Jump to content
Friday 14 June 2024

Recommended Posts

Jag har en utter 5201, gammal ngt tung styrpulpet, på den sitter en 70 hk yamaha 4-takt. Jag kommer upp i max 27-28. Jag kan ju tilta motorn upp och ned men undrar om det är värt skaffa trimplan. Synpunkter? I vissa lägen drar motorn åt styrbord väldeligt särskilt när jag tiltat ned fören en del... 

 

Utöver att det vore skönt  att kunna liksom enkelt justera snedlastning och lutning,   vad mer gör trimplan?  Drar det ned eller ökar bränsleekonomi,  förbättrar eller försämrar fart?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag dålig koll på gamla Uttrar, men 28 knop med en 70-hästare (gammal den med?) låter väl ganska ok för ett gammalt skrov.

 

Antar du menar att den drar åt styrbord när du tiltat ner fören - är det så att du överplanar och skrovet greppar på styrbordsidan? Tilta då upp motorn så du lyfter fören - du vill ha vattensprutet från skrovet så långt akterut som möjligt utifrån förutsättningarna, annars ökar du den våta ytan och båten går tyngre och instabilare.

 

Trimplanen gör två saker; justerar i roll och pitch. Du kan inte få upp fören med trimplanen men däremot få ner den och få hjälp upp i plan då dom hjälper till med att lyfta aktern när du skall över planingströskeln.

 

För att kunna justera trimplanen under gång så måste du ju ha elektriska / hydrauliska vilket är en ganska saftig investering i en gammal styrpulpetare. Hur bra t.ex smart tabs fungerar eller inte vet jag faktiskt inte men kan ju vara ett billigt alternativ som ändå går att justera, om än inte vid körning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Sjoingenjoren säger så hjälper inte trimplanen något med farten i sak. 

 

När din båt "lutar" är det oftast pga ojämn ballast eller vind. Man kompenserar då genom att styra emot, så att säga. Detta gör att båten lutar och du ökar vattenarean. Skrovet sugs fast mot vattnet och farten sänks. Med trimplan kan du kompensera detta genom att köra ned ett plan och "räta upp" båten. Det påverkar självklart farten, men med rätt inställning går det på ett ut.

 

Det låter dock som din båt gör bra fart som det är. Smart tabs eller "fena" kan hjälpa att lyfta aktern men det kan lätt bli för mkt. Själv fick jag ta av min då båten blev nästan farlig att manövrera i högre hastighet. Den överplanade och det kändes som man hade 3G i kroppen när man svängde.

 

Kanske din propeller behövs se över om den suttit på sedan original? Att investera nästan 10,000 i trimplan verkar inte vettigt i en "gammal" styrbåt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trimplan borde vara standard på alla båtar, förutom kostnad för inköp och installation (samt möjligtvis om du backar i is) finns inga nackdelar.

 

Några 10000 behöver det heller inte kosta, Seasea säljer ex Lenco för strax över 5000 och de borde räcka utmärkt till din båt. https://www.seasea.se/trimplan-lenco-9x9

 

På en såpass stor liten båten båt som du har är det absolut värt att satsa på trimplan – det finns nog få andra saker som kan förhöja körupplevelsen mer (särskilt sett i relation till kostnaden).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en gång en något mindre styrpulpetbåt, med "sjöegenskaper" den var litet tung i rumpan.

hade inte råd på den tiden med trimplan, men väl med sådana där delfinfenor man skruvar fast på motorns kavitationsplatta, "Dolphin" tror jag dom fortfarande heter.

Jag fick i princip en ny båt med dessa fenor, mer lättplande och stabil i högre farter, klart dessa fenor kunde ju inte kompensera i roll-led, men det gäller att regissera besättningen, att du flyttar sig på tofterna så båten går bra i sjön. När jag var ensam ombord hade jag en tung låda med fiskegrejer som jag flyttade i sidled för att kompensera sidlutningen.

 

I övrigt håller jag med Firefish om att trimplan är en nödvändighet om man har råd.

I nuvarande båt blev det i år Zipwake, kostade bara 17.000kr...på extrapris... råkade ha "för mycket pengar" på ett lönekonto... det har aldrig hänt förr.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...