Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mark_

VP V8 dör/hackar vid högre varv efter en tids körning - felsökning?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Volvo Penta V8 5,7l AQ271B motor i en Draco 2100. När man kört ett tag med den (en halvtimme-timme eller så) så börjar man få problem vid högre varv att den börjar hacka och dö om man inte drar av på gasen. Idag kunde jag bara köra hem i runt 10knop men på väg ut var det inga problem att marscha i 25 knop (~3000 varv). Hade samma problem förra säsongen, dock inte alltid när jag var ute.

 

Har funderat på bränsletillförseln, men om det är problem med den borde det väl vara det hela tiden, inte bara efter ett tag? Jag har också bytt bränslefilter och vattenavskiljare. Jag har också testat med lite bränsletillsatser men ingen skillnad.

 

Jag är ingen erfaren mek men finns det några enkla saker man kan kolla som skulle kunna orsaka detta? Eller är det bara att anlita en mekaniker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan jo även var problem med tändningen. Tex trilskande coil. Men tycker endå att det låter mera som bränsleproblem. Antingen ingensatt filter, eller bränslepump som inte orkar mata på tillräckligt vid höga varv.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör som Berra skriver, kolla att motorn får ordentligt med bränsle!

Sedan finns det "värmefel", grejer som lägger av då det blir varmt i motorrummet, och tändspolen är en sådan sak, om den är gammal så byt den!

En annan grej som for värmeslag när den blir gammal är kondensatorn, om du nu har traditionellt tändsystem med brytarspetsar, så om du har en konding byter du den också.

 

Om man har ett "litet" problem med bränsletillförseln, en litet hinder, en liten obstruktion, någonstans går motorn i allmänhet bra på lägre varv, men då man ökar varvtalet vill motorn ha mer att dricka, och om det då finns ett hinder någonstans når inte tillräcklig mängd bränsle fram och motorn hackar.

 

Om skräpet passerat bränslefilter och pump brukar det hamna i förgasarens/förgasarnas huvudmunstycke.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett liknande symptom på min VP 5,7. Visade sig vara en backventil i tankanslutningens nippel (på tanken) som kärvade. Många amerikanska båtar har den typen av nippel med en fjäderbelastad kula i. Med ålderns rätt kan denna börja kärva.

En test som du kan göra är att köra med en extern dunk istället för tanken och se om problemet kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...