Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
flipper_700

Lägre tomgång med tändning av, KAD42

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag har en KAD 42 som beter sig lite underligt. Motorn går med höga varv vid tomgång, när jag vrider av tändningen så sjunker tomgången till normalt varvtal. Stannar utan problem när jag vrider nyckeln till stoppläge.

Någon som har varit med om det förut. Märkte det i samband med båtupptagningen i höstas.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som någon inställning med den elektroniska reglaget, för det är väll inte vajer mellan spak och ipump

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett tips!

Stäng inte av "tändningen" medan motorn går, det är vanligt att generatorn tar skada om man gör så!

 

Hör du att varvtalet verkligen minskar, eller ser du minskningen bara på varvräknaren?

Jag har sett det på min KAD43 att samtliga instrument hoppar till litet nedåt då startnyckeln hamnar i mellanläget innan man vrider till stopp. Det blir väl något spänningsfall som lurar instrumenten.

..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som någon inställning med den elektroniska reglaget, för det är väll inte vajer mellan spak och ipump

Hej, ja jag är också inne på att det har hänt någonting med elreglaget. Har sökt med ljus och lykta för att hitta någon info på nätet, men det verkar vara svårt. Har det äldre EC reglaget, vet att man ska kunna kalibrera det på något sätt. Har du något förslag på någon som kan veta något om EC?

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle själv vänt mig till berntsen marin för sådana frågor.

Har du hittat styrenheten där servona för vajrarna sitter.

Kolla modellbeteckningen på den, borde gåatt hitta något på google

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att undersöka saken bättre

När du vrider på och av tändningen , be någon kolla på vajern på insprutningspumpen, den ska vara slakk några millimeter.

Finns även en justeringsmutter på vajerändan

Kan gå attjustera bort detta beroende på "glappet" där

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips!

Stäng inte av "tändningen" medan motorn går, det är vanligt att generatorn tar skada om man gör så!

 

Hör du att varvtalet verkligen minskar, eller ser du minskningen bara på varvräknaren?

Jag har sett det på min KAD43 att samtliga instrument hoppar till litet nedåt då startnyckeln hamnar i mellanläget innan man vrider till stopp. Det blir väl något spänningsfall som lurar instrumenten.

..

Hej, det hörs att varvtalet minskar.

//Fredik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att undersöka saken bättre

När du vrider på och av tändningen , be någon kolla på vajern på insprutningspumpen, den ska vara slakk några millimeter.

Finns även en justeringsmutter på vajerändan

Kan gå attjustera bort detta beroende på "glappet" där

Har nu tagit bort justermuttern så att vajern löper fritt. Samma fenomen. Får nog helt enkelt prova att ställa ner tomgången.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju inte felet i gasreglaget.

Vajern är det enda som reglerar "gasen"

 

Allt annat runtomkring är mekaniskt

 

Antingen ligger kompressorn igång hela tiden ? Eller så laddar generatorn hårt ständigt?

 

Tycker detta känns som ett enkelt fel då felkällorna är begränsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör inte röra låg tomgång justeringen på pumpen eller egentligen inga alls av inställningarna utom vajermuttern (i felsökningssyfte). Felet finns inte där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju inte felet i gasreglaget.

Vajern är det enda som reglerar "gasen"

 

Allt annat runtomkring är mekaniskt

 

Antingen ligger kompressorn igång hela tiden ? Eller så laddar generatorn hårt ständigt?

 

Tycker detta känns som ett enkelt fel då felkällorna är begränsade.

Ja, man kan tycka det. Kompressorn ligger inte i, och generatorn laddar inte direkt vid start, utan behöver lite gaspådrag för att börja ladda. Bör nämna att jag fick insprutningspumpen renoverad i höstas, därav min fundering på att ställa ner tomgången. Kommer ihåg att varvet hade lite bekymmer med att få till tomgången då. Men det förklarar ju inte bekymret med de olika varvtalen.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då är ju inte felet i gasreglaget.

Vajern är det enda som reglerar "gasen"

 

Allt annat runtomkring är mekaniskt

 

Antingen ligger kompressorn igång hela tiden ? Eller så laddar generatorn hårt ständigt?

 

Tycker detta känns som ett enkelt fel då felkällorna är begränsade.

Ja, man kan tycka det. Kompressorn ligger inte i, och generatorn laddar inte direkt vid start, utan behöver lite gaspådrag för att börja ladda. Bör nämna att jag fick insprutningspumpen renoverad i höstas, därav min fundering på att ställa ner tomgången. Kommer ihåg att varvet hade lite bekymmer med att få till tomgången då. Men det förklarar ju inte bekymret med de olika varvtalen.

//Fredrik

Hej igen, problemet löst, får nog skaffa hörapparat! Det var mycket riktigt kompressorn som ligger i. Då återstår bara att ta reda på varför!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en sådan liten styrbox under svarta kåpan som ibland pajar, lossa den och öppna upp , kolla om något är bränt inuti

Den doningen i sin tur har en egen varvtalsgivare under svarta eldosan för drift mellan 1800-2800rpm? Minns inte exakta varvtalet, endast övre stoppvarvtalet är justerbart

 

Finns även på insprutningspumpen en magnetisk switch som vid fullgas/kickdown startar kompressorn

Du kan lossa kabeln till den och kortsluta dem 2 kablar som går vidare in i kabelstammen, på såvis avaktiveras den.

 

Det är dem 2 kriterierna som finns för start av supercharger

 

Riktar mina misstankar till magnetkontakten då ni jobbat med inp pumpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en sådan liten styrbox under svarta kåpan som ibland pajar, lossa den och öppna upp , kolla om något är bränt inuti

Den doningen i sin tur har en egen varvtalsgivare under svarta eldosan för drift mellan 1800-2800rpm? Minns inte exakta varvtalet, endast övre stoppvarvtalet är justerbart

 

Finns även på insprutningspumpen en magnetisk switch som vid fullgas/kickdown startar kompressorn

Du kan lossa kabeln till den och kortsluta dem 2 kablar som går vidare in i kabelstammen, på såvis avaktiveras den.

 

Det är dem 2 kriterierna som finns för start av supercharger

 

Riktar mina misstankar till magnetkontakten då ni jobbat med inp pumpen

Tack för hjälpen, det var lägesgivaren som var trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-04 på 2:57 PM, flipperjanne säger:

Hur vet du att den är trasig?

Har aldrig hört att varvtalsgivaren gått sönder?

Det var inte varvtalsgivaren som var trasig, utan lägesgivaren, eller magnetkontakten som du skriver.

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du fått tag på en ny?

 

min åsikt gällande detta är att den givaren inte heller går sönder utan brukar isåfall vara kabelbrott då vid ¨öppen krets¨ via brytaren gör att kompressorn är igång

 

rätt enkel att felsöka då den aktiveras genom att lägga något metall framför den, tex en skiftnyckel.

minns inte just nu men jag tror man även kan höra när det klickar i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren var skadad, sitter en ny på plats nu. Fungerar som det ska.

Tack för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...