Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patrikflink

14 volts DC förbrukare i 12 volts systemet.

Rekommendera Poster

Är på jakt efter en bildskärm, inte tv! Har hittat en, men den vill ha 14 volt. Kan det fungera i ett cigg uttag utan problem?

Mvh Patrick Flink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en lämplig DC/DC-omvandlare bör det funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I regel funkar det att driva en 14 volts apparat med 12 volt, är väl bara att testa innan du börjar labba med DC/DC omvandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en omvandlare som är ställbar från 13-22 volt. Används till laptop i vanligt 12 volts uttag. Men den är på 120 watt, bildskärmen är bara på 25 watt så där lönar det sig med förbrukningen (om jag tänker rätt). Tanken är bildskärmen med en Chromecast och min lur med fri surf och hotspot (jobbets) och fruns lur som sändare med tex SVT play och lite filmer m.m som ligger på SD kortet.

Där av min fråga om bildskärmen kommer att strejka pga 12 volts matning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev det funkar i regel med 12 volt, men beror ju på vilken skärm och dess egenskaper.

 

Och du har ju redan en omvandlare. Att den är på 120W har inget med förbrukningen att göra, den tål 120W på utgången så den funkar utmärkt till din skärm om det nu mot förmodan skulle skita sig med 12 volt.

Mycket möjligt att omvandlaren har lite högre egenförbrukning än en lite klenare men det är i så fall försumbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apparater avsedda för att fungera i 12v-system brukar ha ett toleransspann som ska stå på apparaten vad står det där? Har du solceller med regulator mm i systemet är det ju stor chans att det oftast är mer än 12v i systemet när det laddas lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du bara 12 volt kvar dvs 25% i  batteribanken är det väl dags att slå på laddningen?

 

Mät en vanlig laddare omvandlare och man häpnar hur mycket de slår i spänning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tackar jag för informationen​. Kommer att testa och köra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen fungerar skärmen direkt på 12V. Prova bara att det fungerar även när batteriet börja bli urladdat tex 12,5V och andra förbrukare slår till.

Jag hade satt in en DC/DC omvandlare för säkerhets skull. Köp tex DENNA och sätt i en liten burk. 18 spänn!

Till de priserna så köper man alltid två så har man en i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss variation är det oftast i ett 12v-system på en båt. Viss elektronik kräver att spänningen är ganska konstant för att inte ta skada, så en stabiliserad spänning från DC/DC omvandlare är även bra ur den aspekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen fungerar skärmen direkt på 12V. Prova bara att det fungerar även när batteriet börja bli urladdat tex 12,5V och andra förbrukare slår till.

Jag hade satt in en DC/DC omvandlare för säkerhets skull. Köp tex DENNA och sätt i en liten burk. 18 spänn!

Till de priserna så köper man alltid två så har man en i reserv.

Hur är det med CE-märkningen på en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Troligen fungerar skärmen direkt på 12V. Prova bara att det fungerar även när batteriet börja bli urladdat tex 12,5V och andra förbrukare slår till.

Jag hade satt in en DC/DC omvandlare för säkerhets skull. Köp tex DENNA och sätt i en liten burk. 18 spänn!

Till de priserna så köper man alltid två så har man en i reserv.

Hur är det med CE-märkningen på en sådan.

 

 

Detta är en elektronikkomponent, alltså krävs ingen CE-märkning. Monterar man den i en box med kontakter och sätter den på konsumentmarknaden så krävs CE-märkning.

Det finns färdiga moduler som är CE-märkta om det är ett krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Troligen fungerar skärmen direkt på 12V. Prova bara att det fungerar även när batteriet börja bli urladdat tex 12,5V och andra förbrukare slår till.

Jag hade satt in en DC/DC omvandlare för säkerhets skull. Köp tex DENNA och sätt i en liten burk. 18 spänn!

Till de priserna så köper man alltid två så har man en i reserv.

Hur är det med CE-märkningen på en sådan.

 

 

Detta är en elektronikkomponent, alltså krävs ingen CE-märkning. Monterar man den i en box med kontakter och sätter den på konsumentmarknaden så krävs CE-märkning.

Det finns färdiga moduler som är CE-märkta om det är ett krav.

 

Så om jag monterar den i en box med kontakter för eget bruk så behövs ingen CE-märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag monterar den i en box med kontakter för eget bruk så behövs ingen CE-märkning.

 

 

 

Nej, hemmbygge får man göra. Grundprincipen för CE är att skydda konsumenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns en icke CE-märkt elpryl som jag eller någon annan har kopplat in i båtens 12v-system och denna pryl blir orsak till en brand eller förstör annan elektronik ombord. Hur agerar då försäkringsbolaget, blir det förhöjd självrisk eller ingen ersättning alls? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om det är en hemmagjord pryl. Möjligen om man gjort något riktigt korkat. Men fråga dem, det är alltid bäst.

 

Båten kan ju brinna upp för att man kopplat in en fläkt med ciggpropp som fattade eld, det ersätter de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför med takstolar. 

Bygger du själv behöver du inte CE-märka din takstol men virket däremot ska vara CE-märkt om det är köpt. Däremot om takstolen levereras från tillverkare så ska takstolen i sig vara CE-märkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller 110kr vattentät och snygg kylfläns, tänk vad mycket det finns! Om man nu behöver DC/DC 12v till 13.8V för en skärm?

 

Visst är det härligt! Jag har använt både denna typen och den jag länkade till tidigare (som också är vattentät) i en del projekt. Även step-down varianter till tex 5V->USB

 

Just modellerna som ger 13,8V är perfekta för att bulkladda AGM batterier te för ett ankarspelsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju 4st Trojan 240 Ah 6 volt som förbrukarbatterier​, en fast 50 watt solcell och 2st vikbara 50 wattare. Borde klara mig. Tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...