Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Bottenmålning, färgåtgång?

Rekommendera Poster

Jag bottenmålade båten under midsommarveckan förra året. Jag använde roller för kanske 98 procent av ytan, och pensel på resterande del. Ett lager målade jag. Som jag minns det gick det åt runt fyra liter, dvs ungefär 1.5 burk med 2.5 liter.

Inom kort är det dags att lyfta båten och måla igen.

När jag nu sitter och läser mer detaljerat så får jag intrycket av att en segelbåt med mått som vår (bottenfärgtillverkarnas beräkningsformel ger ca 14 m2 för båten) bara behöver knappt en liter per strykning (färgen jag använde ska ge ca 12 m2 per 750 ml). Det låter helt otroligt att jag skulle kunna ha behövt fyra gånger så mycket färg. Jag målade ju så tunt jag kunde.

Vad har jag gjort för fel?

 

Varje år går det också åt ett par rullar, eftersom alla varianter jag hittar löser upp sig av färgens lösningsmedel. Har nog testat fyra olika varianter, varav två rekommenderades av försäljare just för att tåla bottenfärgen utan att lösa upp sig. Botten blir ändå slät, eftersom den liksom "sträcker sig" efter nån minut, men det är tröttsamt att det flyger runt trådar med bottenfärg på överallt. Var får jag tag i en rulle som garanterat, beprövat, håller för vanliga bottenfärger utan att lösas upp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 19 m2 beräknad area och brukade - på den tiden vi bottenmålade - göra av med 3,5 liter vilket, om jag minns rätt, var dubbelt så mycket som minst borde gått åt enligt färgtillverkaren.

 

Rollerproblem hade vi aldrig, köpte lite olika och de löste aldrig upp sig. Trådar av färg som flög pmkring blev det ibland när färgen i rollern var lite för "torr".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min förra båt var en dominant 95 som alltid målades med vc17. en 2,5l burk räckte och blev över till två lager. 

skumroller från biltema, gick väl 2 rollers per varv och blev kalas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför du inte skriver vilken färg det är? Det låter som vc17. Jag lägger två lager, där varje lager tar 2 rullar. Det blir ca 80 kr. Ants att jag kunde hitta en som höll för båda lagrena. Säg att den kostar 30 kr. Då blir det en besparing på 50 kr. Det är inte hela världen. Dessutom skulle jag kanske behöva två ändå för rullen torkar mellan lagrena.

 

Är det vc17? I så fall kn jag ge tipsen: krama ur rullen innan du byter ( ha plast eller nitrilhandske). Måla när det är kallt ute, minskar avdunstningen. Späd lite med t-sprit för att dryga ut (kanske 10, max 20 %). Sen har jag läst att en del har färgen i ketchupfladka och sprutar ut en sträng på rullen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag i rätt härad, alltså.

 

Hmm, jag har tolkat de där trådarna som att rullen löser upp sig och trådar sig, ungefär som när man smälter vissa plaster med värme. Men kanske är det färgen som beter sig så bara. Jag har ju ändå kunnat fortsätta måla med rullarna.

Färgen var senast Hempel Mille nånting. Har även målat med en annan (International?) för några år sen. Och Biltemas västkustfärg ett år (de tidigare gångerna var på förra båten). I färgåtgång var de ungefär likvärdiga. Biltemas var odrygast. Den krävde kanske 20-25 procent mer färg än de andra för samma yta. (I kronor och ören blev det nog ändå aningen billigare, men det är inte relevant i sammanhanget).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumroller tror jag inte jag har testat. Får skriva upp det på inköpslistan då! :)

Men VC17 är väl en tunn, hård färg, vad jag har förstått. Inte konstigt att den räcker mycket längre. Självpolerande bottenfärger blir det väl naturligt tjockare lager med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Ja, färgen verkar torka väldigt snabbt, så det stämmer nog!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådarna uppstår när du går tillbaka i i färg som redan har börjat torka på ytan.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Lefant Nautica på min Dixie 27; två 750 ml-burkar räcker två strykningar. Om din roller inte håller, använd korthårig rulle - men tvätta den innan med tvål och vatten och låt torka så luddar den inte.

Den här funkar fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig räcker en 2.5 liters burk till en strykning. Brukat använda Biltemas bottenfärg. Har 35 fots båt som är långkölad.

 

En roller räcker för hela båten. Aldrig lagt märke till att rollern har börjat att lösas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aldrig använt mer än en 0,75 liters burk till Scampin (ostkusten). Aldrig mer än ett lager. Aldrig använt högtryck, försöker behålla den färg jag smetat dit. Använt pensel senaste åren, överraskad av hur lite det gått åt då. Fast det kanske är annorlunda på västkusten, men där har ni ju västkustfärg.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig går det åt mycket mer med pensel. Det syns tydligt eftersom det blir synligt tjockare lager där jag målat med pensel, nära vattenlinjen och i skarpa svängar runt kölen.

Jag kanske har kass målarteknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig räcker en 2,5 litersburk Hempel Hard Copper Racing ostkustfärg gott och väl till en strykning av hela botten, vilket behöver göras ca vart fjärde år. En roller räcker till hela botten. 31 fots segelbåt med fenköl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...