klistra fast bredvid voltmetern i båten!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men varför görs analoga spänningsmätare för 12 V så dåliga? För det första kunde det ju räcka om den började på 10 V i stället för 8, och sen slutade på 15 V. Och sen borde sektorn mellan 10 och 15 V vara minst 300 grader av instrumentet, så det går att använda informationen till nåt vettigt. Med den på bilden ovan ryms ju nästan hela intervallet mellan tomt och fulladdat batteri inom visarnålens bredd...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men varför görs analoga spänningsmätare för 12 V så dåliga? För det första kunde det ju räcka om den började på 10 V i stället för 8, och sen slutade på 15 V. Och sen borde sektorn mellan 10 och 15 V vara minst 300 grader av instrumentet, så det går att använda informationen till nåt vettigt. Med den på bilden ovan ryms ju nästan hela intervallet mellan tomt och fulladdat batteri inom visarnålens bredd...

Ja det är väl billigt att tillveka sådana primitiva vridspoleinstrument.

Mina föregångare, Volta och Ampere hade sådana i sina lab. Men då Tesla, Bell och Edison var på banan hade de redan då bättre grejer.

 

Sedan som jag skrivit x flera, är visarnålen tjock och skalan inunder denna oexakt.

Men man kan ju undra när det på bred front kommer digitala instrument med minst två decimaler.

 

Men det finns ju "neanderthalaremodellen" tre lysdioder, röd dåligt, gult varken eller och grön bra...

Finns att köpa även de sämst utrustade biltillbehörsbutikerna.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite OT, men varför görs analoga spänningsmätare för 12 V så dåliga? För det första kunde det ju räcka om den började på 10 V i stället för 8, och sen slutade på 15 V. Och sen borde sektorn mellan 10 och 15 V vara minst 300 grader av instrumentet, så det går att använda informationen till nåt vettigt. Med den på bilden ovan ryms ju nästan hela intervallet mellan tomt och fulladdat batteri inom visarnålens bredd...

Ja det är väl billigt att tillveka sådana primitiva vridspoleinstrument.

..

 

 

Bara att ändra trycket på visartavlan och sen sätta en utväxling mellan den inre axeln och visaraxeln som omvandlar ett utslagsomfång på 50 grader till 300 grader (1:6 alltså). Kan inte göra många öre skillnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lite OT, men varför görs analoga spänningsmätare för 12 V så dåliga? För det första kunde det ju räcka om den började på 10 V i stället för 8, och sen slutade på 15 V. Och sen borde sektorn mellan 10 och 15 V vara minst 300 grader av instrumentet, så det går att använda informationen till nåt vettigt. Med den på bilden ovan ryms ju nästan hela intervallet mellan tomt och fulladdat batteri inom visarnålens bredd...

Ja det är väl billigt att tillveka sådana primitiva vridspoleinstrument.

..

 

 

Bara att ändra trycket på visartavlan och sen sätta en utväxling mellan den inre axeln och visaraxeln som omvandlar ett utslagsomfång på 50 grader till 300 grader (1:6 alltså). Kan inte göra många öre skillnad.

Och då avslöjas också obönhörligen den dåliga precisionen i instrumentet. Det skulle antagligen visa rejält mycket fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde den här förra veckan. https://www.ebay.com/itm/271479500177

Verkar vettig.

Är väl inte helt fel.

Men bättre med en "batteritankmätare" men då är man väl uppe i omkring 1500-1600kr.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Jag har under helgen haft spaken i positionen som gett mest motstånd och det har varit rakt ut från dosan.

 

Med hjälp av en digital mätare (Efoys display), så har jag konstaterat att nu får jag ut den strömmen som banken bör ge (12,7v vid fulladdat och aldrig mindre än 12.1v, som sedan ökat från solcellen (Efoyen har jag ej fått att funka än dock, men det är ett senare problem).

 

Så troligtvis har jag dom första helgerna bara nyttjat det separata batteriet, som då blivit helt urladdat.

 

Förra ägarens svar vid genomgången var att han aldrig rört någonting, men också att han aldrig nyttjat båten utan landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-110653-1377549.jpg

Jag tittar litet på din bild, ett par intressanta saker till.

Till vänster, en "vit grej med tjocka röda kablar", kan vara en större porslinsäkring till bogpropeller eller liknande. Till höger, en "svart grej" med mässingsmuttrar och gråa eller svarta kablar, ser ut att vara någon annan slags primitiv säkring på minussidan.

 

Efoys vet jag inte vad det är... googlade och det kom mest upp information om bränsleceller och liknande.

 

Men om du finner fler "mystiska prylar" ombord så fotografera och lägg upp bilden så får vi berätta vad det är, om vi kan, exempelvis kanske det.

 

"Förra ägarens svar vid genomgången var att han aldrig rört någonting, men också att han aldrig nyttjat båten utan landström."...

Ja den förklaringen är ju fin...

Som jag ser det är en del av tjusningen med båtlivet att vara någorlunda självförsörjande, eller iallafall oberoende, och kunna klara sig utan landström, kabel-tv, automatisk näshårstrimmer  och elektrisk tandborste... Men då måste man ju någorlunda veta hur båten är utrustad och vad olika strömbrytare och batteribanker är kopplade till... Så det är ju bra att du är intresserad nyfiken! det var nog inte den förre ägaren, men det är du!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...