Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Smörja gasreglaget till mercury 125hk 2-takt?

Rekommendera Poster

När jag lägger på gas när jag precis lämnat bryggan så händer först inget men sen kommer farten ett par sekunder senare. Detta är dock inget problem jag upplever när jag varit ute och kört ett tag och drar upp och ner på gasen. Kan de vara spjäll eller nått som är lite sega i början eller nått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan tex vara accelerationspumpen i förgasaren som inte fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

men när jag kört en bit så kan man gasa o släppa på gas utan att de är nått fel på responsen.

 

Var hittar man accelerationspumpen? Hur justera?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan tex vara accelerationspumpen i förgasaren som inte fungerar.

Har ännu inte sett en utombordare med accpump. Finns kanske, men mycket ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle, är det inte en 2+2 du har? Dessa är kända för problem vid övergång från två till fyrcylinderdrift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad menar du, de är 4 förgasare. Problemet försvinner när man kört några minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury tillverkade under några år en 125 som gick på 2 cylindrar på låga var och 4 på höga. Övergången skede vid ca 1800 varv. Tanken var att spara soppa. Detta åstadkoms genom att två av de fyra förgasarna saknar lågfartskrets. Konstruktionen ansågs inte helt lyckad, mest beroende på att övergången från 2 till 4 inte funkade särskilt bra.

 

Googla mercury 125 2 + 2 så hittar du mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, men hur smörjs cylindrarna på lågfart om de inte sprutar in nått bränsle/olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den är trycksmord p.s.s. som en HPDI motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad betyder trycksmord? Jag trodde förgasarmotor blandade in olja I bränslet I förgasaren men då görs de inte så?

Väldigt nöjd med motorn I övrigt, lätt att starta och går oerhört tyst! Min förra Yamaha 2-takt lät mycket mer än denna, den påminner om en 4-takt I ljudet.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja pumpas ut till smörjställen, kanske bättre att jämföra med en 4-taktare, men jag har inte kollat detta. Vill du veta med om 2+2 så googla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmkör du motorn innan du drar iväg från bryggan? Låter för mig som en kall motor som går bättre när den väl kommit upp i rätt arbetstemp. Kanske lite snålt ställd förgasare?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmkör du motorn innan du drar iväg från bryggan? Låter för mig som en kall motor som går bättre när den väl kommit upp i rätt arbetstemp. Kanske lite snålt ställd förgasare?

/Claes

Blandningsskruvarna är det enda som är som går att ställa förutom synkningen och denna bör inte ha ändrat sig om förgasarna inte demonterats. Blandningsskruvarna påverkar upp till 1100-1200 varv med växel i så jag skulle nog börja leta efter annan orsak. Det vanligaste problemen på våren verkar bero på igensatta förgasare/insprutningar pga vatten i bränslet, kanske i kombination med bristande höstservice.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan jag hälla något i bränslet nu?

Nu när jag vet att den har lågfartsfunktionen så känns det ok, bara lite ovant med den funktionen =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan jag hälla något i bränslet nu?

Nu när jag vet att den har lågfartsfunktionen så känns det ok, bara lite ovant med den funktionen =)

finns en massa medel på marknaden,det jag själv använt och vet funkar är,red line oil bensintillsats,

rengör förgasare insprutare stabiliserar bränsle över vintern mm,använder det till min bil båt mc gräsklippare .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att du har en 2 + 2? Jag tror de fans som 115 och 125 och bara såldes under några år på 1990-talet. Kolla om du kan se om bara två av förgasarna har blandningsskruvar. Precis som du själv påpekat kan det bli problem med smörjningen om en eller flera cylindrar går magert om inte motorn är konstruerad för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är du helt säker på att du har en 2 + 2? Jag tror de fans som 115 och 125 och bara såldes under några år på 1990-talet. Kolla om du kan se om bara två av förgasarna har blandningsskruvar. Precis som du själv påpekat kan det bli problem med smörjningen om en eller flera cylindrar går magert om inte motorn är konstruerad för detta.

Jag kan tillägga att 2+2 motorn även tillverkades som 100hk oxå iaf eftersom jag själv äger en sådan. Dom sålde rätt många utav denna typ av konstruktion och jag tycker faktiskt den är riktigt trevlig. Tyst och fin nästan i jämförelse med en fyrtakt och varvvillig och rapp upp till topp. Jag har aldrig behövt justera mina blandningskruvar då den går fint genom hela registret. Bifogar en bild på förgasarjustering från min handbok vilket du säkert kan nyttja som en bra grund åtminstone. Lycka till!

 

Jag får skala ner bilden, återkommer

post-79126-0-70364500-1495729303_thumb.jpg

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varmkör du motorn innan du drar iväg från bryggan? Låter för mig som en kall motor som går bättre när den väl kommit upp i rätt arbetstemp. Kanske lite snålt ställd förgasare?

/Claes

Blandningsskruvarna är det enda som är som går att ställa förutom synkningen och denna bör inte ha ändrat sig om förgasarna inte demonterats. Blandningsskruvarna påverkar upp till 1100-1200 varv med växel i så jag skulle nog börja leta efter annan orsak. Det vanligaste problemen på våren verkar bero på igensatta förgasare/insprutningar pga vatten i bränslet, kanske i kombination med bristande höstservice.

 

Håller med om ditt resonemang om igensatta förgasare/insprutningar, förstår dock inte varför problemen skulle försvinna för att sen återkomma vid nästa tur?

Undrar fortfarande över hur varmkörning påverkar bekymren, kan ju vara termostatproblem i kombination med kallt badvatten.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är snålt ställda förgasare ett symptom på något annat exvis delvis igensatta kanaler i förgasare. Det blir då lite dumt att ställa om förgasaren, utan att åtgärda grundproblemet.

 

Motorn har ju knappast ändrat sin ideala AFR(blandning), utan förutsättningarna har ändrats på något annat sätt. På dieslar kan det dock ibland handla om att modern diesel inte är vad den var förr och då får man ställa på pumptrycket något.

 

En motor är känsligare kall när behovet av bränsle är som störst och i många fall är det då man först ser tendenser gällande bränsleproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag har...fick bara era tips. Är mycket nöjd med motorn, som Chrille82 skrev ovan går den tyst och fint när man tuffar ut från hamnen, typ som en 4-takts motor men med med mycket mer styrka än 4-takts motorer som jag haft innan som jag upplevde var trötta och sega? 

 

Ska jag ta en bild från sidan av motorn då ? Kan man då avgöra vad jag har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...