Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
hegges

gelcoat panik!

Rekommendera Poster

har strukit ruffen med gelcoat enl. konstens alla regler, rätt mängd härdare osv!!! Men den torkar inte = klibbig. 4 dagar nu.... vad ska jag göra, tips osv. mt tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte enligt konstens alla regler uppenbarligen. Du blandade m.a.o. inte i vax för att få topcoat...

 

Det kommer inte sluta klibba.

 

Det säkra sättet att lösa detta är att stryka ett lager topcoat ovanpå. Dvs gelcoat med vaxinblandning.

 

Jag vet att man kan utelämna vaxet om man täcker ytan lufttätt med aluminiumfolie. Eller att man sprutar polyvinylalkohol på ytan efter att man strukit på gelcoaten. Men jag vet inte om det fungerar om man gör det efter några dagar.

 

Polyvinylalkohol säljs som släppmedel i båttillbehörsbutikerna. Den kan tvättas bort med vatten efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver vara minst 18 grader ute för att gelcoat ska härda så vänta bara tills det blir varmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev zurdu:

Det behöver vara minst 18 grader ute för att gelcoat ska härda så vänta bara tills det blir varmare.

Vi hoppas att det som ströks i maj 2017 när frågans ställdes nu har härdat och slutat klibba...

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Vi hoppas att det som ströks i maj 2017 när frågans ställdes nu har härdat och slutat klibba...

Det är inte lätt att läsa det finstilta Peter.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst. Men denna tråd har väl inte härdat ännu ?   Ingen har nämnt att det bör vara minst 18 plus- grader och det kanske finns massor av båtägare (som inte syns här) som gräver i gamla trådar för att få veta saker och ting.

Jag läser med nöje gamla trådar och det är jag kanske inte ensam om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev zurdu:

Jovisst. Men denna tråd har väl inte härdat ännu ?   Ingen har nämnt att det bör vara minst 18 plus- grader och det kanske finns massor av båtägare (som inte syns här) som gräver i gamla trådar för att få veta saker och ting.

Jag läser med nöje gamla trådar och det är jag kanske inte ensam om.

 

Så är det säkert, men det är nog bättre att dom ställer en fråga i en gammal tråd, än att man svarar i en gammal tråd, man framstår nog lite ologisk då.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...