Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seerikand

Rubbing - roterande/oscillerande - Nybörjare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

jag har ett blått skrov som behöver rubbas då det oxiderat under vintern. Jag har tänkt använda Internationals flytande rubbing samt maskin. Saken är den att jag aldrig tidigare polerat med maskin och är smått nervös efter att ha läst hur pass lätt det är att "bränna igenom".

 

Jag har tillgång till en roterande och en oscillerande maskin. Vad jag har förstått är en roterande mer effektiv men också lättare att göra bort sig med. Tanken är att använda gul skumgummirondell till ribbingen och lammullshätta till vaxningen.

 

Ni erfarna båtmänniskor; Är det dumt att som total novis använda den roterande maskinen framför den lite snällare oscillerande?

 

Tacksam för svar och tips/trix vid rubbing/polering!

 

//Erik333

Redigerad av seerikand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En roterande med lammullshätta är väldigt effektivt - förmodligen det som river mest. Men kräver som du redan anat, att du hela tiden är med. Så länge du har rörelse och inte stannar till på samma ställe så är det ingen fara.

 

Jag köpte dock en lite "snällare" maskin (dock ganska dyr) från Rupes som heter BigFoot. Det är en slags kombination och sägs vara fail-safe när det gäller risken att bränna gelcoat. Fast det går säkert om man försöker :-)

 

Hur våldsamt oxiderad är båten? Du kanske klarar dig med osciillerande och riktigt BRA medel? Jag hade nog börjat där och om det inte tar tillfredställande så testa en roterande.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hugget som stucket.Polerar själv med en en icke oscillerande maskin oscillerande till slipmaskiner annars blir det lätt sliprosor i lacken .Polerade faktiskt båten förra veckan.Man använder lågt varv för att arbeta bort oxiden lite snabbare för att få upp glansen så kör på låg hastighet och det är viktigt när du kör kanter för det är där man kan köra bort färgen .Bränna lacken kan du bara göra i höga varvtal och om du står och blåhåller maskin,maskinen skall själv arbeta med ett lätt tryck med jämna rörelser men det där kommer du underfund med efter ett tag.Efter poleringen måste du vaxa båten annars är det ingen vits med att polera.Tvätta båten före poleringen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man använder inte lammullshätta utan skummgummi olika hårdheter idag,använd den gula passar allt den kan du köpa på Biltema Llamhullshättan använder man till slutfinisch men inte många som använder en sådan idag.Finns även små 75 mm som man kommer in i små skrymslen där inte 125-150 mm kommer åt.Körde av min båt  Crescent 418 HT på ca 6-8 tim inkl vaxning och då var båten mkt oxiderad.

Se till att du inte sabbar kanten på polersvampen dvs så kanten blir rund annars kommer du inte åt i vecken om du nu har en sådan båt.Bränna kan man bara göra om man är våldsam trycker hårt och för höga varv oroligt tillsätt vatten på polermedlet nackdelen stänker så förbaskat.

Inte många som använder rubbing idag då det finns så många fina polermedel ,själv använder jag polermedel och använder du Abralon ex 2000-3000 så måste du polera upp glansen ytan blir matt sedan är dom dyra.Polersvamp 70-100:- och när den blir skitig släng in den i tvättmaskin.

Abralon använder jag ex när man polerar billacker strålkastare mm efter abralonet har man en fin och jämn yta sedan polering avslut med vag eller klarlack om man nu skall ha det på ex strålkastare vilket alla är från fabrik.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts så är det svårt att bränna ytan när man polerar båt

Roterande ger bäst effekt om ytan är rejält oxiderad. Att få upp lite värme gör bara gott

Skippa International och liknande "konsumentartiklar" och köp istället riktiga grejer

Att köra i tre steg är nyckeln till ett bra och hållbart resultat. Rubbing, polish och vax

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts så är det svårt att bränna ytan när man polerar båt

Roterande ger bäst effekt om ytan är rejält oxiderad. Att få upp lite värme gör bara gott

Skippa International och liknande "konsumentartiklar" och köp istället riktiga grejer

Att köra i tre steg är nyckeln till ett bra och hållbart resultat. Rubbing, polish och vax

 

Kan du ge några exempel på "riktiga grejer"?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad Capitan använder men själv kör jag med 3Ms medel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sök efter menzerna, scholls och 3m så får du upp lite riktiga medel visst lite dyrare men biter oftast bättre. i motsats till Kajja så anser jag att vid kraftig repig båt så fungera en lammull kanon ihop med ett mellangrovt polermedel den river lite mer och kan förkorta tiden en del.

denna kombon körs uteslutande med roterande maskin. Annars kör jag med rupes bigfoot 15 ihop med scholls medel och deras polertrissor. är båten kraftigt oxiderad så åker smartabs raptor fram som är ett grym medel vid kraftig oxid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns bättre.Prova smartabs prylar lahega riktiga proffsmedel tog en burk i hyllan som man polerar bilen med och oxiden bara försvinner.

Abnet inte att förakta.Min Merca Vito var mer vit en blå sagt och gjort blandade i ca 20-30 % abnet i vatten och sprayade på huven gnuggade lite med en nagelborste och helvete vad oxiden försvann vart knallblå problemet vart tvungen att fortsätta hela bilen sedan vaxa den men lika fin idag,Ibland är det enklare att slipa ned objektet och lacka om det ocg naturligtvis blir det finare att göra så.Skall lacka om min nypolerade båt till hösten med Acryl ev en snygg metalic med massor av klarlack.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

ang rengörning och polering för hand.

Har en högre bil där taket aldrig tvättas sen lackningen år 2000 i övrigt nästan aldrig tvättad, mossa svartsot mm, provade för skojs skull biltemas handrengöringskräm och resultatet var förbluffande blev tom så blankt att planerad omlack inte behövs,  provade även på andra ställen där jag lackbättrat och behövde rubba upp lite extra lyster provade efter biltema rengörning med putsmedel till spis glashällar och det slår ut allt i vaxväg jag hittills provat.  Biltema handkräm funkar även bra att få väck kalk och tvålrester i nedskitade duschar mm,  glasrengöringen funkar bra att polera upp bilstrålkastare som blivit mjölkiga både rubbar och ger glans och till bråkdelen av priset för bil rubbing och vax.

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde autosol med roterande maskin. Hel nöjd blev av med den matta ytan är blank och fin när jag var klar så la ja på ett lager glozzy för vax och lackförsegling

Torgny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rupes Bigfoot och 3M:s Perfect-it i två olika grovlekar (FastCut XL + Extra fin). Efter det Rupes Marinwax.

Kompletterade med en Rupes iBrid i vår för att komma in på detaljer men tycker kanske inte den har varit lika effektiv som bigfoot:en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rupes Bigfoot och 3M:s Perfect-it i två olika grovlekar (FastCut XL + Extra fin). Efter det Rupes Marinwax.

Kompletterade med en Rupes iBrid i vår för att komma in på detaljer men tycker kanske inte den har varit lika effektiv som bigfoot:en.

 

Har kört nästan samma setup, dock med Rupes gula kork som finrubbing istället och avslutat med 3Ms marine paste wax.

 

Kör du detta varje säsong eller bara någon gång ibland? Kan tänka mig att FastCuten river en hel del. Jag premiärkörde detta inför årets säsong så vet inte hur länge man kan räkna med att det håller. Men hoppas att det räcker med en enklare polish + wax nästa år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ert engagemang och alla era svar!

Båten var inte våldsamt oxiderad (enligt min uppfattning) och var relativt lätt att polera. 

Några erfarenheter och kunskaper, tack vare er, rikare är jag nu och det var faktiskt riktigt roligt att se hur fint det blev!

 

Vi ses någonstans på böljan den blå - trevlig sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ert engagemang och alla era svar!

Båten var inte våldsamt oxiderad (enligt min uppfattning) och var relativt lätt att polera. 

Några erfarenheter och kunskaper, tack vare er, rikare är jag nu och det var faktiskt riktigt roligt att se hur fint det blev!

 

Vi ses någonstans på böljan den blå - trevlig sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar för det mesta gno för hand, blirs så trött i armarna av att släpa på en maskin.

 

:) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd :) 

 

Ska sätta igång och polera vår första båt, och har ingen polermaskin så det ska införskaffas.

Kommer köpa en ocillerande, men ska jag gå på premium märken som Rupes eller finns det några andra märken ni rekommenderar. Vad använder ni? :)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/22/2021 at 10:43 AM, 08sthlm said:

Lyfter denna tråd :)

 

Ska sätta igång och polera vår första båt, och har ingen polermaskin så det ska införskaffas.

Kommer köpa en ocillerande, men ska jag gå på premium märken som Rupes eller finns det några andra märken ni rekommenderar. Vad använder ni? :)

 

 

 

 

Om du har tänkt att behålla maskinerna länge så rekommenderar jag Rupes eller Flex. Jag rekommenderar också att du köper en större och en mindre. T.ex.

 

En maskin för större ytor, t.ex. skrovsidor. Oscillerande med fast rotationsmönster:

https://waxdog.se/varumarken/flex/flex-xce-10-8-125/ 

 

Mindre maskin för små ytor:

https://waxdog.se/varumarken/rupes/rupes-lhr75e-std-polermaskin-mini-bigfoot-endast-maskin/

alt. 

https://waxdog.se/varumarken/flex/flex-pxe-80-108-ec-25-set/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några olika.

En äldre stabil roterande halvbillig maskin från Jula, den är stark och bra, bra varvtalsreglering, kan vara litet tung att hålla mot vertikala skrovsidor. Sedan har jag en väldigt bra maskin, en Pela från Verktygsboden, den har litet mindre polerdisk, men det finns en större  modell också.

Sedan har jag en stor tryckluftsdriven också, den väger nästan ingentjng, blir inte varm, blir kall, men tryckluftsslangen är stel och besvärlig, den maskinen förbrukar en hel del luft så kompressorn får jobba en del.

Mina tre är alla bara roterande, kan inte se någon jättestor vinst med både roternade och oscillerade polermaskiner, däremot när det gäller slipmaskiner. 
 

Det blir ju alltid en ekvation dör priset står i relation till bur ofta man använder en sådan här maskin. Bra elverktyg är iallmänhet dyra. Men bättre att gråta när man betalar än göra det en helg när den billiga maskinen havererat. Nu kan ju sådana hör maskiner med fördel användas till att polera bilen med också, och då kan man ju lura sig själv med att dom bara koster hälften eå mycket, eftersom man kan använda dem till två olika saker...💸

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Jag köpte häromdagen en tokya op5 oscillerande, fick rekommendationen att den maskinen är bra. Kanske inte i samma jämförelse som rupes  etc, men får testa och återkoppla 👍


Var också inne på om jag skulle behöva en mindre maskin för de mindre ytorna. Men vi får se.

 

Beställde även menzerna polish och vax.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En fråga till, sidorna på båtens skrov är i mestadels blå färg, samt så är båtens modell namn i vit text klistrad på det blåa.


Vad händer om man kör grövre trissa över den vita texten? Och antagligen är väl trissan blå efter polerat det blåa. men det kanske inte spelar ngn roll?

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev 08sthlm:

En fråga till, sidorna på båtens skrov är i mestadels blå färg, samt så är båtens modell namn i vit text klistrad på det blåa.


Vad händer om man kör grövre trissa över den vita texten? Och antagligen är väl trissan blå efter polerat det blåa. men det kanske inte spelar ngn roll?

Du skall vara försiktig när du polerar över dekaler, oavsett färg, många gånger är det bättre att polera för hand över dekaler.

Om din polerhätta blir blåfärgad när du polerar skrovet  beror på gelcoatens kondition, och även på bur gammal båten är. Äldre tiders blåa båtar var ju rött tråkiga att polera då gelcoaten ofta var rätt flammig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget vetenskapligt bevis för detta, endast empiriskt. Men när båtskrovet är kallare än 13-15 grader blir det inte speciellt bra. Det blir rätt flammigt och ojämnt, nästan oavsett vilket medel och vilken maskin man använder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, 08sthlm said:

Tack för svar.

 

Jag köpte häromdagen en tokya op5 oscillerande, fick rekommendationen att den maskinen är bra. Kanske inte i samma jämförelse som rupes  etc, men får testa och återkoppla 👍


Var också inne på om jag skulle behöva en mindre maskin för de mindre ytorna. Men vi får se.

 

Beställde även menzerna polish och vax.

 

 

Ja, men det är nog en bra maskin! Ser ut som en kopia av Rupes.

 

Menzerna är ett bra val, deras one step polish och sen ultimate protection är en bra combo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Stan:

Har inget vetenskapligt bevis för detta, endast empiriskt. Men när båtskrovet är kallare än 13-15 grader blir det inte speciellt bra. Det blir rätt flammigt och ojämnt, nästan oavsett vilket medel och vilken maskin man använder.

Visst!

Kan bero på vaxet också. Men jag har fått olika dåliga resultat på båten då det varit kallt, men sämre på skuggsidan än på solsidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på frågan. Ett polermedel/polish med lite slipmedel i, typ fine cut eller fast cut, eller liknande. Det kommer att göra att det blå från skrovet kommer att färga det vita lite blått. Kör ett varv till, för hand på den vita texten. Använd en liten fin trasa med samma medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev oyster:

Ja, men det är nog en bra maskin! Ser ut som en kopia av Rupes.

 

Menzerna är ett bra val, deras one step polish och sen ultimate protection är en bra combo!

Ok, 👍 köpte one step polish samt Vax Menzerna Marine Gelcoat Premium Protection. Tänkte gå lös i helgen om vädret är med oss 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Stan:

För att svara på frågan. Ett polermedel/polish med lite slipmedel i, typ fine cut eller fast cut, eller liknande. Det kommer att göra att det blå från skrovet kommer att färga det vita lite blått. Kör ett varv till, för hand på den vita texten. Använd en liten fin trasa med samma medel.

Tack för tips, får prova mig fram lite varsamt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Stan:

Har inget vetenskapligt bevis för detta, endast empiriskt. Men när båtskrovet är kallare än 13-15 grader blir det inte speciellt bra. Det blir rätt flammigt och ojämnt, nästan oavsett vilket medel och vilken maskin man använder.

Menar du att man helst ska vänta med att polera tills det är varmare ute? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...