Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
P_Martinsson

Toaproblem kanske?

Rekommendera Poster

Så där ja, då var båten sjösatt och provkörd utan några stora problem. Däremot verkar det som att (det jag tror är) original toastolen i båten, en Jabsco manuell historia har något skumt för sig..

 

Efter premiärturen kollade jag stolen, vred den bakre lilla spaken åt vänster och pumpade lite och det kom vatten från havet som det skall. Efter det vred jag spaken åt höger för att tömma skålen lite. Efter det lät jag det vara men efter en stund började det bubbla o leva jäkel i stolen och sakta höjdes nivån i stolen. Av doften att döma så kom det från tanken..

 

Kort och koncis fråga: Vad sjutton är fel? Vad gör man åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att avluftningen från tanken inte är igensatt. Då bygger du upp tryck när du spolar som sedan trycks tillbaka. Ja, om inte tanken redan är full vill säga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina avluftare till soppa och avloppstank är av zink och kraftigt oxiderade. Har beställt nya men dom kom inte i tid innan sjösättning. Om det skulle vara detta som är problemet så borde det väl kanske hjälpa att öppna lite vid landtömningsanslutningen, eller det trycker kanske ut den vägen i så fall?

Själv tror jag mer att det är nåt med själva "pumpmekanismen" på stolen som inte håller tätt.

Vet att det var någon bekant som tidigt tyckte att jag borde byta till Twist n Lock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna brukar säga att den viktiga jokerventilen ("kakspritsen") ska bytas varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min på gränsen till pinsamma kännedom på området, men va sjutton är jokerventilen/kakspritsen? :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du helgen räddad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för dom som inte har något emot att "jobba" lite med "kakspritsen" i stället för att byta den.

 

Gummiläpparna blir hårda av urinsten som lägger sig som ett lager flera millimeter tjockt på gummit och försvårar öppning och stängning.

 

Om man jobbar en stund med detaljen lossnar lagren, när man kommit in till gummit kan man smörja upp med glyserin, och spritsen är som ny igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oh vilket kärt ämne att diskutera!

Visst, jokerventilen kan fixas till, använd gummihandskar!

Men om du ändå skall skruva med toan och dess pump kan du lika gärna köpa en komplett renoveringssats med samtliga packningar, backventiler och andra småsaker i.

Det är ett ganska lätt jobb, litet pilligt kanske. Du skruvar först loss hela pumpen från toastolen! Stäng först inkommande bordsgenomföring till spolvattnet!

 

Seasea säljer en ombyggnadssats, där man ersätter den manuella pumpen med en elektrisk dito, blir jättebra, bara "bolt on".

 

Men din idé att lufta tanken genom däckstömningen kommer att fungera utmärkt! Men var då försiktig om det är övertryck i tanken, det är nu inget innehåll man vill ducha i.

 

Lägg fill längsides en jollebrygga eller annan lägre flytbrygga så kanske du kommer åt att byta dina avluftningsgenomföringar, det är ju väldigt bra om dessa funkar!

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väl egentligen kanske som att jag borde byta hela pumphuset till ett Twist n Lock, så är jag säker på att allt är som det skall med stolen. Tycker att det är dåligt motstånd när man pumpar så det är kanske ett gäng packningar som behöver bytas ut också. Då lockar nog en ny komplett mer än ett service kit tror jag..  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte hela härligheten till en eltoa. Det enda som stör mig nu är att jag inte gjort det tidigare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer en Twist n Lock från standardfunktionen är att man mekaniskt håller igen jokerventilen när handtaget vrids. Vete tusan om det är en funktion att slänga stora pengar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser man jokerventilen med Tvist n' Lock?

Jag har ju numera annan toalett, men uppfattade att den bara låste handpumpen i nedersta läget.

 

Jag har i källaren ståendes en rätt ny komplett Par-Jabsco toalett Twist n' lock, blå etikett, med den stora skålen och fullt fungerande manuell pump om någon är intresserad.

Kan också säga att den är lätt begagnad men minitiöst rengjord. Finns i Göteborg för avhämrning mot betalning.

891mm[snabela]bredband2.com

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte bottenmatad toatank mot toppmatad klarade inte joker ventilen att hålla helt tätt pga den höga vätskepelaren. Satte en kulventil på slangen direkt efter stolen, visserligen ett extra moment men problemet slutgiltigt åtgärdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dubbelpost! Hur ta bort med telefonen?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte bottenmatad toatank mot toppmatad klarade inte joker ventilen att hålla helt tätt pga den höga vätskepelaren. Satte en kulventil på slangen direkt efter stolen, visserligen ett extra moment men problemet slutgiltigt åtgärdat.

Japp, högt placerad tank ger problem både med "reject" och med att man behöver mera spolvatten. Toatankar borde alltid ligga lägre än stolen.

 

Även eltoan har jokerventil men får mycket mindre problem att "kakmixen" är finfördelad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara jätteinsatt i det hela så misstänker jag ändå att jag helst skulle vilja ha en elektrisk superdupertoa :P , men problemet är att toan helst skall vara fullt fungerande till nästa helg :unsure: . Då känns det plötsligt som betydligt mindre jobb att byta pumphuset :) . Tvist n' Lock eller ej, spelar nog mindre roll, bara det funkar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året klappade min toa ihop. Båten låg ett par timmars bilresa hemifrån i väntan på hemsegling. Efter lite fundering åkte jag förbi en lokal handlar som hade en utmärkt eltoa på kampanj. Så jag jag köpte den, två meter slang och en övergång 25/38mm. Sen åkte till båten och bar ombord det. Lossade den gamla toan och kapade slangen, drog fram en elkabel. Naturligtvis fick borra nya fästhål men det gick enkelt att få eltoan på plats och koppla in den. Provkörde och det funkad. Sen var det dags för ett riktigt, skarpt test, ca 2 time efter att jag kom till båten. Det blev lite bråttom eftersom jag inte hade nyckel till hamnens toaletter.

Så visst går det snabbt att byta till eltoa, bara man har rätt motivering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu pratar vi skit igen!

 

Jag har en besättningsmedlem som envisas med att producera hårda "harlortar" (jag har skrivit om detta tidigare, det finns flera trådar som handlar om båttoaletter) .

Dessa harlortar fastnade många gånger i jokerventilen som då fick rensas flera gånger per säsong. Det blev ju en rutin men inget trevligt arbete. Det fanns tillockmed en speciell skruvmejsel och ett uppsamlingskärl samt en dedikerad trasa på toan för detta jobb.

 

Efter flera år med jokerventilsrensande tröttnade jag och köpte en konverteringssats som då kostade omkring 1500kr på Seasea, det var ju flera år sedan så den kostar litet drygt 2000kr nu, om det är samma modell...

 

48720.jpg

Men det var värt varenda öre, efter konverteringen hade jag aldrig mer några stopp i toan. Mercantorpumpen har en kvarn som mal sönder fekalier och toapapper. Det var en klenare slangdimension på utloppet, men en adapter till 38mm slang medföljde.

Ja och en 4mm2 kabel drogs fram från batteribanlen och avskakades ordentligt.

 

Detta var en av de bästa tekniska förbättringarna jag gjorde på den båten, minst lika välkommet som elankarspel, bogpropeller och elektriska trimplanscylindrar. Det blev vattenburen värme också, men den användes aldrig i skarpt läge.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låser man jokerventilen med Tvist n' Lock?

Jag har ju numera annan toalett, men uppfattade att den bara låste handpumpen i nedersta läget.

..

Det är ju inget större problem att handtaget far iväg av sig själv så att bara låsa det skulle kännas poänglöst. Tanken med Twist'n Lock är att man skall - om man vrider handtaget och därmed låser - skall undvika backströmning av t ex innehållet i tanken genom att man trycker igen jokerventilen.

Om jag förstått saken rätt - annars får någon rätta mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för högt underhållsvärde på ditt inlägg..  :D

Men vad händer med det gamla pumphuset, sitter det kvar?

Länken till manualen hos Seasea var död.. https://www.seasea.se/doc/48725.pdf

 

Sen kan man ju vända ett varv till på problemet ock konstatera att man kan köpa en komplett el-stol hos Biltema för 2099:-

Finns även en del reservdelar som packningssats mm

Eftersom att en del andra båtprylar hos Biltema är frn Osculati så skulle det inte förvåna mig om även denna kommer från dom.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Toalett/Toalett-med-elpump-2000036307/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad hände sen då..? :)

Jo, jag beställde ett nytt komplett twist and lock pumphus. Kom på någon dag från Martin på Axmarin.se, i vanlig ordning.

Själva bytet var tämligen enkelt. Både joker ventilen och backventilen som sitter längst ner under pumpen var båda i allt annat än gott skick. Man kunde tro att det var någon keramisk manick, absolut inte i gummi i alla fall.

Bort med det och ditt med nytt! Nu lirar toan åter som den skall..  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...