Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
chris__m

Hjälp! Läcka i kölen

Rekommendera Poster

Skulle bottenmåla vår Crescent Camping (1962) ikväll, och upptäckte till min fasa en läcka i kölen.

 

Är väldigt nybörjare på båtar, men förstår nog att det är dumt att sjösätta en båt som läcker i botten.

 

Så vad gör jag nu??

 

Såhär ser det ut:

 

Tacksam för hjälp!!

post-101604-0-87160100-1495921369_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen hål rakt igenom till insidan? Om inte, så åk och köp lite glasfiberspackel, slipa ur lite och gör rent. Tryck in spackel i skadan låt härda, slipa o måla, klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort en mer ordentlig reparation; slipat upp skadan och laminerat med polyester och glasfibermatta. Att bara spackla igen skadan ger för stor risk för att spacklet släpper. Notera också att det verkar vara trä i kölen, kolla att det är torrt innan du laminerar igen skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör som peter-k skriver,jag gjorde själv ett misstag på sjuttitalet med enbart spackel,spricker lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur bråttom du har, nu är det ju sjösättningstider...

 

Vill du ha den i sjön snarast skulle jag slipa bort all gammal färg runt skadan. Fixa en tunn, säg två millimeter, aluminiumplåtbit som du formar runt kölen/skadan. Egentligen funkar vilket plåt som helst men alu är lätt att forma. Borra några hål för skruvar innan du kladdar på ordentligt med lim/fog typ Sika 291 eller något ms polymer-lim. Tryck dit plåten och lås med skruvarna (i kölen, ej i skrovet). Låt härda någon dag innan du bottenmålar, sjösätt och njut av sommaren. 

 

I höst börjar du med att slita bort raggarlagningen innan du gör som Peter K skrev och öppnar upp så att det troligtvis fuktiga träet får torka under vintern. Sedan plasta by the book tidigt nästa vår.

 

Med mitt sätt kommer du i sjön snabbt och du kommer inte att få några följdskador. Kanske tappar du något tiondels knop men vad gör det när du får flera veckor mer tid på tid att komma dit du ska :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack alla för svar!

 

En uppdatering efter lite slipning med sandpapper:

 

Det är ett område på ca 2x1cm (det mörka i bilden nedan) som ser ut att vara lite sprucket/poröst och det sipprar lite vatten igenom. Det der inte speciellt allvarligt ut men vad vet jag.

 

Svågern kom med följande reparationssats.

Är den tillämpningsbar på detta?

 

Kan jag laga medan det är fuktigt? Båten har stått såhär hela vintern så torrare kanske blir svårt att få det?

post-101604-1020894_thumb.jpg

Redigerad av chris__m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Reperationssatsen

post-101604-216664_thumb.jpg

Redigerad av chris__m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att det är torrt där du ska plasta. Att torka ut hela båten är knappast genomförbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny uppdatering:

 

Nu har jag slipat genom glasfibern.

Det ser ut att vara sand inuti.

 

Hålet är ca en centimer nu. Bör jag öppna mer?

Torka med hårtork?

post-101604-970571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torka med hårtork är meningslöst. Punktvärme gör att du trycker fukten längre in i konstruktionen och när du slutar värma kommer den tillbaka.

Slipa ner laminatet i 1:20-fasning, dvs är det 5 mm tjockt skall fasningen vara 100 mm. Laminera upp till samma tjocklek som det gamla, dvs flera lager matta vått-i-vått. Avsluta med spackel (valfritt) och topcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle följa de råd som Peter _K ger. En del annat som skrivs är bara trams.

 

Dessutom skulle jag slipa bort gelcoaten på ett större område än vad du gjort, ungefär (minst) som på bilden jag bifogar.

 

post-106994-0-45497800-1496040062.jpg

 

Att det är sand i kölen är nog riktigt. Man gjorde ofta sandgjutningar, för att fylla sådana utrymme. Jag har haft båtar där man "glömt" att blanda plast i sanden innan sandgjutningen.

 

Är det lös sand, så hade jag kraschat ur det lösa och fyllt håligheten med epoxy blandat med mickroglasbalonger. Blandningen i lite fastare form använder jag som spackel, om man behöver spackla upp den slutliga ytan.

 

Det där med fukt - det är en svår fråga. Det skall naturligtvis va helt torrt innan man plastar igen - FAST. Ibland måste man rucka på principer. Att välja är alltid att försaka. Vänta tills nästa vår när det torkat ut helt, eller försöka få det så torrt som möjligt på rimlig tid, plasta igen och använda båten. Det är ju i alla fall en gammal båt. Allt kan inte va perfekt - även om vi alltid låssas som om allt vi gör är så.  :ph34r: 

Själv använder jag alltid epoxy för lagningar under vattenlinjen nu för tiden. Rent hållfasthetsmässigt duger det med polyester, men skall man lägga en epoxygrundfärg över lagningen måste man vänta 5 till 15 veckor innan man målar över ny polyester.

Lagar man med epoxy är man klar med epoxybehandlingen när lagningen är klar. Brukar måla över med ren epoxy när jag slipat till lagningen, för att täta igen för ev uppslipade glasfiberändar.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

 

Det viktigaste verktyget vid en sån här reparation är aluminiumrollern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för extremt utförligt svar!

 

Såhär får det bli.

 

Ursäkta inkompetens men när du säger att du målar över med ren epoxy menar du då samma som du gjort lagningen med? Är det inte gelcoat över det? Eller är det samma sak?

 

Och är reperationssatsen jag fick inte samma sak som Biltema-sakerna du skickar länk till? Tänkte åka och köpa roller nu.

 

Tack igen!

 

Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reparationssatsen är polyester. Det duger hållfasthetsmässigt lika bra, (men med den reservationen jag skrev). För att reparera skadan är det helt ok.

Den metoden jag beskrev är hur jag brukar göra. För mig är det enkelt och praktiskt.

Reparerar du med polyester bör du måla över med toapcoat, (gelcot med iblandad vaxlösning - finns färdigt att köpa) som är lite tätare än polyesterplast och dessutom får du tätat ev uppslipade glasfibertrådar.

När jag laminerar med epoxy så målar jag över med lamieringsepoxy, som du var inne på.
Laminerar man med epoxy lägger man inte på toapcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nyss på Biltema. Gubben där hävdade jag kunde ha på deras Epoxyprimer efter att jag lagat skadan med polyester och glasfiberfuk. Stämmer inte det? Härdar inte polyestern snabbt? (5-15 veckor låter lääänge)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gubben på Biltema har fel.

5-15 veckor är tiden det tar för styrénet att försvinna tillräckligt ur polyestern för att kunna lägga epoxyprimer ovanpå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. Så när nu polyestern är på så är det endast topcoat som duger om jag inte vill vänta i fem veckor? Eller finns det andra alternativ att lägga mellan glasfibern och bottenfärgen?

Redigerad av chris__m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Äntligen klarat att skaffa topcoat. Skall precis börja måla nöt jag läser på burken att man också skall ha primer under. Är det helt katastrof att ta topcoaten på glasfibern utan primer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Primer under topcoat???

Det brukar man väl ändå inte ha.

 

Möjligen att man först målar ett lager gelcoat för att sedan täcka denna med topcoat.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för "topcoat"?

Är det riktig topcoat, eller är det Biltemas tvåkomponentspolyuretanfärg de felaktigt kallade "Topcoat"..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel 53200 brilliant gloss topcoat heter den.

Hoppas det håller. Och sen är det bara antifouling över den imorgon hoppas jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en modifierad Alkydlack.

 

Den ska du absolut inte använda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den topcoat du ska använda är pigmenterad polyester med 4% vaxlösning (och 1-2% härdare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit! Det var lite sent. För den sitter redan på. Hur kan man veta vad som är vad när allt heter topcoat? Vad har jag nu ställt till med? Och klarar jag inte några månader i vattnet med detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta som kan hända är att färgen flagnar/bubblar sig. Sjösätt nu och ta bort färgen i höst och lägg på riktig topcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dags igen!

 

Tar upp denna tråd ett par år senare.

 

Förra året fixade jag en likadan läcka med hjälp av det sista av polyestern jag hade, men nu när det återigen dykt upp en likadan (fast denna gång ännu mindre) skada en liten bit ifrån den förra, tänkte jag kanske jag skulle pröva epoxi, enligt förslag nedan.

 

Innan jag börjar dock - för jag hade verkligen SÅ OTROLIGT gärna sluppit att göra något alls - men det är väl oförsvarligt? Skadan är endast är ett par milimeter. Det ser ut att långsamt formas en vattendroppe från den lilla sprickan helt i botten på kölen.

 

Om jag börjar slipa upp, kommer det nog bli mer vått igen, sanden inne i kölen är säkert våt som den varit de två senaste åren. 

 

Frågor:

 

1. Är det fullständigt oförsvarligt att sjösätta båten med denna typ av skada? (och laga i höst eller nästa vår)

 

2. Vilken är den enklaste (och snabbaste) någorlunda försvarliga lösningen? 

 

Med utgångspunkt i förslaget från för ett par år sedan, citerat nedan, tänkte jag pröva följande - rätta mig om det är något grundläggande fel i hur jag tänker här:

 

 

1. Slipa bort gelcoat med god marginal runtom sprickan

 

2. Försöka (men misslyckas) att  få torrt ( jag tror hela kölen är full av våt sand)

 

3. Laga med

 

a)  https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000020523

 

b)  https://www.biltema.se/bat/batvard/kompositer/glasfiberremsa-2000017198

 

4. Måla med https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/gelcoat-2000017193

 

 

On 5/29/2017 at 8:59 AM, Thallatha said:

Jag skulle följa de råd som Peter _K ger. En del annat som skrivs är bara trams.

 

Dessutom skulle jag slipa bort gelcoaten på ett större område än vad du gjort, ungefär (minst) som på bilden jag bifogar.

 

post-106994-0-45497800-1496040062.jpg

 

Att det är sand i kölen är nog riktigt. Man gjorde ofta sandgjutningar, för att fylla sådana utrymme. Jag har haft båtar där man "glömt" att blanda plast i sanden innan sandgjutningen.

 

Är det lös sand, så hade jag kraschat ur det lösa och fyllt håligheten med epoxy blandat med mickroglasbalonger. Blandningen i lite fastare form använder jag som spackel, om man behöver spackla upp den slutliga ytan.

 

Det där med fukt - det är en svår fråga. Det skall naturligtvis va helt torrt innan man plastar igen - FAST. Ibland måste man rucka på principer. Att välja är alltid att försaka. Vänta tills nästa vår när det torkat ut helt, eller försöka få det så torrt som möjligt på rimlig tid, plasta igen och använda båten. Det är ju i alla fall en gammal båt. Allt kan inte va perfekt - även om vi alltid låssas som om allt vi gör är så.  :ph34r: 

Själv använder jag alltid epoxy för lagningar under vattenlinjen nu för tiden. Rent hållfasthetsmässigt duger det med polyester, men skall man lägga en epoxygrundfärg över lagningen måste man vänta 5 till 15 veckor innan man målar över ny polyester.

Lagar man med epoxy är man klar med epoxybehandlingen när lagningen är klar. Brukar måla över med ren epoxy när jag slipat till lagningen, för att täta igen för ev uppslipade glasfiberändar.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-2000020229/

 

Det viktigaste verktyget vid en sån här reparation är aluminiumrollern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju instängt vatten som fryser och spränger sönder laminatet. 

 

Hur du sminkar symptomen spelar nog ingen större roll i det här fallet.  

Båten kommer knappast brytas sönder och sjunka de närmsta åren men på sikt måste själva problemet adresseras.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan just nu  är om problemet blir värre av en säsong på sjön i nuvarande skick.

 

Och när problemet väl skall lösas - hur får man kölen torr? Måste man öppna ett större hål för att torka underifrån? Tömma den helt på sand? Eller försöka komma åt den uppifrån? Tror faktiskt inte det är helt trivilat att komma åt den inifrån båten.

 

Eller räcker det kanske med att slipa upp en liten öppning på hösten och låta den stå öppen över vintern så fukten kan sippra ut under höst/vinter/vår?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...