Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
666D3

Fungerar en skuggad Ipad som navigator?

Rekommendera Poster

Jag har tidigare klagat på att läsplattorna är för ljussvaga för att användas som navigator. Storleken lockar och eftersom jag har en Ipad PRO 12,9 blir den läsbara skärmen i stående läge ca 26,5 cm vilket är mycket bra. Jag har funderat lite på saken och har nu provat att skugga plattan med wellpapp som jag lackat mattsvart. Jag är nöjd med resultatet och kommer nu att bygga ett fäste med skärm runt. I klippet svänger jag runt för att få ljus från olika håll och man kan se att programmet uppdateras lite för sakta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte wellpappskärmen ivägen när man ska zooma etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använde Ipad och SeaPilot i flera säsonger i förra båten och tyckte att detta funkade utmärkt.

Jag har ju en extern gps-mottagare, och jag tror det var 2014 som Apple skickade ut en uppdatering med en bugg som omöjliggjorde extern mottagare, men i juli kom det en uppdatering som fixade den buggen.

Jag hade Ipaden under doghose och där räckte ljusstykan till, men det kunde bli så varmt innanför vindrutorna så att den fick värmeslag och stängde av sig, detta hände bara när vi kommit i hamn, annars var det bra luftcirkulation där.

Den båten var inte överdrivet snabb, marschfarten var oftast 11 knop.

Men jag har testat i 20 knop också och det fungerar fint då med.

..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte wellpappskärmen ivägen när man ska zooma etc?

Lite i vägen var den men med en sådan hög skärm går det att köra rätt bra med inzoomat. Med zoomen ställd så Hydrographicas sjökort framträder ser jag t. ex. Huvudskär och Tillögorna som ligger norrut samtidigt. Minns jag rätt kräver min Garmin 720 0,2 i zoom för att visa Hydrographicas sjökort och då ser man inte långt.

 

Nu var detta bara ett prov och sedan dess har jag köpt 5 mm skummad pvc att bygga med.

Eftersom jag har haft paddan länge och använt den mycket gick fodralet sönder för ett tag sedan. När jag köpte nytt kastade jag som tur var inte det slitna. Bakstycket som fäster mot plattan var hel och den kan jag nu använda vid bygget. Hål har borrats i den för ventilation men klistrar jag fast en ram runt den i pvc så kan jag kanske såga bort i mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saktade ner för att ta denna bild idag. Varje cirkel är en distans så man får en bra överblick. Inget fäste gjort ännu.

 

När vi saktade ner dök en säl upp med fisk i munnen. Frugan tog kort så vi får se om det blev något när vi kommer hem

post-91186-0-91018900-1495798136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en iPad tillsammans med en iPhone. Då kan jag ha två skalor samtidigt. iPaden som visar omgivningen med norr upp och iPhonen inzoomad med kurs upp. I vissa lägen en eel reflexer men jag har dem lösa så jag kan flytta dem till bättre lägen. Blå halkskydd under.

post-91824-0-57958400-1495815758_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Igår körde jag nästan 36 M och hade enbart plattan för navigation. Nya skärmskyddet var bristfälligt ihopsatt med silvertejp. Står solen högt fungerar det ganska bra även om plattans skärm inte lyser så starkt som man kunde önska. Fördelen mot min Garmin är storleken.

Nu börjar iaf skärmskyddet bli klar men test får vänta någon vecka.

 

Vaxholm på bilden

post-91186-0-57716900-1495954356_thumb.jpg

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ha en sådan där gummistrut som man förr alltid hade på radarn, en sådan där som smörjdes med svart skokräm inför skepparens sällsynta besök på bryggan....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan ju ha en sådan där gummistrut som man förr alltid hade på radarn, en sådan där som smörjdes med svart skokräm inför skepparens sällsynta besök på bryggan....

Ja, det skulle vara kul om någon annan körde.

 

Jag insåg att jag glömt korvbröd i båten så när jag ändå åkte dit provade jag huven.

Efter att jag tagit bilden slipades kanterna och så målades även utsidan mattsvart. Ser lite mindre ut då.

post-91186-0-22283100-1495962610_thumb.jpg

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte välja den ljussttarkaste Tableten som finns på marknaden.

 

Sony Xperia Z4 Tablet är den i särklass ljusstarkaste och tydligaste skärmen. Jag använder den både i min öppna båt buster XS och i en hyttbåt.

Sony Xperia Z4 tablet är dessutom vattentät  IP klassad (iP65) och har ett batteri som klarar över 10 timmars drift.

Med appen Marine Navigator och våra rastersjökort har du Hydrographicas sjökort i originalutförande. se bild nrdan.

Marine Navigator kommer inom kort med stöd för AIS via WiFi

Här kan du se hur Sonys telefon Xperia Z5 och SonyXperia Z4 Tablet fungerar i verkligheten.

 

 

På någon sekvens kan man se att solen lyser rakt in på tableten men de behåller ändå sin synlighet.

 

Göran

Solteknik HB

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte välja den ljussttarkaste Tableten som finns på marknaden.

 

Sony Xperia Z4 Tablet är den i särklass ljusstarkaste och tydligaste skärmen. Jag använder den både i min öppna båt buster XS och i en hyttbåt.

Sony Xperia Z4 tablet är dessutom vattentät  IP klassad (iP65) och har ett batteri som klarar över 10 timmars drift.

Med appen Marine Navigator och våra rastersjökort har du Hydrographicas sjökort i originalutförande. se bild nrdan.

Marine Navigator kommer inom kort med stöd för AIS via WiFi

Här kan du se hur Sonys telefon Xperia Z5 och SonyXperia Z4 Tablet fungerar i verkligheten.

 

https://www.youtube.com/watch?v=o4wmYiWFCDY

 

På någon sekvens kan man se att solen lyser rakt in på tableten men de behåller ändå sin synlighet.

 

Göran

Solteknik HB

Hade jag inte redan haft min så. Imponerande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar på leverans av en Sony Xperia Z4 som jag beställde i måndags.

Har velat köpa den länge men inte riktigt kunnat.

Läste tråden först idag så det är inte inlägget från Göran på Solteknik HB som gjorde att jag valde den.

Jag återkommer när jag börjat använda den.

 

Mvh

Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en billig android läsplatta som plotter inne i däckssalongen. Fungerar utmärkt som plotter, men är oerhört känslig för solljus. När solen lyser akterifrån, får jag ta läsplattan och hålla ner den i skuggan om jag vill kunna se sjökortet.

Att köpa en bättre platta bara för det är inte aktuellt. Har en riktig plotter i sittbrunnen men går ofta in om det regnar. Då funkar det bra.

Om jag går med motor långa sträckor brukar jag ibland sätta mig inne. Det är då som det ibland kan bli svårt att se på plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte blivit något test med skärmen jag gjorde ännu men ikväll tog jag ur sjökortet ur min 720 och satte det i min bärbara Garmin istället för ett äldre sjökort. Den får bli backup framöver. Stående är skärmen 9 cm vilket bara är 5 mm mindre än vad skärmen på 720 är på höjden. Lite konstiga färger blir det men jag provar iaf.

Test i helgen är det tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat och även bytt sjökort i min Garmin till ett vanligt G2 som den kan läsa (G2 Vision tidigare)

Helnöjd med dessa två även om jag får böja mig fram lite för att Ipadens skärm ska bli tillräckligt ljus för att jag ska kunna se den ordenligt. Utan att böja mig fram ser det ut ungefär som på bilden men jag tror mina ögon sitter lite högre.

post-91186-0-64998100-1497096565_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det funkar väldigt bra med iPad, men då sitter den ganska skyddad under hardtop. Jag använder SkyPro XGPS160 med Navionics-appen och är väldigt nöjd med den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en iPad Mini i båten i fyra säsonger, helt utan solskärm. Första två som huvudplotter, senaste två som komplement till befintlig plotter. Använt RAM-mount som fäste.

 

Största kruxet är som tidigare påpekats när solen ligger på i lågfart och värmeskyddet slår ifrån. Halvkul när man puttrar stillsamt fram i tidigare obesökt farvatten.

 

I nya båten sitter det en bättre huvudplotter med lodgivare (Garmin 720s), så numera åker ipaden mest med som passagerare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt den gå ner i viloläge så kopplar den inte ifrån pga värme. Det tar 2-3sek att starta och den kan spela in spår trots vila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Sony Z4 Tablet, den är både ljusstark och vattentät. Lite dyrare och mer ovanlig läsplatta än andra men ack så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvar tråden lite...

Som ny båtägare så har jag också tittat på navigation och alla alternativ... jag har de senaste dagarna testat Navionics i iPad och det funkar inte riktigt för mig. Solen och reflexerna påverkar för mycket i min båt, jag köpte även ett anti-reflex displayskydd, men det blev inte mycket bättre...

Så min undran är... missar jag något väsentligt om jag väljer en Sony Z4 och installerar Navionics eller Seapilot istället för en traditionell gps/plotter typ Garmin, Raymarin. Jag kan se fördelen i Z4 eftersom den kan användas till mycket annat, men vilka fördelar har den vanlig plotter? Priset kommer hamna på runt 6000kr oavsett vilket jag väljer. Jag har en Daycruiser och håller mig i Öresund. 

Ps. ekolod finns redan på båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En läsplatta har inte alla funktioner som en vanlig 7 tums plotter har men skärmen är stor och det betyder väldigt mycket. Med min Garmin inställd på kurs upp tappade jag ibland orienteringen när jag svängde mycket mellan grund och stenar. Jag kommer fortsätta med att använda min förvuxna platta istället för min 720 Garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...