Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
LeffePensar

Oljebyte Mercruiser 6.2

Rekommendera Poster

Hej

 

På min maskin har jag en slang från botten av tråget för att byta olja genom att dra ut denna genom dyvikan. Är tanken att detta ska gå att göra med självrinning eller måste man ha en pump? Rinner så otroligt segt av sig själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av just din maskin och påpekar därför det uppenbara för säkerhets skull.

Man brukar ju byta oljan med varmkörd maskin.

Då rinner den fint.

Oljepåfyllningslocket tar man av för att förhindra undertryck som gör att det rinner långsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och för att oljan ska bli varm räcker det inte med en kvart på tomgång. Man behöver köra motorn med last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av flera anledningar till att det är praktiskt att klara av sådant vid upptagningen på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett Youtube klipp på en som lade dubbla sopsäckar under tråget och tömde oljan i dem. Sen bara att knyta ihop påsarna och lyfta upp den bredvid motorn... B)

Vad kan möjligtvis gå fel med den metoden... :D ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett Youtube klipp på en som lade dubbla sopsäckar under tråget och tömde oljan i dem. Sen bara att knyta ihop påsarna och lyfta upp den bredvid motorn... B)

Vad kan möjligtvis gå fel med den metoden... :D ?

Om jag försökte det så skulle säckarna garanterat haka fast i något när jag lyfte upp dem och rivas sönder så att jag hällde ut oljan över hela motorn, mig själv och omgivningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...

Och dagen skulle vara typ... förstörd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en sån slang....funkar hur bra som helst med kall olja. Finns ju ändå annat att pyssla med under tiden man väntar på att det ska rinna ur rakt ner i en tom dunk.

Inget spill och inget kladd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en pump från biltema eller jula.Koppla på oljesticksröret. Min modell är från jula rymmer nio liter helnöjd byter olja på ett kick du kommer inte spilla några mängder mycke enkelt. Kan jag rekommendera.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har denna lösningen på min 350 MAG MPI och det funkade mycket bra i våras när servicen gjordes. Visst tar det en stund, men det sköter sig själv, dessutom rakt ner i rätt behållare från början. Bara att skruva på locket och lämna på återvinningscentralen..  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...