Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
olaljung

Någon här som har en Fabola Pokus? Behöver råd...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla....

 

Jag har blivit med Fabola Pokus då vi har sökt oss en liten dagseglare för att ut o segla lite när lusten faller på. 

Men......när jag köpte den så låg riggen och kölen i säljarens trädgård, så frågorna hopar sig....

 

Kölen skall ju träs i underifrån (det förstår jag), men hur låser man den sedan så att man inte råkar tappa den på 20 meters djup????

 

Hur sätter man fast bommen på masten? Som det ser ut just nu så är det en ca 5 cm lång pigg på masten där man skall fästa bommen, i änden på bommen finns ett hål där piggen skall in, men hur låser jag fast bommen sedan? Just nu e den ju helt lös och kan liksom hoppa av när den vill.

 

Det går bra att ringa mig på 0769 462700, eller försöka få mig att förstå här på forumet :)

 

Mvh

Ola

Redigerad av olaljung

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen på Pokusen känner jag inte till, men den KANSKE går att jämföra med Trissjollens säkring av centerbordet.

Båda jollarna har centerbord i någon form av metall som går i en skåra som kallas för centerbordstrumma. Båda jollarna har förmodligen en kraftig tamp som du kan dra upp centerbordet med. Ibland kan det vara så att du säkrar den i nedfällt läge, men i Pokusens fall tror jag inte att det behövs. Den har har ju till och med en extra blytyngd gjutet på nedersta delen av centerbordet så att man minskar risken för att kappsejsa

.Ändå ska centerbordet vara i nedfällt framför allt då du kryssar.

Jag kan mycket väl tänka mig att Pokusens centerbord faller ned sin egen tyngd. Men var försiktig när du firar ned den så att den inte skadar centerbordstrumman..

Titta på centerbordet om det finns en ögla/infästning för en tamp eller någon annan form av säkring/uppdragningsmekanism.

Försök därefter klura ut hur du säkrar centerbordet från ovansidan.samt lista ut hur grov/&lång den tampen ska vara.

Om centerbordet är helt borttaget nu, så tror jag du behöver gå ut i vattnet på relativt djupt vatten

för att få centerbordet på plats. det enklaste sättet är nog att ha dragit igenom en passande tamp (extra lång i det här läget!) ovanifrån innan du sjösätter jollen.

Se även till att du tillfälligt förankrar den nedre änden av tampen i båten eftersom det är den som du ska fästa i centerbordet.

När du har lyckats föra igenom centerbordet är det mycket, mycket viktigt att du gör tillräckligt grova stoppknopar så att du inte kan tappa centerbordet. Det här är även en centerbordssäkring som du behöver ha örnkoll på under säsongen. Har du inte det skulle det kunna sluta med en katastrof! Centerbordet sjunker, båten kapsejsar och den kan bli riktigt svår att räta upp:

 

Jag vill verkligen reservera mig för om det finns någon annan lösning än en lämplig tamp för detta, eller om de säkrar centerbordet på något annat vis.

 

Angående kopplingen mellan mast och bom tror jag att det en lång smal riggbult som du har och den behöver säkras undertill med antingen en saxpinne eller en fjäderring.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns flera hål i överkanten på centerbordet. Där bör man rimligtvis kunna dra igenom ett par bultar med gummibussningar för att säkra centerbordet utöver upphalningstampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits en del värt att veta om Pokusen bland annat detta :

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12503

http://blogg.lustbat.se/category/lustbat/mina-batar/fabola-pokus

 

Fabola har av tradition haft fällkölar på sina mindre segelbåtar. Som du vet är de tyngre än ett vanligt centerbord. Din sänkköl väger 70 kg och upplevs av en del som både tung att dra upp samt överdimensionerad. Någon har fräst bort en del av klumpen längst ned. Andra har tillverkat ett centerbord i trä. Man kan använda kicktaljan som sitter under bommen så att det blir lättare att få upp sänkkölen.

Om du tittar på pokusbilder på nätet, så kan du se skillnad mellan storsegel som står bra och de som står mindre bra. Det viktigaste är att du får upp bommen så högt som möjligt då du hissar så att översta kanten på storseglet/Skäddan kommer så högt upp som möjligt.

Jag vet inte om det finns någon möjlighet att spänna ned storseglet/bommen i främre delen eller om bomfästet  är fast montera i masten. Har du möjlighet att spänna där kallas det för nedhal.

Finns det en sådan så ska vara helt lös när du hissar seglet och eventuellt spännas upp så att vågräta veck försvinner på storseglet. Storseglets profil ska i princip se ut som ovansidan på en flygplansvinge.

Lyck till och hoppas att du kommer tända på att segla.

Med vinden kommer man alltid! Det är att kryssa som är den stora konsten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...