Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Palmqvist

Byta taklucka Nimbus 29 Coupé

Rekommendera Poster

Hej,

 

takluckorna på min Nimbus 29C sjunger på sista versen. Glidskenorna i vinyl är bytta en gång men börjar se trötta ut igen, så det är svårt att stänga luckorna. Plexiglaset är krackelerat och så läcker det på sina ställen. Funderar därför på att byta dem.

 

Nimbus säljer nya luckor för ca 15 tkr styck. Dessa är dock inte original för 29C. Istället är det luckorna till 320 Coupé som ska passa till 29C "med vissa justeringar". Är det någon som har gjort ett sådant byte och kan dela med sig av sina erfarenheter och berätta vad "vissa justeringar" innebär?

 

Eller har någon renoverat sina befintliga takluckor med fullgott resultat? Tacksam för tips.

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inget bra svar till dig men följer gärna tråden ifall du får något bra tips! Står själv inför samma dilemma det närmaste åren fast har då en 310 som dessa 320-luckor du nämner bör passa rakt av till.

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

testar att lyfta tråden. Ingen Nimbus-ägare som bytt takluckor som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på att byta ut luckorna när jag hade min 29:a men struntade i det när jag hörde vad Nimbus skulle ha för nya luckorna. Det var inte bara priset som avskräckte, det skulle vara en del plastarbete också i och med att ersättningsluckorna var lite större. Jag hade inget läckage men teflonskenorna  var trasiga så luckorna gick knappt att öppna. Jag fick tag på teflon och gjorde egna skenor som jag monterade på luckorna och det höll under sex säsonger som jag hade båten.

Jag var i kontakt med en ägare till en 29:a som lämnat in luckorna till en glasmästare som bytt glasen på luckorna hos en glasmästare, har för mig att det var i Örebro-trakten men det finns säkert andra som kan göra detta om de får lite tid på sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för respons.

 

jag har som sagt bytt glidskenorna en gång redan men det börjar bli dags igen. Och luckorna är krackelerade så att plexiglaset knappt går att se igenom. Plus att gummilisterna inte håller tätt, ej heller de tätningar som finns runt de fyra vreden på varje lucka. Så något måste göras, antingen en ordentlig renovering av de befintliga luckorna eller ett byte till helt nya. En renovering blir antagligen billigare, frågan är hur mycket. Och då är jag ändå kvar med en i grunden ganska dåligt konstruerad taklucka som känns ranglig och ostabil.

 

Om de nya luckorna är något större än de befintliga bör det vara görbart. Bara att fixa en mall och ta upp hålen lite. Möjligen förstärka något också. Men om de nya luckorna är mycket större än de befintliga blir det problem. Innertaket är ju också inplast och tillåter inte en särskilt stor ökning av hålstorleken. Och om  de nya luckorna är mindre än det befintliga hålet, ja få kommer jag aldrig att få det snyggt på egen hand.

 

När jag pratar med Nimbus säger de att det tar 1-2 dagar för ett proffs att byta luckor. De tror att hålet ska göras större, men de är inte säkra. Och de har inga ritningar eller mått på de nya luckorna. Vore väldigt intressant om någon har gjort detta byte, eller om det finns någon ägare till en Nimbus 320 Coupe som kan mäta hur stora de luckorna är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollade så sa Nimbus att taket behövde förstärkas. Jag har för mig att det är förstärkningar runt den lucka som sitter.

Jag hade samma konstruktion på luckan som du har, det finns lite olika konstruktioner på luckor beroende på årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...