Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ockelbo_DC21

Bränsle spritkök

Rekommendera Poster

Det är typ 25 år sedan jag gjorde min undersökning, skulle var intressant om någon gjorde något liknande idag. Mycket enklar nuförtiden, mycket info på nätet, enklare att få kontakt med myndigheter mm. Men, framförallt, det finns betydligt bättre statistik eftersom vårdcentraler mm rapporterar olyckor i ett register.

Själv skulle jag nog bli förvånad om man skulle få så mycket annorlunda resultat. Det som förvånade många var att spriten förorsakade så många olyckor. Fotogen/gasol olyckorna verkar till största delen bero på slarv och okunskap och ibland, ren dumhet. Alla verkar ha respekt för gasol men inte för andra bränslen.

Själv har jag en HeatPal som nödkök/värmare. Den fungerar utmärkt men inte att steka entrecote på. Körs på spolarvätska vilket fungerar utmärk. Att det luktar är inte så farligt men att maten tar smak är värre.

Ren etanol luktar inte. Förr hade alla tandläkare en spritlampa för att bla eliminera imma på sina speglar, en liten låga som brann hela dagarna. Kompisens farsa kokade hemma men fick aldrig upp tillräcklig styrka.

 

Lite T-sprit ombord är inte fel för viss rengöring precis som kemiskt ren bensin. Fotogen är också bra. Men man ska vara ytterst försiktig med så lättantändliga vätskor ombord och bara använda det i nödfall. Till desinficering? Absolut inte! Det finns både bättre och mer ofarliga saker som Klorin, handsprit, ytsprit mm. Sprit används inte till sårrengöring, idag är det tvål och vatten som gäller. Sprit används bara till rengöring av stickställen vid injecering. Origonol och Tenol är absolut no-no, innehåller metanol. "Farligt vid inandning, hudkontakt och förtäring." säger säkerhetsdatabladet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

[ quote name=ArneRadar" post="618664" timestamp="1495664397]

Då vore det kanske käckt att du länkade till dina egna sanningar?

Ok, jag gör ett försök.

  • De olika bränslen jag prövat i olika spritbrännare är helt privata försök så det finns inga referenser. Du får helt enkelt lita på att jag prövat.
  • Att jag tycker att blandningar av metanol och etanol är bäst får du också lita på och du får även lita på att E85 - som innehåller 15 % bensin - skiljer sig från de övriga.
  • Samma med Origospisen (egen erfarenhet), jag har aldrig fått den att sota.
  • Att lite vatten i spriten minskar sotningen borde gå att hitta något som styrker. Jag återkommer om intesse finns.
  • Att jag inte tycker att spritkök luktar illa får du också lita på.
  • Att familjen klarade sig på 3 dl sprit per dygn får du också lita på.
  • Att jag har för mig att finsprit inte luktar när man eldar den blir också svårt att styrka.
Du skriver att ofullständig förbränning är orsaken till att spritkök luktar.

Stämmer verkligen det?

Det skulle vara intressant att få lite mer info om detta.

 

Jag har som sagt för mig att finsprit brinner luktfritt i spritbrännare och då måste det ju vara något annat som ger lukten.

Om det är så att orent bränsle eller kräkmedel är orsaken till lukten så finns det ju möjlighet att få bort lukten, men är det verkligen ofullständig förbränning blir det ju svårare.

 

Mackey

 

Om du forskat om förbränning i 20 år borde du veta att man får en bättre förbränning av flytande bränslen när dessa förbränns i gasform?? När man bränner dem i flytande form blir förbränningen ofullständig och (oavsett bränsle) ryker eller sotar det ofta. Jag ser inte att jag i övrigt ifrågasatt dina erfarenheter och val av olika typer av spritbränslen, men du kanske riktar ditt svar mer allmänt.

 

Lukt är lite subjektivt. I slutna utrymmmen (t.ex. ruff) tycker jag sprit är riktigt obehagligt p.g.a. lukt men också att avgaserna sticker i ögon och luftvägar. Sprikök som bränner spriten i gasform har inte samma mängd oförbrända avgaser.

 

Det görs kolmonoxidmätningar i samband med förbränning, för gasolkök är det en del av CE-certifieringen. Jag har även för andra typer av kök varit inblandad i några militära projekt där detta mäts, och värdena är inte bra för spritbrännare. (Sen finns annat, bl.a. kokkärlens utformning, avstånd mellan kokkärl och låga som också påverkar.)

 

666D3: Gasköksolyckor är extremt ovanliga, men när de väl händer blir det en jävla smäll. Luftblandningen måste vara inom ett exakt intervall för att blandningen överhuvudtaget skall vara antändbar. Detta kommer upp då och då, och jag har i flera tidigare trådar länkat till en Engelsk film där man just försöker provocera fram en gasexplosion i en båt, vilket visar sig mycket svårt. Se denna https://youtu.be/Yxm3uMy6MPI

 

Jag var delägare och aktiv i Sveriges förmodligen (åtminstone då) mest välkända båtkökstillverkare som tillverkade kök både för gas ovh flytande bränslen (inklusive sprit) under ett decennium. Vi hade relativt ofta kontakter med försäkringsbolag i samband med olyckor eller stölder. Spritköksolycker var vanligast, men jag har ingen som helst statistik ifråga om andel av s.k. installed stock så att man kan göra siffran relativ och mer relevant. Rent subjektivt tror jag att andelen nybörjare som har/väljer spritkök är högre vilket också kan bidra till statistiken i form av handhavandefel. I friluftslivet går i princip alla vidare till gasol eller bensin efter att ha tröttnat på usel effekt och hög bränsleförbrukning. Det är helt enkelt dumt att släpa på syret. Vikt/volym är ett problem i ryggsäck, men inte ofta i båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev för all del inte desinficering av sår (till sår bör man ha rent vatten och mild tvål), utan tänkte främst på att rengöra ytor där man t ex hanterat rått kött eller av misstag fått avföring och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller lukt är det ju så att våra luktsinnen skiljer sig åt på individnivå, både i fråga om vilka lukter vi rent objektivt kan detektera, och hur starkt vi känner dem. Dessutom tycker vi om olika lukter olika mycket. Vitlök får mig att må kraftigt illa, medan andra älskar det. Jag tycker spritförbränning luktar rätt gott, liksom fotogenförbränning. Söta och angenäma dofter. Därför är det rätt meningslöst att ens diskutera vilka fältkök som luktar bäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller lukt är det ju så att våra luktsinnen skiljer sig åt på individnivå, både i fråga om vilka lukter vi rent objektivt kan detektera, och hur starkt vi känner dem. Dessutom tycker vi om olika lukter olika mycket. Vitlök får mig att må kraftigt illa, medan andra älskar det. Jag tycker spritförbränning luktar rätt gott, liksom fotogenförbränning. Söta och angenäma dofter. Därför är det rätt meningslöst att ens diskutera vilka fältkök som luktar bäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller lukt är det ju så att våra luktsinnen skiljer sig åt på individnivå, både i fråga om vilka lukter vi rent objektivt kan detektera, och hur starkt vi känner dem. Dessutom tycker vi om olika lukter olika mycket. Vitlök får mig att må kraftigt illa, medan andra älskar det. Jag tycker spritförbränning luktar rätt gott, liksom fotogenförbränning. Söta och angenäma dofter. Därför är det rätt meningslöst att ens diskutera vilka fältkök som luktar bäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev för all del inte desinficering av sår (till sår bör man ha rent vatten och mild tvål), utan tänkte främst på att rengöra ytor där man t ex hanterat rått kött eller av misstag fått avföring och liknande.

 

Nej men desinficering kan betyda många saker. Men at de vanliga bränslena till spritkök skulle vara lämpliga för någon form av desinfektion är fel. Inte ens T-sprit. "Vid risk för hudkontakt använd lämpliga skyddshandskar" står det på T-spriten.

I många fall duger vanliga rengöringsmedel, för avföring är Klorin bland det bättre. Vill man torka bänkytor så är Ytsprit praktiskt, eftersom den bara har 45% alkoholhalt så torkar den inte ut händerna heller. Men för rengöring av tex skärbrädor duger diskmedel bra i synnerhet ihop med varmt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boaormsgift är världens farligaste ormgift!

-tänk på det!

 

Jag ser att det finns risker med alla typer av kök eller spisar ombord, även sådana som används vid fjällvandring.

Likaså finns det olika fördelar!

 

Jag hade i flera år ett fotogenkök, Primus, man fick pumpa upp ett tryck och förvärma koklågan med en annan låga som förde oväsen. Kanske brände vi oss någon gång eller svalapade ut hett potatisvatten. Men det allvarligaste var när en hushållsrulle tog eld. På något sätt fick jag ned den i diskhon och fick på vattnet, med lindriga brännskador på ena handen. Man spontankokade inte sig en kopp kaffe på detta kök... Det tog alldeles för lång tid.

 

Jag har tröttnat på spritkök, sådana där med cylindriska burkar med någon vadd i som man fyller med sprit. Det tar en herrans lång rid att koka någonring på dessa och behållarna får bytas ut ganska ofta. Men jag håller med om att det luktar gott, det luktar "fjällvandring" eller "morgonkaffe i den stilla viken"...

"T-Röd, för god att kolsyra..."

Eller "T-Röd för oss som tänkt klart.."

 

Gasol är bra, icke ofarligt, jag skulle nog inte välja gasolkök om jag hade en bensinmotor ombord, men sådana är förbjudna, i princip, en 2,5 hk fyrtaktare finns med på långturen med en fem liters dunk...

Vi har tre stycken tvålitersflaskor med gasol, hade varit mer ekonomiskt med större flaska. Men det är väl bara de mindre flaskorna som får plats. Gasolvarnare finns ombord, och brandfilt nära köket. Pulversläckaren är avsiktligt placerad utom omedelbart räckhåll.

Jodå det går lika snabbt att laga mat på gasolköket som hemma på induktionshällen.

Man kan "bara slänga på" vatten till te eller kaffe snabbt.

 

I många år fanns det Trangiakök i reserv med ombord, det har inte varit med de senaste åren. Sparas till fjällvandringen.

 

Dieselspis har jag ännu ej provat.

 

Kompisen hade en 110v induktionsspis i sin amerikanska motorbåt... Och en bensindriven generaror.

Han blev inte populär i nanturhamnarna när han skulle laga mat.

 

Ja, angående lång erfarenhet kontra vetenskapliga fakta, är ju då boaormens gift det absolut farligaste, och det som är mest svårt att få tag på.

Och serum för detta gift är ännu mer sällsynt!

-Bättre att bjuda på en kram!

Tänk på det!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min icke-elektriske kamrat, han som enligt båthandlaren är den enda som köpt ett manuellt ankarspel, slängde ut gasolköket för något mera genuint dvs en riktig dieselspis, en Dickinson. Men så var han på studiebesök hos en innehavare av denna eminenta tingest. Efter det lades planerna på is. Spisen är utmärkt om man har en större lokal som samtidigt behöver uppvärmning. Nu sitter det visst gasolkök i båten och en Dickinson kamin.

Framtiden är naturligtvis el. När jag kollade tog en måltid knappt 1 kWh. Har läst andra som kommit fram till 800Wh. Med ett batteri på 10kWh och lite solpaneler klarar man matlagning mm i 5 dagar. 

Runt 50 papp för batteriet men kanske inte så farligt i en båt för en mille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenhetsbaserad åsikt utan dokumentation:

Spritkök är odugligt

Fotogenkök är bäst

Gasolkök är bekvämast

Alla kan innebära risk

 

Länkar? Nä ni får tro mig!

Jag har ingen referens men tror att alla typer av kök har någon som tycker de är bäst. Annars fanns de nog inte.

 

Kan också vara så att de är bäst utifrån olika förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inget kök alls i båten. Kall mat funkar super. Eftersom jag inte dricker kaffe har jag inget behov av varmvatten. Nu har jag inte haft möjlighet att göra nån övernattningstur förutom uppseglingen 2015, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörande spritkök så är det min ekonomi som gör att jag inte har Origo 6000 ombord... Sommartid så kan man blanda i vatten i T-röd om man inte väljer att köpa Origonol eller Tenol... Vintertid så funkar det fint med T-röd och Metanol.. Jag blandade då 80/20... Rörande lukt så har jag inte längre det bekymret... Min PTSD har gjort att jag även har vad som kallas DYOSMIA... På ren svenska.. inget luktsinne överhuvudtaget..... Men för att återknyta till TS.. De flesta eller snarare alla bränslen i spritkök luktar nog.. Som jag minns så var Origonal det bästa att köpa ifrån hyllan... Men ren t-sprit sotar något förfärligt och bör kanske undvikas..

 

Fair Winds  Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad på bränslena Orginol och Multinol som bl.a Hjertmans säljer?

 

Jag har kört på Tröd och tycker det sotar en hel del. Den långsiktiga planen är gasolkök!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skrev för all del inte desinficering av sår (till sår bör man ha rent vatten och mild tvål), utan tänkte främst på att rengöra ytor där man t ex hanterat rått kött eller av misstag fått avföring och liknande.

Nej men desinficering kan betyda många saker. Men at de vanliga bränslena till spritkök skulle vara lämpliga för någon form av desinfektion är fel. Inte ens T-sprit. "Vid risk för hudkontakt använd lämpliga skyddshandskar" står det på T-spriten.

I många fall duger vanliga rengöringsmedel, för avföring är Klorin bland det bättre. Vill man torka bänkytor så är Ytsprit praktiskt, eftersom den bara har 45% alkoholhalt så torkar den inte ut händerna heller. Men för rengöring av tex skärbrädor duger diskmedel bra i synnerhet ihop med varmt vatten.

Hur det än är så tar alkoholen död på den sista procenten bakterier.. tvål å vatten tar dom första 99 men dräper ej.. så beroende på bakterie är det värt hudkontakt-alkoholförgiftnings-huduttorknings-risken eller slippa ev allvarlig sjukdom.. vare sig du får eller slipper sjukdomen är det svårt med evidens huruvida du sluppit tack vare eller skulle sluppi utifall... du skulle tvättat även med sprit.

Alkoholen dräper ju även bra bakterier.. men å andra sidan tvättar tvål vatten och mekanisk rengöring detsamma....

Jag tycker alkohol kan lukta jättegott...ibland.. helst om den är rätt kryddad för tillfället.

Skulle det lukta alkohol om allt mitt under pågående fyspass.. skulle det vara bland top 5 värsta tänkbara..

För mej.. 1a plats tar nog rykande cigarett 2a plats utblåst cigarettrök eller inrökt lastbil som man kör ikapp.. 3e vissa avgaser.. 4e hund å kattskit.. fast dom kan man nog elda med.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller handdesinfektion är det allra bäst att först tvätta händerna noga med tvål och vatten, skölja av och torka helt tort. Därefter gnugga händerna med handsprit med 60-80 procents styrka tills den försvunnit. Tvål och vatten tar mekaniskt bort saker och även hudfett som kan försämra effekten av handsprit. Handspriten tar sen död på bakterier och de virus som har höljen (t ex influensavirus - virus utan höljen påverkas obetydligt) genom att torka ut, lösa upp fettmembran och även genom att denaturera protein. Att det är viktigt att torka händerna innan man spritar är för att man annars kan få lokala utspädningseffekter som försämrar verkan av alkoholen. Och skulle man sprita före man tvättar händerna med tvål kommer en del av alkoholen att "förbrukas" av smuts och fett på huden, plus att den inte kommer åt lika bra.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad på bränslena Orginol och Multinol som bl.a Hjertmans säljer?

 

Jag har kört på Tröd och tycker det sotar en hel del. Den långsiktiga planen är gasolkök!

 

Origonol, Multinol och Tenol är alla blandningar av etanol och metanol som sotar mindre. Skulle inte förvåna mig om det är Kemetyl som gör alla tre, det är bara distribution och marknadsföring som skiljer.

 

Ren etanol t.ex. T-röd (som saknar metanol) sotar men är ofta billigare än "specialbränslena". Man kan späda etanol med upp till 15% vatten så sotar det mindre, men effekten sjunker då också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det någon skillnad på bränslena Orginol och Multinol som bl.a Hjertmans säljer?

 

Jag har kört på Tröd och tycker det sotar en hel del. Den långsiktiga planen är gasolkök!

 

Origonol, Multinol och Tenol är alla blandningar av etanol och metanol som sotar mindre. Skulle inte förvåna mig om det är Kemetyl som gör alla tre, det är bara distribution och marknadsföring som skiljer.

 

Ren etanol t.ex. T-röd (som saknar metanol) sotar men är ofta billigare än "specialbränslena". Man kan späda etanol med upp till 15% vatten så sotar det mindre, men effekten sjunker då också.

 

 

Tack för svaret ArneRadar, gjorde en egen "empirisk" undersökning i helgen med Orginol i den ena brännaren och Multinol i den andra. Ingen märkbar skillnad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter såklart spritkök i vår amerikanare vi köpte förra året. Vi får leva med spritköket ett tag känns det som även om gasolen i förra båten var smidigare och effektivare.

 

När jag läser manualen står det att man inte ska använda kastruller över 23 cm i diameter. Men hur fasen ska man använda en stekpanna då? Det måste ju vara den minsta stekpanna som finns för att hamna på 23 cm. Dessutom blir det för litet för en hel familj.

 

Kan man göra något för att fortfarande göra mat säkert men ändå använda en normalstor stekpanna? Tex aldrig fylla behållaren till MAX utan alltid lägga sig en bra bit under? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt kök ser väl ut som ett Origo med en vaddbehållare som brännare? 

 

Jag har haft och har Origo under hela mitt båtliv, många år blir det, och tycker det funkar bra. En normal stekpanna är inga problem. Tycker inte det sotar speciellt mycket heller. Kör på Biltemas rödsprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så ja, det är ett sånt där kombokök som även går att köra på landström - standard mer eller mindre i amerikanska båtar.

 

Vi köpte Origonol, var billigt på SeaSea för ett tag sedan. 4liter för 149 kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...