Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Bloggerian

Vanligaste felen nybörjare gör på sjön?

Fråga

Hej!

 

Jag har fått i uppdrag att skriva blogginlägg inför sommarens båtsäsong, och i det första hade jag tänkt skriva en lista på de vanligaste felen båt-nybörjare brukar göra. Så vad säger ni? Kör på! :D

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Kanske inte det vanligaste, men att fylla diesel i färskvattentanken är ju ett fint misstag.

Trassla in jollens släplina i propellern är ett annat.

Att släppa ankare med kätting och lina utan att linans ända är fäst i båten...

Att gå på fel sida om prickarna i öst-västlig farled är lätt gjort.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tro att man kör bil och inte båt...

 

Det gör att man kör för fort, för nära andra och inte tar hänsyn till väder, vind och strömmar.

 

 

Tro att naturhamnen är ens eget diskotek och att andra inget hör för att de är 100m bort. Det finns inget som dämpar ljud när det färdas över vatten. Det blir som att ha party i en extremt lyhörd lägenhet. Man måste hålla en låg ljudnivå i en naturhamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Först i land är en pinkenödig hund, sedan kommer landströmskabeln, därefter förtöjningstampar och sedan glasshungriga barn.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Nervösa mannen med en ointresserad hustru som han skriker "hoppa!" åt, 4,5 meter från land vid tilläggningen..? Nybörjarmisstaget är då att döda andra familjemedlemmars intresse innan det hinner uppstå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Köra för långsamt vid ex. tilläggning, med tappad styrförmåga som följd.

 

Segelbåt.. slå på ett sätt som kräver onödigt mkt muskelkraft vid skotning av försegel.

 

Dra upp seglet före ankare även när den sitter i aktern

 

Glömma att sjöstuva innan losskastning..

 

Hoppa iland med för kort eller ihoptrasslad tamp.

 

Hoppa iland utan tamp så man inte når att hålla båten.

 

Hoppa iland med tamp... som inte sitter fast i båten.

 

Kasta i ankaret innan seglen tas ner

 

Backa in i för grunt vatten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Egenupplevda:

Kasta i ankaret utan lina

Fästa spinnakerskot på knapen med en knop

Släppa spinnakerfallet lite för att ta om tag, följer med en bit upp i masten, luktar stekt fläsk

Barn ska kissa över akterpulpiten, står på tå och ramlar i sjön men dyker upp igen bakom jollen

Inte fattat att man behöver bottenmåla eller liknande

Felbedömer avdriften, driver över en prick som slår upp på andra sidan

Och så var det ju alla grundkänningar..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Att åka i liten gummibåt eller liknande liten båt med självuppblåsbar flytväst rakt in i ett överbrytande svallvåg...

 

Att bara ha ett batteri ombord, eller en batterigrupp, och förbruka en massa el-energi, typ OS på TV, och sedan dagen därpå finns det ingen ström kvar att starta motorn med.

 

Att lägga till på grunt vatten innan tidvattnet går ut...

 

Att försöka "backa loss" en intrasslad lina i propellern.

 

Att gå i land mot klippa i naturhamn med nyinköpta progressiva glasögon eller dubbelslipade brillor.

 

Att glömma grillen, hunden, barnen eller förtöjningstamparna eller alla dessa grejer, vid avgång från naturhamn.

 

Att försöka kroka loss en fjärsing ute till havs, det gör man lämpligen med tjocka handskar på, när man kommer i land.

 

Att vara övertygad om att havskräftor är alltid kokta när man köper dem, dom är ju så röda och fina.

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Jag tror det vanligaste misstaget är att man inte inser hur mycket tid allting tar.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag tror det vanligaste misstaget är att man inte inser hur mycket tid allting tar.

(o;

Känns igen i allafall varje vår när båten ska hem från vinterhamn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har både upplevt själv och sett andra som har en "hjälpsam" gast som saknar båtvana. Vid tilläggning ställer de ofta till det. När man kör in mellan sina två stolpar med stäven mot bryggan kan gasten helt plötsligt dra tag eller putta ifrån en stolpe, helt omotiverat, som får en lättare båt att ställa sig diagonalt på båtplatsen. Är båten tyngre vill man överhuvudtaget inte ha någons armar och ben mellan båt och annat föremål. Att istället få hjälp att hålla emellan en fender är tacksamt, men många nybörjare kan helt enkelt inte låta bli att putta å dra i grejer.

Även "hjälpsamma" vänner i land får ofta för sig att kasta loss utan att man bett om det. När frånlandsvinden kunde bjuda på en lugn och elegant avfärd där man själv kastar loss från båten (i rätt ände först) och hinner kransa sina rep under tiden blir det istället en halvstressig och lite okontrollerad manöver när nån vänlig åskådare ska hänga över båten och göra loss, putta eller dra.... eller när siste man som kliver ombord tar med sig tampen, när man inte ens hunnit starta motorn, suck.

På min båt tar jag gärna hjälp av folk som vet vad dom gör, övriga gör bäst nytta genom att sitta still så fixar jag allt själv.

Jag ser den här sortens misstag då och då, så i din blogg kan du ju även nämna hur andra nybörjare än skepparen kan ställa till det. Vilket i sig kanske är ett nybörjarmisstag, att inte ta kontrollen helt och hållet själv och vara tilltäckligt bestämd mot sin besättning. EN måste dirigera och de andra rätta sig efter dennes plan. Har alla ombord en varsin plan blir det sällan bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Angående hjälp..

 

Jag har på nära håll, två gånger faktiskt, sett på när hjälpsamma båtgrannar hjälper in en segelbåt i hamn genom att ta tag högst upp i mantågsstöttorna och dra in båten.

Och vid dessa tillfällen rycktes mantågsstöttans fot upp ur däcket med skruvar och allt.

 

Jag har även sett då påmönstrade gäster kommit ned till båten och dess besättning, med resväskor.

Resväskor lämpar sig sällan ombord då de är svåra att stuva undan, bättre med mjuka väskor eller mindre ryggsäckar.

 

Och resväskor och mantågstöttor... såg på håll hur en inbjuden gäst med stor hjulförsedd resväska lade denna på en mantågstötta som knäcktes.

 

Och hjulförsedda resväskor på bryggor med tvärsliggande brädor... dunk, dunk, dunk, dunk... Likadant med skateboards och sådana där "sparkcyklar" -kickboards. Omöjligt att då natta små barn ombord, när sådant oljud förekommer. Även moderna barnvagnar med ledade "kundvagnshjul" åstadkommer samma oväsen. Ja och då det finns en butik vid eller på bryggan och på tidig morgon då leverantörerna kommer dragande med tunga fullastade pallyftare...

 

På Smögenbryggan har man satt upp förbudsskyltar mot sådana här tilldragelser.

 

Angående mikalel_matssons inlägg ovan...

Ett ungdomsgäng i 30 fots segelbåt kom in i naturhamn, ja "ungdomar" i 25-30-årsåldsern "unga vuxna" är väl en bättre definition.

Nåja, det rådde full demokrati ombord, ingen tog befälet så gick det som det gick, det tog en bra stund innan båten var ordentligt tillagd, och då hade man glömt att fälla ankaret...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

"Och vid dessa tillfällen rycktes mantågsstöttans fot upp ur däcket med skruvar och allt."

Kanske bättre än att någon senare fallit mot stöttan och hamnat i havet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Resväskor är förbjudet ombord enl gamalt skrock. Sjömanssäck är ok. Kan idag ersättas med soppsäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

"Och vid dessa tillfällen rycktes mantågsstöttans fot upp ur däcket med skruvar och allt."

Kanske bättre än att någon senare fallit mot stöttan och hamnat i havet.

Ja troligtvis.

Men det var ju egentligen inte det jag menade, utan att hjälpsamma människor inte förstår att dessa mantågstöttor inte är konstruerade för den typen av belastning. Då är det bättre, på segelbåtar, att ta ett ordentligt tag om sidovanten, de sitter ju, vanligvis också, där båten är som bredast.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Resväskor är förbjudet ombord enl gamalt skrock. Sjömanssäck är ok. Kan idag ersättas med soppsäck.

Vad har man i den, minestrone? Gulach, soldatens ärtsoppa? eller Bongs köttsoppa?

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...