Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
andreasroman

Få bort bult utan huvud?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Jag ska byta min klämringen på mitt Volvo penta drev som sitter med 6 st bultar varav två som rostat sönder så huvudet är helt runt. Vad finns det för tips på detta problemet? HJÄLP

post-108030-0-37219500-1496150639_thumb.png

Redigerad av andreasroman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske slipa till nya kanter i friskt material så du kan få grepp igen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju sk pinnbultsavdragare och liknande hylsor på tex Biltema. En hylsa med hjul eller kraftiga mönstrade brickor inuti som låser och griper tag i bulten.

Men kanske svårt att få tillräckligt tag här...

Spruta på rikligt med rostlösare först och låt stå under natten så blir det lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först och främst: Det kan ju sitta som berget så försök med rostlösare och värme / kyla + rejäla slag med hammare för att förhoppningsvis få gängorna att släppa lite innan du börjar skruva. Då minimerar du risken att du river gängorna i godset. Nu vet jag inte hur det ser ut på andra sidan, men om bultarna sticker ut på insidan kanske du kommer åt att göra rent eventuella gängor där med så dom inte drar med sin smuts på sin väg ut.

 

Du kan även kanske komma åt med en liten rörtång på insidan för att lossa bultarna först, sedan kapa de skadade gängorna och sedan välja något av dessa alternativ:

 

1) Hitta en hylsa som är aningen, aningen för liten för skallen (kan hitta mellansteg mellan mm-storlek om du kikar på tum) och banka en sådan på plats och skruva på.

 

2) Grispick: Borra hål och vrid ur. 

 

3) Pinnbultsavdragare som Ginger tipsade om är suveräna där dessa får plats.

 

4) En sista utväg är att plocka fram svetsen och svetsa på en skalle / hylsa el. dyl. men då riskerar du ju det mesta i omgivningen om du inte är försiktig med värmen.

 

Lycka till!

 

Tillägg:

 

Om du använt en hylsa av "stjärnform" så roterar dessa och förstör skallen ganska lätt.

Ser ut som att skallarna är ganska så ok fortf på bilden så prova med en krafthylsa med 8 sidor då dessa fördelar kraften betydligt bättre över skallen.

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är materialet runt bulten som ska bytas ut kan du ju röja lite med en vinkelslip för att få bättre utrymme för att komma åt med t.ex. rörtång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6kantshylsa är att föredra då den har större grepp än en hylsa från en vanlig hylsnyckelsats, men i detta fallet är det nog försent.

 

Prova att slå på en mindre hylsa, slagen hjälper till att lossa gängorna.

 

När ni försöker att lossa skruvar och muttrar som sitter hårt, slå på nycklen i dragriktningen med slägghammare så det blir en chockverkan, att bara segdra brukar resultera i att man drar skallarna runda.

 

Svetsa på en ny mutter ovanpå den runddragna, värmen från svetsen hjälper till att lossa och man har en ny sexkant att jobba med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag var och fikade undertiden jag skrev, så det blev många bra råd.

 

Men för f--n försök inte med grispitt!!!!!!!!!!!!!!

 

Allt annat är bättre, Biltema har en ordentlig sats om man vill använda liknande metad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att komma åt med svetstång..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Understöder både varningen mot grispittar och användning av värme/kyla/slag och riklig användning av rostlösare.

 

En möjlig lösning som inte kommit upp än är att borra skallarna, ta bort ringen, svetsa på nya muttrar på stumparna och skruva ut.

Bättre med utrymme att jobba på då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det kanske borde gå att vinkelslipar bort huvudet helt och sedan ta en pinnbultsavdragare efter jag plockat bort klämringen? Vad tycker ni? Huvudet är ju verkligen totalt runt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkelslip är lättare att förstöra nåt med. Med en bra borr lämnar du inte ens skråmor på ringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det kanske borde gå att vinkelslipar bort huvudet helt och sedan ta en pinnbultsavdragare efter jag plockat bort klämringen? Vad tycker ni? Huvudet är ju verkligen totalt runt

 

Hur kan det vara totalt runt, jag ser ju distinkta kanter på dessa huvuden?

Fel bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en produkt. Diamond-grip.

Ger grymt grepp på alla verktyg. Tänker, mejslar, hylsor, avdragareklor mm. mm.

Dom jag fick den av har en rostlösare åxå, som jag inte minns namnet på och etiketten e helt svart, som funkar "på riktigt" och snabbt. Fler gånger där vi alltid måste ta induktionsvärmaren släpper det direkt med den... man får inte vänta med den men den kan skjuta in andra mer smörjande produkter... expert nånting..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att ta en liten kapskiva och såga ut en skåra mitt i skruvskallen, och sen trycka dit en rejäl skruvmejsel med fyrkantstvärsnitt på "pinnen" så man kan få hävarm med en nyckel eller polygrip.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa tricks för att få bort en huvudlös bult. De flesta metoder verkar ha tillkommit bakom ett skrivbord.

I slutändan brukar det vara värme och våld som fungerar.

Kommer man åt att svetsa så brukar det vara det snabbaste, tex slå på en mutter och sen svetsa med pinne i mitthålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...