Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Acke77

Mätare ur funktion

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om det någon som har lite koll.Vi har en Wellcraft 26 där helt plötsligt alla mätare dog samtidigt. Någon som har något tips på vad felet kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillläg dödmans är också ur funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget speciellt för just Wellcraft,  Men min gissning är elfel. Båtar är ingen snäll miljö för el, fukt kryper in, vibrationer knäcker kablar och anslutningar.

 

(Just fixat en "trasig" pump i min båt där orsaken var en flatstiftkontakt som gått av. Troligen efter många års vibrationer.)

 

Om allt dör samtidigt luktar det att en jord(minus)kabel har gått av eller släppt från anslutning. Den är ju gemensam för alla funktioner.

 

Mina råd:

1) Stäng av 12V med huvudbrytaren!  Innan du petar i systemet. Det är kraft i 12V blybatterier.

2) Skruva loss paneler kika efter lösa kablar. peta försiktigt på misstänkta saker.

 

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack Anders har kollat just minus idag men svårt att hitta alla jordpunkter. Min teori är att tändningslåset inte vill vara med som det ska eftersom dödmans inte heller funkar. Allt annat i elväg funkar som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skaffa en voltmeter och kolla runt att du får 12V där det ska vara när du vrider på nyckeln.

Biltemas billigaste duger gott för felsökning i båt.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

 

Men passa dig när du har 12V påkopplat i systemet.  Det är som sagt bra tryck i 12V batterier. Ingen klocka med stålarmband eller ringar på händerna.

 

 

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tröst kan ju vara att stora "100% totalfel" oftast har en väldefinierad orsak som går att hitta med lite metodisk felsökning och grunnande,

 

Det finns värre fel, t ex "då och då" fel som kommer och går, och som man kan leta sig gråhårig efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hittade felet dödmans och mätarna var ihopkopplade. Då dödmans var trasigt så slocknade mätarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mätarna var egentligen dödens hela tiden... :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...