Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Anna Hildingson

Träsnipa med sprickor

Rekommendera Poster

Gäst Anna Hildingson

Hej! Vi har köpt oss en begagnad träsnipa som har ca 1 cm breda sprickor under vattenlinjen, vad skall man täta dem med? Tacksam för svar. Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så stora sprickor?!! Har borden gått isär? Måste du nita om den? Har borden spruckit? Har du knäckta spant? Har du provat att lägga fuktiga trasmattor på durken i båten, sväller de igen? Om allt är friskt brukar man täta med en mjut tätningsmassa t ex Ettan eller Farm, men jag har fört att man kan använda margarin eller bara sätta papperstejp/målartejp över sprickorna tills det att de sväller igen. Det är viktigt att du inte tätar med något som härdar, t ex Sikaflex, eftersom du riskerar att trucka sönder borden när de sväller. Läs gärna tipsen för sjösättning här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ANNA HILDINGSON

Tack för svaret,brädorna längs med,strax under vattenlinjen har spruckit isär pga torka. vi har fått tips om att fräsa ur och lägga i nytt trä,är det rätt? Har en fråga till,vad är bordet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, rätt och rätt. Det är svårt att svara på utan att ha sett båten, och jag är nog inte rätt man att bedöma ändå. Risken finns som sagt att du lägger i trä och när båten sväller i vattnet sedan så trycks borden loss från spanten. Bord = brädorna som skrovsidan är uppbyggd av. Innan du/ni gör något med båten som ni senare får ångra rekommenderar jag att ni läser en bra bok i ämnet, t ex http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9197353795&pt=search_result eller tar hjälp av en båtsnickare för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tvermoes

Hej! Är snipan klink- eller kravellbyggd? Vad är det för träslag, furu, mahogny eller ek? Sitter sprickan i nitraden och hon är klinikbyggd är ett byte det enda som hjälper. Den typen av sprickor gör att skrovet är försvagat och belastningen på spant och övriga hela bord ökar. Sitter sprickan mer eller mindre mitt i, är det inte lika illa. Pröva med att lägga trasmattor eller lakan och håll den fuktiga en dryg vecka, då borde sprickan gå ihop. Hur gjorde förre ägaren? Var hon tät eller läckte det? 1 cm är ingen stor spricka om det är furu och normalbreda (ca 15 cm) bord, men inget som är bra att ha i längden. Att den har så pass stora sprickor beror på att hon fått torka ur för mycket en gång i tiden. Linoljning och tidigt upptag med riktig täckning och tidig sjösättning är enda botemedlen mot stora fuktrörelser -fötutom att byta bord. Att limma i nytt trä eller täta med något hårt är inte att tillrådigt. Använt t ex medlet TÄT, ett butylgummi som fäster bra och är mjukt (finns i normala båtbutiker), men inte Sika då det härdar. Då det är er första sommar (?) rekommenderar jag att ni snarast börjar fukta med trasor (fyll inte med vatten det blir för tungt) och sjösätter snarast, det är redan långt in i maj nu. Lev båten och njut, under tiden ser ni vad ni behöver göra med henne. Kan rekommendera www.trabatsakuten.nu som ett annat forum att lära av. Grattis till träbåt! -Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anna

Tack för råden och tipsen,nu går vi ut och gör ett försök.Vi hör av oss igen troligtvis.....Landkrabborna Robban och Anna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par träsnipor i furu där den ena har mycket tunna bord som spricker i borden vid vattenlinjen rätt rejält. Någon gång ska jag byta ut borden, men så länge de sväller ihop någorlunda gör jag så här: - stora sprickor tätar inte med fuktiga trasmattor mm - mattor är bättre att lägga dit innan träet spricker. Välj hellre ett lugnt ställe där båten kan få hänga i förtamp Y-bom och bli vattenfylld. Häng den i akter- och förtamp så den inte går mot botten - där kan den stöta mot något hårt när vattnet rör sig. - efter några dygn brukar borden ha svällt och många sprickor tätnat. De som inte gjort det tätar jag med Ettan, en tjärprodukt som fäster också vit våta trämaterial Om ni inte planerar att byta eller reparera borden i höst/vinter efter upptagning: Lägg båten upp och ned på land med så bra underlag som möjligt så att den inte hänger bara på några hörn (och blir gisten). Lägg ett par trasmattor över båten och en rejäl pressenning över alltihop. Sjösätt tidigt och låt båten ligga i marvatten ett tag innan ni börjar med provisoriska tätningar. Använd båten så mycket som möjligt och jobba med den när det verkligen behövs eller när ni får lust!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...