Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Nyfiken fråga? Är det fler än jag som undrar varför jag har en spis med ugn ombord? Nu är jag i och för sig en medioker kock som mest seglar ensam, Men frågan är om jag antingen skall förkovra mig rörande min matlagning eller kasta ut spisen och få ett extra stuvutrymme?

 

Fair Winds

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ugnen är bra.

Jag brukar laga kycklingklubbor i den; lägga ut dem på en plåt tillsammans med vitlöksklyftor och timjan, lite salt på. Enkelt och sköter sig själv.

Rotfrukter i klyftor; gott!

Vet en del som lagar Janssons Frestelse.

Annars borde det funka med färdig lasagne.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter.. så långt hade jag kanske inte tänkt... Men du har ju helt rätt... I år får nog spisen vara som den är =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi slussade upp i Trollhättan en gång, sent på kvällen rått och kallt i slussen.

Min kocka hade bakat sockerkaka som precis var färdig i slussen doften spred sig i slussen, man såg övriga styrmän börja sniffa och titta sig omkring undrande var doften kom från.

 

En kvällsfika jag inte glömmer.

 

Lite ot men berör ju ugnen.

 

:P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant - glömde det.

Kakmix är grejt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland behöver man inputs och att själv kanske tänka efter lite... Ugnstekt falukorv är ju en delikatess?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall ha i tanken att gasugnar inte är lika bra som elugnen hemma; det blir inte samma stekytor. Tricket är att köra upp ugnen på full värme i 20-30 minuter och sedan ställa in maten och då ställa in temperaturen man vill ha. Du funkar det bäst (stod i en instruktionsbok för en gasspis som fanns i min första lägenhet)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasugn värmer bara underifrån. Blir jätteviktigt att bottenplattan som hjälper till att fördela värmen ligger rätt. Somliga tror att den är en plåt och flyttar runt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ugnen är underbar, maten klar samtidigt som man lagt till.

Jätteskönt efter en lång dags segling.

 

Ugnsbakade rotfrukter till fläskkotletten är supergott, eller en krämig potatisgratäng.

 

Får man pizzaabstinens behöver man också ugn, eller varför inte ugnspannkaka. Den lagar sig nästan själv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt hade jag ingen ugn och har saknat det oerhört. Man kan prefabricera saker som kålpudding, janson och mycket annat som man fryser och tar med. Mat kan tillagas utan passning. Funkar även i dåligt väder när behovet av varm mat är som störst. Kakmixen som jag aldrig skulle ha hemma är ljuvlig ombord. Jag har en maskin som svetsar plastpåsar så att tex kakmix håller länge ombord. För inte tala om pepparkakor.

I första båten jag hade med ugn så brukade baka småfrallor. Framförallt var det kul att regniga dagar besöka gästhamnar och baka frallor. De luktar mera nybakat än sockerkaka! På den tiden var det dessutom ovanligt med ugn i båtarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden "burkugnen" inte gick att få tag på, var det nån som ställde frågan;"Vem är lycklig ägare till en burkugn?"

Jag svarade, att om lycka är att äga en "burkugn" så är jag mycket lycklig - jag har två.

Har ingen ugn i min båt, men jag lagar en hel del olika i mina burkugnar. 

 

post-106994-0-24977200-1495767842_thumb.jpg

Det var nån som skrev, att man lagat all möjlig mat i burkugnen - förutom pizza.

Pizzorna som man köper på pizzeria är ju alltid lite för stora. Pizza som man lagar i burkugn är ju betydligt mindre, men ändå ganska lagom. 

Förutom Pizza har jag lagat allt från scones till Jansons frestelse.

 

Som ensamseglare blir det ju ofta för mycket om man tex lagar scones i en burkugn. När jag seglar själv brukar jag baka scones och äpplepaj i samma burkugn.

 

Rent mängdmässigt hade det fungerat alldeles utmärkt att laga scones, äpplepaj och Janssons frestelse i samma burkugn. Av någon outgrundlig anledning har jag liksom inte kommit mig för att tillaga denna kombination.

Jag har samlat några recept i en liten pärm som jag brukar laga i mina ugnar. Speciellt en del vegetariska varianter, som jag brukar tillämpa - inte bara när en av mina seglavänner är med ombord. Olika sorters rotfruktsblandningar. 

Har man då en medseglare som då inte kan tänka sig att äta ihjälslagna djur och en medseglare som inte kan tänka sig att äta om det inte ingår ihjälslagna dur i rätten, så kan man ha en vegetarisk bas och komplettera med olika tillbehör. Halloumiost och bacon tex.

Bacon och ägg är ju inte fel, men det kan ju va trevligt att variera.

Behåll du ugnen och skaffa dig recept på några olika grundrätter som du kan bjuda på - om du får oväntat besök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten hade vi en ugn, kändes först som en onödig lyxgrej, men den användes flitigt under alla åren vi hade den båten.

 

På den tiden fanns det något som hette "½ meter pizza" en rektangulär nästan färdig pizzabit man bara behövde grädda, den var populär, barnen var ju i mellanstadieåldern då.

 

Likaså fanns det små bröd, det vi här kallar för "rundstycken" jag tror det heter "småfranska" annorstädes (även om "småfranska" för mig är olika franska fordon med "CV" i modellbeteckningen), nåväl ogräddade som man lade in i ungen på morgonen i naturhamnen och spred lukten "nybakt" omkring till grannbåtarna.

 

"Mr Janzons Temptations" gjorde vi då vi hade gäster från Wales ombord, Janssons frestelse på svenska, blev litet marigt utan övervärme, men löste sig efter ordentlig förvärmning enligt annat inlägg ovan.

 

Gratinerade havskräftor, pommes frites, riktig hemmagjord pizza, olika kycklingrätter, ugnsstekt rödspätta, potatisgratänger med olika fyllning, herdepaj i olika varianter ja listan kan göras lång.

 

Pling, det nån mer som saliverar som Pavlovs hundar nu?

 

Nuvarande båt saknar ugn, och det finns ingen plats att bygga in en sådan, nu blir det bara korv...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt använda våran ugn mer i sommar, skall köpa en till gasolflaska så man slipper köra slut på gas.

Har bara en 2kg, duger det eller bör man byta till större om man skall använda ugnen mer?

 

Vi använder den även för förvaring av stekpanna och nån kastrull. Då förlorar man inte så mycket utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gäng 2kgs.. använder ugnen rätt mycket.

Det räcker fint med 2kgs gasolflaskor.

Jag har fler för att slippa fylla på under säsongen.

Vitkolsgratäng å baconinlindad kyckling med chilli å koriander... yammiiii

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder vår båt och vår ugn rätt flitigt, men vi har aldrig lyckars göra av med mer än 2,5 2 kg flaskor på en säsong. Normalt klarar vi oss på två flaskor.

 

Vi tänkte först också försöka få plats med en stärre flaska, men det gick inte så lätt. Det rätt ok med småflaskor trots allt.

 

Vi fyller hos Gasolfyllarna så vi behöver aldrig leta efter en mack som har de små flaskorna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det ja, förvaringsutrymmet... som hemma.

 

Gasolåtgången, vi gör slut på ungefär två och en halv gasolflaska "2012" per säsong, både i båten med ugn och i nuvarande båt utan ugn.

Åtgången beror ju naturligtvis på hur mycket mat man lagar...

Men vi äter sällan på krogen, det är frukost med kaffe/te med kokta ägg, "English breakfast" om söndagrana, förmiddagskaffe, lunch, middag och kvällsfika.

Det blir en del potatiskokning, och det händer att den stora kastrullen plockas fram de gånger vi får tag på okokta havskräftor.

Vi har tre flaskor 2012 ombord, det är ju förargligt om gasen tar slut innan maten är färdig.

 

Det blir säkerligen bättre ekonomi med 6 litersflaska, P6 eller annan sorts gasolflaska, men dessa tar ju större plats och således svårare att stuva undan.

 

Vi har några ställen i närområdet där gasolen kostar knappt hälften av vad den gör på bensinstationerna. Allgas på Ringön är en av de butikerna.

 

Hälleflundrefilé i vitvinssås med mosad potatis, serverad med citron och någon lämplig pikant sås, och ett lagom kylt vin till, exempelvis Bourgogne Les Sétilles.

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en grej till:

Pansarplåt!

 

En båtgranne med ugn, som vi träffade en gång, på Bohus Malmön, inre hamnen, en Nimbus 3003, en cockerspaniel hade dom också...

 

Jo den familjen hade en tjock järn- eller stålplåt som dom lade i botten av ugnen och värmde upp denna, sedan flyttades denna högst upp lagom till tillagningen, enligt uppgift fungerade det bra, men jag provade aldrig, kanske mest beroende på att jag inte hade någon pansarplåt hemma i skrotlådan.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ugnen tar inte så mycket gas som man kan tro, ungefär hälften av vad en stor brännare tar. Kollar man en elugn så är de ofta på runt 800W men medelförbrukningen är runt hälften.

Hade också 2st 2012 i tät & dränerad låda i stuven, mycket lätt åtkomligt.

Sen chockhöjdes fyllningspriserna, då blev det en P6:a i äppleträdet och egenfyllning.

Men idag kan man fylla ganska billigt.

Idag har jag en PC10, mycket gas men svårt att ha koll på hur mycket man har kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150:- kr för 2 kg hos Gasolfyllarna är helt ok, men ännu billigare blir det ju med större flaskor.

 

En 6 kg flaska kostar bara 190:- kr att fylla. Sedan är det bara att "ugna" allt vad man orkar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo att fylla 10kg Primagaz kostar 250kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150:- kr för 2 kg hos Gasolfyllarna är helt ok, men ännu billigare blir det ju med större flaskor.

 

En 6 kg flaska kostar bara 190:- kr att fylla. Sedan är det bara att "ugna" allt vad man orkar.

 

Mackey

Minst det dubbla hos "Statoil" alltså "0-k", "ring K", eller vad dom nu heter.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 25kr/kg så är gasol ett mycket billigt bränsle, betydligt billigare än tex fotogen och T-sprit, obetydligt dyrare än diesel!

Jag har precis fått lära mig att jag kan åka med min AGA tub till Byggmax och få en Primagaz. 10kg kompositflaskorna är tydligen samma men med olika färg på toppen.

--

Något jag uppskattar mycket är att man tex kan ställa in tex en fryst jansson i ugnen. Sen när man börjar närma sig målet tänder man på. Väl framme är maten klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Då blir det köra på 2kg, så slipper man bygga om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Något jag uppskattar mycket är att man tex kan ställa in tex en fryst jansson i ugnen. Sen när man börjar närma sig målet tänder man på. Väl framme är maten klar.

 

Gäller det motor eller segelbåt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Något jag uppskattar mycket är att man tex kan ställa in tex en fryst jansson i ugnen. Sen när man börjar närma sig målet tänder man på. Väl framme är maten klar.

 

Gäller det motor eller segelbåt!?

 

 

Både och. Motorseglare!

Brukar starta motorn, ta ned segel mm i ganska god tid. En kvarleva från tiden innan solpaneler. I samband med det  drog jag också igång ugnen. Brukade bli precis lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har avstått konventionell ugn till förmån för mikrovågsugn via inverter. När barnen var i vällingåldern var den guld värd, men sedan har den använts flitigt inte minst för att värma till rester och färdigbaka halvfabrikat (har grillelement i den också).

 

Har egentligen aldrig saknat konventionell ugn, och sockerkaka m.m. går utmärkt att göra på plattan med "burkugnen" i inlägg #11.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte nuvarande båt så fanns ingen ugn så jag funderade på att sätta micron under spisen. Men så mindes jag alla goda dofter från ugnsbakningarna och då blev det en gasolugn och micron får en annan plats. Måste man prioritera så blir det nog micron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många ampere drar inverter plus mikro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer intressant, hur många ampertimmar går det åt? Säg 800W dvs 67A eller drygt 1Ah/minut.

Eller, en 50W solpanel ger 15 min i mikron.

 

Mina 260W solpaneler (när allt är monterat) ger ca 85Ah/dygn. Nu har jag gasolkyl men på el skulle det gå åt 25Ah. Övrigt, belysning, TV, pumpar, mobilladdning mm, max 25Ah. Återstår alltså minst 30 min att mikra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att värma något tar ju bara några minuter i mikron, och om den går på full effekt drar det c:a 100A på 12V (1200-1300W ineffekt för "800W" ut). Dvs 1,7Ah per minut i mikron. Inte mycket energi alls, även om toppströmmen kanske känns hög. Ungefär som en del resonerar om eltoa - "nej, den drar så mycket ström att den tömmer batterierna"....;-)

 

Samma sak med kaffet - vi har en 600W 8-koppars för 99:- på Rusta. Gör kaffet på ett par minuter till 2-3 personer och kaffet "kostar" då bara ett par Ah.

 

Med 100W solpanel på taket är det snabbt kompenserat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...