Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dspj

Normal marschfart med KAD 44 i 3,5-tonsbåt?

Rekommendera Poster

Är lite konfunderad över att min båt inte når högre hastighet, varken topp eller marschfart.

 

Det är en Marex 290, dvs planande 29-fots motorbåt med 3,6 ton i konstruktionsvikt.

Motorn är en KAD 44 260 hk med DP-E drev.

 

Toppvarv ska vara runt 3600. Marschfarten borde man nå vid 3200 varv

Problemet är att det varvtalet bara ger en hastighet på 17-18 knop, och det känns inte riktigt som om båten kommit "upp ur vattnet" då. Kan det stämma? Detta är aktuell hastighet på nysjösatt båt, bara kvartstank och utan det mesta av "semesterbagaget" ombord.

 

Frågan är också varför det inte blir högre hastighet?

Har sett i flera trådar att motsvarande båttyp med till och med lite svagare motorer når 22-30 knop. (t.ex. Polar 290 med KAD 43) Har försökt justera både motortrim och trimplan, men det gör ingen större skillnad.

 

Normalt är det lätt att nå toppvarv även om man är många ombord och tungt lastad.

(Enda gången jag inte kom upp i maxvarv eller planade alls var i höstas, men då var både botten och drev fullt av havstulpaner.)

 

Propellern är lite "ärrig" och skrovlig av avflagnad och övermålad färg. Att det påverkar vet jag, men kan det vara hela orsaken.

 

Eller har jag helt enkelt fel propellermodell (verkar osannolikt att de skulle satt på fel eftersom det mycket sannolikt är originalpropellern?

 

Ska man kanske satsa på en chipstrimning - men det borde väl inte gå fortare vid 3200 varv för det...?

 

Eller är det jag som har fått fel för mig och ska nöja mig med de 17-18 knop jag får ut?

 

Skulle man testa ett propellerbyte är jag tacksam för tips på handlare/verkstäder i Gbg som kan lyfta och testmontera något annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta propeller borde du väl kunna göra själv utan att ta upp båten? Bara att fälla upp drevet, väl? Låna en propeller från en liknande båt med passande propellerfäste, och jämförbar motoreffekt/varvtal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4,5 tons båt 29 fot, med KAD43 på 260hk och likadant drev (tror jag), den gör på toppvarv med en person ombord, halvfyllda tankar, och nymålad botten 24 ibland 26 knop vid 3600 rpm. 17 knop vid 3100 rpm. Detta är en lättdriven båt utan planingströskel.

 

Självklart minns jag inte vad mina duopropellrar heter... och glömde skriva upp det i loggboken.

 

Mig veterligen är dessa KAD42-44 motorer en av de sista generationernas "analoga" motorer som är utan egentlig elektronisk styrning, så om du skall fixa med chipsen för du nog välja mellan Estrella eller OLW.

 

Jag tror nog istället du skall kolla upp propellrarna, kanske en sats med annan stigning.

 

Hur många gångtimmar har motorn, hur fungerar månntro turbon?

 

Men gick båten bättre förra säsongen?

 

Sedan kan man inte jämföra hastigheterna i olika båttyper även om de har identiska motorer.

Skroven ser ju olika ut. Sedan är det ju ström, vind, vatten och hur du lastat din båt som avgör.

 

I vintras blästrade jag mina propellrar med glaskulebläster, och penselmålade med flera lager förtunnad färg. Kan väl inte säga att det inte blev något mästerverk, svårt att få snyggt med denna typen av färg. Men jag upplevde iallafall i våras att båten gjorde några knop till, men då var även en omgång Zipwake installerade. Men då i stort sett utan last och jag var ensam ombord, dessutom väldigt platt vatten.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta propeller borde du väl kunna göra själv utan att ta upp båten? Bara att fälla upp drevet, väl? Låna en propeller från en liknande båt med passande propellerfäste, och jämförbar motoreffekt/varvtal.

Njae... det beror på vattentemperaturen och vattendjupet...

Jag har studerat olika båtar med sådana drev, de flesta ligger rätt djupt i aktern, på min båt som också ligger djupt får man upp propellrarna precis vattenytan. Sedan kommer badbryggan ovanpå, och fria utrymmet mellan badbrygga och vattenytan är kanske som mest 20-30 cm.

 

Så det blir till att dra in båten på grunt vatten med uppfällt drev och ta på våtdräkten, sedan gäller det att kunna spärra propellrarna på något vis så att de inte går runt då man drar med det speciella propellermutterverktyget.

Det brukar inte hjälpa att lägga i en växel, särskilt inte som man har elektroniskt/elektriskt reglage.

Jag har ställt en liten träbock på marken under ett propellerblad för att få ett bra och lagom mjukt mothåll.

Men klart det skulle kunna funka med aktern och drevet mot en trailerramp.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm's exempel låter väl nästan snarlikt mitt och kanske då att jag har "normalprestanda" med 17-18 knop vid 3200.

 

Tror inte att det är dålig kompressor/turbo. Inte heller, sålunda, att chippning skulle hjälpa.

Slutsatsen drar jag av att den orkar gå upp i (topp)varv. Kan den hålla 3200 varv vid belastning borde den väl göra det oavsett hur mycket effekt som ligger bakom. 

 

En motor på 1000 hästar med det drevets utväxling och den propellern skulle väl också hålla 17-18 knop?

 

Eller tänker jag fel?

 

I så fall är väl åtgärden att testa med annan propeller, antingen själv vid en grund strand eller genom att lyfta...Var det någon som hade tips på propellerexpert med lyft i Gbg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grefab tar 1100kr för lyft och sjösättning så man hinner med ett propellerbyte, men måste bokas, och så tror jag också att man måste vara kund hos Grefab.

Jag vet inte vad Wahlborgs marina tar, men dom lyfter i Hinsholmskilen med stor gaffeltruck. Det är ju högsäsong nu för sjösättningar så det kan vara svårt att få en tid.

 

Ja om 1000hk motorn går på samma varv blir toppfarten teoretiskt densamma. Men den har ju ett högre moment och klarar av att driva en propeller hem större stigning som dessutom har en annan utväxling så att propellerna roterar fortare. Å andra sidan väger denna motor mer, kräver större och därmed tyngre tank och kanske en bredare och högre båt som också väger mer och går tyngre i vattnet. Denna större vikt drar ju ned prestandan, det blir någon slags ekvation.

 

Du kan ju lätt komma upp i 25-30 knop i en fem meters rib som väger 100-150kg om ens det med kanske en 80hk fyrtaktsnurra, men komforten blir ju inte densamma, och man har inget riktigt driv genom vågbankarna, som en tyngre båt med större massa har.

 

Med tanke på mina erfareheter av Triton 29 med KAD43 som jag egntligen bara haft i en och en halv säsong, så låter ju din båts prestanda rimliga. Men kanske kan förbättras med en annan propelleruppsättning. Stålpropellrar ger ett vassare grepp i vattnet.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite konfunderad över att min båt inte når högre hastighet, varken topp eller marschfart.

 

Det är en Marex 290, dvs planande 29-fots motorbåt med 3,6 ton i konstruktionsvikt.

Motorn är en KAD 44 260 hk med DP-E drev.

 

Toppvarv ska vara runt 3600. Marschfarten borde man nå vid 3200 varv

Problemet är att det varvtalet bara ger en hastighet på 17-18 knop, och det känns inte riktigt som om båten kommit "upp ur vattnet" då. Kan det stämma? Detta är aktuell hastighet på nysjösatt båt, bara kvartstank och utan det mesta av "semesterbagaget" ombord.

 

Frågan är också varför det inte blir högre hastighet?

Har sett i flera trådar att motsvarande båttyp med till och med lite svagare motorer når 22-30 knop. (t.ex. Polar 290 med KAD 43) Har försökt justera både motortrim och trimplan, men det gör ingen större skillnad.

 

Normalt är det lätt att nå toppvarv även om man är många ombord och tungt lastad.

(Enda gången jag inte kom upp i maxvarv eller planade alls var i höstas, men då var både botten och drev fullt av havstulpaner.)

 

Propellern är lite "ärrig" och skrovlig av avflagnad och övermålad färg. Att det påverkar vet jag, men kan det vara hela orsaken.

 

Eller har jag helt enkelt fel propellermodell (verkar osannolikt att de skulle satt på fel eftersom det mycket sannolikt är originalpropellern?

 

Ska man kanske satsa på en chipstrimning - men det borde väl inte gå fortare vid 3200 varv för det...?

 

Eller är det jag som har fått fel för mig och ska nöja mig med de 17-18 knop jag får ut?

 

Skulle man testa ett propellerbyte är jag tacksam för tips på handlare/verkstäder i Gbg som kan lyfta och testmontera något annat!

Jag tycker att ditt toppvarv verkar lite lågt, på min kad 43 så har jag 3950 varv med rätt trim och 31 knop på min Scand 27 Adriatic. Marchvarv 3200 och 23 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Fjord 900 på 4 ton med singel KAD 44 och DP-E med Duoprop. Jag marchar 22-23 knop vid ca 3200 varv och toppar 30 knop vid ca 3900 varv.

Det känns som du har något problem med antingen beväxtning på skrovet, fel propeller eller glömt ta upp drivankaret.

3600 i maxvarv är på tok för lite!

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mig veterligen är dessa KAD42-44 motorer en av de sista generationernas "analoga" motorer som är utan egentlig elektronisk styrning, så om du skall fixa med chipsen för du nog välja mellan Estrella eller OLW.

 

 

Mja, Med KAD44 började ju Volvo med EDC så den är inte helt anaolog jämfört med 42 och 43. Med detta sagt är den förmodligen inte fullt lika komplex som D-serien i vart fall.

 

Sedan kan man köpa chips ändå. Mest för att det är gott till ölen.... :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till KAD44 finns trimboxar från både Dieselkraft och KCR.

 

Jag tror dock som flera är inne på att du inte har full effekt i din maskin, eller att du har något som bromsar ordentligt. Marex 290 är en relativt lättdriven båt, en bekant till mig har en med smallblock-V8 och den gör över 35 knop på våren.

 

Jag skulle kollat upp motorn hos någon som kan pentadieslar. Att byta till större proppar kommer bara sänka ditt maxvarv ännu mer och att byta till mindre kommer sänka farten vid marchvarv så det är ingen lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också det är nåt lurt med motorn att den inte ger full effekt. Sätta dit en trimbox av något slag vete fasen om det är att rekommendera i detta läget. Bättre att ta reda på anledningen varför den inte går som den ska. Sen kan man göra uppgraderingen. Maxvarvtalet som Du anger är för dåligt. Du bör ha uppemot 3 900 som max. Förmodar Du kollat dom elementära anledningarna, såsom bränslefilter, luftfilter, sugledning från tank. Problem med elektroniken är det nog bäst att konsultera aukt. Volvo Penta.

Kanske inte rätt att jämföra, men har själv en Nimbus 28 DC med en 43:a och har en maxfart på dryga 30 knop vid 3 800 varv. 24-25 vid 3 300 varv. Båten väger ung. 3-3.5 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Galeon 330 med 2 st KAD43 och J7 propellrar. Båten vägen ca 6-7 ton och gör 23-24 knop på 3000 varv.

Nu är det iofs dubbla maskiner, men vikten per maskin blir ju ungefär lika.

Jag skulle också tro att det är propellrarna som spökar. Hack i propellern gör att den greppar sämre i vattnet.

Känns den trött upp i planing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När går övervarvningsskyydet in? vid 4000rpm?

På en annan diesel jag hade ökades både kraft och toppfart då det genomskitiga luftfiltret byttes ut.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite sugen på att prova maxvarv igen. Det är ju heller inte säkert att varvräknaren är så exakt kalibrerad. Enligt manualen som jag just kollade så ska max varvtal ligga mellan 3700-3900.

Har för mig att min visade ungefär 3600-3650 på max - vilket kanske i verkligheten är aningen högre.

 

Däremot har jag nog varit lite väl försiktig med marschvarvtal. Där rekommenderas -200 från topp. Jag har nog försökt ligga på 3100-3200 och då kommer båten kanske inte riktigt "loss" ur vattnet, med åtföljand farttapp.

 

Har för mig att den går rätt lätt upp i maxvarv även med full last. Ska ta en provtur och testa lite med lite högre marschvarv nästa helg. Någon beväxning lär det inte vara med provtur efter 24 timmar i vattnet. Alla filter är bytta. Skulle vara det där med drivankaret, då....

 

Tack för alla inspel!

Ska försöka att återkoppla med utveckling/lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknar inte varvräknaren pulser från nåt elsystem, eller pulser från en givare? Kan en sån verkligen bli felkalibrerad? Antingen räknar den väl pulserna eller inte?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Räknar inte varvräknaren pulser från nåt elsystem, eller pulser från en givare? Kan en sån verkligen bli felkalibrerad? Antingen räknar den väl pulserna eller inte?

 

Jo nyare grejor är oftast "binära" om de funkar eller inte och har digitala givare och presentation.

 

I "medel" gamla system så är iallafall presentationen för det mesta analog. Dvs pulsgivaren likriktas för att driva ett spolinstrument på lite olika sätt. Visarinstrument (iallafall Pentas) får lite hyss när de är till åren komna i en båt.

 

Riktigt gamla bygger (oftast) på amplitud på en halvvågs likriktad växelström som kan påverkas av det mesta som tidens tand gnager på. Det bygger på att de kopplade till generatorn på motorn, ett riktigt dåligt system som sällan visar särskilt rätt. Det är dock vanligast på bensinmotorer, dieslar brukar ha bättre (riktiga) givare.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din varvräknare på KAD-motorn (om du har kvar original instrument) får sin signal från en anslutning på generatorn som heter "W".

Det är en växelströmssignal, där frekvensen varierar med varvtalet.

 

Själva visarnålen drivs av en väldigt liten stegmotor, och visarnålen kan hamna fel på axeln.

Det hände mig, då strömsätter man instrumentet, kanske startar upp motorn, och stänger av, om nu nålen inte står på noll, lyfts den försiktigt upp och sätts tillbaka igen så den pekar mot noll.

Att du först får ta bort frontringen och "glaset" är ju självklart.

 

Troligtvis fungerar inte timräknaren, den lilla displayen i varvräknaren, men sådana finns att köpa från annan firma och är någorlunda lätta att byta själv. Totala antalet timmar finns lagrat i en minneskrets i varvräknaren och kommer att visas i nya displayen.

Det är nämligen väldigt vanligt att dessa små displayer slocknat.

Någonstans på detta forum har jag skrivit steg för steg hur man byter denna.

Närmare bestämt här:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/79520-digital-timvisning-i-varvräknare-slocknar/?hl=boatstuff#entry559564

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts så saknar du varv och det första du måste göra är att verifiera att du får ut full effekt. Fullt på reglaget måste vara fullt på pumpen (kalibrera elreglaget?) och bränslet måste komma fram ordentligt (testa med en extern tank). När du vet att pump och bränsle är rätt kan du kontrolllera laddtrycket från turbon (kompressorn kan du bortse ifrån för den har inget med laddtrycket här uppe att göra). Nu vet jag inte exakt vad en 44 ska ladda men mellan 1,8 och 2,0 bar på full gas och full belastning bör du se.

 

När det är gjort måste vi veta om du har korrekta 1,68:1 i utväxling eller något annat innan vi kan säga något om propellrar. Med 1,68 gissar jag att du borde ha B5 eller B6.

 

När det gäller marschvarv verkar de flesta 41-motorer (dvs 41, 42, 43 och 44) trivas runt 3000 - 3200 varv. Med din båtvikt borde du ligga mellan 22 och 25 knop då och med en topp på mellan 33 och 35. Det viktigaste är att dels inte ligga för högt men samtidigt inte så lågt att kompressorn inte kopplar ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Nimbus 29 Coupé med en Kad 44 och C4 propellrar. Jag köpte den i Finland 2009 och provkörde den med finsk diesel, som det var lite mer krut i vid den tiden, den gjorde nästan 35 knop och varvade då 3800 rpm, den gjorde drygt 27 knop vid 3200 rpm. När jag tankade svensk diesel så tappade jag tre knop på topp och toppvarv var ca 3650 rpm men den gjorde dryga 27 knop vid 3200 rpm och jag har för mig att den gjorde ca 24 knop vid 3000 rpm.

Jag tror att din Marex är lite lättare men har lite skarpare v-botten men den borde i alla fall göra samma farter som jag hade med 29:an - det låter som att det är något som inte stämmer.

 

Hur har det varit tidigare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det verkar som om något inte stämmer - om man jämför med vissa exempel ovan.

Men den har varit likadan sedan jag köpte den för 1,5 år sedan.

 

Jag får börja kontrollera maxvarv, verkligt maxvarv, och vilken fart det ger. Sedan slå av 200 rpm och se vad detta högre marschvarv ger för fart (med båten mer uppe ur vattnet).

 

Sista test får bli med semesterlast. Går den fortfarande lätt upp i varv och plan kan man överväga att byta till större propeller.

 

Har jag å andra sidan svårt att få ut bättre marschfart vid lätt last, eller svårt att få upp varvet vid tung last, så kan propellern och/eller motorn behöva ses över och renoveras (eller drivankaret plockas upp)

 

Låter det som en vettig plan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte turbon, oftast rostar materialet runt turboimpellern (på avgassidan) så det blir för mycket spel här. Då tappar turbon effekt och laddtrycket sjunker. Detta inverkar mycket på prestandan. Det står en vattenpelare någon dm under (beroende på hur lågt ditt drev sitter monterat) som gör att denna miljön är mycket utsatt för korrosion. Efter >5år eller nåt utan renovering/service av turbo så finns det stor risk att detta kan vara den viktigaste anledningen.

Inspektera mät/turbotryck eller omvänt.

Hoppas det ordnar sig.

MVH

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla turbon.

 

Men är det fortfarande inte så att om det skulle vara något fel så skulle motorn i så fall inte orka gå upp i varv? Och om den orkar hålla 3200 varv med rätt propeller så skulle den också göra runt 27 knop som Nimbus 29 DC'n.

 

Eller kan motorn hålla 3200 varv med rätt propeller och båten på något sätt ändå gå bara i 17 knop. (som om propellrarna "slirade" i vattnet)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit byta propellrar, men efter helgen har jag en pusselbit till:

 

På väg ut mot Vinga på lördagen hade vi motvind och de vanliga 17 knopen vid 3200 varv.

MEN på vägen hem i medvind på 7-8 m/s låg vi på drygt 25!! Fattade först inte vad som hänt, men kom efter en stund fram till att, jo, medvinden kan naturligtvis ha minskat luft/våg-motståndet så att prop'en inte slirade och jag fick ut den fart jag ska ha.

 

Ny prop, alltså. Någon som kan föreslå vem jag ska vända mig till i Gbg-trakten?

 

Har båten i Långedrag och behöver någon som kan lyfta för att kolla vilken prop det är, beställa hem rätt modell och sedan lyfta igen och montera. (eller någon firma som kan ha de vanliga modellerna på lager så det går att göra i ett moment?)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju en KAD43. Efter sjösättningen förra våren hade turbon stannat, då gick det i bästa fall att köra i 5 knop, men bäst i 4. Erfarenhet av annan marindiesel och dieselmotorer i bilar säger mig att fel där turbon ändå snurrar litet med för långsamt vid högre motorvarv ger svart avgasrök och i något fall ett skrikande missljud (lagren skar).

 

Grefab tar 1200kr för att lyfta upp en båt innan kranpersonalens lunch för att sedan sjösätta den en timma senare. Men man måste nog vara kund hos Grefab.

 

Du kan även höra med Walborgs Marina i Hinsholmskilen, dom har minst en stor gaffeltruck de kan lyfta båtar med. Ryktesvis har hört ett billigare pris, men som sagt ett rykte.

 

Propellerteknik på Herkulesgatan (Hisingen) kan säkerligen ta fram en ny uppsättning propellrar till dig, nya eller renoverade. Men duopropellrar är inte direkt billiga, särskilt inte om du skall ha en stålpropeller som biter bättre i vattnet.

https://propellerteknik.se/

 

Förra veckan såg jag duopropellrar både på Blocket och Tradera, vet ej om de finns kvar, om de är av rätt sort för dig och ditt drev, men kanske kan vara värt att söka där.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med Propellerservice i Göteborg AB.

Jag anlitade dom när företaget låg på ringön och fick mycket god service (renoverade en propp och byte storlek på min reservpropp).

Dom startade upp 2016 igen efter branden på Ringön 2014 så jag vet ej hur mycket begagnat dom har på lager ännu.

http://www.propellerservice.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord 815 (närmare 3,5 ton) med KAD300 VP J6 proppar, nära 38 knop i topp.
+1 på Propellerservice. Tom är urtrevlig och kunnig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PropEller service gav mig ett gott intryck när jag pratade med dom om mitt propellerval. Däremot är min åsikt att Tom på Propellerteknik inte är så kul att ha att göra med. Mycket otrevligt bemötande så fort det gällde reklamationer och inte nyförsäljning. Detta gäller väl iofs fler än Tom på Propellerteknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hjälp av Marex-fabriken i Norge med propelleridentifieringen! De monterade vanligen B4 med KAD 44, någon gång B3 (vid mkt utrustning och mkt folk i båten).

 

Nu står då valet mellan en uppsättning pirat-alu motsvarande B4, ett par nya Penta J5 (B-serien har utgått)... eller ett set begagnade rostfria C4 som jag fått hugg på. Frågan är hur man ska värdera alternativen? Prismässigt verkar det rätt likvärdigt.

 

Enligt Volvo's propellerguide ska B4 ge 31-34 knop med min motor/drev, B3 ge 28-31 och rostfri C4 34-37 knop. Med tanke på att fabriken ibland gick ner till B3 känns det lite vanskligt att välja den rostfria som har högre utväxling/toppfart än B4. Men rostritt kanske är effektivare?

 

Någon som har erfarenheter att dela med sig av (av pirat, J-serien resp. rostfritt)?

Ska naturligtvis försöka provköra och jämföra, men som arbetshypotes...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade valt Rostfritt alla dar i veckan, mindre flex, hållbarhet mm, enda nackdelen ör om du slår i en sten, mer skador på drev mm

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C4 med finsk diesel gav nästan 35 knop på min Nimbus 29 C, svensk diesel knappt 32 på topp men samma marschfart

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...