Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Roaring-Forties

Bottenmåla

Rekommendera Poster

Hej. Har börjat kladda på min Fina Beneteau First. Ska bottenmåla. Då förra påstrykningen av färg var en klen jävla skit färg så, började det lossa direkt efter slipningen. Så skrapade till gelcoten på vissa ställen. Sen rollade jag över med expoxi-primer. Som tur är var det inte många ställen där grundfärgen saknades och primern hamnade direkt på gelcoten - men dom ställen som det vart. Satan vad kladdigt alltså.

 

(OBS! Hela båten är inte rollad med primer.)

 

Gjorde en test yta. Frågan är om jag ska ta bort primern som hamnade direkt på gelcoten genom att slipa ner det, eller ska jag låta skiten vara och måla över allt med Jotun Nonstop båtfärg? Mår lite illa över mitt eget betende.;(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du skall inte ta bort epoxiprimern då det är den bästa grundfärgen,använder den till det mesta.Epoxin hugger på plaster aluminium rostfritt mm  och som en isolator mellan färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kommer den lätt bort? Det var så fint lager av grundfärg, så börjar jag kladda med en primer. Den kommer jag inte att kunna skrapa bort nästa år. Om jag lägger ett lager grundfärg, sen primer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kommer den lätt bort? Det var så fint lager av grundfärg, så börjar jag kladda med en primer. Den kommer jag inte att kunna skrapa bort nästa år. Om jag lägger ett lager grundfärg, sen primer?

 

Okunnig som jag är har jag alltid, trott att grundfärg och primer var i stort sett samma sak. en färg som man målar under för att få bra fäste.

 

Jag har en kompis som har båt i Mälaren. Han talar alltid om att kladda, när han målar. Är det signifikativt för människor som har båt i sötvatten!?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men kommer den lätt bort? Det var så fint lager av grundfärg, så börjar jag kladda med en primer. Den kommer jag inte att kunna skrapa bort nästa år. Om jag lägger ett lager grundfärg, sen primer?

 

Okunnig som jag är har jag alltid, trott att grundfärg och primer var i stort sett samma sak. en färg som man målar under för att få bra fäste.

 

Jag har en kompis som har båt i Mälaren. Han talar alltid om att kladda, när han målar. Är det signifikativt för människor som har båt i sötvatten!?

 

 

Nej det är att överanalysera det hela. Har köpt båt och ska bottenmåla den för första gången. Tre lager tidigare bottenfärg, väldigt tunna, sen nån kopparfärg som grund. Förra ägaren verkade vara riktigt bra på båtar, även han som köpte den som ny, så han har gjort på nått sätt vilket inte inräknar epoxi för att färgerna kom av väldigt lätt - Tänker jag. Epoxin verkar bita som fan på plasten! Vilket gör mig rädd att prima hela båten. Kan bli ett helvete att få bort sen om jag vill skrapa rent hela botten, senare. Den är i sötvatten och ska tas upp på hösten. Kanske det är att kladda ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du ta bort grundfärgen/epoxin senare?

 

Slipa botten slät, på med grundfärg/epoxi och botten färg på det.

 

Nästa år våtslipar du botten för att få bort ojämnheter och så på med ny bottenfärg.

 

Du som ligger i osaltvatten kanske tom klarar dig med att bara våtslipa nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Jag har en kompis som har båt i Mälaren. Han talar alltid om att kladda, när han målar. Är det signifikativt för människor som har båt i sötvatten!?"

 

Snarare tvärtom, de flesta i sötvatten har helt slutat "kladda" för länge sedan. De flesta har lagt på epoxi då sötvatten ofta ger mer osmos och sedan struntat i att "kladda" mer då det helt enkelt inte behövs. Med nyare båt kan man ofta strunta i epoxin med om man inte är ambitös. 

 

Inte ens om man är ute en hel del i saltsjön och håller koll på snäcktiderna ger det några problem att tala om vad gäller påväxt.

Man målar på grundkänningar i epoxin och inte mycket mer, mängden slipning på "sliparna" har minskat massor mot förritiden när 'alla' skulle ha tenn och koppar på botten bara för att man 'visste' att det var 'nödvändigt'. Troligen en fråga om generationsväxling.

 

De sk bottenfärgerna för en insjö gör inte mer nytta än just det, ge färg!

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna vara ambitiös. Så jag slipade ner den gamla färgen, först lite lätt med ett 120 papper, sen med ett 320. Släpade med en industrikompressor. Det tråkiga var när jag upptäckte att färgen var så tunn så att det lossnade på penseln. Så fick börja skrapa. Så nu står båten och skäms för sig med nedslipad bottenfärg, blottad gelcoat, och "primer-kladd" primer+torkad färg.

 

Antagligen så tar jag och rollar över allt med den självpolerande bottenfärgen jag köpt. Om jag ska prima hela båten, måste jag ta bort den tidigare bottenfärgen? Den kritar utav bara helvete, så det är väl en sån som släpper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna vara ambitiös. Så jag slipade ner den gamla färgen, först lite lätt med ett 120 papper, sen med ett 320. Släpade med en industrikompressor. Det tråkiga var när jag upptäckte att färgen var så tunn så att det lossnade på penseln. Så fick börja skrapa. Så nu står båten och skäms för sig med nedslipad bottenfärg, blottad gelcoat, och "primer-kladd" primer+torkad färg.

 

Antagligen så tar jag och rollar över allt med den självpolerande bottenfärgen jag köpt. Om jag ska prima hela båten, måste jag ta bort den tidigare bottenfärgen? Den kritar utav bara helvete, så det är väl en sån som släpper.

Måste tillägga att färgen redan hade börjat brista innan jag gick på den med exentern- Det vart i fel ordning. Skulle skrapat först, med trodde att det skulle gå att rolla över. Ganska tjock färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att slipa med något finare än korn 80 före målning på en båtbotten. Om du ska grunda med epoxigrund så ska du minst slipa ner till gelcoat eller äldre fastsittande epoxigrund. Sedan ska du följa tillverkarens instruktioner vad gäller antal lager av epoxigrunden. Om du inte vill lägga så många lager som tillverkaren anger så är det bättre att helt låta bli epoxigrunden och istället använda en enkomponents grundfärg. Eller helt låta bli att måla.

 

Många som ligger i sötvatten har helt slutat måla och tvättar bara botten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att slipa med något finare än korn 80 före målning på en båtbotten. Om du ska grunda med epoxigrund så ska du minst slipa ner till gelcoat eller äldre fastsittande epoxigrund. Sedan ska du följa tillverkarens instruktioner vad gäller antal lager av epoxigrunden. Om du inte vill lägga så många lager som tillverkaren anger så är det bättre att helt låta bli epoxigrunden och istället använda en enkomponents grundfärg. Eller helt låta bli att måla.

 

Många som ligger i sötvatten har helt slutat måla och tvättar bara botten.

Tack för den infon. Då drar jag helt enkelt på färgen jag köpt. Thats it! Kan grubbla på det över sommaren, när jag kryssar genom härliga Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tar upp den här tråden igen. Då jag för tillfället har feber & kan inte måla. Vart i kontakt med en försäljare av Jotun. Han har haft kontakt med Jotun - Sverige, och enligt dom så kan du måla på epoxigrund på redan befintlig färg som du slipat upp, bara det fäster. Även mjuka färger. Det brinner igenom tidigare färg och ska inte vara några konstigheter. Även på deras hemsida så står det inget om att det måste vara ren-slipat till grunden. Jag kommer att höra av mig till Jotun i morgon, om det går att få tag i dom och höra efter.

 

 

 

 

http://www.jotun.com/se/se/b2c/how-to/boats/paint-with-primers-undercoats.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sluta dåligt när man målar tvåkomponentsfärg ovanpå enkomponentsfärg. Särskilt när man inte vet exakt vad det är för färg och hur underarbetet är gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sluta dåligt när man målar tvåkomponentsfärg ovanpå enkomponentsfärg. Särskilt när man inte vet exakt vad det är för färg och hur underarbetet är gjort.

Jag vet inte riktigt. Enligt näringsidkaren så var det okey med dom flesta färger. Bara det inte var silikatfärg. Får se om jag får tag i någon på Jotun i morgon som kan svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde Jotun-Sverige. Dom rekomenderade Vinyl Primer.
God vidhäftning både på trä och gamla lager av bottenfärg. Fäster primern så fäster den. Men hon kunde inte svara på vilken effekt det kunde ha på långsikt. Kanske Jotun-international kan svara på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många vill alltid ta genvägar och göra saker så enkelt som möjligt.

När man köper en gammal båt är nästan alltid bottenfärgen i ett bedrövligt skick.

Jag tycker inte om att kladda eller göra halvdan exprimetjobb.

Nåt av de första åren efter att jag köpt en gammal båt med dålig bottenfärg (tjocka lager på vissa ställen, kanter och släpp på andra) Brukar jag slipa bort all bottenfärg ner till ren gelcoat. Ett par av båtarna har haft ett lager av gammal tjärepoxy, men den slipade jag bort också.

Sen lägger jag på det antal lager med epoxygrundfärg enligt fabrikantens anvisningar och utan på det en bottenfärg.

Jag har båt på västkusten och längst i väster. Här är det inget alternativ att köra utan giftfärg; Dessutom har jag båten i sjön hela året.

Gör man det jobbet ordentligt nåt år efter att man köpt båten, så har man en slät och bra botten resten av tiden man äger båten. De flesta av mina båtar har jag haft i ca 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har släppts en del färger som skall kunna målas utanpå annan bottenfärg och sluta in dem men jag tror det var praktiskt båtägande som gjorde ett test och där visade det sig att det inte fungerade särskilt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte riktigt. Enligt näringsidkaren så var det okey med dom flesta färger. Bara det inte var silikatfärg. Får se om jag får tag i någon på Jotun i morgon som kan svara.

 

 

Silikatfärg, på en båt? Du skämtar aprillo..?

Silikatfärg har man på putsade fasader.

 

Helt ärligt verkar hela botten-historen minst sagt rörig när jag försöker följa tråden. Egentligen är det enkelt.

 

Tvåkomponents epoxyprimer använder du direkt på gelcoat, polyester eller på gammal rengjord epoxyprimer för att hindra vatteninträngning i plasten. Ingen bottenfärg får förekomma eftersom den löser sig av tvåkomponentprimern.

 

Enkomponents vidhäftningsprimer förstår jag inte vitsen med riktigt, men har förstått att man kan "spärra in" gammal bottenfärg enligt reklamen, men det skall funka dåligt enligt ovan (vilket jag också tror).

 

Bottenfärg fäster på det mesta och är till för att hindra beväxning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte riktigt. Enligt näringsidkaren så var det okey med dom flesta färger. Bara det inte var silikatfärg. Får se om jag får tag i någon på Jotun i morgon som kan svara.

 

Silikatfärg, på en båt? Du skämtar aprillo..?

Silikatfärg har man på putsade fasader.

Betongbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad kul att tråden fick en nytändning. Det var affärsbiträdet som nämnde silikat färger.

Men nu har jag ringt Jotun själv. Jag får läsa det testet i "Praktiskt båtägande" om jag kan hitta det online. Ja exakt det är ju det man vill få svar på, vad som händer med det som "låses in" Nu har jag tre väldigt tunna lager med bottenfärg som jag har slipat upp riktigt ordentligt. Och den primern som jag test rullade ut över bottenfärgen verkade fastna riktigt bra, om jag slipar ner den och på det sättet se om den sitter bra? Och om kör över den gamla färgen, kommer det att ha en negativ inverkan på primerns livslängd och hur farligt är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han sa inte silikonfärg då..?

Om hur du skall göra; svaren finns redan från mig m fl. vill du köra hemmapul med egna experiment med lager hit och dit kan det bli jättebra eller jättedåligt, men det vet du inte förrän senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk på att i stort sett alla bottenfärger är förbjudna i insjöar, även om det ligger annan färg utanpå.

Se länk: Kemikalieinspektionen

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han sa inte silikonfärg då..?

Om hur du skall göra; svaren finns redan från mig m fl. vill du köra hemmapul med egna experiment med lager hit och dit kan det bli jättebra eller jättedåligt, men det vet du inte förrän senare.

Vad är en silikonfärg? Det jag vet om silikon är att att man tätar springor med det. Kan man även ha det som bottenfärg. Nej exakt, så om man ska måla på ett lager över befintlig färg, så då måste man veta exakt vad som händer med färgen under. Om inte annat - bara för att det är intressant. Frågan är vart man ska vända sig. Har inte gjort helt 100% Google sökningar känner jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att i stort sett alla bottenfärger är förbjudna i insjöar, även om det ligger annan färg utanpå.

Se länk: Kemikalieinspektionen

Tack för upplysningen, det var berikande.

Gäller även det 1-komponents färger & primer? Eller är det bara vanlig vattenfärg som får användas:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tänk på att i stort sett alla bottenfärger är förbjudna i insjöar, även om det ligger annan färg utanpå.

Se länk: Kemikalieinspektionen

Tack för upplysningen, det var berikande.

Gäller även det 1-komponents färger & primer? Eller är det bara vanlig vattenfärg som får användas:)

 

Det gäller inte 2-komp eller "vanliga" färger som inte innehåller biocider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tänk på att i stort sett alla bottenfärger är förbjudna i insjöar, även om det ligger annan färg utanpå.

Se länk: Kemikalieinspektionen

Tack för upplysningen, det var berikande.

Gäller även det 1-komponents färger & primer? Eller är det bara vanlig vattenfärg som får användas:)

 

Det gäller inte 2-komp eller "vanliga" färger som inte innehåller biocider.

 

Vattenfärg:)

 

Nu har jag ringt runt till ett fåtal yrkesbutiker & några varv, och blir förvånad vilka skilda meningar det råder. Ingen rekommenderar 1-komponentsprimer till min båt. Förutom "Jotun-Sverige" Men jag har ringt Lefant återförsäljare den här gången. Varv i v-ås tyckte inte att man kan måla över gammalfärg. Utan att det ska tas bort helt. Gärna blästras. Färgbutikerna var dom flesta eniga om att det inte borde vara några problem att måla över 1-komp färgen med 2-komp primer och låsa in den. Bara Primern fastnar och får härda ordentligt.  Men har fortfarande inte kunnat fått ett bra svar på vad som händer med färgen under. Dom flesta tror att det inte händer någonting med den färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Tänk på att i stort sett alla bottenfärger är förbjudna i insjöar, även om det ligger annan färg utanpå.

Se länk: Kemikalieinspektionen

Tack för upplysningen, det var berikande.

Gäller även det 1-komponents färger & primer? Eller är det bara vanlig vattenfärg som får användas:)

 

Det gäller inte 2-komp eller "vanliga" färger som inte innehåller biocider.

 

Vattenfärg:)

 

Nu har jag ringt runt till ett fåtal yrkesbutiker & några varv, och blir förvånad vilka skilda meningar det råder. Ingen rekommenderar 1-komponentsprimer till min båt. Förutom "Jotun-Sverige" Men jag har ringt Lefant återförsäljare den här gången. Varv i v-ås tyckte inte att man kan måla över gammalfärg. Utan att det ska tas bort helt. Gärna blästras. Färgbutikerna var dom flesta eniga om att det inte borde vara några problem att måla över 1-komp färgen med 2-komp primer och låsa in den. Bara Primern fastnar och får härda ordentligt.  Men har fortfarande inte kunnat fått ett bra svar på vad som händer med färgen under. Dom flesta tror att det inte händer någonting med den färgen.

 

Tillägg: För att ge ett exakt & korrekt svar", så måste man självklart veta exakt vad det rör sig om för färger under. o.s.v  För att få reda på vad som just gäller på min båt, så måste man få ut en tekniker eller liknade som tar reda på villka färger som ligger under. Själv kommer jag inte att grunda med primer. Och vänta tills nästa år och sen slipa ner den till epoxin som alla andra:) Men frågan kvarstår ju  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man skall inte krångla till livet för mycket. Det är krångligt nog ändå.

Det finns bara ett bra sätt att lösa ditt problem.

Sjösätt, segla och var glad.

Till hösten tar du upp båten och slipar ner all bottenfärg till ren gelcoat.

 

post-106994-0-71205000-1496142787_thumb.jpg

 

Vissa förordar att man skall blästra.

Själv föredrar jag att slipa botten med en exenterslip kopplad till dammsugare. första papperet K40. Att blästra min båt hade kostat runt 15 000 kr här ute. Att slipa själv gav mig en besparing på varje nedlaggd timme på ca 450 kr.

 

post-106994-0-07016600-1496144298.jpg

Låt båten torka över vintern.

Nästa vår, när det blir skapligt väder ute, reparerar/spacklar du upp de skador som finns.

Spackel blandar du av lamineringsepoxy och mickroglasbalonger.

När epoxyspaklet härdat och du slipat slätt, slipar du över hela botten med ett K80 eller K100-papper, för att få en ren yta.

Skall du inte lägga på giftfärg, så har jag för mig att Mackey sa att han la på en vit epoxygrundfärg och ett par lager ren epoxy utan på det.

Själv la jag på 7 lager Gelshield (epoxygrundfärg) och bottenfärg/giftfärg utan på det.

 

post-106994-0-48044100-1496142978_thumb.jpg

 

Gör jobbet ordentligt från början, så får du inga problem senare, och du vet vad du har.
 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...