Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Nyborjarn550

Bort med all bottenfärg och på med?

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt första inlägg här, båtägare sedan ca en månad tillbaka och skönheten ligger på land för lite genomgång av grejer. Helt ärligt står väl jag mest för lull-lullet och gubben min för teknik m.m. Men med mitt kontrollbehov så kan man ju inte släppa all teknik till honom ;) Båda är vi nybörjare dessutom!

SÅ! Till mina undringar. Båten ligger som sagt på land med jag vet inte hur många lager gammal bottenfärg som flagnat och haft sig. Det senaste lagret är självpolerande iaf.Tanken nu är att få bort allt så gott det går och se om det ens finns någon epoxi där under och sedan bättra på den. Men hur gör man sedan? Vi står i valet och kvalet till bottenfärg eller ej. Hemmahamnen ligger på Värmdö i Stockholm.

Har en borsttvätt inte allt för långt bort, så kanske att man ska strunta i dessa självpolerande färger?

Väljer man bort den självpolerande och kör på några tvättar/säsong, kladdar man på något ovanpå epoxyprimern då eller fungerar den som slutlager? Eller ska det vara ett slutlager av något "blankare".

Tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borsttvätt funkar utmärkt. Det krävs ca. tre tvättar per säsong.

Är det varmt och skönt i vattnet kan man skrubba själv.

 

Man kan få sms när havstulpanerna sätter sig, men just nu hittar jag inte sidan man anmäler sig på.

Då ska man borsttvätta inom 14 dagar.

 

Så här kan man göra för att få en ren och miljövänlig botten, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78329-epoxibehandling-f%C3%B6r-fart-och-milj%C3%B6/

 

Jag skulle avvakta till hösten med att ta bort all färg. Låt färgen vara som den är eller bättra ev. på lite på enklaste vis.

 

Välkomna till Maringuiden och lucka till med båten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan få sms när havstulpanerna sätter sig, men just nu hittar jag inte sidan man anmäler sig på.

Då ska man borsttvätta inom 14 dagar.

Skärgårdsstiftelsen

Instämmer, välkommen till MG och lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väldigt segt jobb att ta bort gamla färglager. Vet du säkert att det är epoxi på botten förresten? De allra flesta båtar har inte epoxi från fabrik...

( goda vänner har precis köpt in jobbet att blästra och få på ett lager epoxi (15') vilket är prisvärt )

 

Ska ni inte ha perfekt botten, för att kappsegla tex, så har väldigt många båtägare lite skrovlig botten!

Ni har bra läge som "nybörjare" för här på forumet finns många som hjälper till. Välkomna!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade sjösatt som den är om du har självpolerande färg kvar. Sedan kört ett par bottenvättar under säsongen om du får göra det med den färgen.

Detta för att bli av med så mycket som möjligt under året så får du lättare i höst att skrapa bort de hårda lagren under. Sedan kan botten ligga naken under vintern och torka ur ordentligt för att epoxybehandlas nästa vår.

Börjar du nu med det försvinner halva säsongen i skrapa, slipa, kladda, torka, kladda, torka, slipa, kladda å torka igen.. Fel årstid att börja bry sig om botten helt enkelt.

 

OM, ni inte beslutar att fortsätta med självpolerande/mjuk giftfri färg. Isf är det bara att köpa en hink och kladda på lagom mycket beroende på hur mycket som finns kvar av den gamla, sen sjösätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta bort all färg och lägga på epoxi är ju en investering. När jag gjorde det hittades ett antal olagade "parkeringsskador" in till glasfibern som bara hade mjuk bottenfärg över sig. Då vet man att botten är helt tät.

 

Jag ligger i Mälaren och har bara ren epoxi. Fungerar bra.

 

Var det inte Mackey som ligger i saltsjön som hade provat utan bottenfärg och inte rekommenderade det?

 

Jag funderade på hård kopparfärg, men det blev inte av innan sjösättning och nu kör jag utan. Sparar 1-.2 helgers jobb och 1500-2000 kr i färg per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är fel.

Vi har bara epoxi i botten och det funkar bra tycker vi

Ca. tre tvättar per säsong behövs, eller säg tre eller fyra. Två räcker inte.

 

Det som inte funkade var att använda LeFants epoxigrund utan att lägga på något ytterligare lager blankare färg/epoxi. Den var för sträv och svår att hålla ren.

 

Nu har vi LeFants epoxigrund för att ge en vit boten och sedan har vi två lager klar lamineringsepoxi från Nils Malmgren.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för alla svar! Nu fick jag och gubben något att fundera över. Vi gick in med tanken att slipa bort ALLT och göra snyggt o rätt från början. Men nu när vi kämpat med slipning och skrapning på en förhållandevis liten yta så börjar vi vackla..varför lägger vi ned denna möda på en 40 år gammal båt som inte kostade en förmögenhet i inköp direkt? Är det värt besväret, egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nån skrev, så skulle jag sjösatt båten som den är, seglat, och varit glad. (jag är seglare och här ute säger man segla, när man går med motorlastfartyg)

Kört 3 eller 4 bottentvättar under sommaren som Mackey föreslog.

Eftersom jag är som jag är, skulle jag slipat ner bottenfärgen till ren gelcoat till hösten. Lagat upp eventuella skador nästa vår när båten båten legat och torkat. Jag hade slipat ur och förberett lagningen av skadorna redan på hösten.

När ev skador är lagade, skulle jag lagt på ett par lager vit epoxygrundfärg enl, Mackeys förslag och lagt ett par lager epoxy utanpå det.

Om det ekonomiskt är värt det - nja.

Varje nedlagd krona på en gammal båt är en bortkastad krona - för den som är strikt ekonomisk och inte ser båtliv och båtjobbande som ett nöje.

Själv värdesätter jag att jag har gjort ett bra jobb och vet hur tex i vilket skick min båtbotten är, än en och annan krona.

Det är klart att om man inte skall ha kvar båten, så är ett sånt jobb meningslöst.

Själv har jag haft kvar mina båtar i runt 10 år, efter att jag fixat botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för alla svar! Nu fick jag och gubben något att fundera över. Vi gick in med tanken att slipa bort ALLT och göra snyggt o rätt från början. Men nu när vi kämpat med slipning och skrapning på en förhållandevis liten yta så börjar vi vackla..varför lägger vi ned denna möda på en 40 år gammal båt som inte kostade en förmögenhet i inköp direkt? Är det värt besväret, egentligen?

Det är ju just det här som är dilemmat med bottenfärger på våra gamla båtar. Jag är i precis samma situation. Att göra rätt, ta bort all gammal gift och lägga på ett giftfritt alternativ (läs epoxy), kostar både tid och pengar som kan överstiga båtens ekonomiska värde. Så det kan ses som omotiverat, fullt förståeligt.

Å andra sidan, det är dessa riktigt gamla båtar som oftast drar runt på de allra värsta gifterna som kladdades dit på 70-80 talet. Och dessa båtar kommer sannolikt att ligga i sjön i många årtionden till, de går ju inte att ha sönder och kostar pengar att skrota.

Räknar man arbetet som miljövinst istället för ekonomisk förlust så blir det sannolikt en kanonvinst att byta bottenfärg. Men varför ska DU betala kanske hela din båts värde och lägga ner veckors arbete på något du själv aldrig märker som en förbättring av båten, snarare kanske tvärtom....

Mmm... För att du enligt lag måste, en tandlös lag som ingen bryr sig om att följa upp. Som TV-licens ungefär, ett frivilligt måste.

 

Vi kanske skulle låta pensionärerna betala och göra jobbet, det var ju dom som målade dit skiten från början :D

(hoppas ingen tar det där på allvar)

 

Men det är hur som haver ett dilemma, vi gemensamt vill ha bort alla gifter ur sjöarna, men går man ner på individnivå är det svårmotiverat att få jobbet gjort på var å en av våra båtar. Jag kommer att fixa det på min.... sen.

Det hade gått fortare med lite draghjälp, kanske i form av så kallad grön skatteväxlig eller dyligt. Att stat/kommuner erbjuder blästring/avlägsning av tidigare generationers misstag, det är ju trots allt i allas gemensamma intresse. Men men... Det kommer inte att ske så dilemmat kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl konstatera att båtägande just nu är en livsstil lite på dekis.

 

Oavsett ålder på båten krävs mer eller mindre löpande insatser av arbete och pengar för att hålla båten i användbart skick, men idag ska ju alla göra/ha allt - stor dyr bostad, långa resor, sport, golf, sommarhus, fjällstuga, självförverkligande, etc, etc - och då räcker varken tid eller pengar till för att sköta om en båt.

 

Ju äldre båt ju mer pengar och arbete krävs samtidigt som båtens värde hela tiden sjunker.

 

Någon form av skatteväxling eller kostnadsväxling hjälper ju naturligtvis till. En båtklubb/marina har ett stort miljöansvar som brukare av mark- och vattenområde. Brukaren är ansvarig för kommande saneringsarbeten så det kan ju löna sig att investera på sådant vis att båtägarna uppmuntras att avlägsna sin giftiga bottenfärg och/eller sluta bottenmåla.

 

Vi har tex. tillgång till en billig bottentvätt, ca. 100:- kr per tvätt. Snabbt räknar man hem att sluta bottenmåla och det blir på några år pengar över för att täcka kostnader för blästring och epoxibehandling.

Utan bottenfärg och med borsttvätt spar man även några timmar varje vår och höst så på sikt lönar sig arbetetsinsatsen att epoxibehandla även tidsmässigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...