Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seglarfreaken

Dävert eller inte? Sunwind 26 soloseglare

Rekommendera Poster

Ohoj! Jag har en polare som nyligen skaffade en Sunwind 26 med inbyggd badplattform. Han kommer ha båten liggandes i Mälaren men känner en längtan efter att segla på/över öppet hav.

Han har pratat om att skaffa sig en gummibåt för säkerhetens skull, men jag ser det även som väldigt praktiskt för honom att kunna ligga på svaj och ro iland med sin lilla hund..

Det här är den gummibåten som jag tror skulle kunna vara lämplig för honom:

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Gummibat_Motorer_Sport/Gummibatar_Tillbehor/AQUASMART_LIGHT_2,4_U_GUMMIBAT?id=10482

Den är 2.40 lång 1,36 bred och väger 23 kg.

 

1. Ska han ha den hängandes i en dävert eller inte?

2.Skulle det påverka seglingsegenskaperna negativt och bli även mera svårmanövrerad vid tilläggningar då det blåser?

3. Skulle han få svårt att kunna ta sig ombord ifall han ramlar i och gummibåten hänger i däverten?

4. Hur går det att sjösätta/ta upp gummibåten med denna lösning då han har en inbyggd badplatform?

5. Hur går det att ta upp ankaret från aktern med denna lösning?

6. Jag känner ju till att man i regel har ankaret i fören då man ligger på svaj, .en behöver han skaffa sig en till ankarolina och ha den andra i fören?

Vi har bara ett ankare så jag går och leder om den då vi legat på svaj.

7. Kommer han förbi dävert, badplattform och mellan gummibåten i så fall?

 

Eftersom han i regel kommer att segla solo funderar jag på om dävert verkligen är nödvändigt.

1. Skulle han kunna förvara gummibåten nedpackad i ruffen eller på rufftaket då han inte använder den?

2. Tror ni det är tillräckligt med plats att pumpa upp/ packa ihop gummibåten liggandes på däcket?

3. Skulle det bromsa väldigt mycket att ha gummibåten på släp?

Det skulle ju kunna vara en säkerhetsåtgärd då han seglar själv på öppet hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi kör den på släp efter vår Sunwind 26, påverkar inte nämnvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dävertar har stora fördelar men också nackdelar som som vid bad och ankring. Istället för två dävertar kan man ha en kran monterad bordvarts. Jollen hänger då i en punkt. Kranen kan enkelt svängas ut för att inte vara i vägen. Under transport kan jollen vila på utsvängbara konsoler.

 

Jag släpa min jolle, det går oftast bra och bromsar väldigt lite men det är en hård jolle. Inget vidare dock om vädret är dåligt och lite bökigt i hamn. Då hissa jollen ombord med spinnakerfallet och läggs upp-och-ned på fördäck där den inte är i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gummijolle ska kanske tilläggas, den planar fint när den hänger efter segenbåten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten jolle är trevligt att ha om man tycker om att ligga på svaj

 

 

 

1. Ska han ha den hängandes i en dävert eller inte?

Dävert kan säkert vara praktiskt för de som seglar riktigt stora båtar längst med kusterna, men skulle aldrig fundera på att ha dävert på en så liten båt som en Sunwind 26. 

 

 

2.Skulle det påverka seglingsegenskaperna negativt och bli även mera svårmanövrerad vid tilläggningar då det blåser?

Ja, definitivt.

3. Skulle han få svårt att kunna ta sig ombord ifall han ramlar i och gummibåten hänger i däverten?

Ja, men om han ensamseglar och ramlar över bord är chansen att han lyckas ta sig tillbaka till båten försvinnande liten oavsett.

4. Hur går det att sjösätta/ta upp gummibåten med denna lösning då han har en inbyggd badplatform?

5. Hur går det att ta upp ankaret från aktern med denna lösning?

En jolle fäst i dävertar på en 26-fotare kommer vara i vägen för allt möjligt

6. Jag känner ju till att man i regel har ankaret i fören då man ligger på svaj, .en behöver han skaffa sig en till ankarolina och ha den andra i fören? Vi har bara ett ankare så jag går och leder om den då vi legat på svaj.

Det kan ju vara bekvämt, men fungerar det att ta med sig ankare och lina från aktern så är det ju inget fel med att fortsätta med det.

 

Eftersom han i regel kommer att segla solo funderar jag på om dävert verkligen är nödvändigt.

1. Skulle han kunna förvara gummibåten nedpackad i ruffen eller på rufftaket då han inte använder den?

Absolut, det gör jag själv och det fungerar utmärkt. Tar 5 min att blåsa upp den med en fotpump, knappast särskilt krångligt. I mina ögon är det här det överlägset bästa alternativet.

2. Tror ni det är tillräckligt med plats att pumpa upp/ packa ihop gummibåten liggandes på däcket?

Förmodligen, jag har en jolle i den storleken och det krävs väldigt lite plats för att pumpa upp den. Som jämförelse brukar jag använda akterdäcket på min 31-fotare.

3. Skulle det bromsa väldigt mycket att ha gummibåten på släp?

Det skulle ju kunna vara en säkerhetsåtgärd då han seglar själv på öppet hav.

Jag tycker inte alls om att släpa på jollen, av många anledningar. Oavsett är det inte en säkerhetsåtgärd att släpa en jolle, eller ha den i dävertar, på öppet hav. Tvärtom så är det snarare en säkerhetsrisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte svara men det blev en upprepning av allt Marina95  sagt... håller helt enkelt med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...