Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hbengtsson

Har varvet monterat fel anoder?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har nyligen hämtat min båt från vinterförvaring och beställde drevservice i samband med sjösättningen. Varvet frågade hur båten ligger och jag sa som det var - båtplatsen är i mälaren (inne i sthlms stad) och där ligger den säkert 70% av tiden, men när vi har semester så slussar vi ofta ut i saltsjön/östersjön och är då i bräckt vatten. Inte sällan flera dagar i streck. Men från det att båten sjösätts tills att den tas upp så vill jag nog påstå att 70-80% av tid i vattnet är i mälaren. Det är ju där den ligger.

 

Det är monterat aluminum-anoder från Volvo Penta. 

 

Tankar? 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt. Moderna aluminiumanoder fungerar bra i bräckt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet hade isåfall varit magnesium om båten legat max ett par dagar i bräckvatten åt gången.

Zink är i vart fall uteslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast som jag förstått det så är aluminium värdelöst i sötvatten? Att det funkar i bräckt är jag med på. Men båtens hemmahamn är ju i sötvatten. Och som många andra stockholmare så slussar vi ut till östersjön till och från. På sommaren ganska ofta. Så det blir ju en lite knepig mix

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten precis som du, i Mälaren, bortsett från 2-3 veckor under sommarsemestern när vi plaskar runt i skärgårn.

Jag kör magnesium. Hade aluminium ett par säsonger men då tog drevet märkbart stryk, samtidigt som anoderna såg som nya ut när jag tog upp båten på hösten. Får byta magnesiumanoderna varje säsong, men känns billigt jämfört med ett sönderkorroderat drev.

(sen kan förstås saker som galvansiska strömmar i hamnen mm spela in, men detta är min erfarenhet)

 

/Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Robert!! Det var då själva fasen att man inte kan lita på varvet. Då blir det upptagning och byte direkt. Billigt...

 

Fick du reparera något på drevet eller var det mest ytligt innan du bytte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om Du lämnat uppgift till varvet att båten ligger 30% av tiden i bräckvatten så har de ju gjort helt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Fast det verkar råda delade meningar här i sådana fall. Fungerar aluminium i sötvatten eller inte? Enligt Robbans inlägg här ovan så höll ju hans drev på att knasa totalt med aluminium. Och han verkar ha ungefär samma vistelse i både sött och bräckt vatten som jag. Dvs mestadels i mälaren men med en hel del besök i bräckt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om Du lämnat uppgift till varvet att båten ligger 30% av tiden i bräckvatten så har de ju gjort helt rätt.

Precis; 70% i Mälaren ger ju 30% i bräckt vatten.

Om du har båten i sjön i fem månader, ja då skall du vara 1,5 månad i bräckt vatten. Det är mycket.

Stämmer det, eller är det "shit in, shit out" dvs varvet monterade de anoder du beskrev för dem att du behövde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men om Du lämnat uppgift till varvet att båten ligger 30% av tiden i bräckvatten så har de ju gjort helt rätt.

Precis; 70% i Mälaren ger ju 30% i bräckt vatten.

Om du har båten i sjön i fem månader, ja då skall du vara 1,5 månad i bräckt vatten. Det är mycket.

Stämmer det, eller är det "shit in, shit out" dvs varvet monterade de anoder du beskrev för dem att du behövde?

 

 

Dom frågade vilka anoder jag ville ha i samband med drevservicen dom utförde. Jag sa att jag var väldigt osäker och så beskrev jag hur båten ligger och hur vi använder den. Då förutsätter jag att deras erfarenhet leder till rätt beslut.  Det kanske är rätt... men efter allt man läst om vikten av rätt anoder i olika vatten så vill jag dubbelkolla. Jag är lite av en mekanisk hypokondriker :-)

 

Vi köpte båten förra året och fick båtplats i mälaren så har ingen som helst erfarenhet av olika vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att det rostar mycket mer under 6 varma veckor i bräckt vatten (för jag antar att du besöker skärgården på sommaren) än 15 kallare vackor i söt vatten. Och i så fall så låter anoder för bräckt vatten som helt rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej Jan, ja det låter ju som ett argument. Ja, framåt sommaren och varma lediga dagar så slussar vi gärna ut. Fast vi har en daycruiser och är kanske inte ute några veckor i streck. Däremot 3-4 dagar kanske. Sedan in i mälaren igen. Så det är ju en konstant mix även under högsäsong. Mina farhågor var att anoderna inte fungerar över huvudtaget nu och fram till semestern. Det är ju ändå nästan 2 månader som den till 95% kommer befinna sig i sötvatten. 

 

Samtidigt så läste jag nu på Yanmars hemsida (om drev på segelbåtar) "använd aluminium eller magnesium för bästa resultat i sötvatten"

 

Så alla rapporter om att aluminium inte skulle fungera i sötvatten är felaktiga? En motsägelsefull djungel detta...

 

 

 

post-105706-0-78379200-1495536092_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar (enligt Yanmars instruktion) att aluminium är det enda materialet som kan användas både i bräckt vatten och i söt vatten. Kanske inte det allra bästa för saltvatten och kanske inte det allra bästa för sötvatten med det som funkar i bägge.

 

Jag tror du skall ta det lugnt men hålla lite koll på drevet och anoderna.

 

Om du är orolig så läs kanske trådarna om krypströmmar och se till att du får inga sådana runt ditt drev, det kan vara flera faktorer som gör att dreven rostar.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger precis som du i Mälaren och åker ut i skärgården ett par veckor på sommaren. Förra året monterade jag aluminium-anoder från Biltema som korroderade obetydligt under säsongen så de sitter på även i år. Lite korrision på drevet blev det, men inte oroande mycket. 

Nästa år blir det nog magnesium...

Yanmars information kan ju tolkas som att magnesium är olämpligt om man ligger i bräckt vatten hela tiden eftersom de äts upp för snabbt då, men ett par veckor kan funka, vilket ju stämmer med RobertL:s erfarenhet.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låg i saltsjön förra säsongen med aluminium anoder, Nu ligger jag i Mälaren och bytte till Magnesium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen rätt så komplicerat detta..?

Vad händer om man helgarderar genom att montera olilka anoder?

 

Om jag nu skulle få för mig att med min båt med aq-drev lämna Kattegatt och Skagerack och gå upp i Göta Älv, Vänern, Göta Kanal, diverse småsjöar, Vättern, och kanlalen igen och sedan tillbringa några veckor i Östersjön för att sedan ta mig tillbaka till elektrolyten i västerhaven, hur skulle jag göra då?

Eller efter att ha läst senaste PB så blev jag sugen på en kanalfärd ner genom Europa, hur gör man då med anoderna?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen rätt så komplicerat detta..?

Vad händer om man helgarderar genom att montera olilka anoder?

 

Om jag nu skulle få för mig att med min båt med aq-drev lämna Kattegatt och Skagerack och gå upp i Göta Älv, Vänern, Göta Kanal, diverse småsjöar, Vättern, och kanlalen igen och sedan tillbringa några veckor i Östersjön för att sedan ta mig tillbaka till elektrolyten i västerhaven, hur skulle jag göra då?

Eller efter att ha läst senaste PB så blev jag sugen på en kanalfärd ner genom Europa, hur gör man då med anoderna?

..

 

Då skulle du så klart behöva ha med både zink, alu och magnesiumanoder. Varje gång du byter vatten får du ta in på varv för att lyfta och byta anoder! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha en pinne med anod på, som man bara drar upp och skiftar anod när man byter vatten? Och en koppartråd från pinnen till drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver Volvo Penta själva (jag har markerat vissa delar med rött som verkar gälla här):

 

Offeranoder installeras i fabrik på alla Volvo Penta-drev och sköldar. Om du köpt en begagnad båt måste du kontrollera anoderna! Anoder är tillverkade för olika miljöer och reagerar på dessa. Det finns några generella rekommendationer vid val av anoder. Se tabell nedan.
 
Anoder som används i sötvatten får en vit oxidbeläggning (aluminium), eller blir gula (zink) vilket gör att anoden inte fungerar när den kommer tillbaka i saltvatten. Zinkanoder reagerar på samma sätt i bräckt vatten medan aluminiumanoder kommer att fungera bra i flodmynningar och andra bräckta vatten.
 
Magnesiumanoder är inte utformade för att användas i saltvatten, du bör därför överväga att byta anoderna om du har din båt i saltvatten längre än 7dagar. Detsamma gäller zink- och aluminiumanoder om du flyttar din båt mellan olika vatten.
 
Det är viktigt att kontrollera anoderna och om nödvändigt rengöra dem efter byte av vatten. Anoderna kan också passiviseras bara av att vara ifrån vatten.Om drevet varit uppfällt, eller t ex placerat på trailer en tid, se till att ta en titt på anoderna.Om en anod t ex ser gul ut eller är täckt av vit beläggning har den blivit passiviserad och behöver borstas ren eller bytas ut för att ge skydd. Detta kan göras genom att borsta upp med hjälp av sandpapper eller slipduk. Obs, Använd aldrig stålborste. Du måste använda slipduk utan järnoxid, annars kan anoden bli passiviserad.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha en pinne med anod på, som man bara drar upp och skiftar anod när man byter vatten? Och en koppartråd från pinnen till drevet.

Ja eller någon revoleverlösning, man mäter salthalten och vrider fram rätt sorts anod, ungefär som reg.nummerskyltarna på James Bonds Aston Martin...(men det var väl Sir Sean Connory som körde den och inte nyss salige Roger Moore?)

 

Jaha, i Volvo-Pentas text låter det ungefär som om det är det värsta som kan hända, näst efter Jordens undergång, att anoderna blir passifiserade...

Här hos oss är det ju så ibland, att man har båten i en hamn i en större å eller älv, men gladerligen, kanske ovetandes, seglar i rätt så salt vatten varje helg och hela semestern... Kanske med anoder som gått i strejk och blivit passiva.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sötvatten är det magnesium som gäller. De blir överaktiva i saltvatten och kan även efter en tid få en kalkavlagring som  försämrar verkan även i sötvatten. Östersjön är bräckt vatten och har man båten där gäller aluminium. Zink är endast för västkusten (saltvatten) och har ingen större verkan i söt ellet bräckt vatten. Dessutom är zink skadligt för miljön (förbjudet i bottenfärger för insjöar). Man ska nog helt enkelt välja anoder efter det vatten som båten huvudsakligen ligger i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Robert!! Det var då själva fasen att man inte kan lita på varvet. Då blir det upptagning och byte direkt. Billigt...

 

Fick du reparera något på drevet eller var det mest ytligt innan du bytte?

 

Verkar finnas många uppfattningar om detta. Har gått på infon att där jag huvudsakligen ligger med båten får styra anodvalet. För min del funkar det.

 

Det var mest ytlig korrosion som uppstod, så har inte behövt åtgärda något ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - kanske behåller trots allt. Fick svar från varvet igen nu som hade kollat med leverantören. Tydligen så är det ok när man ligger där vi gör (vid Kungsholmen). Tydligen är vattnet lite saltare där än längre in i mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sötvatten är det magnesium som gäller. De blir överaktiva i saltvatten och kan även efter en tid få en kalkavlagring som  försämrar verkan även i sötvatten. Östersjön är bräckt vatten och har man båten där gäller aluminium. Zink är endast för västkusten (saltvatten) och har ingen större verkan i söt ellet bräckt vatten. Dessutom är zink skadligt för miljön (förbjudet i bottenfärger för insjöar). Man ska nog helt enkelt välja anoder efter det vatten som båten huvudsakligen ligger i.

 

Precis, så är huvudregeln. Men det som blir problematiskt är när man vistas i både bräckt och sötvatten. Jag, liksom många andra stockholmare, slussar mellan sötvatten (mälaren) och bräckt vatten (östersjön) ganska många gånger under en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har själv båten i Mälaren och vistas även i Östersjön. Har magnesium då båten till största delen ligger i sötvatten. Altenativet är ju att byta anoder då man ska ut i Östersjön. Måste lyfta min båt (18ton) för att byta anoder så det alternativet går bort för min del. Kommer man åt anoderna kan man ju kolla om dom fått någon hinna efter att ha vistats i "fel" vatten och rengöra. 

Bräckvatten har en salthalt mellan 0,05 och 3%, ytvattnet i Östersjön har 00,6 till 0,08%. Lite tveksam till om vattnet i Mälaren uppfyller bräckvattenkriterier  någonstans. Skulle i så fall smaka lite salt. 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ingen hinna på magnesium i bräckvatten i alla fall.

Däremot förbrukas dom ju onödigt fort.

På bärplansbåten (med aluskrov och syrafasta bärplan) räckte halvkilostackorna med magnesium cirka tre månader i norra Roslagen. Nu när den går i Mälaren räcker de flera säsonger.

 

Vår "nya" pendlarbåt i Roslagen (plast med mercruiserdrev) har aluminiumanoder. Viss ytkorrossion på drevet blir det ju tillslut även om båten skulle ligga på land helt utan skötsel.

 

Apropå att byta anoder efter vatten så var jag i jobbet och tittade på en ny superduper hi-tec finsk stridsbåt.

Där sänkte man ned tackor av aktuellt material på strategiska ställen runt båten när den låg i hamn. Fasta anoder satt endast på vattenjetaggregaten.

Båten i övrigt fick Stridsbåt 90 att framstå som en gammal Volvo Amazon....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack alla för feedback i tråden so far. De lärde tvistar :-)

 

Efter noga övervägande och diskussion med en drevmekaniker här i Sthlm angående läget så har vi bestämt oss för att byta till magnesium trots allt. Fick tid om ett par veckor. Kul och billigt när båten ligger i plurret och man redan betalat för installation av nya anoder inför säsongen. 

 

Men men... kan ju förstås bli väsentligt dyrare med fel anoder. Tror säkert man klarat sig det här året, men magkänslan är bitter. Och då får det bli byte helt enkelt.

 

Har förstått att magnesium slits snabbare i bräckt och får väl ta smällen att byta varje år. Det är ju trots allt inga dyra inköp.

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium i bräckvatten

Zink i saltvatten

Magnesium i t.ex. Mälaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flikar in en följdfråga i ämnet.

Var köper ni era magnesiumanoder?

Jag har båten i mälaren men zinkanoderna sitter kvar sedan jag köpte båten för snart två år sedan, för jag hittar inga liknande i magnesium.

Jag har rak axel så en konformad anod sitter bakom propellern, sedan sitter en i pluggen på marteckylaren, men sen tror jag inte att jag har fler och dessa två hittar jag inte i magnesium.

Båten är en winga 25 och motorn en VP md11c.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...