Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Gotska Sandön och ankra

Rekommendera Poster

Gäst

Jag ska segla till Gotland i sommar och tänkte även besöka Gotska Sandön. Någon som har seglat dit tidigare och kan berätta hur det är att ankra där? Är det så att man kan ligga säkert över natten eller är botten så lös att det är risk för att driva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du kan läsa ett reportage om en natt på Gotska Sandön. Ger bl.a. tips om en bok och kanske lite tankar om var man vill ligga beroende på vind. Våglä är uppenbarligen att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska segla till Gotland i sommar och tänkte även besöka Gotska Sandön. Någon som har seglat dit tidigare och kan berätta hur det är att ankra där? Är det så att man kan ligga säkert över natten eller är botten så lös att det är risk för att driva?

 

Jag har ankrat där och övernattat tre gånger, det man behöver är ett bra ankare för sandbotten.

Vi använde ett Bruceankare med mycket ankarlina ute så vinkeln blir bra. Det kan vara bra att ha ankarvarning från ekolodet eller från en app för säkerhets skull.

Det är långgrunt så en jolle behöver man för att komma iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ankrat och övernattat en gång med en Shipman 28. Vi lade oss en bra bit ut från N stranden ganska nära udden i NV. Använde ett 10 kg Deltaankare och mycket lina. Backade såklart fast ankaret. Vi var iland hela kvällen som var lugn och fin. På morgonen kl 4 vaknade vi av att båten rullade något kopiöst. Vinden hade vridit så att sjön gick in parallellt med stranden. Det blev en hastig avfärd och en tuff kryss till Lauterhorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ankrat tre gånger i lä av Sandön. Två gånger har familjen rott iland i lugnt väder, några sekundmeter... men jag vågade inte lämna båten. En gång rullade båten så vi drog efter att ha ätit lunch. Har alltså själv aldrig varit i land... för när jag drar fast ankaret så ser jag att det tar en liten sträcka innan det fäster?

 

Skulle jag ankra för att lämna båten skulle jag sätta ett annat ankare framför mitt Bruce med 5-10 meter kätting. Då kanske? För det vore pinsamt att stå på stranden och se båten driva iväg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har ankrat tre gånger i lä av Sandön. Två gånger har familjen rott iland i lugnt väder, några sekundmeter... men jag vågade inte lämna båten. En gång rullade båten så vi drog efter att ha ätit lunch. Har alltså själv aldrig varit i land... för när jag drar fast ankaret så ser jag att det tar en liten sträcka innan det fäster?

 

Skulle jag ankra för att lämna båten skulle jag sätta ett annat ankare framför mitt Bruce med 5-10 meter kätting. Då kanske? För det vore pinsamt att stå på stranden och se båten driva iväg...

Helt rätt. Det är just det jag är rädd för. Men jag vill både gå i land och sova där men vet inte om jag vågar. Får fundera på det och sedan se hur vädret är då i augusti då jag är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarlarm som skickar SMS och en jolle med motor så man kan köra ikapp en drivande båt?

 

Hängslen och livrem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så långgrunt att det inte går att släpa med sig en väldigt lång förtöjningslina in till land, och fästa den där? Typ 100-150 m eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ankarlarm i form av app eller? Några rekommendationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var tre dygn på Gotska sandön för några år sedan. Det är en härlig ö att utforska så att inte gå i land är väldigt synd. Släng i så mycket stål du har så driver inte båten iväg.

 

Två olika ankare i fören med lite vinkel emellan funkade bra, 10 + 14 kg.

Ankarlarm med SMS är bra, men mobiltäckningen är inte så bra.

Det är bra att ha extra koll på kommande väderförändringar.

 

Så snart det blåser lite mer än 6-7 m/s blir det väldigt skvalpigt och det är förvånansvärt svårt att hitta våglä även om ön är stor.

 

Bottnarna är från sand till sten och Bruceankaret är dåligt i blandning av san/grus och lite större stenar. Draggar man lite så fastnar till slut en lagom stor sten i "skopan" och ankaret slutar att fungera.

 

Vi har använt appen Anchor watch (för Android) av Peckich Sloth.

Jag tycker den är lättanvänd, men ändå avancerad.

Den är säkert inte unik på något vis, men det är i alla fall en bra app.

 

Tillägg: Nödvändigt avstånd från strand varierar väldigt mycket. På södra stranden (vid St Anna udde) kunde vi ligga mindre än 100 m ut, på norra stranden (LasPalmas) låg vi säkert 200 m ut och på västra stranden råt långt norr ut där vi bara stannade till i några timmar låg vi nog inte mer än 20 m från land.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...