Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mkillen

Hur dåligt mår denna propeller?

Rekommendera Poster

Båt:  MV Marin 6600 fc

 

Motor:  Suzuki 140 hk

 

Ok att köra med eller bör man köpa ny?

 

post-109288-0-79480900-1495908212_thumb.jpg

post-109288-0-69385300-1495908213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga laga! Men det kan vara lite leveranstid på att laga. Så köp en ny och lämna in denna på lagning så har du en i reserv tills nästa gång du känner på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok!

 

då jag e lite av en nybörjare frågar jag:

 

vart:

 

-lagar man?

 

-köper ny?

 

Stort tack på förhand!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på "propellerservice" eller liknande sökord, så finner du kanske någon firma i din nörhet,där kanske du också kan köpa en begagnad propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

har kört ca 500 t med en propeller i vad jag uppfattar samma skick. Minskad fart och sämre bränsleeffektivitet var det jag märkte. Om motorn skakar pga av att propeller är sned så är det värre. Då kan lager gå.

 

Så, känner du inga vibrationer har du ett val att strunta i att göra något. Men du betalar med sämre fart och bränsleeffektivitet. Kör du 10 t per år så spelar ju det mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den propellern har nog sett sina bättre dagar.

Du betalar som ovanstående skrev genom sämre acceleration, lastförmåga, bränsleekonomi och eventuellt (antagligen garanterat) risken att skada lagren i drevet.

 

Det är ju inte en 2hk snurra utan en ganska potent motor du har, så det vore ju dumt i mina ögon att inte lämna in för renovering eller att köpa en ny, kanske rostfri, o byta med och som skrivits ovan ha denna som reserv om något skulle hända med den andra.

 

Se det som med bilen;

Visst behöver man inte köpa nya däck så länge bilen rullar men det är ju rätt bra när dom börjar spricka i gummit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Marin och Propellerservice i Kristinehamn. Jag har skickat dit propellrar flera gånger för skador som dina. Åkte Göta Kanal för några år sen, skickade iväg propellern när jag var i Motala och hämtade ut den hel på postombudet i Söderköping (hade reservpropeller) några dagar senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du?

 

Propeller-Björn i Stockholm har bra service och priser, annars finns ju Propellertrim eller i göteborgstrakten Propellerteknik om du vill reparera.

 

Om den du har fungerar bra, köp en likadan. Helst exakt samma för en annan med samma spec (antal blad, pitch och diameter) kan bete sig helt annorlunda.

 

Men jag skulle strunta i att laga den du har utan ha den som sliten reservprop i båten. Den verkar ju fungera okej ändå så varför lägga pengar på att laga den när den ändå bara ska vara reserv. Sedan minskar ju risken att den försvinner om någon gynnare skulle rota runt i din båt – det är ju knappast någon som snor en trasig propeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...