Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrniklass

Batteri - Kad300 - Start / förbrukning - Vad göra?

Rekommendera Poster

Tja,

 

Jag behöver köpa nya batterier då mina gamla har gett sig...

 

Jag funderar på att köpa 3 st BATTERI VARTA MARIN 105AH (VARTA Professional Dual Purpose). De finns på SeaSea och har enligt mig ett ok pris (1495:- / st)

 

Min tanke:

1 av dessa är kopplat som startbatteri för mina KAD300:or och 2 st sitter som förbrukningsbatterier. Dessa kan om det behövs sättas ihop med strömbrytare och agera som 1 enhet och ge extra startkraft.

 

Jag är oftast i hamnar där det finns tillgång till el, men i sommar tänkte vi nog ta några fler nätter i naturhamnar och då vill jag klara mig så att jag åtminstone kan starta och komma hem.

 

Mina strömtjuvar:

Har en Windy 32 med 2 kylskåp och jag har inte bytt alla lampor till LED ännu... En bogproppeller och ankarspel och alla instrument som iofs inte behöver sättas på förrrän motorerna är igång.

 

Vad tror ni om batterival? Kan man starta KAD300 med endast 1 Varta batteri som jag nämner ovan? Har hört från snubbar i hamnen att det blir superbra, men jag skulle vilja veta er åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorerna vanligtvis startar lätt och snabbt skall väl det inte vara några problem att starta på ett 105Ah batteri.

Men dessa marinbatterier är väl i första hand tänka som förbrukarbatteri..? fela mig om jag har rätt.

Jag har inte kollat på Vartas hemsida.

Jag hade nog valt ett utpräglat startbatteri istället, som kan ge hög ström under kort tid, motsats mot förbrukarbatterier som är bäst på att lämna betydligt mindre strömmar under lång tid.

 

Sedan har jag liksom "Kapten Stofil" litet mer gammalmodiga referenser angående förbrukarbatterier, då jag fortfarande har öppna bly/syra batterier om 260 Ah som förbrukarbatterier ombord, är väl måhända ensam om det här.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"är väl måhända ensam om det här" ;)

Japp men vi ska inte mobba dig för det! Men de är i alla fall bättre än "vanliga" batterier.

 

Men AGM är ett batteri som är bättre och billigare på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"är väl måhända ensam om det här" ;)

Japp men vi ska inte mobba dig för det! Men de är i alla fall bättre än "vanliga" batterier.

 

Men AGM är ett batteri som är bättre och billigare på sikt.

Jag bjuder på det!

Till trådskaparen kan jag ju då berätta att batterdiskussionerna på detta forum brukar bli de längsta och mest omfattande, det brukar bli mer långlivade än den tid det tar för att AGM-batteri att självurladda, en och en halv evighet ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startbatteriet/batterierna är väl isolerade i den meningen att det (i teorin) alltid skall gå att starta motorn om man mot förmodan drar slut på förbrukningsbatterierna? Tänkte på din oro att ligga i naturhamn och riskera att inte få igång maskinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorerna vanligtvis startar lätt och snabbt skall väl det inte vara några problem att starta på ett 105Ah batteri.

Men dessa marinbatterier är väl i första hand tänka som förbrukarbatteri..? fela mig om jag har rätt.

Jag har inte kollat på Vartas hemsida.

Jag hade nog valt ett utpräglat startbatteri istället, som kan ge hög ström under kort tid, motsats mot förbrukarbatterier som är bäst på att lämna betydligt mindre strömmar under lång tid.

 

Sedan har jag liksom "Kapten Stofil" litet mer gammalmodiga referenser angående förbrukarbatterier, då jag fortfarande har öppna bly/syra batterier om 260 Ah som förbrukarbatterier ombord, är väl måhända ensam om det här.

..

 

Du är definitivt inte ensam. I våra fem båtar har vi inget annat än batterier av den gamla sorten dvs. bly/syra. När jag räknade häromkvällen var det 24 gamla godingar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om motorerna vanligtvis startar lätt och snabbt skall väl det inte vara några problem att starta på ett 105Ah batteri.

Men dessa marinbatterier är väl i första hand tänka som förbrukarbatteri..? fela mig om jag har rätt.

Jag har inte kollat på Vartas hemsida.

Jag hade nog valt ett utpräglat startbatteri istället, som kan ge hög ström under kort tid, motsats mot förbrukarbatterier som är bäst på att lämna betydligt mindre strömmar under lång tid.

 

Sedan har jag liksom "Kapten Stofil" litet mer gammalmodiga referenser angående förbrukarbatterier, då jag fortfarande har öppna bly/syra batterier om 260 Ah som förbrukarbatterier ombord, är väl måhända ensam om det här.

..

 

Du är definitivt inte ensam. I våra fem båtar har vi inget annat än batterier av den gamla sorten dvs. bly/syra. När jag räknade häromkvällen var det 24 gamla godingar.

 

 

 

 

 

 

 

Du är definitivt inte ensam. I våra fem båtar har vi inget annat än batterier av den gamla sorten dvs. bly/syra. När jag räknade häromkvällen var det 24 gamla godingar.

 

 

Vad gôtt att läsa!

Vi startar en klubb eller facebookgrupp!

"Vi som brukar bly/syra-ackumulatorer".

Eller "Blygryuppen", "Pb-gänget"...

..

 

Till trådskaparen:

man har ju vanligtvis minst två grupper med batterier, en grupp är i princip bara till startmotor och motorns egna elsystem. Jag och några andra anser att man även skall ansluta bogpropeller och ankarspel hit.

Hur det är vid dubbelmontage av motorer jag inte tänkt på, men lika viktigt som dubbla bränslesystem med dubbla bränslefilter är det väl lika viktigt med ett startbatteri till varje motor...

 

Sedan då förbrukarbanken, som i princip kan vara hur stor som helst.

Hit kopplas "allt annat" belysning, pentrypump, kylskåp...

 

Generatorn/generatorerna laddar alla batterier, men det brukar finnas ett skiljerelä eller likande som isolerar start- och förbrukargrupperna från varandra då generatorn inte laddar.

 

Batteribankerna har minus gemensam, men plussidorna är då särskilda från varandra då generatorn inte laddar.

 

Landströmsladdare jämte solcellspaneler och andra laddrare laddar förbrukarbanken. Vanligtvis behöver inte startbatterierna laddas, men en liten laddare är ju ändå aldrig fel.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en KAD 44 i min förra båt och när jag köpte den så var det fyra 75 Ah timmars blybatterier, två till start och två till förbrukning. Jag köpte fyra 80 Ah, bly, och kopplade om så att det var tre till förbrukning och ett till start. Dessa batterier satt i under den tid som jag hade båten och det var aldrig några problem att starta på ett batteri. Jag hade en fast 50 w solcell som laddade förbrukarbanken och Cetek M300 via landström som jag använde ganska sparsamt.

Jag hade båten sju säsonger och batterierna hängde med hela tiden utan att krångla, jag tycker att det är bra ekonomi med dessa batterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...