Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ockelbo_DC21

Tar batteriet laddning?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett startbatteri som jag vet tar laddning. Utöver detta så har jag två förbrukningsbatterier som jag är lite mer tveksam inför. Vi kan ha kört i 1 1/2 timme med båten lägger till och slår på t.ex. värmaren, ingenting händer. Dagen efter då solcellen legat framme hela dagen så startar värmaren utan något som helst problem.

Jag är en elektrisk analfabet, kan absolut ingenting. Finns det något sätt att mäta på förbrukningsbatterierna under gång om de tar emot laddning eller inte?

 

Om jag nu får något svar, kom ihåg, jag är urusel på el. Svara som om du pratar med en sjuåring.

 

Tackar på förhand.

 

Thorbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra bäst är ju en tångamperemeter som bhemec länkar till. Men de flesta har (och alla båtägare bör ha) åtminstone en multimeter. Skaffa en multimeter som kan mäta likström (DC). Starta motorn.

Mät först över starbatteriet med mätaren inställd på 20 Volt.

Du bör då få ca 14,5 V efter en kort stund.

Mät sedan över ett av dina förbrukarbatterier. Du ska nu få ett värde i närheten av det du fick på startbatteriet. Då har du laddning även till dessa.

Kommer volten aldrig upp över 12,7 på förbrukarbatterierna har du ingen laddning.

Rätt nivå på förklaringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en sån tångampermeter som bhemack länkade till.

Skall du mäta ström sätter du bara tången runt den kabel du vill mäta på och ställer in instrumentet på rätt område.

 

Dessutom är instrumentet en multimeter som kan mäta mycket mer än vad du begriper.

 

Men ström - i ampere

och spänning - i volt 

 

är väl det du har användning för

 

pluss motståndsmätning tex om du har kontakt eller en glödlampa är trasig.

Utan ett mätinstrumen stå man sig slätt.

Att mäta är att veta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El-analafabetismen är ganska utbredd, så du är inte ensam.

Men vi på detta forum gör tappra försök, varje dag, att försöka ändra på detta!

 

Ja det finns två sätt.

 

1. Mäta spänningen (i volt).

2. Mäta laddningsströmmen (i ampere).

Det ena utesluter inte det andra även, om metod 2 är den bästa.

 

1. Ställ in instrumenetet på spänningsmätning, likspänning, mätområde max 20 volt eller liknande (= V, DCV)

Mät spänningen över förbrukarbatterierna med avstängd motor, starta upp motorn och varva litet, är det någon skillnad?

Det skall vara litet skillnad närmare 14 volt om generatorn laddar.

 

Om du inte har något instrument tänder du istället någon lampa ombord, lanterna, sänglampa eller vad du vill. Ju större effekt denna har (ju fler watt) desto bättre, om den lyster litet starkare då motorn går och generaton laddar funkar generatorn, och dess efterföljande komponenter. Bra om du i båda dessa mätningar tillfälligt kan koppla ur solpanelen. Måhända finns det en voltmätare i motorns instrumenttavla? På denna ser du att visarnålen stiger litet när generaton laddar, men den mäter vanligtvis över startbatteriet.

 

2. Greppa med käftarna på tångamperemetern om kabeln som går mellan laddningsfördelaren eller skiljereläet till batteriet, ställ in instrumentet på DCA eller likande, alltså likström, strömmätning. Med avstängd motor skall det inte bli någonting, ja displayen kan fladdra litet, billiga instrument kan reagera på störningar som finns runt ikring, men i princip 0 ampere. Starta motorn, nu skall du kunna få högre värden, storleksordningen 10A eller mer, men om batterierna är fulladdade sjunker snabbt denna ström, fulladdade batterier tar nämligen inte emot någon ström att tala om. Du kan göra om denna mätning efter att ha förbrukat ström under någon dag eller så (med bortkopplad solpanel).

 

Lättare än så är det inte!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare behöver alla en tångamperemeter! Den har ju dessutom alla egenskaper som en vanlig multimeter har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan bara instämma - tångamperemeter för DC är en välsignelse. Använde en första gången som tjänsteinstrument för snart 30 år sedan för att kontrollera strömförbrukningen på radioslutsteg i basstationer. Sedan har jag aldrig velat vara utan....

 

Tänk bara på att en tångamperemeter för DC påverkas till en del av det statiska jordmagnetiska fältet och andra statiska magnetfält i närheten. Om man vill mäta riktigt noggrannt (ner till och under en tiondels A) måste detta fel nollas bort före mätning. Då håller man den i samma position och vinkel som man kommer mäta fast utan kabel igenom, och nollar instrumentet. På Biltemas tror jag man trycker på "REL"-knappen, andra har en liten ratt. Sedan mäter man med kabeln igenom.

 

Om man skall mäta laddström talar vi flertal A och då kan man hoppa över ovanstående.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den tångamperemetern har bara ett mätområde för likström, 0-400 Ampere, och nollvisningen är inte stabil för så låga strömmar som någon ampere.

 

Bättre då att köpa en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

 

eller en sådan här:

http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5ngamperemeter-UT203/Pr364718000

 

De har 40 Ampere som lägsta mätområde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder faktiskt ovanstående classe-tångampermeter i mitt yrke sedan något år tillbaka

 

rekomenderas, mekaniskt stabil , går inte sönder för att de åker i golvet eller ligger och dräller i verktygslådan.

 

Mäter tillräckligt bra till vad jag behöver den till.

 

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Den tångamperemetern har bara ett mätområde för likström, 0-400 Ampere, och nollvisningen är inte stabil för så låga strömmar som någon ampere.

 

Bättre då att köpa en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

 

eller en sådan här:

http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5ngamperemeter-UT203/Pr364718000

 

De har 40 Ampere som lägsta mätområde.

 

Jodå, Biltematången har också 40A-område. Visar ner till upplösning 10mA på det och duger gott även att mäta under 100mA med - om man nollställer den.

 

Har en själv, har du ;-) ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en från kina "wish" 178kr

Funkar klockrent.

Mäter låga strömmar både lik å växel..

Fast va lite för snabb... den första jag köpte.. för ungefär samma peng.. mäter bara växelström.. så tot typ 350kr.. men då har jag två multimetrar... till.. med tång.

Dom tur e är det olika färg på dom.

Den röda har alla funktioner som ovan.. tempmätaren har jag inte testat.. inte "pip" heller men tången å multimetern... tång e fett smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temp.mätningen använder man inte så ofta men är mycket användbar. Typ hur varmt är utgående sjövatten? Tejpa fast givaren och ha koll!

Även frekvensmätning kan vara bra, mät på "W" på generatorn och räkna på remskivornas storlek så har man ett bra värde på varvtalet, bra när man ska kalibrera en varvräknare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare behöver alla en tångamperemeter! Den har ju dessutom alla egenskaper som en vanlig multimeter har.

 

Första meningen var väl det man ibland kallar en mild överdrift.

 

Sen kan man undra hur människor klarar sig utan mätinstrument.

 

För båtägare borde väl en tångampermeter för DC med inbyggd multimeter va ett måste.

 

Själv är jag helt handikappad om jag inte har nåt instrument att mäta med.

 

I dag på förmiddagen har jag använt en enkel spänningsprovare vid fyra tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det en överdrift, men väldigt mild. Jag brukar propagera för den som ett bra "måste" på båten. Även om man nu inte kan så mycket el så dyker det ofta upp folk som kan och det första de frågar "Vad har du för mätinstrument".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klarade mig i flera decennier med en billig testlampa köpt på 70-talet när jag blev med moped.

 

Nu har jag tre multimetrar och några andra instrument...

 

Jag löste alla el-problem som uppstod i MC, bil och båt med hjälp av testlampan men med multimeter så vet jag mera exakt vad som händer. Det var mycket mera gissande och provande innan. Sedan är det ju bra att ha en liggande på varje ställe där de kan behövas. De är billiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade ihop med en fartygselektriker som klarade sig utan nästan helt utan instrument. Han använde fingrarna. Nu var det 220V likström, frågan är hur han klarade övergången till 440V växelström....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta för sent tack.

1000 tack, jag tror att jag vet hur jag ska kontrollera mina batterier.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbade ihop med en fartygselektriker som klarade sig utan nästan helt utan instrument. Han använde fingrarna. Nu var det 220V likström, frågan är hur han klarade övergången till 440V växelström....

Är inte detta en vandrinsmyt i stil med "sikta på den billigaste"?

Under alla år har jag hört ungefär samma historia berättas om elektriker som kände såväl spänning som frekvens, jag har däremot aldrig hört hur man tar reda på strömmen med denna metod, men är väl nån av mina hädangångna släktingar, de som haft ett litet inre motstånd från att sätta fingrarna i olika elskåp, frid över deras minne!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en vandrings sägen men jag jobbade med denne elektriker och såg honom ofta kolla om det fanns ström. Vi är olika känsliga för hur vi upplever stötar, jag håller mig långt borta från allt spänningsförande.

220VDC känns dock mindre än om det hade varit växelström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en vandrings sägen men jag jobbade med denne elektriker och såg honom ofta kolla om det fanns ström. Vi är olika känsliga för hur vi upplever stötar, jag håller mig långt borta från allt spänningsförande.

220VDC känns dock mindre än om det hade varit växelström.

Att känna spänning och frekvens kan jag förstå.

Men hur känner man om det går ström i en ledare?

 

hqdefault.jpg

Edvard Grieg, norsk elektriker.

(Rolv Wesenlund i Picassos Äventyr)

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...