Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jiell

Hur ofta service på D3 / 190

Rekommendera Poster

Tjenare morsning, känns som jag "överservar" min VP D3 varje år på varvet, kör max 50 timmar per säsong, räcker det med oljebyte med filter samt bränslefilter, ja förutom konserveringen alltså, vad säger ni?

Total tim tid på motorn från 2011 är dryga 320 timmar

 

Hur gör ni som lämnar in? Stor service varannat år eller hur ligger serviceintervaller på en sådan motor?

 

Varvet vill väl debitera så mycket som möjligt, samtidigt som jag vill åka säkert

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en D4:a men jag lämnar båten på varv varje höst och så håller de reda på vad som behövs och gör service därefter. Och jag litar på dem. Men det är dyrt. Har inte känslan av att de "debiterar så mycket som möjligt" men de gör säkert saker lite tidigare än absolut nödvändigt - vilket är helt ok för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag överservar nog också. Kör stor motorservice liten drevservice ena året och tvärt om nästa. Bytte kamrem efter 7 år från tillverkning fast båten bara hade används 6 år och man ska byta efter 8 år.

Viktigt är att alla uppdateringar är gjorda på motorn men efter 2011 kanske det inte finns någon ny uppdatering.

post-91186-0-21824100-1495552374_thumb.jpg

post-91186-0-83433700-1495552901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter, vilket antal timmar gör ni i snitt en säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika varje år och jag vet inte hur många tim den har gått totalt. Gissar på +50 tim i snitt över alla år. 8 tim i år vet jag iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...