Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Togero

Inkoppling av laddare

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar hur jag bäst kopplar in den Biltema-laddare jag just köpt:

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/

 

Jag har tre batterier, två i förbrukarbanken (AGM á 95 Ah st) och ett startbatteri (vanligt, Excide Dual-Purpose).

 

Uppsättningen är separerad med ett skiljerelä (Bosch).

 

Just nu har jag kopplat laddaren till startbatteriet och tänker mig att skiljerelät öppnar när starten är fulladdad och förbrukarna börjar därefter laddas.

 

Tänker jag rätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för skiljerelä? Spänningsavkännande? Om så är fallet så kommer det bli utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är Schyllermarks.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är Skyllermarks.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar ju bra som du tänkt.

Men man brukar sällan, regelmässigt, behöva ladda startbatteriet, det fixar ju generatorn på en kort stund efter start, om nu allt är som det skall.

Men ibland kan man ju tvingas nödladda startbatteriet om det tappat sin laddning.

Om man råkar ut för tomt startbatteri kan man koppla en startkabel mellan plus på förbrukarbanken och plus på startbatteriet, och sedan starta.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Bosch-relä som Skyllermarks sålde är inte spänningsstyrt. Det styrs genom att man kopplar styrströmmen till relät via startnyckel eller annat.

Koppla mot förbrukarbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vinter blir ju, av naturliga skäl, ganska långt mellan generatorladdningarna.

 

Med denna setup behöver jag inte ta in batterierna på vintern, bara att slå på laddaren ett par gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att byta skiljerelä kan du skaffa en liten laddare till startbatteriet. Affären du redan handlat i har en på 2A som är perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma pengar för relä och laddare, känns som mer för pengarna med en laddare. Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan.....om du i framtiden köper en solpanel eller två så har du ingen nytta av en liten laddare, däremot fungerar ett spänningsstyrt relä som hand i hanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi va riktigt ärliga, laddar folk i allmänhet inte batterierna alldeles för mycket?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan solpaneler, men de är inkopplade på förbrukarbanken och relät är väl bara känsligt på startbatterisidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi fortsätta på den ärliga linjen så är ett generatorstyrt relä som Skyllermarks mfl lite bättre än de spänningsstyrda reläerna. 

Som Pentax skriver, de flesta laddar alldeles för mycket och avlivar sina batterier i förtid. Men, att byta 100kg batterier ger ju fin motion.

 

Startbatteriet ska inte behöva laddas, en start tar typ 1 Ah, klarar inte batteriet det så ska det bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte laddat mina batterier överhuvudtaget någon vinter dom senaste 40 åren.

Fulladdade på hösten, av med kablarna, vintervila 7 månader, på med kablarna, sjösättning, start och provtur.

Funkade även i år med startbatterier från 2009 och förbr. batterier från 2011.

Det är lätt att överdriva behovet av laddning både sommar som vinter! 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Alla" rekommenderar ju att batterierna ska hållas så fulladdade som möjligt, vad är logiken egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte laddat mina batterier överhuvudtaget någon vinter dom senaste 40 åren.

Fulladdade på hösten, av med kablarna, vintervila 7 månader, på med kablarna, sjösättning, start och provtur.

Funkade även i år med startbatterier från 2009 och förbr. batterier från 2011.

Det är lätt att överdriva behovet av laddning både sommar som vinter! 

/Claes

 

Det fungerar så länge batterierna är i bra skick. När de blir äldre/sämre så kan de frysa sönder. Detta har jag sett där antagligen ett batteri gett upp och då även tömt resterande med påföljd att övriga också frös. Resultatet va ganska otrevlig.

 

Jag gör ingenting med mina batterier inför vintern, solpanelerna håller dem laddade och ger ström till larm samt lite belysning mm vid några tillfällen.

 

"Alla" rekommenderar ju att batterierna ska hållas så fulladdade som möjligt, vad är logiken egentligen?

Jag många verkar tro det men sanningen är att batterierna ska vara laddade men inte nödvändigtvis toppladdade. Det som knäcker flest batterier numera är överladdning. Låter man bli att toppladda så håller de längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter otrevligt med batterisyra i båten, om än ganska låg koncentration.

 

Finns det någon nackdel med att flytta solcellskablarna till startbatteriet? Alla kopplingsscheman jag sett har dessa kopplade på förbrukarbanken men ser ingen direkt anledning att ha det så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har olika batterityper och då är det bättre att bara ladda husbatterierna med en laddning optimerad för just AGM.

Jag har en 10W panel med regulator för startbatteriet för att hålla det laddat hela året. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ju samma sak nu med skiljerelä: När startbatteriet är fulladdat öppnar skiljerelät så att husbatterierna ska laddas.

 

Blir inte riktigt klok på hur det ska kopplas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, solcellsreulatorn bör "känna" AGM batterierna och styra laddningen efter deras behov. Floatspänningen för AGM är lite högre.

Det rätta är att koppla laddningen till husbatterierna, det är ju där 99% av energin behövs och det är ytterst sällsynt att startbatteriet behöver extra laddning. Så fort generatorn laddas så prioriteras startbatterit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket inte funkar vintertid, så jag kopplar laddaren till starten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket inte funkar vintertid, så jag kopplar laddaren till starten?

Ja det funkar. Visserligen ska det räcka att ladda upp startbatteriet en eller två gånger och sedan låta det stå men då bör man koppla bort kablarna vilket ju är besvärligt. Laddaren är enkel att koppla in.

 

Min båt stod inomhus där man inte fick koppla ström till båten. Jag tog en datorladdare (19V) och kopplade till solcellsregulatron. Själva datorladdaren la jag på båtvagnen. Det kunde man acceptera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte laddat mina batterier överhuvudtaget någon vinter dom senaste 40 åren.

Fulladdade på hösten, av med kablarna, vintervila 7 månader, på med kablarna, sjösättning, start och provtur.

Funkade även i år med startbatterier från 2009 och förbr. batterier från 2011.

Det är lätt att överdriva behovet av laddning både sommar som vinter! 

/Claes

 

Det fungerar så länge batterierna är i bra skick. När de blir äldre/sämre så kan de frysa sönder. Detta har jag sett där antagligen ett batteri gett upp och då även tömt resterande med påföljd att övriga också frös. Resultatet va ganska otrevlig.

 

Jag gör ingenting med mina batterier inför vintern, solpanelerna håller dem laddade och ger ström till larm samt lite belysning mm vid några tillfällen.

 

"Alla" rekommenderar ju att batterierna ska hållas så fulladdade som möjligt, vad är logiken egentligen?

Jag många verkar tro det men sanningen är att batterierna ska vara laddade men inte nödvändigtvis toppladdade. Det som knäcker flest batterier numera är överladdning. Låter man bli att toppladda så håller de längre.

 

Du missade att jag skrev att jag tog av kablarna från batterierna på hösten. Finessen med det är att om ett batteri svimmar så påverkar det inte dom andra. Är batterierna hopkopplade kan ett batteri döda hela batteribanken vare sig man laddar eller inte.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missade att jag skrev att jag tog av kablarna från batterierna på hösten. Finessen med det är att om ett batteri svimmar så påverkar det inte dom andra. Är batterierna hopkopplade kan ett batteri döda hela batteribanken vare sig man laddar eller inte.

 

 

 

 

/Claes

 

 

Nejdå, jag missade inte, men min bekant gjorde det. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det att ladda med en sådan laddare när båten ligger i sjön?

 

Tänker på galvaniska strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen normal laddare kopplar ihop landjord med båtens elsystem så det är lugnt.

Det har dock funnits laddare som kopplade ihop jord och minus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen normal laddare kopplar ihop landjord med båtens elsystem så det är lugnt.

Det har dock funnits laddare som kopplade ihop jord och minus.

 

Tack, det var bra information. Jag har två Ctek-laddare och det står i deras reklam "Helautomatisk laddare. Laddar och underhåller batterierna, ger inga galvaniska strömmar, ...".

 

Det är ju smart eftersom man då tänker att andra laddare säkert ger galvaniska strömmar.

 

Jag har även en biltema-laddare som TS som jag inte vågat använda i vattnet just på grund av reklamen från Ctek. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...