Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
moltas

TV-antenn till båten.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har införskaffat en tv på 24" som drivs av 12 volt och den ska jag temporärt  ha i båten. Till frågan, någon som har erfarenhet av TV-antenner till fritidsbåtar? Pris kontra kvalite´ och funktion? Föreslå gärna någon som ni tycker är bra eller har erfarenhet från!

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Triax UFO, alla dagar i veckan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min heter Nargus och fungerar perfekt. Skillnaden mellan de olika märkes antennerna är nog försumbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min heter Nargus och fungerar perfekt. Skillnaden mellan de olika märkes antennerna är nog försumbar.

Nja, det skiljer ofta en hel del i brusfaktor, vilket är avgörande för att fixa dåliga mottagningslägen.

Många antenner skryter istället i första hand med vad de har för förstärkning, vilket för mig snarast skvallrar om att antennen inte har så mycket annat "bra" att skryta med.

 

(Förstärkningen är f.ö. rätt ointressant så länge den är minst 10-15dB, dvs så den kompenserar kabelförluster och lite till. Förstärkaren förstärker ju dessutom upp både nyttosignal och brus, och är den inte mer lågbrusig än TV:ns egna ingångssteg (+kabeldämpningen) blir det inte bättre signal/brusförhållande (=TV-signalkvalitet) bara för att antennen har en massa gain. I värsta fall kan ett högt gain istället överstyra antenningången och/eller orsaka korsmodulation och frekvensblandning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer men jag tänker på Triax, Glomex Nargus/Macab tex, där tror jag skillnaden inte är så stor. De som har dessa verkar nöjda. Det finns säkert no-names som är bra men det känns mer osäkert.

Bäst är ju att köpa några och prova ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blev en Triax ufo.Visste däremot inte att antennen skulle vara spänningssatt. Iväg igen och fixa en powerbox. Sen gick det igång, inne i huset dessutom. Tycker det finns förutsättningar att det ska funka i båten också.Tack för tipsen!

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en Triax ufo.Visste däremot inte att antennen skulle vara spänningssatt. Iväg igen och fixa en powerbox. Sen gick det igång, inne i huset dessutom. Tycker det finns förutsättningar att det ska funka i båten också.Tack för tipsen!

Stoppa in FM-sladden oxå i powerboxen. Oftast funkar radion bra utan förstärkningen men om FM-signalen är dålig så är det bara att slå på ström till powerboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om man inte har någon TV?

Ska man då till datorn skaffa sig en USB tv-mottagare och antenn?

Tips på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blev en Triax ufo.Visste däremot inte att antennen skulle vara spänningssatt. Iväg igen och fixa en powerbox. Sen gick det igång, inne i huset dessutom. Tycker det finns förutsättningar att det ska funka i båten också.Tack för tipsen!

Stoppa in FM-sladden oxå i powerboxen. Oftast funkar radion bra utan förstärkningen men om FM-signalen är dålig så är det bara att slå på ström till powerboxen.

 

Vet att mottagningen inte alltid varit så bra så jag ska prova det! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om man inte har någon TV?

Ska man då till datorn skaffa sig en USB tv-mottagare och antenn?

Tips på detta?

 

Det funkar men blir lite meckigt med alla kabalr. Största nackdelen är att datorn drar mycket ström, ungefär lika mycket so en 24" tv. Finns även tvmottagare till iPad tex  Elgato EyeTV Mobile, skitcool.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TV-mottagare till en iPad skulle duga men mottagningen till den lilla antennen blir nog inte den bästa om man sitter inne i båten. Jag vill helst ha möjlighet att koppla in en extern antenn. Är Elgato EyeTV Mobile bra, någon som har testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gett upp vanlig TV i båten. Får aldrig bra mottagning när man ligger i skyddade lägen. :-(

 

Däremot så har jag alltid perfekt 4G täckning på mobilen i Stockholms skärgård. Så det blir streamad TV  SVTplay!!  Så kan man dessutom se nyheterna när man har tid och slipper passa sändningstider.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar i Bohuslän, och där kan det stundtals vara väldigt dålig täckning av såväl radio, tv och mobil. Men det tycks bli bättre.

Jag hade tidigare en ritkbar husvagnsantenn som med stor möda togs fram ur väl dolt stuvfack och monterades. Det skulle vara något väldigt bra på TV för att denna antenn skulle sättas upp på skaftet av en båtshake... De första åren denna antenn fanns med gav den signal till en sådan där USB-mottagre man har till datorn, ävensom det var klumpigt fungerade det väldigt bra tekniskt, den lilla pinnen till antenn på magnetfot som tillhörde denna motttagare var mest ett skämt. Fungerade knabbt en hemma och då bor vi ganska nära Brudaremossen. När vi hade riktantennen lärde man sig snabbt var efter kusten slavsändarna står.

 

Till förra säsongen köptes ett "UFO" på Seasea, ja det är ju vare sig oidentiferat och inte flyger det heller så "objektet" har ju ett missvisande namn. Men det ger iallafall bra tv-signal, den tillhörande förstärkarboxen glömmer vi oftast av att sätta på, tydligen justerbar förstärkning då man kan vrida potentiometer. Det har till och med varit så att det blivit smäre bild med förstärkaren påslagen.

 

Men förra sommaren var det nån viktig match på TV, då jag är fullständigt ointresserad av det mesta i sportväg brydde jag mig inte, men tv skulle tas fram. Det blev ingen bild, eller inget bild från SVT, TVn hittade däremot en massa norska kanaler, och titta det var ju fotboll på en av dessa... men tydligen fel match...

Ja vi befann oss då i Grebbestad, och på berget över hamnen sitter en av kustens kraftfullaste slavsändare...

 

Kanske segelbåtsägaren med sitt UFO i masttoppen bredvid vindexen hade bild..? För jag tror att signalen spreds i etern långt över oss, den nådde inte ned.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TV-mottagare till en iPad skulle duga men mottagningen till den lilla antennen blir nog inte den bästa om man sitter inne i båten. Jag vill helst ha möjlighet att koppla in en extern antenn. Är Elgato EyeTV Mobile bra, någon som har testat?

Så fort man måste ansluta yttre antenn så blir dator/iPad lösningar bökiga. Fast det är ju läckert med mottagaren till iPaden...

Såg något om en mottagare som ansluts i en router ombord och distribuerar via WiFi. Kan vara en smidig lösning.

Tidigare har jag haft en 9" TV, fungerad bra för att se nyheterna på. Förra året satte jag in en 16" med DVD, fungerar väldigt bra och låg strömförbrukning.

 

Jag har gett upp vanlig TV i båten. Får aldrig bra mottagning när man ligger i skyddade lägen. :-(

 

Däremot så har jag alltid perfekt 4G täckning på mobilen i Stockholms skärgård. Så det blir streamad TV  SVTplay!!  Så kan man dessutom se nyheterna när man har tid och slipper passa sändningstider.

 

Det är jättesmidigt om man har tillräcklig surfmängd, det går åt ganska mycket.

 

Annars är ju TracVision satellitmottagare läckert, fungerar även om det rullar en del men kanske inte i en väldigt liten båt. Lite fel pris bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu handlar tråden om antenn men jag har en annan lösning som kan vara relevant:

  • Man kan köpa en chromecast och ansluta till TV:ns HDMI och så drivs den av USB från TV:n(som oftast har sådan kontakt också. Annars kan man ju ha en USB-adapter i systemet bara).

 

  • Sen köper man en router med WIFI och USB-anslutning för 4G/3G/GSM-sticka för mobilt bredband. Jag kör dovados TINY AC. Till TINY AC har jag en sticka som är olåst. 3s sticka till sitt abonemang är faktiskt olåst. Så är jag i Åland kan jag köpa lokalt sim, jag kan ha annan operatör etc. Routrar är sällan för 12V system där spänningen varierar, men då köper man en adapter som kan ställa utspänningen. Den här routern är intressant för att den har WIFI-theatering vilket betyder att jag kan ansluta den till hamnens wifinätverk och sen dela det i mitt WIFI. Den känner också av anslutningen och faller till backupen(3G/4G/GSM-stickan) om internet försvinner via theatering när jag lämnar hamnen eller så. Jag kan ju också dela WIFI från min telefon till detta nätverk också. 

 

  • Efter att jag anslutit chromecasten till WIFI från routern så kan jag använda telefonen för att casta netflix, hbo, SVTplay etc. OBS! Delar jag wifi från telefon måste man ha en andra aparat(ipad t ex) att casta ifrån. 

På hemdatorn har jag PLEX och alla filmer där och då har plex en app med castingstöd så kan kasta det jag har hemma också. Slipper jag släpa med en massa. 

 

Den här adaptern används för att kontrollera att routern ständigt bara får 12V. Detta eftersom spänningen i systemet varierar upp till 14 v:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/dc-dc/stallbart-12-och-24-v-aggregat-1-5-12-v-(dc)-24-w-p44128

Det här kan vara viktigt då prylar gjorda för 12v system tål ett visst spänningsintervall när det laddas etc. Andra prylar drivs på 12v exakt med nätadapter till 230v och tål kanske inte variationen i ett 12v-system. Det här löser dock den här typen av grunka. 

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg,

Är det verkligen en Triax "UFO" ?  De jag har sålt har aldrig haft potentiometer för att justera förstärkningen, och jag är tveksam till att SeaSea ens säljer Triax.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fel det blev, minnet sviktar tydligen.

Det var en Glomex inköpt på Hjertmans, inte en siffra rätt.

Dessutom av litet äldre modell än den på bilden.

 

post-89760-0-04224800-1496416412_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...