Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mattias99

Johnson 4.5 seahorse

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny här på forumet, och har fått en johnson 2cyl 4.5hk J5BACSS kortriggad utombordare. Motorn ska fungera enligt gubben jag fick den utav, men han trodde att impellern inte fungerade som den ska, för den sprutar inget vatten. Han rådde mig att ta reda och fixa till det innan jag startar den. Men jag är nästan helt grön på båtmotorer och skulle gärna vilja få tag i en manual eller sprängskiss att studera innan jag börjar skruva i motorn. Jag har sökt runt på nätet men finner knappt något alls om denhär. Kanske det finns någon som säljer reservdelar? Vore roligt att få veta info om denhär motorn, om den krånglar eller fungerar fint mm. Andra personers erfarenheter och upplevelser   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en sån (fast långriggad) till vår segelbåt. Har funkat bra under förra och den här säsongen.

När det gäller impellerbyte går det till på ungefär samma sätt på alla mindre utombordare, så med en generell beskrivning bör du hitta rätt och lösa det hela på egen hand. Eftersom motorn är närmare 35 år gammal är det kanske inte helt lätt att hitta bra beskrivningar. Men här är i alla fall en skiss som visar nedre delen, inklusive impellern (#3 i bilden).

W-Johnson-4-4.5-5-6-7.5-8-hp-drawing.jpg

Det jag hört är att man bör vara försiktig när man skruvar loss delarna, för skruvarna kan vara fastkorroderade. Jobbigt läge om man drar av en skruvskalle eller spräcker en gänga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för sprängskissen, finns det fler?  :)

Skruvade upp där, fick värma och spruta olja på skruvar och knacka så fick jag upp alla skruvar oskadda. Impellern såg fin ut, inga sprickor i gummit elr dyl. 

Kanske det är täppt i röret upp till motorn, tänkte jag. Skruvade bort motorn från riggen (mycket jobb) hittade inge smuts, kunde blåsa igenom kanalerna i motorn utan problem. har skruvat tillbaka det mesta nu. 

När allt är på plats ska jag dra igång den så får vi se om det kommer något vatten. 

Kan tänka mig att det inte ska behöva komma så mycket vatten när utgående hål är så litet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du bytte impeller när du ändå hade isär motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du spolar vatten in i skvallerstråleröret då? Kommer det ut där det ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag bytte inte impellern, tyckte den såg fin ut och borde kunna va med ett tag till. Men vart är det lättast att hitta delar till utombordare och vem har lägst priser men ändå bra kvalité? 

 

Jag provade att blåsa med tryckluft i hålet där vattnet ska komma in, och det blåste ut där det ska och det kändes inte som att något låg i vägen och hindrade inne i kanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...