Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
GeorgeKaib

Vatten i dubbelbotten, HJÄLP!

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen köpt mig min första båt som är av märket Selco - Selspeed/Rimini. Båten har ingen dyvika. Jag hade tänkt att montera en dyvika på nedre delen av akterspegeln där de flesta båtar har sin för att på så sätt kunna få ut allt vattnet som ligger mellan båtens två bottnar. Problemet som jag stött på är att om jag borrar ett hål längst ner på akterspegeln så hamnar andra änden av hålet på insidan av båten, alltså strax över golvet. Då har jag alltså ingen nytta av dyvikan då jag vill komma åt vattnet som ligger under golvet.

 

Personen som jag köpte båten av sa att det fanns en hel del vatten i båten som jag borde få bort innan jag sjösätter båten på grund av säkerhetsskäl och på grund av att det påverkar köregenskaperna då båten väger mer. 

 

Jag borrade ett litet hål i båten för att pumpa ut allt vatten men allt jag kunde hitta var något skum liknande material och inget vatten. Hur gör jag? Kan man sätta dyvikan någon annanstans?

Tanken är att sälja båten till hösten så jag vill inte lägga ner allt för mycket tid och pengar...

 

Tacksam för svar!

Mvh George

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert men skummet du hittar mellan bottnarna har säkert sugit upp vattnet...

Går det att torka skummet? Här blir det spännande att höra ifall någon har någon metod för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som gör något åt detta kapar upp båten så att de kommer åt att ta bort skummet och byter då även spant och stringers. Väldigt mycket jobb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när man tittar på en båt o säljaren säger att det bara krävs ett litet "fix" ska man alltid ställa sug frågan

- Om det nu bara är ett litet "fix" varför har inte säljaren fixat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man tänka sig att borra hål och slå i nåt lösningsmedel som löser upp distansmaterialet? Sedan förstås tappa ur sörjan och föra till återvinningspunkt...

Kan ju hända att allt blir ganska svagt sedan skummet är borta förstås... Glöm det förslaget.

 

Bara att torka ur det... Många hål i durken, en presenningskjol runt båten och en värmeblåsare undertill, vänta nån vecka? Alternativt ställ den i solen.

 

Nej, det är nog Eld som har vettigaste lösningen. Skär upp, förstärk, förslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är nog Eld som har vettigaste lösningen. Skär upp, förstärk, förslut.

Eld funkar nog. Själv tog jag tigersågen och skar upp i bärbara bitar och körde skiten till soptippen när jag ställdes inför samma problem. Torkar gör det aldrig.

Vissa båtar förtjänar att dö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiten måste bort det går inte att torka ur,det låg några småbitar kvar vid mina stringers som var lika blöta efter 1 månad i 18gr värme.Så förbered dig på mycket jobb om det ska bli bra

post-110064-0-77305800-1495207470_thumb.jpg

post-110064-0-49905700-1495207564_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...