Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Peter_K

Dra 2,4 ton båt

Rekommendera Poster

Hej, en snabb fråga, är det ok att dra en Sea ray

På 2,4 ton med en amerikansk boggietrailer 30 km/ h med en Nissan navarra som får dra 3 ton, har hört så många olika idéer om detta. Måste man ha e körkort.mvh david

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs på om efterfordon för att få svar.

 

Efterfordonet måste vad jag förstår vara ofjädrat, oregistrerat och vara bromsat för att du ska få dra båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efterfordon behöver inte vara bromsat, funderar på om det tom INTE bedöms vara efterfordon om det är bromsat.

 

Du får dra lika mycket som bilen väger vid dragtillfället (upp till dess bruttovikt) med efterfordonsreglerna. 30 km/h och LGF skylt gäller såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En USA trailer brukar vara fjädrad och det går inte som efterfordon. Bromsar är bara ett plus för då sätts reglerna på dragbilens vikt ur spel. Mao så kan ett efterfordon vara bromsat eller obromsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min favorit fråga, som genererar mest tyckande och orelevanta svar.

 

Gelis har koll på detta!

Lita på honnom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast av polisen kan man få lika godag yxskaft svar. Transportstyrelsen är nog den som har koll...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Min favorit fråga, som genererar mest tyckande och orelevanta svar."

 

Håller helt med. Samtidigt så oerhört enkel att få svar på. Ring polisen och fråga!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här klargörs det mesta av frågetecknen....
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

Drog min 24 ft Regal på en tvåaxlad float-on trailer som är obomsad och ofjädrad. Blev stoppad av polisen som inte riktigt hade koll. Jag hänvisade till att det är ett efterfordon och inte väger mer än vad bilens bruttovikt är (ca 2000kg vid det tillfället). Polisen nöjde sig med det svaret.

Om de hade koll på regelverket, tveksamt, men å andra sidan skulle de bli tvungna att väga ekipaget för att bevisa motsatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja polisen svarar ungefär som svaren brukar bli här!

 

Skriv ut reglerna från transportstyrelsen, som Peter var den första att länka till. och ha med vid dylika transporter, så att du kan visa var dom ska leta och läsa på.

 

Gläder mig att se några till som är kunniga i detta ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande är det nog bara jag som svarat (rätt) på frågan, eller?

 

Kanske lite onödigt att sriva att släpet ska vara oregistrerat, men om TS har ett registrerat släp så är det ju viss hjälp eftersom det då inte duger.

 

Om vi ska tävla om äran ock berömmelse så tycker jag inte att Peter_K länkar till en bra sida eftetsom han länkar till släp. Den här som handlar om efterfordon är ännu bättre, http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/, men ligger ju undersläp.

 

Jag glömde att skriva att e-kort inte krävs.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska vi kunna veta att Ts släp är registrerat?

Jag kan inte se det i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte min länk var bra eftersom den innehöll också en länk till reglerna för efterfordon på sidan.

Skiter i övrigt ifall min länk var "bäst" etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att TS USA trailer är oregged, går i princip inte att få in en sådan godkänd i vårat avlånga land. Mig veterligen har ingen lyckats, varför går jag inte in på här, då det är orelevant för tråden i sig. 

 

Och IGEN det obromsade efterfordonets totala vikt med last får ej överskrida bilens totala vikt när ekipaget är påkopplat. Sedan kan man hur många bokstäver som helst på körkortet, gör ingen skillnad. Ett gen ex: Har man ett efterfordon på 2 ton och bilen väger 1,8 ton med last, så är det kört. Men man slänga in lite last i bilen så man kommer upp i 2 ton, vips så är det bara o åk. Bilen kan naturligtvis inte väga mer än 3,5 ton och ej heller över sin egen maxvikt

 

Har man då flyt och efterfordonet har bromsar så är det bara att gratulera. Bara att koppla o åk, så länge kopplingsanordningen bedöms att klara efterfordonets vikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polisen är skyldiga att svara, de gör det även om de ibland måste återkomma. Även om deras svar skulle vara fel så gäller det de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska vi kunna veta att Ts släp är registrerat?

Jag kan inte se det i frågan.

Nej, vi vet inte om släpet är registrerat eller inte.

Det vi vet är att om släpet skulle vara registrerat så får TS inte dra båten eftersom det då inte räknas spm efterfordon.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första inlägget i tråden (Peters) ger tillräcklig information för att framföra denna fordonskombination.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om deras svar skulle vara fel så gäller det de säger.

 

Nej, självklart är det inte så. I så fall skulle poliser kunna hitta på egna regler.

 

Poliser har tyvärr inte alltid rätt i tolkningen av lagar och regler. Det får man ha förståelse för, för det finns förbaskat många att hålla reda på. Ibland kryper även egna värderingar och åsikter in i deras tolkningar.

 

Så nej, det polisen säger gäller inte om det är fel. Skulle det uppstå en oenighet är det en domstol som till slut bestämmer vad som gäller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett exempel: En kille drar hem sin båt, vägen är avstängd, han kan inte vända och att backa är en mardröm. Han ringer polisen som kommer som säger kör bara.

En annan som ringer polisen för hans fru är på väg att föda i bilen, en polisbil kommer och lägger sig före med blåljus och sen går det i 150.

Jo polisen kan sätta sig över lagen.

Skulle det vara så att polisen säger en sak och lagen säger en annan så kan kan hamna i domstol om en åklagare skulle få för sig att åtala. Men det  gör det inte om det inte skulle vara ett grovt brott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, stort tack för alla svar och funderingar, tror inte att släpet har bromsar, om någon vet någon som kan som vill/kan köra detta ekipage typ 5 mil ca så hör av er, detta gäller till en ramp i södra Storstockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog fattat fel här. En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift, dvs avstå från att rapportera ett brott, om brottet som mest har böter i straffskalan. Polisen kan INTE (med laglig rätt) ge grönt ljus för lagöverträdelser generellt. I fallet med barn som är på väg att födas i bilen skulle det knappast hålla i rätten (det är ju ingen nödsituation - barn har genom årtusenden fötts, och föds dagligen, utanför sjukhus, under betydligt knepigare förhållanden än baksätet i en bil), men polisen i fråga kan ju välja att felaktigt avstå från att rapportera brottet, även om det inte finns stöd för det i lagen.

Så, vad poliser ibland gör och vad de faktiskt får göra, är inte samma sak. Skulle en annan, mer nitisk, polis komma in i bilden, kan det bli fråga om rapport och åtal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapporteftergift är en sak, polisen kan i vissa fall nöja sig med att säga till istället för att rapportera. Men i TS fall så är det så att om polisen säger att det är ok att köra så ska man som allmänhet kunna lita på det. Man ska inte behöva leta rätt på en annan polis för second opinion.

Men polisen ger inte ett felaktigt svar, är han osäker kollar han med kollegor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång, poliser ger ibland felaktiga svar. Jag ser det rätt ofta när det gäller framför allt trafikregler. Så tyvärr kan man inte lita på det. Jag menar inte att man ska behöva leta rätt på en annan polis, utan mer varna för att det polis nummer ett släpper igenom kanske polis nummer två rapporterar, om man har otur. Bäst är så klart att följa lagen som den är skriven.

Jag hade tidigare ett jobb där jag körde mycket i tjänsten. Vi ett tillfälle i mitten av april blev jag invinkad till en poliskontroll när de stod vid 44:an på väg in mot Uddevalla från E6:an. Jag hade fortfarande dubbdäck på bilen, eftersom jag inte hade haft tid att vara utan bilen vardagstid sen det senast var vinterväglag. Polisen frågade var jag kom från. Tjörn, svarade jag. Snöar det där, frågade han. Jag slapp böter, och tog ett par timmar ledigt redan nästa dag för att hinna med att köpa sommardäck och få dem påmonterade på fälgarna (som dubbdäcken satt på). Men hade jag blivit stoppad i en annan kontroll senare samma dag, hade polisen där kanske rapporterat och jag hade fått böta. Så vad en polis släpper igenom gäller enbart just där och då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, stort tack för alla svar och funderingar, tror inte att släpet har bromsar, om någon vet någon som kan som vill/kan köra detta ekipage typ 5 mil ca så hör av er, detta gäller till en ramp i södra Storstockholm.

 

I ditt första inlägg skrev du frågeställningen om Nissan Navara får dra obromsat (efterfordon) 30 km släp med en 2,6 ton tung båt. En Navara har en tjänstevikt på 2,1 ton så då vill det till att lasta den upp mot maxvikten på 3 ton för att det ska bli lagligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång, poliser ger ibland felaktiga svar. Jag ser det rätt ofta när det gäller framför allt trafikregler. Så tyvärr kan man inte lita på det. Jag menar inte att man ska behöva leta rätt på en annan polis, utan mer varna för att det polis nummer ett släpper igenom kanske polis nummer två rapporterar, om man har otur. Bäst är så klart att följa lagen som den är skriven.

Jag hade tidigare ett jobb där jag körde mycket i tjänsten. Vi ett tillfälle i mitten av april blev jag invinkad till en poliskontroll när de stod vid 44:an på väg in mot Uddevalla från E6:an. Jag hade fortfarande dubbdäck på bilen, eftersom jag inte hade haft tid att vara utan bilen vardagstid sen det senast var vinterväglag. Polisen frågade var jag kom från. Tjörn, svarade jag. Snöar det där, frågade han. Jag slapp böter, och tog ett par timmar ledigt redan nästa dag för att hinna med att köpa sommardäck och få dem påmonterade på fälgarna (som dubbdäcken satt på). Men hade jag blivit stoppad i en annan kontroll senare samma dag, hade polisen där kanske rapporterat och jag hade fått böta. Så vad en polis släpper igenom gäller enbart just där och då.

 

Jo det är riktig men som TS fall så får han ett svar som han kan lita på om han frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar gelis för smarta idéer, har någon koll på vad ett rimligt pris kan vara att transportera min båt med denna trailer, någon med stark pickup V8

4 hjulsdrivet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Än en gång, poliser ger ibland felaktiga svar. Jag ser det rätt ofta när det gäller framför allt trafikregler. Så tyvärr kan man inte lita på det. Jag menar inte att man ska behöva leta rätt på en annan polis, utan mer varna för att det polis nummer ett släpper igenom kanske polis nummer två rapporterar, om man har otur. Bäst är så klart att följa lagen som den är skriven.

Jag hade tidigare ett jobb där jag körde mycket i tjänsten. Vi ett tillfälle i mitten av april blev jag invinkad till en poliskontroll när de stod vid 44:an på väg in mot Uddevalla från E6:an. Jag hade fortfarande dubbdäck på bilen, eftersom jag inte hade haft tid att vara utan bilen vardagstid sen det senast var vinterväglag. Polisen frågade var jag kom från. Tjörn, svarade jag. Snöar det där, frågade han. Jag slapp böter, och tog ett par timmar ledigt redan nästa dag för att hinna med att köpa sommardäck och få dem påmonterade på fälgarna (som dubbdäcken satt på). Men hade jag blivit stoppad i en annan kontroll senare samma dag, hade polisen där kanske rapporterat och jag hade fått böta. Så vad en polis släpper igenom gäller enbart just där och då.

 

Jo det är riktig men som TS fall så får han ett svar som han kan lita på om han frågar.

 

 

Jag har ju alldeles nyss förklarat att det INTE går att lita på svaret. Förstår du inte vad jag skriver?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar gelis för smarta idéer, har någon koll på vad ett rimligt pris kan vara att transportera min båt med denna trailer, någon med stark pickup V8

4 hjulsdrivet

Ska man tolka detta som att du inte har en Nissan Navara?

 

Oavsett vilket så kolla om du kan uppfylla reglerna, dvs.

  • Släpet får inte ha fjädring.
  • Släpet får inte vara registrerat.
  • Om släpet är obromsat måste dragfordonet + last + passagerare väga minst lika mycket som båt + det som är lastat i båten + vagnens vikt.
  • Om vagnen är bromsad ställs inga krav på dragfordonets vikt.
  • Kopplingen mellan vagn och dragfordon måste man själv tycka verkar vara ok.
  • Den som kör dragfordonet måste ha körkort för dragfordonet, inga krav på E-behörighet.
I ditt fall krävs alltså B-behörighet och ev. en massa extra last på en ev. dragbil du kanske har. Du fårköra själv om du vill om du har körkort för bil.

 

Har släpet fjädring, men är oregistrerat, får ingen köra släpet på allmän väg.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har ingen dragbil tyvärr, körkort dock man tackar och bockar för infon mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...