Jump to content
Monday 05 December 2022
Sign in to follow this  
Rolle85

Smörja gasreglaget till mercury 125hk 2-takt?

Recommended Posts

När jag lägger på gas när jag precis lämnat bryggan så händer först inget men sen kommer farten ett par sekunder senare. Detta är dock inget problem jag upplever när jag varit ute och kört ett tag och drar upp och ner på gasen. Kan de vara spjäll eller nått som är lite sega i början eller nått?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan tex vara accelerationspumpen i förgasaren som inte fungerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

men när jag kört en bit så kan man gasa o släppa på gas utan att de är nått fel på responsen.

 

Var hittar man accelerationspumpen? Hur justera?

Edited by Rolle85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan tex vara accelerationspumpen i förgasaren som inte fungerar.

Har ännu inte sett en utombordare med accpump. Finns kanske, men mycket ovanligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rolle, är det inte en 2+2 du har? Dessa är kända för problem vid övergång från två till fyrcylinderdrift. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

vad menar du, de är 4 förgasare. Problemet försvinner när man kört några minuter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercury tillverkade under några år en 125 som gick på 2 cylindrar på låga var och 4 på höga. Övergången skede vid ca 1800 varv. Tanken var att spara soppa. Detta åstadkoms genom att två av de fyra förgasarna saknar lågfartskrets. Konstruktionen ansågs inte helt lyckad, mest beroende på att övergången från 2 till 4 inte funkade särskilt bra.

 

Googla mercury 125 2 + 2 så hittar du mer info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant, men hur smörjs cylindrarna på lågfart om de inte sprutar in nått bränsle/olja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror den är trycksmord p.s.s. som en HPDI motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad betyder trycksmord? Jag trodde förgasarmotor blandade in olja I bränslet I förgasaren men då görs de inte så?

Väldigt nöjd med motorn I övrigt, lätt att starta och går oerhört tyst! Min förra Yamaha 2-takt lät mycket mer än denna, den påminner om en 4-takt I ljudet.

Edited by Rolle85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olja pumpas ut till smörjställen, kanske bättre att jämföra med en 4-taktare, men jag har inte kollat detta. Vill du veta med om 2+2 så googla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmkör du motorn innan du drar iväg från bryggan? Låter för mig som en kall motor som går bättre när den väl kommit upp i rätt arbetstemp. Kanske lite snålt ställd förgasare?

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmkör du motorn innan du drar iväg från bryggan? Låter för mig som en kall motor som går bättre när den väl kommit upp i rätt arbetstemp. Kanske lite snålt ställd förgasare?

/Claes

Blandningsskruvarna är det enda som är som går att ställa förutom synkningen och denna bör inte ha ändrat sig om förgasarna inte demonterats. Blandningsskruvarna påverkar upp till 1100-1200 varv med växel i så jag skulle nog börja leta efter annan orsak. Det vanligaste problemen på våren verkar bero på igensatta förgasare/insprutningar pga vatten i bränslet, kanske i kombination med bristande höstservice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan jag hälla något i bränslet nu?

Nu när jag vet att den har lågfartsfunktionen så känns det ok, bara lite ovant med den funktionen =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan jag hälla något i bränslet nu?

Nu när jag vet att den har lågfartsfunktionen så känns det ok, bara lite ovant med den funktionen =)

finns en massa medel på marknaden,det jag själv använt och vet funkar är,red line oil bensintillsats,

rengör förgasare insprutare stabiliserar bränsle över vintern mm,använder det till min bil båt mc gräsklippare .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är du helt säker på att du har en 2 + 2? Jag tror de fans som 115 och 125 och bara såldes under några år på 1990-talet. Kolla om du kan se om bara två av förgasarna har blandningsskruvar. Precis som du själv påpekat kan det bli problem med smörjningen om en eller flera cylindrar går magert om inte motorn är konstruerad för detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är du helt säker på att du har en 2 + 2? Jag tror de fans som 115 och 125 och bara såldes under några år på 1990-talet. Kolla om du kan se om bara två av förgasarna har blandningsskruvar. Precis som du själv påpekat kan det bli problem med smörjningen om en eller flera cylindrar går magert om inte motorn är konstruerad för detta.

Jag kan tillägga att 2+2 motorn även tillverkades som 100hk oxå iaf eftersom jag själv äger en sådan. Dom sålde rätt många utav denna typ av konstruktion och jag tycker faktiskt den är riktigt trevlig. Tyst och fin nästan i jämförelse med en fyrtakt och varvvillig och rapp upp till topp. Jag har aldrig behövt justera mina blandningskruvar då den går fint genom hela registret. Bifogar en bild på förgasarjustering från min handbok vilket du säkert kan nyttja som en bra grund åtminstone. Lycka till!

 

Jag får skala ner bilden, återkommer

post-79126-0-70364500-1495729303_thumb.jpg

Edited by Chrille_82

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Varmkör du motorn innan du drar iväg från bryggan? Låter för mig som en kall motor som går bättre när den väl kommit upp i rätt arbetstemp. Kanske lite snålt ställd förgasare?

/Claes

Blandningsskruvarna är det enda som är som går att ställa förutom synkningen och denna bör inte ha ändrat sig om förgasarna inte demonterats. Blandningsskruvarna påverkar upp till 1100-1200 varv med växel i så jag skulle nog börja leta efter annan orsak. Det vanligaste problemen på våren verkar bero på igensatta förgasare/insprutningar pga vatten i bränslet, kanske i kombination med bristande höstservice.

 

Håller med om ditt resonemang om igensatta förgasare/insprutningar, förstår dock inte varför problemen skulle försvinna för att sen återkomma vid nästa tur?

Undrar fortfarande över hur varmkörning påverkar bekymren, kan ju vara termostatproblem i kombination med kallt badvatten.

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofta är snålt ställda förgasare ett symptom på något annat exvis delvis igensatta kanaler i förgasare. Det blir då lite dumt att ställa om förgasaren, utan att åtgärda grundproblemet.

 

Motorn har ju knappast ändrat sin ideala AFR(blandning), utan förutsättningarna har ändrats på något annat sätt. På dieslar kan det dock ibland handla om att modern diesel inte är vad den var förr och då får man ställa på pumptrycket något.

 

En motor är känsligare kall när behovet av bränsle är som störst och i många fall är det då man först ser tendenser gällande bränsleproblem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte vad jag har...fick bara era tips. Är mycket nöjd med motorn, som Chrille82 skrev ovan går den tyst och fint när man tuffar ut från hamnen, typ som en 4-takts motor men med med mycket mer styrka än 4-takts motorer som jag haft innan som jag upplevde var trötta och sega? 

 

Ska jag ta en bild från sidan av motorn då ? Kan man då avgöra vad jag har?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...